Het grote injectie project
Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Tering wat een slachtveld!
Succes met je nieuwe blok!
Succes met je nieuwe blok!
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Hij loopt weer!
Het grote probleem was dat hij geen goed toerental signaal kreeg. Deze haalde ik eerst van de aansturing naar de toerenteller af, maar hier kwam een heel raar en onstabiel signaal vanaf.
Daarom heb ik nu de draad meteen aangesloten aan de pickup spoel, en wonder boven wonder ziet hij een toerental.
Het probleem is nu echter dat het toerental dat de software aangeeft afwijkt van het toerental dat de toerenteller aangeeft, en ik geen idee heb welke van de twee gelijk heeft. Bij lage toeren lijken beide getallen best wel op elkaar, maar vooral in de hogere range (5000+) verschilt het al snel 1000 toeren.
Het grote probleem was dat hij geen goed toerental signaal kreeg. Deze haalde ik eerst van de aansturing naar de toerenteller af, maar hier kwam een heel raar en onstabiel signaal vanaf.
Daarom heb ik nu de draad meteen aangesloten aan de pickup spoel, en wonder boven wonder ziet hij een toerental.
Het probleem is nu echter dat het toerental dat de software aangeeft afwijkt van het toerental dat de toerenteller aangeeft, en ik geen idee heb welke van de twee gelijk heeft. Bij lage toeren lijken beide getallen best wel op elkaar, maar vooral in de hogere range (5000+) verschilt het al snel 1000 toeren.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
is dat verschil vervelend dan? als de ecu met een bepaald toerental rekent en de motor loopt goed dan boeit het toch niet dat je op je stuur iets anders heb staan, en anders even zo'n ouderwetse toerenteller/contacthoekmeter over een bougie kabel en je weet wie er gelijk heeft.
futurist
futurist
Suzuki Katana GSX 750S '82
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Dr 750 '89 SR41 en '90 SR42
DR 800 SR43 3X '95, '96, '97
Aprilia RSV Mille '99
Triumph Sprint ST 955 '99
Aprilia RST Futura '04
Triumph Daytona 955i ,06
Ouderwets?futurist schreef: en anders even zo'n ouderwetse toerenteller/contacthoekmeter over een bougie kabel en je weet wie er gelijk heeft.
futurist
Ik weet nog dat ik hem kocht, vond het toen best wel high-tech.
Maar inderdaad, is wel bijna 30 jaar geleden.
Maar goed dat je hem aan de gang hebt.
Suc6, Frank.
Inside every old guy is a young guy, wondering what the fuck happened.
Op zich maakt het niet heel veel uit, maar... (Ja, er is altijd een maar ) bij lage toeren lijken de toerentallen op de laptop en de toerenteller van de motor nog op elkaar, maar wanneer je richting de 5000 toeren gaat dan staat er op de laptop 4000. Oftewel, er zit ergens een best wel behoorlijk verschil, en ik durf eerlijk gezegd niet aan te nemen dat dat verschil insignificant is...futurist schreef:is dat verschil vervelend dan? als de ecu met een bepaald toerental rekent en de motor loopt goed dan boeit het toch niet dat je op je stuur iets anders heb staan, en anders even zo'n ouderwetse toerenteller/contacthoekmeter over een bougie kabel en je weet wie er gelijk heeft.
futurist
Zo'n ouderwets toerentellerding, waar tik ik die op de kop? We hebbben wel een stroboscoop bij de motorclub, maar ja, tel dan maar eens mee...
Sorry voor de late reactie trouwens, ik was vanaf vanochtend tot +- nu weg, eerst vanochtend/middag/begin van de avond een trial clinic begeleiden, en daarna een ritje met de motorclub. Dat ga ik ook nooit meer doen met de Ducati, zaten weggetjes tussen waar de BIG geen enkele moeite mee zou hebben (afgezien van het feit dat het misschien een beetje saai zou zijn), maar jezus, circuitvering is echt niet geschikt voor de soort wegen die we deze keer gepakt hebben, en dan zat er nog niet eens zandwegen tussen...
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Ondanks het verschil in toeren tussen de toerenteller en de laptop heb ik vandaag toch maar besloten om de BIG uit het sleutelhok te halen en weer voor het huis neer te zetten. Na een paar kleine klusjes gedaan te hebben; de olietemperatuurmeter lekte olie, dus maar eens gekeken of de juiste maat rubberen ringen er tussen zaten, en toen bleek dat dat klopte maar vol gesmeerd met Dirko. En daarnaast omdat ik een nieuwe achterband gemonteerd heb (wat een klote klus, de oude band wilde niet goed van de velg af, en de nieuwe band kregen we pas met z'n drieën, met verkrachte eenden om de velg heen) de ketting maar gespannen en gezorgd dat het wiel recht stond.
Ik heb echt het idee dat ik weer helemaal opnieuw moet beginnen met tunen. Ik had gehoopt dat het grootste gedeelte van de oude mapping nog wel klopte, maar bij starten moet ik gas bij geven, en de motor blijft niet (lekker) stationair lopen, dus hij krijgt teveel brandstof. Verder dan van de sleutelruimte naar mijn huis ben ik nog niet gegaan, dus echte ervaring heb ik nog niet.
Maar aangezien ik vakantie heb, komt dat morgen.
Ik heb echt het idee dat ik weer helemaal opnieuw moet beginnen met tunen. Ik had gehoopt dat het grootste gedeelte van de oude mapping nog wel klopte, maar bij starten moet ik gas bij geven, en de motor blijft niet (lekker) stationair lopen, dus hij krijgt teveel brandstof. Verder dan van de sleutelruimte naar mijn huis ben ik nog niet gegaan, dus echte ervaring heb ik nog niet.
Maar aangezien ik vakantie heb, komt dat morgen.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Vandaag maar weer eens aan het knutselen geweest. Omdat ondanks dat ik de brandstofpomp wat naar achteren heb gezet het vaporlock nog steeds optreedt (gelukkig nog maar één keertje gehad) heb ik besloten om ook een hitteschild te maken voor mijn brandstofpomp.
Daarnaast heb ik allebrandstofslangen geïsoleerd en het hitteschild van de throttlebodies weer geïnstalleerd en aan de binnenkant ook voorzien van isoleren materiaal (niet in die volgorde )
Daarnaast heb ik allebrandstofslangen geïsoleerd en het hitteschild van de throttlebodies weer geïnstalleerd en aan de binnenkant ook voorzien van isoleren materiaal (niet in die volgorde )
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Held! Je hebt hem weer aan de praat! Zo zie je maar, nooit opgeven
Nou....DR-Big schreef:Held! Je hebt hem weer aan de praat! Zo zie je maar, nooit opgeven
Dinsdagavond was ik nog even een paar rondjes aan het loggen/tunen en ik was net bezig met mijn laatste rondje toen ik hem even doortrok tot in de toerenbegrenzer. (Aangezien ik ook daar gegevens van moet hebben ), daarna gaf hij een aantal backfires, normaal doet ie dat soms ook wel, maar nu waren het er een stuk meer dan ik verwachtte. Toen ik daarna de volgende weg op draaide viel de motor uit. Gelukkig startte ie wel makkelijk weer en liep in de neutraal lekker door de toeren, maar zodra er belasting op kwam was het net alsof ik op een bokkend paard zat...
Dus zadel er maar even van af getrokken om te zien of daar iets te zien was maar zo op het oog kon ik niets zien, ik had voor de verandering geen gereedschap bij me, dus meer kon ik niet checken. Ik heb de motor maar omgedraaid en gekeken of ik em met horten en stoten thuis kon krijgen.
Gelukkig kwam er niet meer dan een minuut daarna iemand van de MotorSportGroep langs (Bjorn van zelftrialrijden.nl) met z'n bus. Dus daar hebben we de motor maar ingeladen en zijn toen naar huis gereden.
Tot nu toe had ik nog niet de moed verzameld om hem weer open te trekken, maar ik vertrek zo naar buiten toe om te zien of er nog iets aan gedaan kan worden.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Net nog een behoorlijke tijd bezig geweest. Eerste wat opviel was dat er onverbrande benzine (of andere vloeistof die naar benzine rook) in de linker throttlebody zat. Dus ik heb voor de verandering maar weer eens de TB's losgemaakt. Daarna heb ik de injectoren er uit gehaald en vervangen voor injectoren die ik nog had liggen (voordeel van de throttlebodies van een viercilinder kopen, veel reserveonderdelen). De andere injectoren heb ik in de ultrasoonreiniger gegooid. Daarna geprobeerd of hij het nu wel deed, maar helaas, nog steeds hetzelfde bokkerige gedrag. Zo erg dat ik half wheelyend over de boulevard aan het rijden was.
Daarna bedacht dat het misschien aan het vacuüm kon liggen, aangezien er een nogal lange slang vanaf de computer naar de TB's gaat. Deze slang heb ik afgekoppeld en de vacuum aansluitingen op de TB's heb ik afgedopt, maar ook dat mocht niet baten.
Wat ik nog bedacht heb is dat óf de CDI en/óf de bougies kaput zijn. Als ik vanavond een beetje op tijd klaar ben met werk trek ik de bougies er nog even uit om dat te controleren. CDI gaat "iets" lastiger zijn, aangezien ik geen reserve CDI heb liggen.
Een laatste optie is draadbreuk ergens, maar voor zover kan ik nog niets vinden in de logs die dat zouden verklaren.
Hebben jullie misschien een idee waar dit probleem aan zou kunnen liggen waar ik nog niet aan gedacht heb? (En dat buiten de injectie valt)
En heeft er nog iemand een goede CDI liggen die ik kan overkopen?
Daarna bedacht dat het misschien aan het vacuüm kon liggen, aangezien er een nogal lange slang vanaf de computer naar de TB's gaat. Deze slang heb ik afgekoppeld en de vacuum aansluitingen op de TB's heb ik afgedopt, maar ook dat mocht niet baten.
Wat ik nog bedacht heb is dat óf de CDI en/óf de bougies kaput zijn. Als ik vanavond een beetje op tijd klaar ben met werk trek ik de bougies er nog even uit om dat te controleren. CDI gaat "iets" lastiger zijn, aangezien ik geen reserve CDI heb liggen.
Een laatste optie is draadbreuk ergens, maar voor zover kan ik nog niets vinden in de logs die dat zouden verklaren.
Hebben jullie misschien een idee waar dit probleem aan zou kunnen liggen waar ik nog niet aan gedacht heb? (En dat buiten de injectie valt)
En heeft er nog iemand een goede CDI liggen die ik kan overkopen?
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Klinkt raar maar een bougie kan idd onder lichte belasting goed vonken maar onder veel compressie niet..
Simpele test bedenk ik me is 1 bougiedop er af en kijken of ie het dan nog doet, zo niet de andere bougiedop er af en de eerste er weer op, doet ie het dan wel maar met de zelfde klacht dan weet je dat daar het probleem zit, dan nieuwe bougie er in, probleem nog steeds niet goed dan is de bobine verdacht..
de Big loopt op 1 bougie maar wel beroerd..
heb volgens mij 2 CDI's liggen als dat zo is dan heb ik er 1 te koop, kan je sowieso ook lenen tegen verzendkosten om te testen [ ook bobines te leen en evt te koop als ik er nog meer dan 2 heb]
Simpele test bedenk ik me is 1 bougiedop er af en kijken of ie het dan nog doet, zo niet de andere bougiedop er af en de eerste er weer op, doet ie het dan wel maar met de zelfde klacht dan weet je dat daar het probleem zit, dan nieuwe bougie er in, probleem nog steeds niet goed dan is de bobine verdacht..
de Big loopt op 1 bougie maar wel beroerd..
heb volgens mij 2 CDI's liggen als dat zo is dan heb ik er 1 te koop, kan je sowieso ook lenen tegen verzendkosten om te testen [ ook bobines te leen en evt te koop als ik er nog meer dan 2 heb]
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gisteravond nog even de bougietjes er uit getrokken, waren goed zwart:
Dus even met remreiniger en staalborstel erbij:
Helaas lostte dit het probleem niet op, de motor liep wel ietjes mooier, maar bokte nog steeds teveel.
De jongens van de MSG die stonden toe te kijken vonden dat het klonk alsof ik de vlotterbakjes aan het leegrijden was (oftewel, dat ie te weinig brandstof krijgt), dus ik ga vandaag even het brandstoffilter van de benzinepomp losmaken, en even kijken of ik niet ergens rare knikjes in mijn brandstofleiding heb oid.
Dus even met remreiniger en staalborstel erbij:
Helaas lostte dit het probleem niet op, de motor liep wel ietjes mooier, maar bokte nog steeds teveel.
De jongens van de MSG die stonden toe te kijken vonden dat het klonk alsof ik de vlotterbakjes aan het leegrijden was (oftewel, dat ie te weinig brandstof krijgt), dus ik ga vandaag even het brandstoffilter van de benzinepomp losmaken, en even kijken of ik niet ergens rare knikjes in mijn brandstofleiding heb oid.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Net dit tegen gekomen:
Met zo'n knik er in kan ik me voorstellen dat de toevoer niet genoeg meer is, dus ik heb een nieuw (langer) stuk slang opgehaald, en die er net op gezet, maar heb jammer genoeg niet genoeg tijd meer om het vandaag nog te testen.
Met zo'n knik er in kan ik me voorstellen dat de toevoer niet genoeg meer is, dus ik heb een nieuw (langer) stuk slang opgehaald, en die er net op gezet, maar heb jammer genoeg niet genoeg tijd meer om het vandaag nog te testen.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Frank z'n geld overgemaakt, dus nu durf ik hier weer te posten
Volgens mij is het laatste wat ik hier gepost had het feit dat ik een langere benzineleiding gemonteerd had, zodat er geen knik meer rond de brandstofpomp zat, jammer genoeg lostte dat ook het probleem niet op, maar het probleem was wel meer gepinpoint.
Volgende optie was om de brandstofpomp er af te halen en uit elkaar te trekken:
Het meshfilter (groffilter) los krijgen was vooral lastig, maar toen ie los was, was wel meteen duidelijk waar het probleem zat:
Helemaal vol gekoekt.
Netjes schoongemaakt met perslucht en remreiniger, en toen weer gemonteerd, en ja hoor! Hij doet het weer!
Dus vandaag de hele dag bezig geweest met rondjes rijden en tunen:
Zwaar werk, dat loggen
Maar, dit project zou dit project niet wezen als er niet ook een probleem was...
Waarschijnlijk is één van de twee usb kabels kapot, want de laptop wil nog maar moeilijk verbinding maken met de KdFI en van stukken van meer dan 10 minuten hou ik maar logs over van +- 30 records (vergelijkbaar met zo'n 10 seconden)
Gelukkig zit er al een redelijke tune in, enige nadeel is dat hij soms uitvalt bij lage toeren (~3000) en lage belasting en daar aan verbonden het feit dat elke keer dat ik voor het stoplicht sta ik maar geluk moet hebben of ik een stationair heb of niet.
Volgens mij is het laatste wat ik hier gepost had het feit dat ik een langere benzineleiding gemonteerd had, zodat er geen knik meer rond de brandstofpomp zat, jammer genoeg lostte dat ook het probleem niet op, maar het probleem was wel meer gepinpoint.
Volgende optie was om de brandstofpomp er af te halen en uit elkaar te trekken:
Het meshfilter (groffilter) los krijgen was vooral lastig, maar toen ie los was, was wel meteen duidelijk waar het probleem zat:
Helemaal vol gekoekt.
Netjes schoongemaakt met perslucht en remreiniger, en toen weer gemonteerd, en ja hoor! Hij doet het weer!
Dus vandaag de hele dag bezig geweest met rondjes rijden en tunen:
Zwaar werk, dat loggen
Maar, dit project zou dit project niet wezen als er niet ook een probleem was...
Waarschijnlijk is één van de twee usb kabels kapot, want de laptop wil nog maar moeilijk verbinding maken met de KdFI en van stukken van meer dan 10 minuten hou ik maar logs over van +- 30 records (vergelijkbaar met zo'n 10 seconden)
Gelukkig zit er al een redelijke tune in, enige nadeel is dat hij soms uitvalt bij lage toeren (~3000) en lage belasting en daar aan verbonden het feit dat elke keer dat ik voor het stoplicht sta ik maar geluk moet hebben of ik een stationair heb of niet.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Goed om te zien dat je niet door een (grote) tegenslag van jouw doel laat afhouden. Je bent aan het pionieren, en daarvoor het je ook nog eens de goede motor te pakken (en zowel het analyseren van de logs als het rijden op het testobject kan best aangenaam zijn ).
Wat ik mij afvraag, klinkt jouw BIG nu ook "anders" dan een reguliere BIG?
Wat ik mij afvraag, klinkt jouw BIG nu ook "anders" dan een reguliere BIG?
Yesterday is history.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Tomorrow is a mystery.
Today is a gift. That’s why it’s called the present.
Ik ken alleen de mijne, maar het geluid is wel veranderd. Dat komt voornamelijk omdat er nu open luchtfilters in zitten, daardoor hoor ik hem vooral in de inlaat, en de uitlaat niet zo heel erg meer.Ouwe Reus schreef:Goed om te zien dat je niet door een (grote) tegenslag van jouw doel laat afhouden. Je bent aan het pionieren, en daarvoor het je ook nog eens de goede motor te pakken (en zowel het analyseren van de logs als het rijden op het testobject kan best aangenaam zijn ).
Wat ik mij afvraag, klinkt jouw BIG nu ook "anders" dan een reguliere BIG?
Is ook wel veranderd met dit blok, met het vorige blok maakte hij op de één of andere manier nog veel meer herrie, voornamelijk uit de uitlaat.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Zodra ik weer via een pc online kan ipv via mijn mobiel een wat langere update over mijn avonturen van gisteren en vandaag.
Vanochtend na 157km getankt voor een totaal van 9.6 liter, wat een verbruik van 1:16(.35) staat. Redelijk vergelijkbaar met een normale BIG dus.
Vanochtend na 157km getankt voor een totaal van 9.6 liter, wat een verbruik van 1:16(.35) staat. Redelijk vergelijkbaar met een normale BIG dus.
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
Ken je dat? Heb je het ene gefixt, gaat het volgende kapot...
Gisteren toen ik naar huis reed had ik een raar probleem, leek heel erg op het probleem dat ik al eerder had, en ik was bang dat er weer iets mis was met de brandstoftoevoer. Omdat het al laat was (~23:00) had ik geen zin meer om er naar te kijken, en de paar dingetjes die ik van buitenaf kon zien leken mij gewoon goed.
Vanochtend nog maar een keertje gekeken, zadel er af, en ja hoor, boutje van de min pool van de accu zat los. Deze maar even weer aangedraaid en de motor deed het zonder problemen.
Toen ben ik naar de sleutelruimte gereden om een nieuwe kettingset onder de BIG te leggen, ook dat ging zonder al te veel problemen, toen wilde ik de sleutelruimte weer uit rijden, maar de motor wilde niet doorstarten. Na drie keer proberen leek het net alsof m'n zadel een nieuwe paus had gekozen, zoveel witte rook kwam er tussen tank en zadel door. Meteen het zadel er af getrokken, en ik was al halverwege de brandblusser toen ik het defect zag:
Aardedraad was kapot gegaan en tegen de ophangbeugel van de brandstofpomp gekomen, en had zo kortsluiting veroorzaakt, dus de rest van de middag ben ik bezig geweest met uit te zoeken tot waar de draad doorgebrand was, en een nieuwe dikkere draad vast solderen.
Hopelijk is dat het laatste probleem, want vanaf zondag moet de BIG een week op vakantie. (En m'n vriendin en ik mogen mee)
Gisteren toen ik naar huis reed had ik een raar probleem, leek heel erg op het probleem dat ik al eerder had, en ik was bang dat er weer iets mis was met de brandstoftoevoer. Omdat het al laat was (~23:00) had ik geen zin meer om er naar te kijken, en de paar dingetjes die ik van buitenaf kon zien leken mij gewoon goed.
Vanochtend nog maar een keertje gekeken, zadel er af, en ja hoor, boutje van de min pool van de accu zat los. Deze maar even weer aangedraaid en de motor deed het zonder problemen.
Toen ben ik naar de sleutelruimte gereden om een nieuwe kettingset onder de BIG te leggen, ook dat ging zonder al te veel problemen, toen wilde ik de sleutelruimte weer uit rijden, maar de motor wilde niet doorstarten. Na drie keer proberen leek het net alsof m'n zadel een nieuwe paus had gekozen, zoveel witte rook kwam er tussen tank en zadel door. Meteen het zadel er af getrokken, en ik was al halverwege de brandblusser toen ik het defect zag:
Aardedraad was kapot gegaan en tegen de ophangbeugel van de brandstofpomp gekomen, en had zo kortsluiting veroorzaakt, dus de rest van de middag ben ik bezig geweest met uit te zoeken tot waar de draad doorgebrand was, en een nieuwe dikkere draad vast solderen.
Hopelijk is dat het laatste probleem, want vanaf zondag moet de BIG een week op vakantie. (En m'n vriendin en ik mogen mee)
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Heb ik ook eens gehad, startrelais niet goed meer en er werd massa getrokken via de andere weg.. dus als t weer gebeurd startrelais vervangen
wel aparte ervaring die rook tussen je benen
wel aparte ervaring die rook tussen je benen
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Je hebt gelijk, is idd het startrelais. Iemand nog een startrelais te koop die ik vanavond/morgenochtend kan afhalen? En hoeveel werk is het om dat in te bouwen?zappa.suzuki schreef:Heb ik ook eens gehad, startrelais niet goed meer en er werd massa getrokken via de andere weg.. dus als t weer gebeurd startrelais vervangen
wel aparte ervaring die rook tussen je benen
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
ik, morgenavond 18 of 21 uur, 15 minuten
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Je komt niet toevallig in de buurt van Enschede morgen? Anyway, morgenochtend maar eens een paar dingen hier in de buurt afbellen, en als die het niet hebben zit ik er over te denken om op de 748 te springen naar Utrecht. Jammer dat m'n vriendin net onderweg is deze kant op, die woont zelf in Utrecht...zappa.suzuki schreef:ik, morgenavond 18 of 21 uur, 15 minuten
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
pb
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Zo, weer een beetje bijgekomen van de vakantie en de verjaardagen, tijd voor hét verslag
Uiteindelijk het startrelais toch niet vervangen, maar wel de tip opgevolgd om de aardedraad nog even een beetje op te schuren, samen met het aardepunt op het blok.
De dag voor vertrek vierde een huisgenoot zijn verjaardag, dus na de nodige biertjes en "kleiner klopfer" naar bed gegaan. Uiteindelijk zondag om half 3 zo goed als klaar met wakker worden en inpakken, en met de bagagerol vol met rotzooi en de rugzak vol met laptops, gereedschap en ander spul voor onderweg vertrokken we naar het land van de bratwurst, schitzels en weißbier.
Het eerste gedeelte ging goed, tot we bij Ahaus (zo'n 20km in de reis) in de file voor de wegwerkzaamheden terechtkwamen. Door een combinatie van dommigheid, moeheid en nog niet helemaal helder zijn van het feestje van de dag daarvoor liet ik de motor afslaan, en natuurlijk sloeg het ding niet meer aan. Dus het ding de vluchtstrook op geduwd. En toen nog een paar honderd meter verder naar een viaduct, waar we in de schaduw konden wachten totdat de motor weer wat afgekoeld was.
Toen hij afgekoeld was reed de file ondertussen ook al wat door, en met een rustig gangetje konden we weer invoegen in de file. Met een paar vrijwillige tussenstops kwamen we uiteindelijk onder Köln aan, en aan het einde van de snelweg. Bij de kruising aan het einde van de afslag was ik een beetje een sukkel en liet ik heel langzaam de motor omvallen. Gelukkig stopte er een seconde of 10 daarna al een behulpzame Duitser die mij hielp om de motor overeind te tillen. We besloten de motor maar even van de kruising af te laten rollen en wat verder bij een zijstraatje de motor na te kijken op problemen. Gelukkig was zo goed als alles bergaf, dus ik hoefde niet al te veel te duwen
Op het eerste gezicht leek alles in orde, en aangezien het nog minder dan 10 kilometer naar het hotel toe was besloten we maar weer op te stappen en verder te rijden. Hoewel... De startmotor draaide wel rond, maar de motor wilde voor geen meter aan slaan. Dus zadel er maar af, maar daar viel niets aan te zien. Gelukkig had ik nog meer gereedschap bij me, en meer dan genoeg ervaring met de kuipdelen verwijderen, dus die had ik er ook al snel af. Eerst dacht ik dat er niet genoeg brandstof langs kwam, dus even snel de snelkoppelingen los getrokken, maar daar stroomde de brandstof gewoon door. Toen de slang van de pomp naar de fuel rail maar bekeken, maar ook daar stroomde de brandstof.
Toen het contact maar eens omgedraaid, maar toen hoorde ik de brandstofpomp niet aan slaan, dus meteen verwachtte ik het ergste. Ik was toch niet met de finish bijna in zicht toch verslagen? Met de motor nog op contact besloot ik de stekkers van de computer nog maar eens aan te drukken en de andere kant van het kuipwerk ook te verwijderen zodat ik alle relais etc. nog eens na kon kijken. En opeens hoorde ik de brandstofpomp weer draaien. Maar omdat ik geen idee had waardoor de pomp weer draaide ging ik verder met aan draadjes prutsen totdat ik er uiteindelijk achter kwam dat het kwam omdat dé zekering van alle injectiespullen geen goede verbinding maakte. Nadat ik deze even goed aangedrukt had, had ik er weer alle vertrouwen in, dus alles weer vastgemaakt, vriendin weer achterop geplant en de reis ging weer verder.
Tot +- 3km verderop, op een stukje heuvelop begon de motor weer tegen te sputteren, en net toen we over de top waren viel de fiets uit. Omdat ik geen zin had om weer aan de kant te staan liet ik de motor gewoon uitrollen. De motor proberen aan te laten slaan door in de 3e versnelling de koppeling op te laten komen resulteerde alleen maar in een dikke streep op de weg en een piepend achterwiel, dus snel de koppeling maar weer in, en doorschakelen naar de vrij toe. Uiteindelijk op die manier een heel stuk heuvelaf gereden totdat de weg weer omhoog begon te lopen en ik een geschikte plek vond om stil te staan. Het zadel er maar weer af en de zekering weer aangedrukt en de motor sloeg weer aan. Omdat er een beetje te weinig brandstof in het systeem zat stotterde motor in het begin nog wel een beetje, maar omdat ik geen zin meer had om te stoppen gewoon door gebikkeld, en uiteindelijk de laatste paar kilometer afgelegd. Rond 19:00 waren we bij het hotel, waar we de bagage hebben afgeladen, de big stil hebben gezet, en nadat we op de kamer waren geweest hebben aangeschoven voor het eerste Schnitzelmenu van de vakantie. Voor mij een camembertschnitzel, en voor de vriendin een Jägerschnitzel.
En nu heb ik geen zin meer om de rest van het verhaal te typen, dus morgen (misschien) meer.
Nog een paar cijfertjes:
Eerste keer tanken: ~1:18, met daarbij +- 50 afstelkilometers,
tweede keer tanken: 1:20+
Derde keer tanken: (Nadat ik me een beetje had uitgeleefd op de mooie bergweggetjes) 1:16
En de vierde keer na ongeveer de hele rit tegenwind: 1:17,7
Totale afstand inclusief een ritje naar mijn ouders: +- 1000km
Uiteindelijk het startrelais toch niet vervangen, maar wel de tip opgevolgd om de aardedraad nog even een beetje op te schuren, samen met het aardepunt op het blok.
De dag voor vertrek vierde een huisgenoot zijn verjaardag, dus na de nodige biertjes en "kleiner klopfer" naar bed gegaan. Uiteindelijk zondag om half 3 zo goed als klaar met wakker worden en inpakken, en met de bagagerol vol met rotzooi en de rugzak vol met laptops, gereedschap en ander spul voor onderweg vertrokken we naar het land van de bratwurst, schitzels en weißbier.
Het eerste gedeelte ging goed, tot we bij Ahaus (zo'n 20km in de reis) in de file voor de wegwerkzaamheden terechtkwamen. Door een combinatie van dommigheid, moeheid en nog niet helemaal helder zijn van het feestje van de dag daarvoor liet ik de motor afslaan, en natuurlijk sloeg het ding niet meer aan. Dus het ding de vluchtstrook op geduwd. En toen nog een paar honderd meter verder naar een viaduct, waar we in de schaduw konden wachten totdat de motor weer wat afgekoeld was.
Toen hij afgekoeld was reed de file ondertussen ook al wat door, en met een rustig gangetje konden we weer invoegen in de file. Met een paar vrijwillige tussenstops kwamen we uiteindelijk onder Köln aan, en aan het einde van de snelweg. Bij de kruising aan het einde van de afslag was ik een beetje een sukkel en liet ik heel langzaam de motor omvallen. Gelukkig stopte er een seconde of 10 daarna al een behulpzame Duitser die mij hielp om de motor overeind te tillen. We besloten de motor maar even van de kruising af te laten rollen en wat verder bij een zijstraatje de motor na te kijken op problemen. Gelukkig was zo goed als alles bergaf, dus ik hoefde niet al te veel te duwen
Op het eerste gezicht leek alles in orde, en aangezien het nog minder dan 10 kilometer naar het hotel toe was besloten we maar weer op te stappen en verder te rijden. Hoewel... De startmotor draaide wel rond, maar de motor wilde voor geen meter aan slaan. Dus zadel er maar af, maar daar viel niets aan te zien. Gelukkig had ik nog meer gereedschap bij me, en meer dan genoeg ervaring met de kuipdelen verwijderen, dus die had ik er ook al snel af. Eerst dacht ik dat er niet genoeg brandstof langs kwam, dus even snel de snelkoppelingen los getrokken, maar daar stroomde de brandstof gewoon door. Toen de slang van de pomp naar de fuel rail maar bekeken, maar ook daar stroomde de brandstof.
Toen het contact maar eens omgedraaid, maar toen hoorde ik de brandstofpomp niet aan slaan, dus meteen verwachtte ik het ergste. Ik was toch niet met de finish bijna in zicht toch verslagen? Met de motor nog op contact besloot ik de stekkers van de computer nog maar eens aan te drukken en de andere kant van het kuipwerk ook te verwijderen zodat ik alle relais etc. nog eens na kon kijken. En opeens hoorde ik de brandstofpomp weer draaien. Maar omdat ik geen idee had waardoor de pomp weer draaide ging ik verder met aan draadjes prutsen totdat ik er uiteindelijk achter kwam dat het kwam omdat dé zekering van alle injectiespullen geen goede verbinding maakte. Nadat ik deze even goed aangedrukt had, had ik er weer alle vertrouwen in, dus alles weer vastgemaakt, vriendin weer achterop geplant en de reis ging weer verder.
Tot +- 3km verderop, op een stukje heuvelop begon de motor weer tegen te sputteren, en net toen we over de top waren viel de fiets uit. Omdat ik geen zin had om weer aan de kant te staan liet ik de motor gewoon uitrollen. De motor proberen aan te laten slaan door in de 3e versnelling de koppeling op te laten komen resulteerde alleen maar in een dikke streep op de weg en een piepend achterwiel, dus snel de koppeling maar weer in, en doorschakelen naar de vrij toe. Uiteindelijk op die manier een heel stuk heuvelaf gereden totdat de weg weer omhoog begon te lopen en ik een geschikte plek vond om stil te staan. Het zadel er maar weer af en de zekering weer aangedrukt en de motor sloeg weer aan. Omdat er een beetje te weinig brandstof in het systeem zat stotterde motor in het begin nog wel een beetje, maar omdat ik geen zin meer had om te stoppen gewoon door gebikkeld, en uiteindelijk de laatste paar kilometer afgelegd. Rond 19:00 waren we bij het hotel, waar we de bagage hebben afgeladen, de big stil hebben gezet, en nadat we op de kamer waren geweest hebben aangeschoven voor het eerste Schnitzelmenu van de vakantie. Voor mij een camembertschnitzel, en voor de vriendin een Jägerschnitzel.
En nu heb ik geen zin meer om de rest van het verhaal te typen, dus morgen (misschien) meer.
Nog een paar cijfertjes:
Eerste keer tanken: ~1:18, met daarbij +- 50 afstelkilometers,
tweede keer tanken: 1:20+
Derde keer tanken: (Nadat ik me een beetje had uitgeleefd op de mooie bergweggetjes) 1:16
En de vierde keer na ongeveer de hele rit tegenwind: 1:17,7
Totale afstand inclusief een ritje naar mijn ouders: +- 1000km
Ducati 748 & DR BIG
Het Grote BIG Injectie topic
Het Grote BIG Injectie topic