Geplaatst: vr jan 08, 2010 16:49
Stage 7 - Iquique > Antofagasta Friday, January 8
· Liaison : 37 km
· Spéciale : 600 km
· Liaison : 4 km
· Total : 641 km
"What's a salar?"
De langste special van deze Dakar is ook de meest gevarieerde van allen. Iedereen verlaat de stranden van Iquique met tegenzin maar de landschappen die men tegemoet zal rijden motiveren elke deelnemer. Wanneer dan een "salar" van 3 km moet worden over gestoken zal techniek worden gevraagd die velen de moed in de schoen doet zinken en wordt de snelheid gereduceerd tot minder dan 10 km/h. Op deze "Salar" liggen grote droge zoutblokken als betonblokken verspreid en zorgen voor onvermoede obstakels die moeten worden overwonnen. Nadat dit is verorberd sturen de pistes ons naar Antofagasta door open landschappen. Er liggen nog vele kilometers voor de boeg maar de rijders kunnen het bivouac bereiken voor de klok van 16.00H als alles goed gaat. Daar wacht voor velen eindelijk de rustdag !!
10.12 - Vandaag wordt een lastige ...... wie ooit in Tunesië is geweest als fanatic onder de enduro rijders om zelf eens het zand tussen de tanden te voelen heeft in de buurt van Duz ongetwijfeld de zoutvlaktes uitgetest. Niet ideaal natuurlijk voor je lieve bromfiets wegens het vreetgrage zout maar een aparte belevenis. Vandaag moeten de rijders een "Salar" oversteken, het equivalent van zo'n zoutmeer in Chili ...... maar geen gewoon vlak stukje snelweg zoals in de Amerikaanse snelheidsvlaktes. Dit wordt een echte gesel voor bijna alle rijders, hopelijk wordt het een kolfje naar de hand van Frans. Waar anderen letterlijk een "blokje" moeten omrijden kan hij misschien wel eens rechtdoor gaan met zijn trial capaciteiten en zijn lichtere motor, afwachten dus! Deze "salar" is echter tenslotte ook maar 3 km lang en ervaren rijders zullen beproeving beslist wel doorstaan.
10.21 - Vannacht laat om 01.00 h nog even het bivouac journaal meegepikt op F2 in het prachtige Gérard Holz programma waar Luc Alphand samen met nog enkele anderen de deelnemers op de rooster legt. Vannacht kwam Frans live in de uitzending aan het woord. Hij zag er echt wel moe uit en je kon duidelijk zien dat hij last heeft van het stof op zijn getekende gezicht dat was opgezwollen. Toch klonk hij levendig en aanvalslustig, al moest het hem toch weer van het hart dat de wapens niet gelijk worden verdeeld onder de rijders. Beter ware geweest om de knoop ineens door te hakken ipv dat gerommel nu met de verschillende cilinderinhouden. Hij noemde het echter de perfecte voorbereiding voor zijn BMW'tje om volgend jaar terug te komen om met gelijke wapens te vechten voor de podia. De wedstrijdervaring heb je nu eenmaal nodig en dit zijn de ideale condities die je enkel in de Dakar terug kan vinden.
10.30 - Wie het laatste dagboek van Frans las weet ondertussen ook dat hij gisteren een foutje maakte bij het navigeren. In het dichte stof achter Svitko mistte hij een waypoint masqué (WPM) wat hem een kleine 20' zoektocht opleverde. Op beelden van de Franse TV zag je Frans op zijn GPS en routebook staren in de hoop aanknooppunten te vinden , zonder succes. De bende die hij daarbij op sleeptouw had genomen werden later een blok aan zijn been.
10.35 - De start ligt vandaag op 007h 10'00" voor Marc Coma die gisteren alweer breed lachend over de finish kwam. Toen zal hij het nare bericht over Manca's ongeval nog niet hebben vernomen ( Luca blijft in kritieke toestand ) maar hij blijft de beste man in de wedstrijd, zeker omdat Despres rustig de kat uit de boom kan kijken. 2 minuutjes na Coma vertrekt Despres die Coma kan laten rijden en enkel zijn naaste belagers in de gaten moet houden, als Coma later toch nog gevaarlijk blijkt te worden heeft hij fysiek nog veel reserves en kan hij alsnog de aanvallen afslaan. Hij moet enkel goed navigeren wat hem wel goed afgaat, zijn hoofd erbij houden en hopen dat zijn KTM heel blijft. Frans start om 007h 39'00", dat is om 11.39h Nederlandse tijd.
10. 46 - Om op de vraag te antwoorden van Rutger in de reacties : De nieuwe kunststoftank die door het gezamenlijke team Behego - Startwin - Kumagaya (zie artikel ontwikkeling tank ) in opdracht van Frans en Bert Duursma werd ontwikkeld heeft een inhoud van om en bij de 30 liter. Het verbruik in een rit als vandaag is erg afhankelijk van de ondergrond en kan zeer erg variëren. Frans, Henk Vercoelen en Bert Duursma hadden daarbij scenario's in hun hoofd van 1 op 10 voor de meest veeleisende secties, tot 1 op 15 in het meest gunstige geval. In ieder geval moet de tank nu meer dan ruim genoeg inhoud hebben om de ravitaillering te halen. Of dat met de KTM's het geval gaat zijn is nog maar de vraag ..... we hopen stiekem van niet hier in het crisis / zenuw / internetcenturm
11.10 - Om de druk op de server wat te ontlasten wegens groot succes hebben we het aantal artikelen op de voorpagina vermindert, deze zijn echter wel in de links terug te vinden onderaan de pagina of snel via de zoekfunctie, typ gewoon uw zoekterm boven rechts in het vak en hit enter !
11.13 - De grote kanonnen zijn al afgeschoten, Coma en Despres zullen het vandaag eens even gaan uitvechten wie de beste is ...... mijn centen staan op (?)
11.29 - De doorsnede van de proef van vandaag ligt bezaaid met het hele gamma van ondergronden die er mogelijkerwijs onder een motorwiel kunnen worden uitgerold. Er is zelfs niet genoeg plaats om de CP punten waar moet worden afgestempeld op de kaart te krijgen bij ASO. Ik vraag me toch af waar die punten dan in hemelsnaam wel liggen ? Zijn dit allemaal checkpoints masqué ?? Waar staat die man met de stempel dan?
Gelukkig staan op onze mapjes de CP's wel keurig ingevuld. Dat hebben we weer mooi voor mekaar!! Dadelijk een duidelijk schema ervan.
11.46 - Frans is ondertussen gestart voor 600 km special, als 24e vertrokken moet hij al 4 plaatsen goedmaken om Henk Knuiman in te gaan lopen die gisteren door kettingbreuk in het begin van de proef fel achteruit werd geslagen maar een mooie come back maakte naar de 20e plaats.
12.40 - Je kan ook niet snel een boterhammetje nemen of daar is hij dan ...... 5e plaats op CP1 ! Ullevalseter op 1, Fretigné, Pain en De Pool Przygonski zijn de enige rijders die sneller gaan momenteel maar let op, als het goed begint te gaan kan het ook wel eens hééééél erg goed gaan bij Frans. Hopelijk wordt het straks wel zo technisch dat de rest er helemaal de bui aan geeft na dit eerste stuk zware duinen.
14.46 - We wachten inspanning af hoe Frans zich handhaaft na de eerste duinensectie van de dag. 2 plaatsjes valt hij terug nu ze uit de duinen zijn geraakt maar dat hoeft nog geen probleem te betekenen. Ullevalseter leidt nog steeds, Fretigné rukt op naar de tweede plaats en Frans is ook meer dan 3' sneller dan Despres om maar te zwijgen van Coma. Die zit er nog een minuut achter. Het lijkt er op te wijzen dat navigeren vandaag een zeer belangrijke factor gaat worden.
12.53 - Nu ze de Pampas del Tamarugal verlaten komen de rijders terecht in de beruchte "Salars". Eerst komt er een stukje langzame piste maar dan wordt het vlammen op zandpistes tot aan de "Salar de Llamara" waar het tempo bruusk zal zakken om een buiteling te voorkomen.
13.00 - Ullevalseter blijft snel, de Noor heeft een abonnement op de top vijf plaatsen, en hij valt bijna nooit uit. Dat wordt er nog een om rekening mee te houden voor Despres. Fretigné geeft zijn Yamaha de sporen met 01'14" achterstand, gevolgd door de andere Yamaha van Pain (+02'27") en Lopes (+02'36"). Hopelijk kan Frans gelijke tred houden met de volgende rijders zodat hij bij de passages door de "Salar" zijn slag kan slaan. De verwachting is wel dat Despres en Coma in het eerste deel van deze lange etappe wat reserves inbouwen om later op de dag toe te slaan. Frans kan echter niet wachten, die luxe is hem dit jaar niet bedeeld. Enkel Despres kan rustig de kat uit de boom kijken om in actie te komen als er een aanval op zijn positie komt. Vergeet niet dat hij als tweede is gestart en als we terugtellen ligt hij nog vooraan in het veld dat de lijnen uitzet, hij kan alles overschouwen als een krijgsheer en geduldig zijn eigen strategie volgen.
13.07 - Lopes en Coma passeerden de 141 km passage reeds, Lopes of Coma openen dus de track voor de rest. Zij zitten nu op de snelle pistes waarover eerder sprake was.
13.11 - Ullevalseter verliest terrein tegenover zijn vorige meldpunt en heeft nog maar 39" op Lopes. Ook Despres en Coma lopen in op de Noor.
13.18 - Despres rijdt effectief ongeveer een minuutje achter Coma, Rodrigues die 4' later startte ligt nu op ruwweg 3' van Coma op het traject. Iedereen schijnt naar elkaar toe te kruipen wat de race moeilijker maakt. Het is uiteraard helemaal anders als je de rangschikking erbij neemt. Die rekent de verschillen direct om en geeft niet de effectieve tijden van doorkomst aan. Zo is Street nu reeds voorbij gekomen op de tiende plaats maar is het best mogelijk dat Frans daar in scratch tijd onder gaat. Ideaal om volgen zou zijn als we de tijden kregen zoals ze langs de verschillende waypoints komen zodat we kunnen zien in welke positie ze zich bevinden.
13.27 - Bedankt voor de tip Arjan, Frans kwam dus 15e door aan CP2 met voor hem Ceci die echter bijna 4' op hem voor ligt op dat moment. Met goed zicht moet hij nu tijd goedmaken en rijden naar de stofwolk voor hem !!
13.34 - Frans doet zijn reputatie eer aan en klimt naar de virtuele 4e plek op 03'06" van de leider Ullevalseter. Ook Knuiman ligt vandaag beter in de wedstrijd met een voorlopig 9e stek op 04'51".
13.38 - Wie goed leest heeft al gezien dat km141 nog steeds op de snelle piste is...... wie zei er alweer dat de Beemer zijn mannetje niet kon staan op de snelle stroken ? Boy en Henk hebben de G450X wel extra goed in de watten gelegd vannacht. Opletten nu, na km167 komt de verraderlijke fesh-fesh er weer aan, het ultrafijne stof dat als cement overal tussenkruipt en niet gaat liggen. Uiterst gevaarlijk dus ! Vanaf km 191 dan de uitsmijter van de dag, het "Salar de Llamara".
13.52 - Annie Seel, de dame waartegen Myriam Pol moet strijden om de beste te worden in het vrouwenklassement gaat ook weer als een trein. Ze is al aan km 141 gepasseerd. Voor Myriam lijken de kilometers niet zo vlot te lopen (80e op 47'51" bij CP2) .
14.00 - Blijkbaar wil ASO ons geen kans op een overwinning gunnen, terwijl de officiële uitgegeven carnet de route een passage voorschrijft over een fesh-fesh sectie , gevolgd door de oversteek van de "Salar" staat op de site bij Dakar.com nu een neutralisatie ingekleurd tussen 177 en 227 km. Op deze manier wordt de spankracht alweer een heel stuk minder en moeilijker voor Frans om afstand te nemen. We zijn benieuwd wat het gaat worden, met ASO weet je nooit. Zou dit de neutralisatie zijn omheen het historische gebied waarover eerder sprake was ??
14.16 - Ullevalster valt van zijn troon, gelukkig is dat minder pijnlijk en Fretigné gaat op zijn elan van de vorige sectie door .... De Pool Przygonski volgt ei zo na op 3 minuten .... lag die niet op de 8e plaats daarnet .... dat opent perspectieven voor Frans !
14.22 - Frans rukt op naar ........ nog even geduld mensen, Coma is net gepasseerd op een 7e, Despres op een 6e stek. Er zijn nu 7 rijders gepasseerd en Frans was op CP2 de 15e doorkomende rijder. Nog alle tijd dus om zijn tijd te verbeteren ( hopen we)
14.25 - Even kijken, Ullevalseter verliest nu 3' op Fretigné en Frans lag op Fretigné 2' achter ..... alles is nog mogelijk !!
14.28 - Acht man gepasseerd nu, Faria komt als een duivel uit een doosje in het klassement naar plaats 5 gesprongen ! Merkwaardige ontwikkelingen !!
14.32 - CP 3 is geschrapt, de doorkomsten die nu op het bord staan zijn die van CP4 . daar is tot nog toe 13 man gepasseerd, Svitko was de laatste. Frans was in CP2 sneller dan Svitko en verliest dus terrein.
14.40 - Knuiman ook voorbij CP4, 12 minuten achterstand op Fretigné.
14.44 - Het begint er slecht uit te zien met Frans nog niet bij de eerste 25 passanten, hij moet ergens iets hebben voor gehad. Dat kan bijna niet anders meer.
14.59 - 27'06" -- Zoveel tijd verliest Frans op dit stuk. Ongetwijfeld heeft dit een oorzaak, we spitten het later uit voor U. Hij zakt hiermee wel naar plaats 28 in het dagklassement.
15.10 - Update Luca Manca : He's been held in a coma. Operation to extract swelling in the brain was succesfull. next 48 hrs are crucial.. Good luck Luca!
( Luca wordt in een kunstmatige coma gehouden, De operatie om het opzwellen van de hersenen te bestrijden was succesvol, de volgende 48u zijn cruciaal, van harte beterschap Luca !!
15.15 - Als ik het goed zie wordt het nog even wachten voor Frans op CP5. De leiders zullen al wel flink op weg zijn, maar deze strook is 120km lang waarvan grote delen "hors piste" (geen weg) "mauvaise piste" (slechte weg) en "piste roulante", de sectie is ook bezaaid met rotsen en keien zodat het weer een hele klus wordt om dit alles heelhuids door te komen.
15.25 - Een kort gesprekje met Henk Vercoelen in de assistentiejeep van Frans Verhoeven leert ons weinig. Ze dachten dat Frans het in het technische stuk wel goed zou doen maar hebben ook geen weet van de neutralisatie onderweg. Zou er dan geen dagelijkse briefings worden gehouden ?? We houden contact met Henk in de volgwagen.
15.28 - Net verschenen op dakar.com : In afwachting van km 355 .... Na de voorziene (?) neutralisatie van de special tussen km 177 en 228 hebben de leiders in de 4 verschillende klassen de weg naar de gechronometreerde route terug gevonden en zetten hun weg verder naar CP5.
15.50 - Coma is wakker geschoten en haalt CP5 in 4h 37'23", afwachten wat de rest gaat doen ? Lopes Contardo op de Aprilia gaat eronder, Despres laat wat tijd liggen op Coma.
15.55 - Ook Ullevalseter en Rodrigues rondden de kaap van 355 km. Ullevalseter voorlopig met 2e tijd.
16.05 - Voorlopig komt niemand over de atletische Chileen "Chaleco", ook Fretigné heeft zijn tanden erop stuk gebeten en geeft nu 2'40" toe. Ullevalseter heeft met zijn 03'32" achterstand nu wel de beste papieren om het derde trapje van het dagpodium te betreden maar dan moet je nog wel rekening gaan houden met "Lange" Marc die op kousen voeten stilaan terug de snelheid opdrijft. Let op, hij ligt nog steeds als eerste op het parcours en kan nu het gat terug groter gaan maken tussen hem en Lopes die Despres fysiek is voorbij gegaan.
16.15 - Przygonski is over zijn beste krachten heen en valt terug naar de voorlopige 8e plaats, hij verloor op het laatste stuk een kleine 8 minuten. Alain Duclos, de eerste zwarte die ooit een etappe won, houdt goed stand op de 7e plaats.
16.30 - Veertien rijders voorbij gekomen aan CP5 bij KM 355, de laatste was Garcia (ESP) . Zou Frans nog een vuist kunnen maken na zijn raadselachtige terugval? Er zijn immers nog altijd 600 - 355 = 245 km die op de teller moeten komen als we even het geneutraliseer van ASO buiten beschouwing laten .
16.33 - Knuiman laat zich vandaag van zijn beste kant zien en nestelt zich op de dertiende plaats met 15'30" achterstand op Lopes. Gelukkig dat hij zich herpakt na enkele pechvolle dagen. Hij moet er dit jaar het nog het beste van proberen te maken.
16.40 - Frans is net als 18 e de post van CP5 gepasseerd. met een tijd van 04h59'27". Dat komt overeen met een voorlopige 16e plaats. Er moet daarstraks iets zijn gebeurd waardoor Frans veel tijd heeft verloren maar dat ondertussen is recht gezet. Zou hij zich weer hebben mis genavigeerd?
· Liaison : 37 km
· Spéciale : 600 km
· Liaison : 4 km
· Total : 641 km
"What's a salar?"
De langste special van deze Dakar is ook de meest gevarieerde van allen. Iedereen verlaat de stranden van Iquique met tegenzin maar de landschappen die men tegemoet zal rijden motiveren elke deelnemer. Wanneer dan een "salar" van 3 km moet worden over gestoken zal techniek worden gevraagd die velen de moed in de schoen doet zinken en wordt de snelheid gereduceerd tot minder dan 10 km/h. Op deze "Salar" liggen grote droge zoutblokken als betonblokken verspreid en zorgen voor onvermoede obstakels die moeten worden overwonnen. Nadat dit is verorberd sturen de pistes ons naar Antofagasta door open landschappen. Er liggen nog vele kilometers voor de boeg maar de rijders kunnen het bivouac bereiken voor de klok van 16.00H als alles goed gaat. Daar wacht voor velen eindelijk de rustdag !!
10.12 - Vandaag wordt een lastige ...... wie ooit in Tunesië is geweest als fanatic onder de enduro rijders om zelf eens het zand tussen de tanden te voelen heeft in de buurt van Duz ongetwijfeld de zoutvlaktes uitgetest. Niet ideaal natuurlijk voor je lieve bromfiets wegens het vreetgrage zout maar een aparte belevenis. Vandaag moeten de rijders een "Salar" oversteken, het equivalent van zo'n zoutmeer in Chili ...... maar geen gewoon vlak stukje snelweg zoals in de Amerikaanse snelheidsvlaktes. Dit wordt een echte gesel voor bijna alle rijders, hopelijk wordt het een kolfje naar de hand van Frans. Waar anderen letterlijk een "blokje" moeten omrijden kan hij misschien wel eens rechtdoor gaan met zijn trial capaciteiten en zijn lichtere motor, afwachten dus! Deze "salar" is echter tenslotte ook maar 3 km lang en ervaren rijders zullen beproeving beslist wel doorstaan.
10.21 - Vannacht laat om 01.00 h nog even het bivouac journaal meegepikt op F2 in het prachtige Gérard Holz programma waar Luc Alphand samen met nog enkele anderen de deelnemers op de rooster legt. Vannacht kwam Frans live in de uitzending aan het woord. Hij zag er echt wel moe uit en je kon duidelijk zien dat hij last heeft van het stof op zijn getekende gezicht dat was opgezwollen. Toch klonk hij levendig en aanvalslustig, al moest het hem toch weer van het hart dat de wapens niet gelijk worden verdeeld onder de rijders. Beter ware geweest om de knoop ineens door te hakken ipv dat gerommel nu met de verschillende cilinderinhouden. Hij noemde het echter de perfecte voorbereiding voor zijn BMW'tje om volgend jaar terug te komen om met gelijke wapens te vechten voor de podia. De wedstrijdervaring heb je nu eenmaal nodig en dit zijn de ideale condities die je enkel in de Dakar terug kan vinden.
10.30 - Wie het laatste dagboek van Frans las weet ondertussen ook dat hij gisteren een foutje maakte bij het navigeren. In het dichte stof achter Svitko mistte hij een waypoint masqué (WPM) wat hem een kleine 20' zoektocht opleverde. Op beelden van de Franse TV zag je Frans op zijn GPS en routebook staren in de hoop aanknooppunten te vinden , zonder succes. De bende die hij daarbij op sleeptouw had genomen werden later een blok aan zijn been.
10.35 - De start ligt vandaag op 007h 10'00" voor Marc Coma die gisteren alweer breed lachend over de finish kwam. Toen zal hij het nare bericht over Manca's ongeval nog niet hebben vernomen ( Luca blijft in kritieke toestand ) maar hij blijft de beste man in de wedstrijd, zeker omdat Despres rustig de kat uit de boom kan kijken. 2 minuutjes na Coma vertrekt Despres die Coma kan laten rijden en enkel zijn naaste belagers in de gaten moet houden, als Coma later toch nog gevaarlijk blijkt te worden heeft hij fysiek nog veel reserves en kan hij alsnog de aanvallen afslaan. Hij moet enkel goed navigeren wat hem wel goed afgaat, zijn hoofd erbij houden en hopen dat zijn KTM heel blijft. Frans start om 007h 39'00", dat is om 11.39h Nederlandse tijd.
10. 46 - Om op de vraag te antwoorden van Rutger in de reacties : De nieuwe kunststoftank die door het gezamenlijke team Behego - Startwin - Kumagaya (zie artikel ontwikkeling tank ) in opdracht van Frans en Bert Duursma werd ontwikkeld heeft een inhoud van om en bij de 30 liter. Het verbruik in een rit als vandaag is erg afhankelijk van de ondergrond en kan zeer erg variëren. Frans, Henk Vercoelen en Bert Duursma hadden daarbij scenario's in hun hoofd van 1 op 10 voor de meest veeleisende secties, tot 1 op 15 in het meest gunstige geval. In ieder geval moet de tank nu meer dan ruim genoeg inhoud hebben om de ravitaillering te halen. Of dat met de KTM's het geval gaat zijn is nog maar de vraag ..... we hopen stiekem van niet hier in het crisis / zenuw / internetcenturm
11.10 - Om de druk op de server wat te ontlasten wegens groot succes hebben we het aantal artikelen op de voorpagina vermindert, deze zijn echter wel in de links terug te vinden onderaan de pagina of snel via de zoekfunctie, typ gewoon uw zoekterm boven rechts in het vak en hit enter !
11.13 - De grote kanonnen zijn al afgeschoten, Coma en Despres zullen het vandaag eens even gaan uitvechten wie de beste is ...... mijn centen staan op (?)
11.29 - De doorsnede van de proef van vandaag ligt bezaaid met het hele gamma van ondergronden die er mogelijkerwijs onder een motorwiel kunnen worden uitgerold. Er is zelfs niet genoeg plaats om de CP punten waar moet worden afgestempeld op de kaart te krijgen bij ASO. Ik vraag me toch af waar die punten dan in hemelsnaam wel liggen ? Zijn dit allemaal checkpoints masqué ?? Waar staat die man met de stempel dan?
Gelukkig staan op onze mapjes de CP's wel keurig ingevuld. Dat hebben we weer mooi voor mekaar!! Dadelijk een duidelijk schema ervan.
11.46 - Frans is ondertussen gestart voor 600 km special, als 24e vertrokken moet hij al 4 plaatsen goedmaken om Henk Knuiman in te gaan lopen die gisteren door kettingbreuk in het begin van de proef fel achteruit werd geslagen maar een mooie come back maakte naar de 20e plaats.
12.40 - Je kan ook niet snel een boterhammetje nemen of daar is hij dan ...... 5e plaats op CP1 ! Ullevalseter op 1, Fretigné, Pain en De Pool Przygonski zijn de enige rijders die sneller gaan momenteel maar let op, als het goed begint te gaan kan het ook wel eens hééééél erg goed gaan bij Frans. Hopelijk wordt het straks wel zo technisch dat de rest er helemaal de bui aan geeft na dit eerste stuk zware duinen.
14.46 - We wachten inspanning af hoe Frans zich handhaaft na de eerste duinensectie van de dag. 2 plaatsjes valt hij terug nu ze uit de duinen zijn geraakt maar dat hoeft nog geen probleem te betekenen. Ullevalseter leidt nog steeds, Fretigné rukt op naar de tweede plaats en Frans is ook meer dan 3' sneller dan Despres om maar te zwijgen van Coma. Die zit er nog een minuut achter. Het lijkt er op te wijzen dat navigeren vandaag een zeer belangrijke factor gaat worden.
12.53 - Nu ze de Pampas del Tamarugal verlaten komen de rijders terecht in de beruchte "Salars". Eerst komt er een stukje langzame piste maar dan wordt het vlammen op zandpistes tot aan de "Salar de Llamara" waar het tempo bruusk zal zakken om een buiteling te voorkomen.
13.00 - Ullevalseter blijft snel, de Noor heeft een abonnement op de top vijf plaatsen, en hij valt bijna nooit uit. Dat wordt er nog een om rekening mee te houden voor Despres. Fretigné geeft zijn Yamaha de sporen met 01'14" achterstand, gevolgd door de andere Yamaha van Pain (+02'27") en Lopes (+02'36"). Hopelijk kan Frans gelijke tred houden met de volgende rijders zodat hij bij de passages door de "Salar" zijn slag kan slaan. De verwachting is wel dat Despres en Coma in het eerste deel van deze lange etappe wat reserves inbouwen om later op de dag toe te slaan. Frans kan echter niet wachten, die luxe is hem dit jaar niet bedeeld. Enkel Despres kan rustig de kat uit de boom kijken om in actie te komen als er een aanval op zijn positie komt. Vergeet niet dat hij als tweede is gestart en als we terugtellen ligt hij nog vooraan in het veld dat de lijnen uitzet, hij kan alles overschouwen als een krijgsheer en geduldig zijn eigen strategie volgen.
13.07 - Lopes en Coma passeerden de 141 km passage reeds, Lopes of Coma openen dus de track voor de rest. Zij zitten nu op de snelle pistes waarover eerder sprake was.
13.11 - Ullevalseter verliest terrein tegenover zijn vorige meldpunt en heeft nog maar 39" op Lopes. Ook Despres en Coma lopen in op de Noor.
13.18 - Despres rijdt effectief ongeveer een minuutje achter Coma, Rodrigues die 4' later startte ligt nu op ruwweg 3' van Coma op het traject. Iedereen schijnt naar elkaar toe te kruipen wat de race moeilijker maakt. Het is uiteraard helemaal anders als je de rangschikking erbij neemt. Die rekent de verschillen direct om en geeft niet de effectieve tijden van doorkomst aan. Zo is Street nu reeds voorbij gekomen op de tiende plaats maar is het best mogelijk dat Frans daar in scratch tijd onder gaat. Ideaal om volgen zou zijn als we de tijden kregen zoals ze langs de verschillende waypoints komen zodat we kunnen zien in welke positie ze zich bevinden.
13.27 - Bedankt voor de tip Arjan, Frans kwam dus 15e door aan CP2 met voor hem Ceci die echter bijna 4' op hem voor ligt op dat moment. Met goed zicht moet hij nu tijd goedmaken en rijden naar de stofwolk voor hem !!
13.34 - Frans doet zijn reputatie eer aan en klimt naar de virtuele 4e plek op 03'06" van de leider Ullevalseter. Ook Knuiman ligt vandaag beter in de wedstrijd met een voorlopig 9e stek op 04'51".
13.38 - Wie goed leest heeft al gezien dat km141 nog steeds op de snelle piste is...... wie zei er alweer dat de Beemer zijn mannetje niet kon staan op de snelle stroken ? Boy en Henk hebben de G450X wel extra goed in de watten gelegd vannacht. Opletten nu, na km167 komt de verraderlijke fesh-fesh er weer aan, het ultrafijne stof dat als cement overal tussenkruipt en niet gaat liggen. Uiterst gevaarlijk dus ! Vanaf km 191 dan de uitsmijter van de dag, het "Salar de Llamara".
13.52 - Annie Seel, de dame waartegen Myriam Pol moet strijden om de beste te worden in het vrouwenklassement gaat ook weer als een trein. Ze is al aan km 141 gepasseerd. Voor Myriam lijken de kilometers niet zo vlot te lopen (80e op 47'51" bij CP2) .
14.00 - Blijkbaar wil ASO ons geen kans op een overwinning gunnen, terwijl de officiële uitgegeven carnet de route een passage voorschrijft over een fesh-fesh sectie , gevolgd door de oversteek van de "Salar" staat op de site bij Dakar.com nu een neutralisatie ingekleurd tussen 177 en 227 km. Op deze manier wordt de spankracht alweer een heel stuk minder en moeilijker voor Frans om afstand te nemen. We zijn benieuwd wat het gaat worden, met ASO weet je nooit. Zou dit de neutralisatie zijn omheen het historische gebied waarover eerder sprake was ??
14.16 - Ullevalster valt van zijn troon, gelukkig is dat minder pijnlijk en Fretigné gaat op zijn elan van de vorige sectie door .... De Pool Przygonski volgt ei zo na op 3 minuten .... lag die niet op de 8e plaats daarnet .... dat opent perspectieven voor Frans !
14.22 - Frans rukt op naar ........ nog even geduld mensen, Coma is net gepasseerd op een 7e, Despres op een 6e stek. Er zijn nu 7 rijders gepasseerd en Frans was op CP2 de 15e doorkomende rijder. Nog alle tijd dus om zijn tijd te verbeteren ( hopen we)
14.25 - Even kijken, Ullevalseter verliest nu 3' op Fretigné en Frans lag op Fretigné 2' achter ..... alles is nog mogelijk !!
14.28 - Acht man gepasseerd nu, Faria komt als een duivel uit een doosje in het klassement naar plaats 5 gesprongen ! Merkwaardige ontwikkelingen !!
14.32 - CP 3 is geschrapt, de doorkomsten die nu op het bord staan zijn die van CP4 . daar is tot nog toe 13 man gepasseerd, Svitko was de laatste. Frans was in CP2 sneller dan Svitko en verliest dus terrein.
14.40 - Knuiman ook voorbij CP4, 12 minuten achterstand op Fretigné.
14.44 - Het begint er slecht uit te zien met Frans nog niet bij de eerste 25 passanten, hij moet ergens iets hebben voor gehad. Dat kan bijna niet anders meer.
14.59 - 27'06" -- Zoveel tijd verliest Frans op dit stuk. Ongetwijfeld heeft dit een oorzaak, we spitten het later uit voor U. Hij zakt hiermee wel naar plaats 28 in het dagklassement.
15.10 - Update Luca Manca : He's been held in a coma. Operation to extract swelling in the brain was succesfull. next 48 hrs are crucial.. Good luck Luca!
( Luca wordt in een kunstmatige coma gehouden, De operatie om het opzwellen van de hersenen te bestrijden was succesvol, de volgende 48u zijn cruciaal, van harte beterschap Luca !!
15.15 - Als ik het goed zie wordt het nog even wachten voor Frans op CP5. De leiders zullen al wel flink op weg zijn, maar deze strook is 120km lang waarvan grote delen "hors piste" (geen weg) "mauvaise piste" (slechte weg) en "piste roulante", de sectie is ook bezaaid met rotsen en keien zodat het weer een hele klus wordt om dit alles heelhuids door te komen.
15.25 - Een kort gesprekje met Henk Vercoelen in de assistentiejeep van Frans Verhoeven leert ons weinig. Ze dachten dat Frans het in het technische stuk wel goed zou doen maar hebben ook geen weet van de neutralisatie onderweg. Zou er dan geen dagelijkse briefings worden gehouden ?? We houden contact met Henk in de volgwagen.
15.28 - Net verschenen op dakar.com : In afwachting van km 355 .... Na de voorziene (?) neutralisatie van de special tussen km 177 en 228 hebben de leiders in de 4 verschillende klassen de weg naar de gechronometreerde route terug gevonden en zetten hun weg verder naar CP5.
15.50 - Coma is wakker geschoten en haalt CP5 in 4h 37'23", afwachten wat de rest gaat doen ? Lopes Contardo op de Aprilia gaat eronder, Despres laat wat tijd liggen op Coma.
15.55 - Ook Ullevalseter en Rodrigues rondden de kaap van 355 km. Ullevalseter voorlopig met 2e tijd.
16.05 - Voorlopig komt niemand over de atletische Chileen "Chaleco", ook Fretigné heeft zijn tanden erop stuk gebeten en geeft nu 2'40" toe. Ullevalseter heeft met zijn 03'32" achterstand nu wel de beste papieren om het derde trapje van het dagpodium te betreden maar dan moet je nog wel rekening gaan houden met "Lange" Marc die op kousen voeten stilaan terug de snelheid opdrijft. Let op, hij ligt nog steeds als eerste op het parcours en kan nu het gat terug groter gaan maken tussen hem en Lopes die Despres fysiek is voorbij gegaan.
16.15 - Przygonski is over zijn beste krachten heen en valt terug naar de voorlopige 8e plaats, hij verloor op het laatste stuk een kleine 8 minuten. Alain Duclos, de eerste zwarte die ooit een etappe won, houdt goed stand op de 7e plaats.
16.30 - Veertien rijders voorbij gekomen aan CP5 bij KM 355, de laatste was Garcia (ESP) . Zou Frans nog een vuist kunnen maken na zijn raadselachtige terugval? Er zijn immers nog altijd 600 - 355 = 245 km die op de teller moeten komen als we even het geneutraliseer van ASO buiten beschouwing laten .
16.33 - Knuiman laat zich vandaag van zijn beste kant zien en nestelt zich op de dertiende plaats met 15'30" achterstand op Lopes. Gelukkig dat hij zich herpakt na enkele pechvolle dagen. Hij moet er dit jaar het nog het beste van proberen te maken.
16.40 - Frans is net als 18 e de post van CP5 gepasseerd. met een tijd van 04h59'27". Dat komt overeen met een voorlopige 16e plaats. Er moet daarstraks iets zijn gebeurd waardoor Frans veel tijd heeft verloren maar dat ondertussen is recht gezet. Zou hij zich weer hebben mis genavigeerd?