Pagina 2 van 4
Geplaatst: wo okt 07, 2009 21:35
door henk-v
knappe foto´s en een goude uitleg

krijgen we ook een testrapportje met de big bore set ?

Geplaatst: wo okt 07, 2009 23:42
door Sjossa
De mijne is er ook niet helemaal zonder kleerscheuren vanaf gekomen. Toen ik met mijn 4e rondje bezig was in Eersel hield hij er mee op, compressie weg. Dus wordt van de week even uit elkaar halen, zodat ie voor Handel weer klaar is. Best jammer want zuigertje zat er nog maar paar uur in.
Geplaatst: do okt 08, 2009 14:32
door klomp
ik dacht "als er bij ktm's al een berg zand doorheen is gegaan, zal ik het met m'n Husaberg niet beter vanaf brengen".
Toch wel! Er is niks doorheen gegaan, maar er kon volgens mij ook geen korrel zand meer bij op m'n luchtfilter!

(ik heb dan ook maar 2 ronden gereden...)
Geplaatst: do okt 08, 2009 19:37
door RvD
Hier hetzelfde, 2 ronden gereden toen maar op de crossbaan blijven spelen. Was gesproeid en verrekte mooi om te rijden. Ook niks door het filter gelukkig.
Moet zeggen dat ik de filters ook echt helemaal onderdompel en de overtollige olie er uitknijp en dan effe 'inmasseer'. Filter is dan ook egaal van kleur. Vervolgens maak ik vooral de buitenkant dan nog wel effe een beetje droog met een tissue. Dan laat ik de filters een nachtje liggen op de werkbank om te laten drogen. Ik ken er veel die er maar wat olie opgooien en dan maar wat inmasseren, je krijgt dan ook een gevlekt filter.
Afgelopen weekend kon ik dan ook bij een paar van ons zien dat er op de minder gevlekte delen (minder olie op die plek neem ik aan) gewoon het zand door het filter heen was gezogen.
Ik weet niet of mijn theorie helemaal klopt maar er zit wel wat in volgens mij.
Geplaatst: do okt 08, 2009 23:19
door Sjossa
RvD schreef:Hier hetzelfde, 2 ronden gereden toen maar op de crossbaan blijven spelen. Was gesproeid en verrekte mooi om te rijden. Ook niks door het filter gelukkig.
Moet zeggen dat ik de filters ook echt helemaal onderdompel en de overtollige olie er uitknijp en dan effe 'inmasseer'. Filter is dan ook egaal van kleur. Vervolgens maak ik vooral de buitenkant dan nog wel effe een beetje droog met een tissue. Dan laat ik de filters een nachtje liggen op de werkbank om te laten drogen. Ik ken er veel die er maar wat olie opgooien en dan maar wat inmasseren, je krijgt dan ook een gevlekt filter.
Afgelopen weekend kon ik dan ook bij een paar van ons zien dat er op de minder gevlekte delen (minder olie op die plek neem ik aan) gewoon het zand door het filter heen was gezogen.
Ik weet niet of mijn theorie helemaal klopt maar er zit wel wat in volgens mij.
Nou Ruud, ik dompel de mijn filters ook altijd helemaal onder, maar het is er ook doorheen gekomen. Vanmiddag maar begonnen met uit elkaar halen en het is niet al te best. Toen ik de carb zag wist ik al wel genoeg. Cilinder eraf, heel mijn blok vol met zand dus daar ben ik mooi klaar mee. Denk niet dat Handel erin zit, want dit gaat weer een hoop geld kosten wat ik niet heb.
Wat een ellende

Geplaatst: do okt 08, 2009 23:42
door JoeBaR
ik doe de binnen kant van de filterbak , het gedeelte tussen filter en carb ,altijd vol spuiten met kettingvet of smeren met lagervet .
mocht er stof door het filter trekken , dan blijft het meeste *plakken* in het vet.
verder loont het ook om een simpel haarnetje (zoals in de operatie kamers gebruikt worden) om het geoliede filter te trekken , deze netjes laten gewoon lucht door maar houden wel het meeste vuil weg dat normaal aan het vette filter zou blijven plakken.
Geplaatst: vr okt 09, 2009 11:09
door folie
JoeBaR schreef:ik doe de binnen kant van de filterbak , het gedeelte tussen filter en carb ,altijd vol spuiten met kettingvet of smeren met lagervet .
mocht er stof door het filter trekken , dan blijft het meeste *plakken* in het vet.
verder loont het ook om een simpel haarnetje (zoals in de operatie kamers gebruikt worden) om het geoliede filter te trekken , deze netjes laten gewoon lucht door maar houden wel het meeste vuil weg dat normaal aan het vette filter zou blijven plakken.
Ik had denk ik niet het meest verse filter. De mijne waren allemaal vuil, geen tijd, en daarom had ik maar het filter van mijn vrouw d'r motor afgehaald. Op zich gewoon goed, maar die heeft er al wel een paar maandjes opgezeten. Een frisse was wellicht beter geweest.
Er is echter niet een kleine beetje stof doorheen gekomen, gewoon een dikke vette schep zand...
Geplaatst: vr okt 09, 2009 12:35
door Flip
JoeBaR schreef:
verder loont het ook om een simpel haarnetje (zoals in de operatie kamers gebruikt worden) om het geoliede filter te trekken , deze netjes laten gewoon lucht door maar houden wel het meeste vuil weg dat normaal aan het vette filter zou blijven plakken.
Waar haal je die haarnetjes?
Geplaatst: vr okt 09, 2009 13:42
door Noppy
Bij de crossshop, zijn van die witte. Maar die hebben net even fijnere poriën dan een haarnetje.
Na één rondje trek je 'm er gewoon af en stop je 'm in een boterhamzakje in je jaszak of zo.
Geplaatst: vr okt 09, 2009 13:47
door adje
Geen haarnetje maar zo'n oranje filter dustcover van twinair gebruiken.
Als je deze over je luchtfilter trekt dan valt het stof en zand er gewoon af.
Verkrijgbaar bij oa mij
De witte die Noppy bedoelt zijn niets waard.
Geplaatst: vr okt 09, 2009 14:26
door blubberboerke
adje schreef:Geen haarnetje maar zo'n oranje filter dustcover van twinair gebruiken.
Als je deze over je luchtfilter trekt dan valt het stof en zand er gewoon af.
Verkrijgbaar bij oa mij
De witte die Noppy bedoelt zijn niets waard.
met die haarnetjes van 't ziekenhuis, wordt je filter nog behoorlijk vuil.
@adje die filterhoesjes van twin air, zijn die anders?
wat kosten ze?
Geplaatst: vr okt 09, 2009 14:39
door adje
De twinair GP filterskin worden door veel GP rijders gebruikt.
Deze kan je niet vergelijken met iets ''uit het ziekenhuis''.
Deze kosten ongeveer €13,-
Altijd minder duur dan zand in de motor.
Geplaatst: vr okt 09, 2009 16:15
door erwindob
adje schreef:Geen haarnetje maar zo'n oranje filter dustcover van twinair gebruiken.
Als je deze over je luchtfilter trekt dan valt het stof en zand er gewoon af.
Verkrijgbaar bij oa mij
De witte die Noppy bedoelt zijn niets waard.
Ha die Adje,
geldt dat ook voor een Huskie WR250? (dat verkrijgbaar dan he, dat oranje hoeft niet)
Geplaatst: vr okt 09, 2009 16:51
door adje
Dat oranje zie je toch niet als het onder het zadel zit
Deze GP filterskins zijn voor elk merk en type motor leverbaar.
Geplaatst: vr okt 09, 2009 22:10
door Herr DRénérZéele
En kan je die lostrekken, uitkloppen en weer terug plaatsen of wordt dat een lastiger verhaal?
En kost het je vermogen?
Geplaatst: za okt 10, 2009 17:37
door Jo VdB
Herr DRénérZéele schreef:En kost het je vermogen?
Waarschijnlijk iets van 0,0546 PK wegens ietwat mindere luchtdoorlaat van het gaas.
En dit is als serieus antwoord bedoeld
Jo VdB
Geplaatst: za okt 10, 2009 22:53
door adje
Herr DRénérZéele schreef:En kan je die lostrekken, uitkloppen en weer terug plaatsen of wordt dat een lastiger verhaal?
En kost het je vermogen?
Ja , Die kan je er afhalen , uitkloppen en weer terug zetten.
Nee , dat kost je geen vermogen ( maar €13,- )
Zoals Jo al bij de vorige post schreef , scheelt geen PKtjes.
Geplaatst: za okt 10, 2009 23:40
door Herr DRénérZéele
Probeert iedereen hier nou nog grappiger te zijn dan ik?
Maar toch bedankt.
Echt.
Geplaatst: zo okt 11, 2009 08:59
door henk-v
op de site van twinair kan ik niets vinden? is het gewoon een droge hoes die je regelmatig uit moet kloppen,kun je hem ook uitwassen? monteer je hem altijd of alleen als je ellende kunt verwachten?????

Geplaatst: zo okt 11, 2009 11:18
door adje
De hoes kan je gewoon uitkloppen of uitwassen in een sopje of wasmachine.
Uitkloppen hoeft eigenlijk niet eens want omdat het zo'n gladde stof is schuift het zand er gewoon van af.
Je mag je luchtfilter ook niet te dik inolieen omdat anders de hoes ook verzadigd raakt door de olie van de luchtfilter.
De luchtfilter te veel inolieen mag zowiezo nooit omdat je dan zo'n dikke koek van zand er op krijgt en de motor steeds harder naar lucht gaat zuigen zodat je de kans hebt dat er net wel zand naar binnen wordt gezogen.
Altijd de overtollige olie aan de buitenkant afdeppen met een stuk goed absorberend papier en goed gelijkmatig inmasseren.
Hieronder een foto van de GP dust covers :
Geplaatst: ma okt 12, 2009 18:02
door Sanne
Ik zal het draadje weer even oppakken.
Voor mij namelijk dezelfde kwestie alleen is de mijne een viertakt en haast nieuw.
Er gaat een slang van de filterkast naar de cilinderkop. En via deze slang is er een beetje zand in het blok gekomen.
Andere jongens hebben in tegenstelling tot die van mij de slang op de orginele manier zitten namelijk van af de luchtfilterkast naar de cilinderkop. En 1 van de twee heeft het blok goed kapot dus nokkenas, zuiger en cilinder, bag end lager etc.
Nu heb ik er wel zand in maar in mindere maten. En ik heb de olie al een keer gewisselt maar zal dit voldoende zijn. Natuurlijk zal ik nog een keer de olie en filter wisselen en desnoods daarna nog eens. Maar de vraag blijft moet ik het blok uit elkaar trekken en de honderd euro pakkingset kosten nemen en er zeker van zijn dat het blok weer goed is. Of aantal keer olie wisselen en er in Geesteren weer staan?
O ja, Ik had dus ook een doorgeslagen luchtfilter en de gasshuif had (echt!) een milimeter prut opzich

foto volgt
Geplaatst: ma okt 12, 2009 18:18
door adje
Tja Sanne , Ik denk toch echt dat je de zaak moet openschroeven om erger te voorkomen
Zand in je motorblok is nooit goed natuurlijk.
Geplaatst: ma okt 12, 2009 18:27
door roen
tja, als de schuif openstaat komt er geen zand op te zitten, dan vliegt t zo je blok in... dus wat niet op de schuif kwam is zo naar binnen gezogen

Geplaatst: ma okt 12, 2009 19:24
door crfrik
Lijkt me ook niet echt fijn rijden als je weet dat elk moment je blokje het kan begeven...
Geplaatst: ma okt 12, 2009 20:04
door gassen
Tjonge jonge, na al deze malaise gelezen te hebben ga ik aan mijn KTM toch wel het een en ander aanpassen.
Met name die leiding naar de kop baart mij zorgen en zal dus ook via een of ander filtertje moeten gaan lopen. Ik ga aan het denken.
Alhoewel ik me tegelijk ook afvraag hoe vaak dit soort extremen (stof) nog voorkomen (Global warming):shock:
