Zo, ik ben zojuist terug gekeerd uit Spanje van de HP2 Trophy waarvoor ik mij als enige NL BMW Dealer had gekwalificeerd (er gingen drie rondes aan vooraf met vragen over marketing, techniek van de HP2 en rijtechniek)
Het evenement was georganiseerd in Aras Rural, alwaar ook elk jaar de Alto Turia rally georganiseerd wordt.
Fijn, want zo kon ik de HP2 testen op paden waar ik al 3 keer eerder op mijn R1150GS heb gereden.
We waren daar samen met een groep Duitse dealers waaronder ook Enduro crack Bert von Zitzewitz.
Tractie
Wat direct opviel na de eerste kilometers is de fenomenale tractie die je op het konto van de luchtvering kunt schrijven. We reden daar ook met Karoo banden (net als achter op mijn R1150GS)
Door steeds snel op te schakelen kun je met de HP2 enorm hard accelereren zonder noemenswaardige wielspin. De meeste deelnemers reden de HP2 steeds hoog in toeren waardoor stukken Karoo rubber je om de oren vlogen. Je schiet er niets me op, behalve dat het spectaculair is.
Springen
Op veel gravel paden ín Spanje zijn kleine waterkeringen aangebracht, zon 30 cm hoog die het regen water zijdelings moeten wegleiden. Hier kun je prachtig de verschillende sprong technieken oefenen ( had ik ook al gedaan met de 1150 tijdens de Alto Turia) Wanneer je het gas afsluit tijdens de sprong wordt door het plotseling afremmen van het achterwiel (motortoerental gaat ogenblikkelijk naar stationair) de gehele motorfiets al het ware naar voren gekanteld. Gevolg is dus een "neuslanding". Vergelijk het maar met een vastslaande boor in de boormachine, als dat gebeurt, tolt de boormachine rond.
Wanneer je het motortoerental konstant kunt houden gebeurt dat niet en blijft het voorwiel netjes in de lucht en landt je op het "luchtkussen".
Achterframe
Ik hoor regelmatig dat het jammer is dat de HP2 geen los achterframe heeft. De HP2 heeft wel degelijk een achterframe, het is echter dusdanig stevig geconstrueerd dat het niet snel krom is. Qua sterkte absoluut niet vergelijkbaar met het frame van bijv. een R80GS, dat is echt veel zwakker.
Het voordeel van de HP2 constructie is echter dat je heel snel de versnellingsbak kunt wisselen, zou dat nodig zijn. Met een krom achterframe kun je meestal gewoon verder rijden. Dat je dat dan snel kunt wisselen is (in een rally) totaal niet relevant. Een lange stalen pijp doet evt wonderen!!
Remvloeistof potje
Standaard wordt bij de HP2 een pakket accessoires geleverd. Helaas stonden die voor de Valkenswaard demo's nog in backorder. Met de handkappen erop zou het rempotje zeker niet gesneuveld zijn. Verder zit het pakket cilinderbeschermers die ook de injectie units (en potmeter) beschermen, het staaldraadje om geen takken tussen je rempedaal te krijgen en een cardan beschermer.
Hoge prijs
Ja, 19250 euro is veel geld. Maar vergelijk het eens met een F 650 Schalber, die kost nieuw ook 20.000 euro (!!!!) of een LC4 in rallytrim (24.000 euro), die zijn echt niet vergelijkaar met een HP2. Ok, je hebt dan al wel een roadbook etc.
Een HPN is al helemaal onbetaalbaar, en ook mijn eigen R1150GS Rally ombouw van 10.000 euro maakt dat een nieuwe R1150GS met ombouw op 24.000 euro uitkomt, en dan heb je nog steed niet de kwaliteiten van een HP2. BMW gaat ervan uit dat er jaarlijks enkele duizenden HP2's verkocht worden, en op basis van dat aantal en de hoge ontwikkelkosten (bijna alles is nieuw ontwikkeld) kom je vanzelf op een hoge prijs uit.
Doorslaande vering
Sommigen klaagden in Valkenswaard over doorslaande voor-vering. Hier is even wat uitleg nodig. De Marzochhi vork in de HP2 is speciaal voor de HP2 ontwikkeld en wijkt af van andere vorken. Zo heeft deze vork in de linker poot een speciaal dempings systeem dat alleen in het onderste gedeelte van de vork (1/3) actief is. Dit zorgt ervoor dat de vork niet kan doorslaan omdat wanneer de vork ver doorveert, deze demper actief wordt. Mijn eigen ervaring met de machine in Spanje was ook dat de vork door leek te slaan. Na de eerste rit kregen we de gelegenheid om met een technicus van BMW de eigen motor af te stellen naar eigen behoefte. Nadat ik de demping van de boven beschreven demper een stuk lichter had gezet, was het probleem van het "doorslaan"voorbij. Dat wil zeggen dat dit systeem nu minder snel inkomt (lijkt op doorslaan) en pas bij een veel verdere invering actief werd. Ik heb de tweede dag (200km AT routes met AT tempo) niet een keer een "doorslag" probleem kunnen constateren.
Er was dus ook eerder geen sprake van doorslaan, maar van een te plotseling inkomende hulpdemper voor het laatste deel van de slag.
Ook de in- en uitgaande demping van de rechter poot heb ik zachter ingesteld, met een verbluffend goed resultaat: een zeer goed aansprekende vork die niet doorlsoeg.
HP2 trophy
Ons team werd derde (van 7 teams). Er werd niet gereden voor de snelste tijd, want ze waren bang te weinig dealers over te houden . De opdrachten bestonden uit:
- het schrijven van een roadbook waar de andere teamleden op moesten rijden (plm 10km) maar wel met erg lastige situaties. Ons team deed dit foutloos.
- het rijden van een trial parcours (ik werd derde met 9 punten)
- het wisselen van een karoo achterband met binnenband. Wij hadden hier 6 min voor nodig. Herr von Zitzewitz deed het in zijn eentje in 1 min 10 sec !!!!!!!!!!!!
- het naar de andere kant van een snelstromende rivier duwen van een HP2, terughollen en de andere helft van het team de motor weer terug laten halen.
Het was een fantastisch mooi evenement, zodra ik foto's heb zal ik ze hier publiceren. Er liepen drie professionele fotografen rond ingehuurd door BMW, we krijgen alles binnenkort op een DVD aangeleverd.
De HP2 heeft een verpletterende indruk op mij en op al mijn collega's gemaakt, inclusief de duitse enduro cracks, van wie er enkele tevens KTM dealer zijn.
De komende Alto turia zullen er waarschijnlijk meerdere HP2 landen teams aan de start verschijnen. Ons BDM team, de intructeurs van het engelse enduro park en ook een Duits team van Hechlingen instructeurs.
Voor enkele eerste foto's zie
http://groups.msn.com/RallySchoolBDM