Het grote injectie project

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
futurist

ja, vind ik ook, echt vertrouwen in eigen kunnen en een vriendin die ook ballen heeft.......eheheh!
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Thoran

Ach, ik heb gereedschap, ductape en tierips bij me. En als dat niet werkt heb ik zo'n mooi ANWB pasje. :mrgreen:
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
futurist

weinig meer aangevuld hier, wel wat info via andere draadjes gelezen.
Is het project klaar? vastgelopen? geslaagd of mislukt?
ook van het project van de waterfiets niks meer van gehoord, loopt die al?
futurist
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Thoran

futurist schreef:weinig meer aangevuld hier, wel wat info via andere draadjes gelezen.
Is het project klaar? vastgelopen? geslaagd of mislukt?
ook van het project van de waterfiets niks meer van gehoord, loopt die al?
futurist
Speciaal voor jou dan een update ;)

Heb de laatste tijd niet zo super veel aan de BIG gedaan, maar ik moet natuurlijk mijn vakantieverhaaltje ook nog afmaken...
Ducati 748 & DR BIG
Thoran

De rest van de vakantie dan maar. Maandagochtend eerst nog maar eens wat aandacht besteed aan de zekering van de injectiecomputer en andere loszittende onderdelen ;) Daarna was het tijd om de omgeving te verkennen en een paar boodschapjes te doen. De BIG had het prima naar de zin in de heuvels en op de kronkelweggetjes, en ondanks dat de supermarkt zo'n 3km verder weg was is het mij toch nog gelukt om 50km op de teller te zetten. De rest van de week nog lekker rond gereden en gerelaxxed in de buurt van het hotel. (Met de nodige schnitzelmenu's natuurlijk). Qua afstelling was er niet heel veel extra nodig, het enige wat ik heb aangepast was bij decelleratie minder brandstof te laten inspuiten via de zogenaamde "acceleration enhancement".
In al die dagen zo'n 3 keer stil komen te staan met oververhitte motor/verzopen blok/vaporlock (nog steeds geen idee welke van die redenen de precieze reden is waarom de motor soms afslaat en dan de komende paar minuten niet aanslaat), maar dan kan je in ieder geval nog een mooi plaatje schieten:
Afbeelding

Toen werd het tijd om weer terug te gaan naar het Oosten. Met enige ervaring was de BIG al snel weer opgeladen, en al snel zaten we weer op de autobahn richting het land van Grolsch. Waar we op de heenweg het verkeer mee hadden zitten zaten we nu in de drukte. Omdat het op sommige punten niet mogelijk was om tussen de file door te rijden (en ik geen idee had of het uberhaupt mag in Duitsland) moest ik achteraan sluiten in de file. En waar ik met maximaal 30 doortokkelde gebeurde hetzelfde weer. De motor sloeg af, wilde niet meer aanslaan, en een lange pauze (na veel hectisch duwen) op de vluchtstrook was het gevolg... Na ongeveer een kwartiertje konden we de weg weer vervolgen. Op naar de volgende file. Daar was ik ondertussen zo moe van de files dat ik besloot om er tussendoor te gaan rijden. Tot een $%^# met een Pools kenteken besloot dat ik er niet meer langs mocht en te lang de weg blokkeerde waardoor de BIG weer afsloeg, en ik weer op weg ging naar de vluchtstrook. :x Na een pauze besloot ik toch maar eens op internet te kijken en te zien wat er verder nog stond qua files, maar een combinatie van langzaam internet en een website die niet gemaakt was voor een smartphone kon ik geen duidelijk beeld krijgen. Om de files nog een beetje te omzijlen ben ik toen maar midden door de stad naar de A31 gereden, ipv via de knooppunten waar ik files verwachttte. In de stad nog een keertje stil komen te staan, maar gelukkig bij een supermarktje waar we even wat te eten en te drinken hebben gehaald. Eenmaal op de A31 kwamen we geen problemen meer tegen en kwamen we uiteindelijk een stuk later dan verwacht thuis.
De volgende dag de 1000km maar vol gemaakt met een ritje naar m'n ouders toe om de verjaardag van m'n zusje te vieren.

Na de vakantie had ik een tijd niet zo heel veel zin om aan de BIG te werken, dus wat dat betreft zijn er niet veel updates geweest.
Ducati 748 & DR BIG
Rammelbak

Het is bewonderenswaardig dat je ondanks de tegenslagen wel vol houdt! Oke, met zo nu en dan een periode van bezinning :wink:

Het is in Duitsland inderdaad niet toegestaan om tussen de file door te rijden met de motor. Mijn ervaring is dat de Duitsers, wanneer ze al sago zijn omdat ze in de regen in de file staan, weinig begrip op brengen voor de motorrijder die wel graag aan de regen wil ontsnappen. Dat zullen ze je ook graag duidelijk maken door je simpelweg klem te rijden! Duitsers blijken op die momenten toch nog een erg eensgezind volk, want iedereen helpt elkaar op dat moment om jou het leven zo zuur mogelijk te maken. Van te dikke huisvrouw in een kleine Renault Twingo, tot kleine chauffeurs in hele grote vrachtwagens!

Zo, hehe... dat waren weer wat persoonlijke frustraties die eruit floepte. Excuses voor het topic vervuilen :mrgreen:
:zwaaien:
futurist

ok, dus nog net niet helemaal een succes, nou ja niemand staat graag in de file dus dat zal het em wel zijn. wel een succes dus met nog een kleine hick up, ik heb soms ook wel eens geen zin in sleutelen. nou ben ik natuurlijk al wat ouder, maar ook op jouw leeftijd moet je af en toe ook eens wat anders doen natuurlijk. Ik vind het toch enorm knap wat je al hebt bereikt.

nu je probleem, je noemt het vapour lock maar dat kan het eigenlijk niet zijn toch? vapour lock trad vroeger op bij benzine motoren met een carburateur en mechanische brandstof pomp. door externe en motorische warmte werd de brandstof in de leidingen en de pomp zo warm dat die ging "koken" en daardoor zulke grote dampbellen kreeg in de brandstof leidingen dat de pompen van toen met maar een klein debiet en nagenoeg geen aanzuigkracht, geen brandstof meer naar de carburateur kregen. ik heb dat aan den lijve ondervonden toen het bakkeliete blokje brak van mijn "oldtimer" (belastingvrij renaultje wat ik vroer had voor 's winters) en zodoende de brandstof pomp kapot ging met alle gevolgen van dien,
https://www.facebook.com/#!/photo.php?f ... =1&theater
die blokjes (voetjes) moesten zorgen dat de pomp niet te heet werd.
Lang verhaal om tot de conclusie te komen dat dat niet de echte reden is van het stil vallen en niet starten. bij de moderne electrische brandstof pompen wordt veel te veel brandstof rond gepompt zodat die altijd gekoeld blijft door de verse koude brandstof die er door gaat. natuurlijk heeft het met de warmte te maken en als je zeker wil zijn dat het niet de pomp is die te heet wordt dan kan je die toch eens in een dekentje "alu" folie warmte wering wikkelen.
futurist
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Thoran

Rammelbak schreef:Het is bewonderenswaardig dat je ondanks de tegenslagen wel vol houdt! Oke, met zo nu en dan een periode van bezinning :wink:

Het is in Duitsland inderdaad niet toegestaan om tussen de file door te rijden met de motor. Mijn ervaring is dat de Duitsers, wanneer ze al sago zijn omdat ze in de regen in de file staan, weinig begrip op brengen voor de motorrijder die wel graag aan de regen wil ontsnappen. Dat zullen ze je ook graag duidelijk maken door je simpelweg klem te rijden! Duitsers blijken op die momenten toch nog een erg eensgezind volk, want iedereen helpt elkaar op dat moment om jou het leven zo zuur mogelijk te maken. Van te dikke huisvrouw in een kleine Renault Twingo, tot kleine chauffeurs in hele grote vrachtwagens!

Zo, hehe... dat waren weer wat persoonlijke frustraties die eruit floepte. Excuses voor het topic vervuilen :mrgreen:
Ach, verkeersfrustraties heeft iedereen ;) En als ik geen commentaar in mijn thread zou willen hebben dan had ik er wel een website van gemaakt ipv een draadje op een forum.
Ducati 748 & DR BIG
Thoran

futurist schreef:ok, dus nog net niet helemaal een succes, nou ja niemand staat graag in de file dus dat zal het em wel zijn. wel een succes dus met nog een kleine hick up, ik heb soms ook wel eens geen zin in sleutelen. nou ben ik natuurlijk al wat ouder, maar ook op jouw leeftijd moet je af en toe ook eens wat anders doen natuurlijk. Ik vind het toch enorm knap wat je al hebt bereikt.

nu je probleem, je noemt het vapour lock maar dat kan het eigenlijk niet zijn toch? vapour lock trad vroeger op bij benzine motoren met een carburateur en mechanische brandstof pomp. door externe en motorische warmte werd de brandstof in de leidingen en de pomp zo warm dat die ging "koken" en daardoor zulke grote dampbellen kreeg in de brandstof leidingen dat de pompen van toen met maar een klein debiet en nagenoeg geen aanzuigkracht, geen brandstof meer naar de carburateur kregen. ik heb dat aan den lijve ondervonden toen het bakkeliete blokje brak van mijn "oldtimer" (belastingvrij renaultje wat ik vroer had voor 's winters) en zodoende de brandstof pomp kapot ging met alle gevolgen van dien,
https://www.facebook.com/#!/photo.php?f ... =1&theater
die blokjes (voetjes) moesten zorgen dat de pomp niet te heet werd.
Lang verhaal om tot de conclusie te komen dat dat niet de echte reden is van het stil vallen en niet starten. bij de moderne electrische brandstof pompen wordt veel te veel brandstof rond gepompt zodat die altijd gekoeld blijft door de verse koude brandstof die er door gaat. natuurlijk heeft het met de warmte te maken en als je zeker wil zijn dat het niet de pomp is die te heet wordt dan kan je die toch eens in een dekentje "alu" folie warmte wering wikkelen.
futurist
Op zich ben ik het met je eens, en twijfel ik ook steeds harder of het vapourlock is. Vooral aangezien de benzine daarvoor meer dan 50 graden (aanvoer richting pomp) of 150 (3 bar druk na de pomp) zou moeten zijn om bellen te vormen. Daarom zit ik nu naar een andere oorzaak te zoeken.
De "feiten":
- Gebeurt laag in toeren in de 1 of 2, boven de 4000 is het in orde
- Bij warme motor
- Bij warmere temperatuur gebeurt het sneller
- Bij lage snelheid, hoewel dit natuurlijk ook samenhangt met het toerental.

Daarnaast zie ik in het log dat de AFR waarde eerst een beetje zakt (oftewel, het mengsel wordt rijker) voordat ie afslaat.
Ducati 748 & DR BIG
futurist

lager snelheid heeft natuurlijk relatie met het toerental, maar een slecht stationair lopende carb motor heeft bij langzaam rijden ook de neiging af te slaan.
langzaam rijden heeft natuurlijk ook nog een andere relatie, namenlijk minder koelwind, kan de hogere temperatuur geen invloed hebben op een sensor die meer temperatuur gevoelig is doordat de weerstand in het spoeltje verandert door de hogere temp. kan je misschien iets ontdekken in de log wat die waarden betreft.
verkeerde sensor signalen kunnen natuurlijk ook grote invloed hebben.
futurist
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Thoran

futurist schreef:lager snelheid heeft natuurlijk relatie met het toerental, maar een slecht stationair lopende carb motor heeft bij langzaam rijden ook de neiging af te slaan.
langzaam rijden heeft natuurlijk ook nog een andere relatie, namenlijk minder koelwind, kan de hogere temperatuur geen invloed hebben op een sensor die meer temperatuur gevoelig is doordat de weerstand in het spoeltje verandert door de hogere temp. kan je misschien iets ontdekken in de log wat die waarden betreft.
verkeerde sensor signalen kunnen natuurlijk ook grote invloed hebben.
futurist
Zelf zat ik inderdaad ook aan temperatuur te denken, en hoewel je gelijk hebt dat door een hogere temperatuur de weerstand in sensoren kan veranderen zijn er niet heel veel sensoren die dichtbij genoeg zitten om hier invloed van te hebben. De enige twee sensoren die enigszins invloed hebben van de temperatuur zijn de CLT (olietemperatuur) die direct tegen het blok aanzit en de TPS (gaskleppositie) die tegen de throttlebodies aan zit. CLT hoort temperatuurschommelingen te meten, en het signaal dat ik van de Throttlepositionsensor krijg blijft redelijk gelijk.
Ducati 748 & DR BIG
futurist

wordt er geen inlaat lucht druk en temp gemeten?
futurist
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Thoran

futurist schreef:wordt er geen inlaat lucht druk en temp gemeten?
futurist
Inlaatdruk kan ik meten, maar geeft niet echt een goed signaal, aangezien het nogal dikke klappen zijn, waardoor er geen constant vacuüm staat...
Temp meet ik, maar dat is eigenlijk gewoon de temperatuur van de buitenlucht.

Maar dat is eigenlijk niet waarom ik dit topic weer oprakel. Afgelopen dinsdag heb ik even klepjes gesteld en daarbij natuurlijk één van de bougies los getrokken, en dit was het resultaat:
Afbeelding
Te arm? Of precies goed?

Daarnaast waren de inlaatkleppen nog gewoon helemaal goed, maar de uitlaat stond veel te strak. (als in, ik kon de voelermaat voor de 0.05 er net tussen krijgen), deze dus maar een stukje wijder gezet, en daarna op naar Utrecht om m'n vriendinnetje met mijn sprankelende persoonlijkheid te verblijden.
Op de heenweg, over de rit van 137.5km een totaal van 5.77 liter aan benzine verbrand, wat neerkomt op een totaal verbruik van 1:23.8 :woow: Dit was echter wel met de "over run fuel cut" ingeschakeld, een instelling die de brandstof afsluit wanneer hij merkt dat je aan het decelereren bent. Dit reed echter niet echt lekker, dus dit heb ik op de terugweg weer uitgeschakeld. Ik heb nog niet getankt, dus ik heb geen idee hoeveel invloed het heeft gehad.
Met normaal gebruik (lekker bochtjes pakken) of enkel kortere stukjes rijden komt het verbruik op ong. 1:15 uit.
Ducati 748 & DR BIG
futurist

ik denk iets te arm, maar ook te heet, de bijna oranje achtige kleur is niet goed eraan
futurist
PS probeer eens olie temp te meten tijdens een gewone rit
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Thoran

futurist schreef:ik denk iets te arm, maar ook te heet, de bijna oranje achtige kleur is niet goed eraan
futurist
PS probeer eens olie temp te meten tijdens een gewone rit
Armer betekent automatisch warmer, toch?

Olie temp meten tijdens rijden is op dit moment een probleem, omdat ik na +- 10 meter rijden het signaal naar m'n laptop kwijt raak. Moet nog een keertje uitzoeken of het in de laptop of de kabel zit...
Ducati 748 & DR BIG
futurist

je kan ook van die "mechanische" temp meters kopen die in het gat van de peilstok gaan. het is dan de peilstok met het metertje direct bovenop de dop zeg maar.
futurist
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Rammelbak

Zoiets zoek ik ook eigenlijk. Voor mij Guzzi is het zo te koop, maar waar haal je dat voor je Suzuki?
:zwaaien:
futurist

Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
biggie

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk, in de praktijk echter wel.
de antrapper

8) tijdelijk,
een thermometersensor/uiteinde , bij je oliekoeler aan de slang vast tapen, en dan wat buisisolatie erom en klaar. :D
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
Ouwe Reus

Thoran schreef:
Afbeelding
Te arm? Of precies goed?
How do I "read" a spark plug?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
de antrapper

om verwarring te stichten,
Ik zou zeggen hij mag iets vetter/rijker stoken, staat wat arm = heet
Bijlagen
sparkplugs-001.jpg
sparkplugs-001.jpg (158.76 KiB) 4152 keer bekeken
Big Bigger Tiger en weer Big :mrgreen:
futurist

idd zoals ik al eerder schreef, zonder plaatjes maar op ervaring (helaas al heel wat ervaring wat betekend dat ik al een ouwe knar begin te worden), is de "roze" achtige kleur net de verkeerde teint. dat is het plaatje rechts bovenaan van de tweede serie foto's. De foto's die ouwe reus heeft gebruikt zijn te oud en daar zitten nog afbeeldingen bij van bougie's gestookt met lood houdende benzine. In die tijd zag je die rozige kleur nog niet op bougie's. dat roze komt door de ethanol en die doet de bougie zo verkleuren als de motor te arm staat.
futurist
PS er mag net een klein beetje creme, begin van licht bruine kleur aan de bougie zitten (koffie bruin, wel met melk te verstaan)
Aprilia RSV Mille '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
dhc6

Heb dit bedrijf geschreven, zij kunnen geen dubbele venturi / inlaat leveren. Wel een enkele 60 mm waar dan een manifold voor moet worden gemaakt. Denk wel dat dit ten koste gaat van het vermogen.

Groeten
Porcs sont l'avenir (varkens zijn de toekomst en houden de slechten uit de buurt)
Thoran

dhc6 schreef:

Heb dit bedrijf geschreven, zij kunnen geen dubbele venturi / inlaat leveren. Wel een enkele 60 mm waar dan een manifold voor moet worden gemaakt. Denk wel dat dit ten koste gaat van het vermogen.

Groeten
Mocht je echt geïnteresseerd zijn in het bouwen van Injectie op je BIG zou ik als ik jou was toch meer mijn route gaan (met een paar aanpassingen). "Supervet" op Motor-forum heeft een ecotrons gebruikt, en ondanks dat het een volledige set is heeft hij er meer dan genoeg problemen mee gehad, vooral het probleem dat de computer nog wel eens wil doorfikken bij overschrijven van een nieuwe tune.
Afhankelijk van of je wél of niet de ontsteking ook wil aansturen zou ik gaan voor óf een microsquirt óf een KdFI.
Microsquirt wanneer je geen ontsteking wil doen, nadeel hier aan is ook dat wanneer je wideband AFR wil doen (en dat wil je) je een extra wideband controller moet kopen (kost +- €70). Voordeel is dat je makkelijk ondersteuning kan krijgen op de megasquirt fora.
KdFI wanneer je ook je ontsteking wil doen. Deze zou ik meteen bij k-data.de halen ipv de Nederlandse importeur, aangezien die niet de service geeft die je van een importeur mag verwachten. (Als je het precieze verhaal wil weten, stuur maar een pmmetje, geen zin om er een openbaar bash-topic van te maken). Nadeel aan de KdFI is dat het een officieel Megasquirt product is, en dat wanneer je aangeeft op de fora dat je een KdFI hebt ipv een gelicenseerd product je hoogstwaarschijnlijk geband wordt. Daarnaast zijn er nog een aantal dingen die je op de printplaat zelf moet doorsolderen.

Nu eerst nog maar eens een rondje scheuren, zo lang het lekkere weer aanhoudt.
Ducati 748 & DR BIG
Plaats reactie