Pagina 2 van 2
Geplaatst: zo jan 03, 2010 13:26
door mech
In nederland is al een jaar of 8-9 niks meer mogelijk om een crosser op kenteken te krijgen. Je moet dus allemaal trucs uithalen om dat legaal te regelen. Jos doet dit al heel zijn leven dus die weet de weg en de regels. Je kan het zelf proberen maar dan kan je 10x terug naar de RDW voor elk klein ding. Of je betaald Jos wat hij ervoor vraagt, wat niet veel geld is. Die 1800 waar hij het overheeft zit alles in incl. BPM/keuringskosten/duitskenteken/ etc.. Hij houdt daar zelf natuurlijk ook wel wat aan over maar daar kun je zelf niet voor lopen klooien.
Een van de redenen dat het moeilijk is omdat de fabrikanten geen medewerking aan een typegoedkeuring verlenen om de simpele redenen dat ze willen dat je een nieuwe enduro koopt en geen gebruikte crosser waar je dan een kenteken bij pakt. Is voor hun minder marktaandeel.
Geplaatst: zo jan 03, 2010 14:20
door wr450f'05
PR21 schreef:Jos zal natuurlijk niet precies gaan uitleggen hoe je het moet doen, daar moet hij zijn brood mee verdienen. Is het niet mogelijk om de yz250f als wr250f te laten keuren met een nederlandse typegoedkeuring.
Hij zou het jou best uit leggen, hij weet toch wel dat het jou veel en veel meer moeite en geld kost om dat geintje uit te halen om er een typegoedkeuring op te krijgen.
Ik weet zeker dat jij het niet goedkoper kunt doen als meneer van vught. Ik ben altijd nog van mening dat het goedkoper is om yz te verkopen en een wr te kopen. Tenzij het om nieuwe motoren gaat.
Heb je gelijk een motor die langer meegaat een yz moet toch eerder open.
Geplaatst: di jan 05, 2010 10:27
door Gilles
@ PR21 / Noppy
Ik begrijp dat het niet voor iedereen duidelijk is hoe een kenteken te realiseren op een crosser of enduro motor.
Maar graag geen stomme conclusie's trekken en schrijven over "omkat praktijken" door Jos van Vugt als je niet weet hoe het zit.
Werk zelf al sinds 2003 nauw met Jos samen en kan je garanderen dat alle kentekens die wij realiseren officïeel door de RDW zijn afgenomen.
Wij realiseren veel kentekens op de Honda CRF als we hier niets mee doen dan rijden er byzonder weining Honda's nog als Enduro rond omdat Honda geen officïele Enduro meer op de markt brengt naar het uitsterven van de XR.
Het klopt dat een kenteken veel geld kost , maar trek ook eens de conclusie en kijk gerust eens in de markt rond wat gemiddeld dezelfde motor kost (dus zelfde bouw / modeljaar en conditie) als crosser of wanneer er een officieel goedgekeurd NL kenteken op zit.
De te maken kosten voor het kenteken vallen in het niet omdat een motorfiets met kenteken vaak € 2000.00 tot € 2500.00 duurder is.
Onze ervaring leert dat een nieuw kenteken ongeveer € 250.00 per jaar afschrijft en de rest zich terug laat betalen bij verkoop van de motor.
Als je nog vragen hebt dan kun je die ten alle tijden stellen of onze website bezoeken voor nadere uitleg.
Geplaatst: di jan 05, 2010 10:43
door Noppy
Dag Gilles,
Goed dat je reageert; dan beseffen we beter hoe het principe in elkaar steekt.
Zou je nog even specifiek willen reageren alsjeblieft op het thema geluid en ombouw?
Bedankt.
Geplaatst: di jan 05, 2010 11:13
door Gilles
Het is een heel lang verhaal met veel haken en ogen maar samengevat komt het hier op neer:
Als voorbeeld neem ik Yamaha.
Yamaha heeft officiële Enduro's en Crosser in het programma , voor de Enduro's heeft Yamaha een Typegoedkeuring (C.O.C) en bij de crossers uiteraard niet. Een C.O.C is een certificaat afgegeven op het chassisnummer van de motor. Die is er voor de crossers niet en kun je ook nooit bemachtigen omdat Yamaha die simpelweg niet afgeeft op een Crosser. Wij hebben een modus gevonden om in andere EU landen een kenteken te realiseren en vervolgens de motor in NL aan te bieden met dit buitenlandse kenteken en dan gaat het wel.
Naast de kosten voor dit kenteken , betaal je de verschuldigde BPM en Leges RDW en uiteraard werkloon voor onze arbeid.
Klingt simpel maar na ruim 7 jaar ervaring kan ik zeggen dat dat niet zo is
Jou vraag over het geluid , 94 DB is de norm bij een toerental dat wordt vastgesteld aan de hand van je cylinderinhoud en type motor.
Jos maakt DB killers in de orginele cross uitlaten en deze oplossing kost slechts een paar tientjes ! een andere oplossing is om een dure after-market eindemper te kopen die al gauw € 250.00 kost !
Je kunt een uitlaat zo stil maken als je zelf wilt , alleen waar ligt de balans.
De juiste flow en toch stil , Tip gewoon de DB killer er inhouden en tijdig de uitlaat opnieuw of bijvullen.
Dat we met stille uitlaten moeten rijden is absoluut noodzakelijk om milieu verguningen te kunnen behouden voor cross circuits en uiteraard ook voor het enduro & off-road gebruik.
Niks mis mee , als wij zelf off-road rijden en er is er 1 bij die niet stil is dan blijft die gewoon thuis !!
Net zoals Jos van Vugt ook in zijn advertentie's vermeld "Geen Blafpijpen"
Stond dit jaar na afloop van de ONK in Bergeijk nog even naar de Inters te kijken bij de 3e proef op het circuit van Valkenswaard en je verbaast je hoe stil de motoren eigenlijk zijn en hoe gruwelijk hard je er mee kunt gaan !!
Geplaatst: di jan 05, 2010 11:26
door Noppy
Klinkt goed!
Ik heb gehoord dat de inters iig niet meer vrijgesteld zijn van de geluidsnormen; vanaf dit jaar moeten ook zij gewoon aan de 94 dB norm voldoen.
Misschien is het een leuk idee indien jullie op de website
www.enduro-ombouw.nl een linkje met logo maken naar
www.codegroen.com ?
Geplaatst: di jan 05, 2010 15:58
door Joop
Noppy schreef:Klinkt goed!
Ik heb gehoord dat de inters iig niet meer vrijgesteld zijn van de geluidsnormen; vanaf dit jaar moeten ook zij gewoon aan de 94 dB norm voldoen.
Noppy, inters zijn nooit vrijgesteld geweest van de 94 dBa norm
Geplaatst: do jan 07, 2010 10:37
door henkzelf
Tsja, daar kwam Noppy wel heel verrassend uit de hoek maar gelukkig hebben we Joop nog.
Bij enduro's wordt er al jarenlang enkele keren per jaar 's morgens voor de wedstrijd gemeten, meestal vanwege de drukte één of twee klassen of bijv alleen de inters of alleen de nationalen.
Bij de Kampioensrit wordt iedereen van te voren gemeten (net als bij de EK's en de WK's).
Verder wordt er in NL al enkele jaren bij elke wedstrijd overdag ergens in een proef gemeten, om uitschieters te kunnen noteren en die krijgen dan een nacontrole als ze gefinisht zijn, meteen na de klok.
Dus, met reden, één van de stengst gecontroleerde sporten.
En, bijvoorbeeld als je een nieuwe uitlaat hebt, kun je ook altijd aan de geluidsmannen om een vrijwillige meting vragen. Daar werken ze graag aan mee.
Geplaatst: do jan 07, 2010 10:48
door gassen
Joop schreef:Noppy schreef:Klinkt goed!
Ik heb gehoord dat de inters iig niet meer vrijgesteld zijn van de geluidsnormen; vanaf dit jaar moeten ook zij gewoon aan de 94 dB norm voldoen.
Noppy, inters zijn nooit vrijgesteld geweest van de 94 dBa norm
Niet vrijgesteld, maar er werd, in de 80er jaren, wel eens een oogje (oortje) dichtgeknepen
Stond erbij en keek erna. Maar goed dat nu iedereen over één kam wordt gescheerd.