techniek vragen/antwoord

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
Rammelbak

Er is net een nieuwe film uit die je denk ik wel leuk vindt :wink: :D
:zwaaien:
JVA-Ecotech

Een aanwinst voor het Volk.
Leerzaam en vermakelijk.
Alsof je naar jezelf kijkt maar dan in een andere gedaante.
Bijlagen
Shaun knipoogt.jpg
Shaun knipoogt.jpg (16.81 KiB) 2966 keer bekeken
JVA-Ecotech

Mooi plaatje van die boom en zijn omgeving.
Zonde om daar doorheen te rijden en schadelijke stoffen achter te laten.
Een gesprek gehad dit weekend met de eigenaar van de RTFT Buell.
Was er erg tevreden mee en wordt nieuwsgierig naar zijn cilinderwand.
Toch maar eens een goede endoscoop kopen en proberen de hoonslag op de cilinderwand te bekijken.
Bij Bert55 was het met een optische endoscoop mogelijk om een zeer goed en scherp beeld te krijgen.
Maar dat kan je niet vasthouden, alleen maar herinneren.
Daar kan je aan gaan twijfelen; Heb ik dat wel goed gezien en onthouden, of is mijn geheugen beïnvloedbaar door de wens achter het kijken.
Liet de Buell eigenaar de oververhitte Audi zuiger zien en hij moest er om lachen. Had een aantal jaren geleden een Spanje vakantie trip met zo een auto gemaakt en heen en weer een 6 liter olie bij moeten vullen. Heel normaal volgens de eigenaar van die auto.
Zo worden problemen normaal; Een kwestie van accepteren.
Inherent aan het product was dan ook de verklaring van de Audi handel om geen garantie te hoeven geven.
De Buell was volledig behandeld met de RTFT techniek, dus ook de inlaatklep en zitting.
Maar hij moet nog steeds denken aan het bewerken van de uitlaatklep.
Hoe durfde jij de klepschotel zo dun te maken, was zijn vraag.
Omdat de uitlaatgassen snel en gemakkelijk kunnen uitstromen is de tijd voor het verhitten van de dunne schotel korter en minder last van het opnemen van de hitte.
Zo zien we nog steeds het verkeerde denken in klepschotel en zitting vormgeving in alle 4 takt motoren.
Tijdens de RTFT behandeling van de Buell is er veel veranderd aan de rest van het blok. Zonder de carters te demonteren.
De krukas is dus nog steeds het oude spul, met alle risico's van drijfstang schade door schrankende kooien.
Maar je mag als eigenaar van een echte HD ook rekenen op een rechtmatige dosis dom geluk.
De oliepomp aandrijving is met 33% verhoogd en de nokvolgers met alleen een oliefilm passing passend gemaakt op de boringen in het carter.
De slingerende zijas gericht en het busje in het zijdeksel passend gemaakt met behoud van zijn eigen excentriciteit.
De plaats van het busje is dus niet veranderd. Er vanuit gaande dat de boring van het busje daar staat waar het moet staan.
Zo mogen we er van uit gaan dat de effectieve smering van het drijfstang lager en de zuigers een aantal procenten verbeterd is. Misschien wel honderd procent.
De tuimelaar busjes verlengd en de uiteinden van de tuimelaars afgedicht met viton O ringen.
Geen onnodig verlies op die plaatsen, maar de smering van de tuimelaar vinger en klepsteel einde en uiteindelijk de klepgeleider is gegarandeerd door een gerichte olieboring in de tuimelaar.
Maar de laatste vraag was voor mij; Hoe hoog wordt je olie temperatuur?
Nooit hoger geweest dan 80 graden C.
Alleen een keer in de file met 42 graden buitentemperatuur, toen was de olie 105 graden C.
Na de file was het weer normaal 80 graden en in een paar minuten.
Voor HD-Buell begrippen bijna ongeloofwaardig.
Dat zit tussen de oren van veel HD rijders;
“Als het te mooi wordt dan kan het niet waar zijn”
Bijlagen
SKF KLEPSEALS.jpg
SKF KLEPSEALS.jpg (195.84 KiB) 2949 keer bekeken
JVA-Ecotech

Misschien leuk om te vermelden dat de SKF boom op de MV maar een enkele keer bekeken is, en hier 10 maal zoveel.
Maar daar kunnen heel andere redenen voor zijn, misschien zijn ze op de MV mijn geschrijf zat aan het worden.
Al bijna 10 jaar lelijke dingen over hun liefste bezit schrijven gaat op een gegeven moment tegen je werken.
Hoe teer zijn de HD zielen, en hoe staat het met hun levenservaringen op andere gebieden.
Doof, blind en dom blijven geeft veel rust tussen de oren, zeker als er weinig ruimte is om problemen te accepteren, of een plaats te geven.
Ik val hun geluksgevoel aan!
Een soort emotionele castratie.

Dat zeer doen was de reden om HD problemen “eigenschappen” te gaan noemen, en we zien het ook door anderen overgenomen worden. “Inherent” komen we ook tegen, een iets beter passende benaming voor problemen in de A-klasse.

Wat ik mis in de SKF documentatie is de temperatuur bestendigheid en de gebruikte materialen.
Ik werk al jarenlang met teflon klepafdichtingen en dat heeft al menige hitte aanval doorstaan.
We laten SKF even voor wat het is en gaan op zoek naar geschikte teflon afdichtingen voor de heethoofden onder de moderne 4 klep techniek koppen.
Dat PvM deze weg op gaat heeft een ernstige reden; Hij is op zoek naar een betrouwbare eenvoudige motor.
Het heet worden van zij TTR was een bewustwording voor het maken van een keuze.

Met het lezen van dit topic wordt er een latente wens aangewakkerd; Die JVA schrijft alsof er een oplossing mogelijk is.
En dan ook nog volgens de meest logische vorm van logica.
Zelfs geschikt voor ongelovigen, als er maar een beetje latent aanwezige hoeveelheid logica is.
De Buell rijder praat er niet meer over zijn 80 graden motor, iedereen keert zich tegen hem, alsof hij een grote leugenaar is.
Het kan ook zijn dat hij niet meer bij de groep hoort.
De groep van HD belijders. (met een L)
Ik zie in Kapelle nog steeds, en met grote regelmaat, het knoeiwerk van de hoge priesters van de HD techniek voorbijkomen.
Ze prediken dat wat een HD rijder streelt en sterkt in zijn geloof.
Het kost een paar duizend € ieder jaar, maar dan blijf je lid in de groep. (of van?)

Dat we bij de TTR de hitte uit de kop halen is nu al duidelijk.
Zo logisch kan logica zijn.
Rammelbak

Klepseals van Viton kende ik al. Seals van Teflon zijn nieuw voor mij. Wat leeswerk verheldert veel.
JVA-Ecotech

HD spant de kroon; Teflon is een noodzaak maar ze doen alsof het niet nodig is.
Voor MCS is het gewoon handel.

Aan de koffietafel liet iemand een te koop aangeboden HD zien.
U weet wel met dat telefoon gedoe, tijdens de koffie kan je de hele wereld rond kijken.
Wat is dat rare stukje rond bij de achterste cilinderkop?
Op de foto was een xr 1200 te zien.
Dat is een speciaal oliekoeling systeem voor alleen de uitlaatzittingen.
Weten ze nog niet van jou Buell-RTFT techniek, en de halvering van de olietemperatuur?
Soms stellen mensen vreemde vragen.
Nee zeg ik; dat kunnen ze ook niet weten.
Niemand wil het weten.
Kan niet waar zijn, zomaar iemand in Nederland die denkt het beter te weten dan al die anderen?
Ze zijn daar toch niet gek; Als het zou werken dan hadden anderen het allang zo gedaan.

Wij Nederlanders lijden aan een onmetelijk minderwaardigheids-complex.
Inherent aan de soort.
Bijlagen
Teflon seals.jpg
Teflon seals.jpg (79.98 KiB) 2900 keer bekeken
JVA-Ecotech

Nog even en we gaan de TTR krukas opmeten op afwijkingen.
Met een dubbele waterpas en een simpel hulpstuk om de waterpas op het zuigerpenoog te centreren en waterpas te zetten.
De drijfstang in zijn bovenste, en in zijn onderste punt moet op de waterpas een zelfde afwijking geven.
Binnen de streepjes op van het libelhuis is het beste begin van meten.
Met de krukas verdraaien moet de langslibel gelijk blijven staan in het huis.
Echt weer iets voor JVA-Ecotech.
Met niets te vergelijken.
Bijlagen
Met een waterpas een krukas meten.jpg
Met een waterpas een krukas meten.jpg (188.29 KiB) 2881 keer bekeken
JVA-Ecotech

Er zijn waterpassen die nog nauwkeuriger aan kunnen geven hoe en waar fouten zitten.
Maar dan komt er een nadeel bij; De libel zie je nooit, staat altijd in de ene hoek of de andere.
Bijlagen
Twin-Cam Krukas controleren.jpg
Twin-Cam Krukas controleren.jpg (100.92 KiB) 2865 keer bekeken
JVA-Ecotech

Lees ergens dat Bert55 klaar is met zijn schuur/werkplaats.
Zal waarschijnlijk een waterpas gebruikt hebben om te zorgen dat de schuur recht staat of juist een beetje scheef, voor het afwateren van regenwater.
Met een plat dak is dat wel zo wenselijk.
Zijn DRB staat in in ieder geval droog.
Maar wat zal PvM er van denken om zijn krukas op de waterpas manier te gaan meten?
IS ER EEN WATERPAS DIE DAT KAN METEN?
In de bekende service-manuals zien we de toegestane afwijkingen die een drijfstang mag hebben.
Dan is de norm 100 mm en wat bij die afstand de hartlijnen af mogen wijken.
De gebruikelijke vergelijking is de meter, dus 10 x zoveel.
Op de bovenstaande afbeelding zien we een waterpas met de waarde aanduiding 0,4/mtr.
In de 100 mm drijfstang vergelijking wordt de 0,4 dan 0,04 mm 10 x minder.
Het is te doen gebruikelijk om tijdens het werken met een waterpas, deze 180 gr. te draaien en dan de waarde/afwijking weer te lezen.
Zo ijk je de waterpas op zijn eigen afwijking.
Toch is over het aflezen van een waterpas nog veel te vertellen.
Misschien doen we dat nog een keer, als we het idee hebben dat het nuttig is voor dit publiek.
Volgens mij is er veel watervrees en ongeloof.
Bijlagen
Hoe kan ik mijn krukas meten..jpg
Hoe kan ik mijn krukas meten..jpg (198.88 KiB) 2847 keer bekeken
futurist

Ik moet je bekennen dat ik, sinds het stoppen over het oneindige gez**k over de kwaliteit van Harley, met nog meer intresse de uitleg en foto's bekijk en lees, soms wel 2x om het te begrijpen, nog steeds niks bruikbaars en concreet tegen ben gekomen voor onze Big. Wel al zeer veel pagina's over de zelfverheerlijking van het anders zijn maar ...........

Futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Rammelbak

Wat voor bruikbaars en concreets zou jij verwachten of tegen willen komen?
JVA-Ecotech

Re: Evolutie in Techniek MotorVitamine.EU
« Antwoord #4 Gepost op: Mei 29, 2011, 06:09:07 »

Wat is de techniek van een Harley dan toch eigenlijk simpel

Inderdaad de techniek in een HD is de techniek van de eenvoud. En juist die eenvoud is het probleem van de gemiddelde sleutelaar. Je denkt al snel; dat kan ik zelf. Ik ga het zelfs beter doen, in plaats van naar een dealer te brengen. Met twee sleutels en een schroevendraaier haal je bijna elke HD uit elkaar, en omgekeerd weer in elkaar te zetten. Even versleten onderdelen vervangen en je hebt zelf je blok gereviseerd.
Het wordt moeilijker als je, je zelf de vraag gaat stellen; waarom is het versleten?
Of waarom is het alweer op de zelfde manier versleten.
Of nog erger; waarom is de zuigerpen van de zelfde drijfstang weer naar de zelfde kant door de borg gelopen.
Of bijna even erg; mijn bigend is er weer uitgelopen. We lezen het regelmatig, al die eenvoudige problemen.
Gelukkig zijn wij de enige die er ook een antwoord op hebben.

Zelfs durven beweren dat we het beter weten dan al die andere sleutelaars.

Lees je op andere forums, dan kom je al snel de grens van de sleutelaars tegen. Wel problemen en vragen, maar zelden een antwoord van waarde.
Hooguit van waarde voor de statistieken; hoeveel komt elk probleem voor op welke motor en waarom.
Maar statistieken geven geen ruimte voor “waarom”, Het is alleen maar een registratie, van gebeurtenissen en aantallen.
En toch kan het bijhouden van regelmatig voorkomende problemen en of gebeurtenissen, de mogelijkheid geven om de oorzaak van een probleem op te gaan lossen. Je zorgen maken om een probleem kan ook een reden zijn om er aan te gaan werken. Zo bekeken is een HD één van de meest dankbare motoren.
Alle denkbare problemen zijn aanwezig en alles is mogelijk om het beter te gaan doen. Doe het zelf is een goed begin en weten waar je naar toe kan gaan is een tweede stap naar beter.
Maar, om even op de eenvoud terug te komen, achteraf is er altijd de vraag; waarom duurde het zo lang. Zo moeilijk waren de oplossingen toch niet? Waarom zag je de oorzaak en oplossingen niet eerder? Nu lijkt het zo simpel. Zelfs zo simpel dat je denkt; waarom zien anderen het niet.
En dan maak je een belangrijke denkfout; je denkt dat anderen zich ook zorgen maken.

Dat ze ook bezig zijn met het zoeken naar problemen, oorzaak en oplossingen.

Het enige waaraan ze denken is; hoe kunnen we er op de meest gemakkelijke manier er zo veel mogelijk aan verdienen.
Zonder ook maar ergens in te investeren.
Niet in hardware en zeker niet in software.(software; dat wat tussen de oren zit)
Om het maar eens op die manier te vergelijken.
Levensduur; nog steeds een vraagteken?
Levensduur is geen vraagteken!
Het is gebaseerd op simpele mechanica en logica.

Misschien maakt dat het juist zo moeilijk.

Binnenkort laten we het verschil zien in krukas opbouw en afwijkingen tussen een Twin-Cam Harley-Davidson krukas en van een TTR en DRB.
Het wordt lachen en huilen, dat weten we nu al zeker.
Zonder gez..k en zelfverh..rlijking, gewoon zo als het is.

Misschien maakt dat het juist zo moeilijk.
Bijlagen
Met niets te vergelijken.jpg
Met niets te vergelijken.jpg (155.51 KiB) 2834 keer bekeken
JVA-Ecotech

Leesvoer voor de feestdagen.
Dit past er ook mooi bij, zelfs het woord "gezeik" komt er in voor.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Even een persoonlijke vraag, gewoon op de man af; hoeveel ben je al wijzer geworden, van die vervelende verhalen hoe het beter moet en kan? Of val je nog steeds in de valkuilen die er zijn, er zijn er nogal wat.
Soms verborgen achter mooie verhalen en marketing, of achter gevels met grote namen er op.
Diploma’s aan de muur, een aantal jaren ervaring en je moet er wel in geloven; hier moet ik zijn.
Om een HD te kopen? Meer moet, en mag je niet verlangen. Als is de techniek een onderdeel van de marketing geworden meer dan dat, is het nog steeds niet; marketing. O ja, en management, dat is ook zo’n mooi woord.
Zo zie je de wereld veranderen en naar je hoopt komt de techniek, de betrouwbaarheid en de levensduur van je nieuwe HD op een zelfde niveau.

Over dat technisch niveau wil ik het nog eens hebben, gewoon gezeik maar ook omdat we zelf ook met vragen zitten.
We vragen ons namelijk af; is het allemaal zoveel beter geworden de laatste jaren. Is de TC zoveel beter dan de oude techniek. Is dat te meten? Waarom willen dat eigenlijk weten?
Waarom gaan we ons die vragen stellen. Zo belangrijk is de TC nu ook weer niet.
Van de TC techniek worden we al helemaal niet wijzer. Eerder een berg vermaak en maar weinig lering.
Wel een bevestiging van onze eigen techniek. Dat is wel zo gemakkelijk met de TC, een vergelijkbaar stuk techniek. Luchtgekoeld en nog steeds een tweecilinder en nog steeds allemaal rollen en naalden in het draaiende gedeelte. Behalve natuurlijk de op en neer gaande onderdelen, en de zuigerpenbussen en de zijasbus in zijn dekseltje.
En er zitten ook kooien in, ook mooi om te vergelijken.
Drijfstangen en zijassen, allemaal op rollen en tussen kooien. Zo af en toe kijken we op het WWW of er al wat nieuws ontwikkeld is.
Bij “de grote jongens” kijken noemen we dat.
Op de site van Zodiac staan links, inderdaad aan de linkerkant, naar de aparte S&S race documentatie. Pagina’s vol met de hoogst haalbare techniek in een V twin.
En wat zien we dan?
Niets nieuws, allemaal oude techniek van allang bekende producten. Nog steeds de oude kooien met de oude problemen en met de oude eigenschappen. Het lijkt wel of ze daar echt stil staan, niet omdat er niets meer te ontwikkelen is maar gewoon omdat ze geen stap verder weten te zetten.
Waar wij naar zoeken en hopen te vinden zijn de ontwikkelingen in de gewone techniek.
Gewoon voor op straat.
Gewoon voor de recreatie.
Of gewoon motorrijden, zonder zorgen.
Geen angst voor levensduur en betrouwbaarheid.
Het gevoel hebben dat je nog tonnen vooruit kan.
Is dat nu zoveel gevraagd, of is levensduur nog steeds een vraagteken.(?)
Bijlagen
XT krukas op de meetbank.jpg
XT krukas op de meetbank.jpg (147.87 KiB) 2833 keer bekeken
JVA-Ecotech

The Dubliners - Don't Give Up Till It's Over

https://www.youtube.com/watch?v=DTmFXnW ... w&index=22

Don't give up till it's over, don't quit if you can
The weight on your shoulder will make you a stronger man

Grasp your nettle tightly, though it will burn
Treat your failures lightly, your luck is bound to turn

Look at the autumn flowers how they wither and fade
With nature's hidden powers, next year they'll be re-made

Watch the full moon rising, like a ghost of the sun
Oh, dawn will be more surprising, when a new day has begun

---------------------------------------------------------------------------
Geef niet op tot het voorbij is, niet stoppen als je kunt
Het gewicht op je schouder zal u een sterkere man te maken

Pak uw brandnetel strak, maar het zal branden
Behandel uw mislukkingen licht, is uw geluk gebonden aan zetten

Kijk naar de herfstbloemen hoe ze verwelken en fade
Met de verborgen krachten van de natuur, volgend jaar zullen ze opnieuw worden gemaakt

Bekijk de volle maan stijgt, als een spook van de zon
Oh, dageraad zal verrassend zijn, wanneer er een nieuwe dag is begonnen

Bijlagen
Nooit opgeven.jpg
Nooit opgeven.jpg (75.24 KiB) 2821 keer bekeken
JVA-Ecotech

Eenvoud is een kenmerk van het ware.
In de techniek kan het de eenvoud van het éénmalige zijn.
Na een redelijk aantal kilometers wordt het een eindeloos gesleutel om de slijtage voor te blijven.
Bijlagen
TTR smeersysteem verdelen.jpg
TTR smeersysteem verdelen.jpg (198.96 KiB) 2806 keer bekeken
JVA-Ecotech

Yamaha kan mij nog meer vertellen.
Ik ga een eigen druk-verdeel en heers systeem maken.
Je laat de resultaten van je werk toch niet van zo een drukcontrole systeem afhangen!
Bijlagen
Oliedruk controle TT600R.jpg
Oliedruk controle TT600R.jpg (147.24 KiB) 2757 keer bekeken
JVA-Ecotech

Een mooi voorbeeld van oliedruk controle bij een glijlager systeem.

Ik vertel natuurlijk vanuit een geheel andere hoek van de motortechniek.
HD heeft vanaf 1948 hydraulische-units klepbedieningen toegepast.
Dat systeem vraagt een redelijke overdruk om de werking van de Units te kunnen garanderen.
HD moest dus een truck verzinnen omdat te regelen; Een op druk gedeelte en een vrije doorstroom van de olie voor de krukas.
Het is ze niet gelukt, 1948-1998. Mooi toch, 50 jaar maar wat aan klungelen en zichzelf en iedereen in de maling nemen.
Inderdaad weer dat gezeik over HD.
Lijkt een beetje op frustratie, vindt u ook niet.
Inderdaad; Ik mag er over zeiken.
Ik weet namelijk beter dan wie dan ook hoe, waarom, wat en waar de HD problemen zitten
Maak van 2016 een oliepomp jaar, laat IK zien hoe het anders kan.
Niemand anders doet er wat aan.

Dank zij al die frustraties kan ik, alweer een "ik" in het verhaal, de mogelijkheden van andere smeersystemen beoordelen en aanpassen-veranderen.
Mocht dat "IK" gedoe je gaan vervelen lees dan niet verder en kijk ook niet naar de plaatjes.
Je blijft dan lid van de B.O.B.
Bewust Onwetend Blijven.
Geeft rust tussen de oren en je slaapt veel beter.
Bijlagen
TL1000S oliedruk meten.jpg
TL1000S oliedruk meten.jpg (190.79 KiB) 2751 keer bekeken
JVA-Ecotech

Mocht dat "IK" gedoe je gaan vervelen lees dan niet verder en kijk ook niet naar de plaatjes.
Je blijft dan lid van de B.O.B.
Bewust Onwetend Blijven.

Flow technology for dummy's
Bijlagen
TT600R RTFT.jpg
TT600R RTFT.jpg (160.77 KiB) 2748 keer bekeken
JVA-Ecotech

Bewust Onwetend Blijven.
Lagertechniek voor gewone mensen, motorrijders ofzo.
Bijlagen
TT600R krukas.jpg
TT600R krukas.jpg (194.08 KiB) 2746 keer bekeken
futurist

waarom maar aan één kant te gebruiken? en is het dan niet een halve oplossing. de ketting is maar zo sterk als zijn zwakste schakel, die andere kant dan .........

plaatje daarboven, zoveel materiaal weg aan de schotel van de klep, ik weet niet of het bij de uitlaat sodium gevulde kleppen zijn bij de Dr, geeft dit niet eerder kans op inslaan en afbreken van de schotel van de klep

futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
JVA-Ecotech

Het andere lager, kogellager dus , houdt de krukas op zijn plaats en wordt veel minder belast dan de aandrijving naar de koppeling.
Kijk naar andere ééncilinder rollager krukassen en je ziet hoe het beter kan.
Het maak wel veel verschil in prijs een rol of kogellager, bij Lagerboer ongeveer 4 maal meer voor een rollager.
Een ander groot voordeel is het spanningsvrij kunnen draaien van de krukas, komt de levensduur van het kogellager ook ten goede.
Het gebruik van twee kogellagers is een goedkope oplossingen en technische eigenlijk onbruikbaar.
Let eens op de meedraaiende binnenringen van de kogellagers.
Het uitzetten van de krukas, warm-heet worden, zet beide binnenringen op spanning tot de passing de lagerringen niet meer vast kunnen houden.
De zijassen zijn daarmee gelijk waardeloos geworden en eigenlijk de hele krukas.
Een rollager binnnenring kan nageslepen worden om het lager de juiste passing te geven, geen speciale lagers met meer dan gebruikelijke speling nodig.
In de binnenring afmetingen is meer maatvariatie waardoor zijassen met lagerspeling weer gebruikt kunnen worden.
Een eigen kooi maken is geen probleem, en geeft meer mogelijkheden om in een bepaalde ruimte meer levensduur te vinden.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uitlaatkleppen worden heet, soms te heet, en worden door de hoge temperatuur meer verzwakt dan door de flow te verbeteren.
De angstige Buell rijder moet er wel aan denken als hij op lange stukken op de 160 km/u blijft rijden.

De angst van de zwakte in de uitlaatkleppen maakt dat veel constructeurs verkeerde keuzes maken.
En daarna worden ze nageaapt.
Zelfs uit de lucht vallen door motorstoringen wordt algemeen gezien als een eigenschap van zuiger motoren in vliegtuigen.
Lycoming en Continental zuiger vliegtuigmotoren staan er om bekend, in Australië.
HD -TC motoren ook, maar die kunnen op tijd veilig aan de kant van de weg gaan staan.

Had ergens een plaatje van een Honda krukas, even opzoeken.
Bijlagen
Honda xr600.jpg
Honda xr600.jpg (97.64 KiB) 2732 keer bekeken
JVA-Ecotech

Je moet wel durven.
Bijlagen
RTFT JVA Techniek.jpg
RTFT JVA Techniek.jpg (187.5 KiB) 2723 keer bekeken
JVA-Ecotech

Rollager aan de verkeerde kant Kawa KLR 600
Bijlagen
kawa. klr  600.jpg
kawa. klr 600.jpg (190.01 KiB) 2721 keer bekeken
JVA-Ecotech

Geloof u dat van die tijdlijn?
Kan toch niet waar zijn.
En dat voor een gewone Hollander met alleen ambachtsschool.
Tijd,druk en ruimte, zowat.
Als het zou werken, stel dat, dan was het toch allang eerder door anderen gedaan,toch?
Die JVA en zo, kan me nog meer vertellen.
Ik geloof er hoedanook toch niet in.
Ben toch niet gek omdat aan mijn motor te laten doen.
En waar moet je later naar toe als het nodig is?
Kan je beter gewoon blijven sleutelen, weet je waar je aan toe bent.
Bijlagen
RTFT op tijdschaal.jpg
RTFT op tijdschaal.jpg (199.67 KiB) 2672 keer bekeken
JVA-Ecotech

Een mooi voorbeeld wat ze daar voor techniek in huis hebben.
Iedereen is aan het persen en lassen, maar of de krukassen daarna wel recht zijn, laten ze niet zien.
Slim toch?
Niemand die de deze vorm van geld maken ziet en er wat aan doet.
Vandaar zo af en toe een plaatje van Shaun.
Wij zijn de kudde en daar zijn de herders die ons iedere keer weer hoop geven.
Niets zo gevaarlijk als goedgelovigheid en gehoorzaamheid.
Naïviteit niet te vergeten, moet verboden worden.
Het is een HD TC krukas, maar het kan ook in iedere rollager krukas zitten.
Gewoon mensenwerk.
Bijlagen
TC krukas meten 01.jpg
TC krukas meten 01.jpg (145.48 KiB) 2655 keer bekeken
Plaats reactie