Hart van Brabantrit 26 september
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 439
- Lid geworden op: di nov 19, 2002 10:48
- Contacteer:
Vanaf 8.30 uur. Degenen die twee rondes (twee verschillende roadbooks) willen rijden, kunnen na afspraak om 7.30 vertrekken.
Minder dB's, meer paden open. www.codegroen.com
Totaal zijn er 74 motoren door de CodeGroen geluidstent geweest. Er werd tussen 08:30 en 10:30 getest. Wachttijden zijn er amper geweest. De 11 geboden hingen ook aan de tent en die werden aandachtig doorgenomen, zelfs door de Duitsers!
Stilste merk: BMW, gemiddeld 93 dB, zonder enige afwijking. Daarna:
Honda, gemiddeld 93,9, met een standaard deviatie van 1,19 dB. De luidste Honda was 95,5 dB
KTM, gemiddeld 94,58, met standaard deviatie van 2,12 dB. De luidste KTM was 103 dB
Suzuki, gemiddeld 95,23, met standaard deviatie van 2,94. De luidste Suzuki was 103 dB
GasGas, gemiddeld 95,3, met standaard deviatie van 3. De luidste GG was 100 dB
Yamaha, gemiddeld 95,5, maar helaas met een standaard deviatie van 4,04. De luidste Yamaha was 104 dB
Wat opvalt is dat vooral de oude grote allroads, zeg maar bj '95 en ouder, veel herrie maken, ondanks dat het meestal nog de standaard uitlaat was. Daarnaast dat omgebouwde crossers van Jos van Vught door de band genomen onnodig luid waren. Yamaha is over het geheel genomen het luidruchtigste merk! De stilste motor was ook van Yamaha: de WR250R van Roel scoorde 91 dB
Totaal zijn 3 mensen vrijwillig teruggereden naar de auto. Hoefde niet, mocht uiteraard wel, want het was nog maar een generale repetitie. Resultaten van de 2e poging: van 96 -> 94 dB, keurig. Van 102 dB -> 94 dB, heel goed. Van 100 -> 92 dB, Super
Bij een vijftal mensen hebben we ter plekke een dB-dawg in de te luide uitlaat geschoven en het verschil opnieuw gemeten met de dB-meter. Zonder enige uitzondering was er minstens 5 dB verschil (minder luid) te meten, waardoor men in de buurt van de 95 dB kon komen. Dat is nog steeds iets te luid, maar daarvoor zal je in de praktijk niet afgekeurd worden, hopelijk ook niet bij de KNMV.
Ik hoop dat jullie allemaal een fijne rit hebben gehad, zonder ongelukken!
Stilste merk: BMW, gemiddeld 93 dB, zonder enige afwijking. Daarna:
Honda, gemiddeld 93,9, met een standaard deviatie van 1,19 dB. De luidste Honda was 95,5 dB
KTM, gemiddeld 94,58, met standaard deviatie van 2,12 dB. De luidste KTM was 103 dB
Suzuki, gemiddeld 95,23, met standaard deviatie van 2,94. De luidste Suzuki was 103 dB
GasGas, gemiddeld 95,3, met standaard deviatie van 3. De luidste GG was 100 dB
Yamaha, gemiddeld 95,5, maar helaas met een standaard deviatie van 4,04. De luidste Yamaha was 104 dB
Wat opvalt is dat vooral de oude grote allroads, zeg maar bj '95 en ouder, veel herrie maken, ondanks dat het meestal nog de standaard uitlaat was. Daarnaast dat omgebouwde crossers van Jos van Vught door de band genomen onnodig luid waren. Yamaha is over het geheel genomen het luidruchtigste merk! De stilste motor was ook van Yamaha: de WR250R van Roel scoorde 91 dB
Totaal zijn 3 mensen vrijwillig teruggereden naar de auto. Hoefde niet, mocht uiteraard wel, want het was nog maar een generale repetitie. Resultaten van de 2e poging: van 96 -> 94 dB, keurig. Van 102 dB -> 94 dB, heel goed. Van 100 -> 92 dB, Super
Bij een vijftal mensen hebben we ter plekke een dB-dawg in de te luide uitlaat geschoven en het verschil opnieuw gemeten met de dB-meter. Zonder enige uitzondering was er minstens 5 dB verschil (minder luid) te meten, waardoor men in de buurt van de 95 dB kon komen. Dat is nog steeds iets te luid, maar daarvoor zal je in de praktijk niet afgekeurd worden, hopelijk ook niet bij de KNMV.
Ik hoop dat jullie allemaal een fijne rit hebben gehad, zonder ongelukken!
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Die luidste Suzuki was niet van mij! echt niet! nu ja...
mischien toch wel
Maar hoeveel herrie mag een 800cc 1 cillinder maken bij een OTR of enduro rit?
Hoop 103 db..
mischien toch wel
Maar hoeveel herrie mag een 800cc 1 cillinder maken bij een OTR of enduro rit?
Hoop 103 db..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ik heb me geweldig geamusseerd ondanks het vele stof.
We waren vroeg terplekke 7uur maar toch binnen gekomen rond 15u dacht ik vanwege twee lekke banden terplaatse gemaakt en een collega die zonder benzine was gevallen en daardoor heel wat tijd verloren.
Tja dat hoort er ook bij hé.
Zappa ik heb je spijtig genoeg niet gezien en heb nog een hele tijd gewacht na aankomst maar helaas.
Tot de volgende keer dan hé.
We waren vroeg terplekke 7uur maar toch binnen gekomen rond 15u dacht ik vanwege twee lekke banden terplaatse gemaakt en een collega die zonder benzine was gevallen en daardoor heel wat tijd verloren.
Tja dat hoort er ook bij hé.
Zappa ik heb je spijtig genoeg niet gezien en heb nog een hele tijd gewacht na aankomst maar helaas.
Tot de volgende keer dan hé.
Laatst gewijzigd door ronny op zo sep 27, 2009 10:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Altijd blij op mijn xletje
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Heyy Ronny vriend!
Hoorde van Celsa van je adventuren.. was er na 17 uur en toen was je al weg
Hoop je gauw weer te zien! hoe rijd de niewe wagen?
Hoorde van Celsa van je adventuren.. was er na 17 uur en toen was je al weg
Hoop je gauw weer te zien! hoe rijd de niewe wagen?
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Niks meer als de rest, alleen wordt bij een zuigersnelheid ipv toerental gemeten. Zo'n dikke 800 met langere slag wordt dan bij een veel lager toerentl gemeten. (vermoedelijk zal je ze eerst de slag moeten vertellen, ik denk niet dat een DR800 in de KNMV lijstjes staat)zappa.suzuki schreef:Die luidste Suzuki was niet van mij! echt niet! nu ja...
mischien toch wel
Maar hoeveel herrie mag een 800cc 1 cillinder maken bij een OTR of enduro rit?
Hoop 103 db..
#777 - Mijn fotoboekenplank
Dejuu dan ben ik net iets te vroeg vertrokken en heb ik je net gemist.zappa.suzuki schreef:Heyy Ronny vriend!
Hoorde van Celsa van je adventuren.. was er na 17 uur en toen was je al weg
Hoop je gauw weer te zien! hoe rijd de niewe wagen?
Balen balen
Altijd blij op mijn xletje
-
- Berichten: 228
- Lid geworden op: vr sep 05, 2008 20:22
- Locatie: QPO
Hey Noppy, kun je deze week voor mij zo'n ding meenemen (je rijdt vast wel weer langs mijn huis)? Ik wil ém wel testen op de KTM. Ik stuur je ook ff een mailtje.Noppy schreef:Bij een vijftal mensen hebben we ter plekke een dB-dawg in de te luide uitlaat geschoven en het verschil opnieuw gemeten met de dB-meter. Zonder enige uitzondering was er minstens 5 dB verschil (minder luid) te meten, waardoor men in de buurt van de 95 dB kon komen.
KTM 790 Adventure R - KTM 250 EXC
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Kijk daar heb ik wat aan.. boring is 105 en de slag 90mmerwindob schreef:Niks meer als de rest, alleen wordt bij een zuigersnelheid ipv toerental gemeten. Zo'n dikke 800 met langere slag wordt dan bij een veel lager toerentl gemeten. (vermoedelijk zal je ze eerst de slag moeten vertellen, ik denk niet dat een DR800 in de KNMV lijstjes staat)zappa.suzuki schreef:Die luidste Suzuki was niet van mij! echt niet! nu ja...
mischien toch wel
Maar hoeveel herrie mag een 800cc 1 cillinder maken bij een OTR of enduro rit?
Hoop 103 db..
Dus bij welk toerental word er dan gemeten?
@ Noppy, m'n toeren gebied is eigenlijk in alle versnellingen tussen de 2500 en 4500 toeren.
Staand in de 4 bij 100? iets van 3000/3500..
Max koppel zit tussen de 3000 en 5500 in een bijna rechte lijn dus kan gewoon rustig in toeren rijden..
Max pk zit bij 5000 toeren
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Ik kan het niet meer vinden op die "fijne" knmv site... Sorry.
#777 - Mijn fotoboekenplank
http://www.mag-nl.org/geluid/suzuki.html
Volgens deze brond mag de DR-Big niet meer dan 87 dB maken bij 3.300 toeren Dag gaat 'ie ook niet redden hoor Zappa, dat is erg stil.
Het is wel zo dat als er meer CC's zijn dat ze meer geluid mogen maken.
De GSX-R750W mag zelfs 102 dB maken!
Zouden die dB's dan zoveel zachter klinken de klappen van een 400cc 1-cylinder?
Geluid is toch geluid?
Volgens deze brond mag de DR-Big niet meer dan 87 dB maken bij 3.300 toeren Dag gaat 'ie ook niet redden hoor Zappa, dat is erg stil.
Het is wel zo dat als er meer CC's zijn dat ze meer geluid mogen maken.
De GSX-R750W mag zelfs 102 dB maken!
Zouden die dB's dan zoveel zachter klinken de klappen van een 400cc 1-cylinder?
Geluid is toch geluid?
De RDW test voor de statische test (die gebruikt wordt door de politie op 3/4 toeren van het maximale vermogen.zappa.suzuki schreef: Max pk zit bij 5000 toeren
Bij jou is dat 3.750, dus lager dan de 5.000 waar wij mee testten...
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Thanks heren!
Vraag me af.. word 103db bij de 5000 toeren die ik niet snel rijd tijdens offroad als asociale herrie gezien tijdens de handel rir van de peelrijders op 25-10..
Anders maar eens kijken hoe ie rijd met de uitlaat van de andere BIG zonder dat ik ook de sproeiers enzo moet terug zetten..
Maar 3300/3700 toeren scheelt wel een stuk, vooral omdat die diepe brom van het open K&N filter pas echt opkomt boven de 4500 toeren.
Vraag me af.. word 103db bij de 5000 toeren die ik niet snel rijd tijdens offroad als asociale herrie gezien tijdens de handel rir van de peelrijders op 25-10..
Anders maar eens kijken hoe ie rijd met de uitlaat van de andere BIG zonder dat ik ook de sproeiers enzo moet terug zetten..
Maar 3300/3700 toeren scheelt wel een stuk, vooral omdat die diepe brom van het open K&N filter pas echt opkomt boven de 4500 toeren.
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Bij KNMV enduro en offroad evenementen geldt een max van 94 dB(a) gemeten bij een bepaald toerental dat berekend wordt aan de hand van de slag van de motor.
Bij een slag van 90 mm wordt er gemeten bij 4333 rpm.
De tabel staat hier op pag 45 (helemaal achteraan het document):
http://www.knmv.nl/uploads/Multimedia/K ... lement.pdf
Bij een slag van 90 mm wordt er gemeten bij 4333 rpm.
De tabel staat hier op pag 45 (helemaal achteraan het document):
http://www.knmv.nl/uploads/Multimedia/K ... lement.pdf