Pagina 2 van 2
Geplaatst: wo sep 23, 2009 07:53
door Ad Ketelaars
Vanaf 8.30 uur. Degenen die twee rondes (twee verschillende roadbooks) willen rijden, kunnen na afspraak om 7.30 vertrekken.
Geplaatst: za sep 26, 2009 22:11
door Noppy
Totaal zijn er 74 motoren door de CodeGroen geluidstent geweest. Er werd tussen 08:30 en 10:30 getest. Wachttijden zijn er amper geweest. De 11 geboden hingen ook aan de tent en die werden aandachtig doorgenomen, zelfs door de Duitsers!
Stilste merk: BMW, gemiddeld 93 dB, zonder enige afwijking. Daarna:
Honda, gemiddeld 93,9, met een standaard deviatie van 1,19 dB. De luidste Honda was 95,5 dB
KTM, gemiddeld 94,58, met standaard deviatie van 2,12 dB. De luidste KTM was 103 dB
Suzuki, gemiddeld 95,23, met standaard deviatie van 2,94. De luidste Suzuki was 103 dB
GasGas, gemiddeld 95,3, met standaard deviatie van 3. De luidste GG was 100 dB
Yamaha, gemiddeld 95,5, maar helaas met een standaard deviatie van 4,04. De luidste Yamaha was 104 dB
Wat opvalt is dat vooral de oude grote allroads, zeg maar bj '95 en ouder, veel herrie maken, ondanks dat het meestal nog de standaard uitlaat was. Daarnaast dat omgebouwde crossers van Jos van Vught door de band genomen onnodig luid waren. Yamaha is over het geheel genomen het luidruchtigste merk! De stilste motor was ook van Yamaha: de WR250R van Roel scoorde 91 dB
Totaal zijn 3 mensen vrijwillig teruggereden naar de auto. Hoefde niet, mocht uiteraard wel, want het was nog maar een generale repetitie. Resultaten van de 2e poging: van 96 -> 94 dB, keurig. Van 102 dB -> 94 dB, heel goed. Van 100 -> 92 dB, Super
Bij een vijftal mensen hebben we ter plekke een dB-dawg in de te luide uitlaat geschoven en het verschil opnieuw gemeten met de dB-meter. Zonder enige uitzondering was er minstens 5 dB verschil (minder luid) te meten, waardoor men in de buurt van de 95 dB kon komen. Dat is nog steeds iets te luid, maar daarvoor zal je in de praktijk niet afgekeurd worden, hopelijk ook niet bij de KNMV.
Ik hoop dat jullie allemaal een fijne rit hebben gehad, zonder ongelukken!
Geplaatst: za sep 26, 2009 22:37
door zappa.suzuki
Die luidste Suzuki was niet van mij! echt niet! nu ja...
mischien toch wel
Maar hoeveel herrie mag een 800cc 1 cillinder maken bij een OTR of enduro rit?
Hoop 103 db..
Geplaatst: za sep 26, 2009 23:03
door ronny
Ik heb me geweldig geamusseerd ondanks het vele stof.
We waren vroeg terplekke 7uur maar toch binnen gekomen rond 15u dacht ik vanwege twee lekke banden terplaatse gemaakt en een collega die zonder benzine was gevallen en daardoor heel wat tijd verloren.
Tja dat hoort er ook bij hé.
Zappa ik heb je spijtig genoeg niet gezien en heb nog een hele tijd gewacht na aankomst maar helaas.
Tot de volgende keer dan hé.
Geplaatst: za sep 26, 2009 23:44
door zappa.suzuki
Heyy Ronny vriend!
Hoorde van Celsa van je adventuren.. was er na 17 uur en toen was je al weg
Hoop je gauw weer te zien! hoe rijd de niewe wagen?
Geplaatst: zo sep 27, 2009 00:24
door erwindob
zappa.suzuki schreef:Die luidste Suzuki was niet van mij! echt niet! nu ja...
mischien toch wel
Maar hoeveel herrie mag een 800cc 1 cillinder maken bij een OTR of enduro rit?
Hoop 103 db..
Niks meer als de rest, alleen wordt bij een zuigersnelheid ipv toerental gemeten. Zo'n dikke 800 met langere slag wordt dan bij een veel lager toerentl gemeten. (vermoedelijk zal je ze eerst de slag moeten vertellen, ik denk niet dat een DR800 in de KNMV lijstjes staat)
Geplaatst: zo sep 27, 2009 08:07
door Noppy
Zappa, als je in zijn 4de aan het cruisen bent, staand. Hoeveel toeren draai je dan?
Geplaatst: zo sep 27, 2009 13:36
door ronny
zappa.suzuki schreef:Heyy Ronny vriend!
Hoorde van Celsa van je adventuren.. was er na 17 uur en toen was je al weg
Hoop je gauw weer te zien! hoe rijd de niewe wagen?
Dejuu dan ben ik net iets te vroeg vertrokken en heb ik je net gemist.
Balen balen
Geplaatst: zo sep 27, 2009 13:48
door silbertanne
Noppy schreef:Bij een vijftal mensen hebben we ter plekke een dB-dawg in de te luide uitlaat geschoven en het verschil opnieuw gemeten met de dB-meter. Zonder enige uitzondering was er minstens 5 dB verschil (minder luid) te meten, waardoor men in de buurt van de 95 dB kon komen.
Hey Noppy, kun je deze week voor mij zo'n ding meenemen (je rijdt vast wel weer langs mijn huis)? Ik wil ém wel testen op de KTM. Ik stuur je ook ff een mailtje.
Geplaatst: zo sep 27, 2009 17:55
door zappa.suzuki
erwindob schreef:zappa.suzuki schreef:Die luidste Suzuki was niet van mij! echt niet! nu ja...
mischien toch wel
Maar hoeveel herrie mag een 800cc 1 cillinder maken bij een OTR of enduro rit?
Hoop 103 db..
Niks meer als de rest, alleen wordt bij een zuigersnelheid ipv toerental gemeten. Zo'n dikke 800 met langere slag wordt dan bij een veel lager toerentl gemeten. (vermoedelijk zal je ze eerst de slag moeten vertellen, ik denk niet dat een DR800 in de KNMV lijstjes staat)
Kijk daar heb ik wat aan.. boring is 105 en de slag 90mm
Dus bij welk toerental word er dan gemeten?
@ Noppy, m'n toeren gebied is eigenlijk in alle versnellingen tussen de 2500 en 4500 toeren.
Staand in de 4 bij 100? iets van 3000/3500..
Max koppel zit tussen de 3000 en 5500 in een bijna rechte lijn dus kan gewoon rustig in toeren rijden..
Max pk zit bij 5000 toeren
Geplaatst: zo sep 27, 2009 19:58
door erwindob
Ik kan het niet meer vinden op die "fijne" knmv site... Sorry.
Geplaatst: zo sep 27, 2009 20:10
door Noppy
http://www.mag-nl.org/geluid/suzuki.html
Volgens deze brond mag de DR-Big niet meer dan 87 dB maken bij 3.300 toeren
Dag gaat 'ie ook niet redden hoor Zappa, dat is erg stil.
Het is wel zo dat als er meer CC's zijn dat ze meer geluid mogen maken.
De GSX-R750W mag zelfs 102 dB maken!
Zouden die dB's dan zoveel zachter klinken de klappen van een 400cc 1-cylinder?
Geluid is toch geluid?
Geplaatst: zo sep 27, 2009 20:31
door Noppy
zappa.suzuki schreef:
Max pk zit bij 5000 toeren
De RDW test voor de statische test (die gebruikt wordt door de politie op 3/4 toeren van het maximale vermogen.
Bij jou is dat 3.750, dus lager dan de 5.000 waar wij mee testten...
Geplaatst: zo sep 27, 2009 23:21
door zappa.suzuki
Thanks heren!
Vraag me af.. word 103db bij de 5000 toeren die ik niet snel rijd tijdens offroad als asociale herrie gezien tijdens de handel rir van de peelrijders op 25-10..
Anders maar eens kijken hoe ie rijd met de uitlaat van de andere BIG zonder dat ik ook de sproeiers enzo moet terug zetten..
Maar 3300/3700 toeren scheelt wel een stuk, vooral omdat die diepe brom van het open K&N filter pas echt opkomt boven de 4500 toeren.
Geplaatst: ma sep 28, 2009 07:18
door Noppy
Daar staan we weer Zappa. Vermoedelijk met 2 geluidstenten!
Geplaatst: ma sep 28, 2009 18:55
door henkzelf
Bij KNMV enduro en offroad evenementen geldt een max van 94 dB(a) gemeten bij een bepaald toerental dat berekend wordt aan de hand van de slag van de motor.
Bij een slag van 90 mm wordt er gemeten bij 4333 rpm.
De tabel staat hier op pag 45 (helemaal achteraan het document):
http://www.knmv.nl/uploads/Multimedia/K ... lement.pdf
Geplaatst: ma sep 28, 2009 19:36
door brommer
hmm
mijn g450x heeft een slag van 60=6500 toeren........
de uitlaat is fim goedgekeurt.... maar vraag me af of ie echt de 94 db haalt.
Geplaatst: ma sep 28, 2009 19:54
door Noppy
Standaard haalt die van jou 93 dB bij 5.000 toeren. Je mag een afwijking van 1 of 2 hebben bij een enduro tov de norm van 94. Dat ga je, mits je de standaard uitlaat nog hebt, heus wel halen Kim.
Geplaatst: ma sep 28, 2009 20:56
door brommer
eens kijken waar ik dat nog eens kan meten voordat ik met een daglicentie mee doe.
Geplaatst: ma sep 28, 2009 22:40
door Noppy
Zonder dollen, je kunt waarschijnlijk een afspraak maken bij je lokale politieburo.
Geplaatst: ma sep 28, 2009 23:27
door brommer
Heb wel eens voor de GS bijde a12 verkeerspolitie gecheckt.
Uitendelijk bij de rdw uitgekomen.
Ga dat m,aar weer eens doen.