Nieuwe member met overleden DR800

Moderators: ghulst, DR-Big, zappa.suzuki

Plaats reactie
rmr

Beste DR liefhebbers,

Ik zal me eerst even voorstellen mijn naam is Romano en ik kom uit Amsterdam. Ongeveer een maand geleden heb ik mijn motorrijbewijs gehaald na 2 lange jaren nadenken. Een week nadat ik mijn rijbewijs had gehaald heb ik een suzuki DR800 gekocht via marktplaats bij een particulier.

Na 3 weken rijden en genieten van de DR is hij gister overleden. Ik reed op Halfweg en trok na het groene licht op, bij het optrekken horde ik opeens een harde knal en de motor viel direct uit. Gelukkig kon ik de middenberm op zodat ik even veilig stond. Voor mijn geluk kwam er van de andere kant een motorrijder aan die meteen stopte en me heeft geholpen om van daar weg te komen, toen ik m wilde bedanken was ie al weg dus als je dit toevallig leest bedankt voor die top actie.

Aan de kant van de weg nog geprobeerd te starten maar had hierbij geen geluk waarop ik maar een vriend had gebeld om me te helpen. Hij kwam met zijn projectmonster aanknallen en heeft me met zijn motor me naar de garage gesleept. Daar aangekomen kappen en deksels eraf gehaald. Al snel zagen we in de hoek van het blok een ketting als een bolletje opgerold liggen na wat gepeuter kwam ie eruit en het bleek de balansas ketting te zijn :cry: :cry: . De schade die dit met zich mee bracht was uiteraard groot, stukjes ketting gevonden, stukjes tandwiel, geen compressie, waarschijnlijk kromme kleppen en ik ga er ook van uit dat de cilinder naar de klote is.

Op dit moment zit ik met een dilemma want wat moet ik nu?!? Iedereen die er naar heeft gekeken snapt er geen reet van waarom de ketting zo raar versleten was en waarom er ook andere schakels in de ketting zat.

De opties die ik kan bedenken zijn:
Nog een keer open maken en nagaan hoeveel er kapot is en wat de kosten zijn voor reparatie.
Nieuwe blok erin
De onderdelen verkopen die nog goed zijn (achterbrug, banden, tank/kappen)
Of het frame gebruiken en er maar iets heel anders van maken.
Meer kan ik er ook niet van maken.

Wat denken jullie?
800S

wij (ik) denken natuurlijk oplappen en lekker verder tuffen.....
balans as ketting gaat over naar nokkenas, dus idd waarschijnlijk zootje wel krom.

op zoek naar donorblok zou ik zeggen.

greetz en sterkte sander
Frans van Roosmalen

Welkom hier RMR,

Graag zien wij foto's van je schade! dan kunnen wij als dr. natuurlijk het beste de diagnose stellen. Die aparte schakels zijn om de positie van je ketting t.o.v. de tandwielen te plaatsen anders loopt het geheel niet. De goedkoopste oplossing is een complete Big ernaast kopen. Dan kan je de rest onderdelen verkopen aan liefhebbers hier of zelf houden voor het geval dat. Zo heb je al meteen een extra setje wielen voor de noppen die je eigenlijk wel moet kopen en d'r onder zetten voor het zandhappen met zo'n brommert :wink:

Succes
DR800 "93 + '94, Suzuki DL 650 '12
BIG88

balansas en nokkenas hebben hun eigen ketting, dus de ketting moet er wel wat vreemd doorheen zijn geslagen om de kleppen stuk te krijgen.
maar als een ketting breekt (welke dan ook) is het moeilijk te voorspellen wat hij allemaal mee sloopt.
die andere (glimmende) schakels kloppen wel, die geven aan waar ze op merktekens van de balansassen moeten staan.
have BIG fun

D.F.M.T.
DR-Big
Contacteer:

Welkom rmr. Ik zou zeker de moed niet opgeven. Maak het eens open, maak er fotoos van, laat het ons zien en kijk wat de schade is. Er is nog veel te koop voor DR-Big en hier is veel expertise. We proberen natuurlijk ook met zijn allen deze young-timers op de weg te houden :D

Succes.

(wat voor big heb je? Een 42 of een 43? Verschillen staan in een van de stickies)
zappa.suzuki

Hey welkom hier,

Jammer genoeg op deze manier :(

Zover ik weet gebeurd dit niet zo maar, denk dat die ketting mischien wel nooit op gespannen is.. die gekleurde schakels zijn idd voor het goed stellen van de balansassen bij montage..

Helaas zijn je kleppen waarschijnlijk krom, de balanasketting drijft een tandwiel aan die weer de nokkenasketting aandrijft..
Dus draaiende zuiger zonder nokkenas aandrijfing = krommen kleppen.

Nu hoeft het mischien niet al te erg te zijn want de BIG heeft onder op het blok een gaasje net voor de olie pomp zodat er geen brokstukken in kunnen komen en dus al snel uit het blok in het ondergelegen bakje blijfen liggen.

Begin met je cilinder kop er af te halen, moet het blok er wel voor uitgebouwd worden.. gaat relatief makkelijk.

Met een beetje geluk zijn je kleppen krom maar de zuiger heel en is er geen cilinder schade..

Download het manual, staat een link onderaan de reacties bij het sticky topic handige sites en aan de slag :wink:

Greetz

Zappa
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Paul P

Download het manual, staat een link onderaan de reacties bij het sticky topic handige sites en aan de slag Knipoog/Wink
Doen!

Dan zijn er in Amsterdam ineens 2 die hun Big een open-hart-operatie gaan geven. Door de breuk van een andere ketting, ben ik ook genoodzaakt serieus aan het blok te klussen ( zie topic "Big Hole").

Succes!

Paul
rmr

ik heb de afgelopen 2 dagen mijn verdriet maar met heiniken verwerkt. Ik ben erg blij dat ik mn dr niet hoef op te geven en dat er dus wel mogelijkheden zijn. Ik ga van de week proberen om m open te maken en er een aantal foto's van te maken.

Dank jullie wel voor het welkom heten en dat jullie mij hierin willen steunen.
CrazyWezel
Contacteer:

heiniken.. ben je levensmoe?! :?
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
rmr

hehehe nee niet levensmoe hoor. Ik heb er weer frisse moed in en ik ga maar aan de slag met de big. Zodra ik meer info heb laat ik het jullie weten. Zappa thnx voor de tips ik zag je berichtje ook op motor forum. En Paul P ik heb je topic gelezen jij ook succes met de operatie.
rmr

DR-Big schreef:Welkom rmr. Ik zou zeker de moed niet opgeven. Maak het eens open, maak er fotoos van, laat het ons zien en kijk wat de schade is. Er is nog veel te koop voor DR-Big en hier is veel expertise. We proberen natuurlijk ook met zijn allen deze young-timers op de weg te houden :D

Succes.

(wat voor big heb je? Een 42 of een 43? Verschillen staan in een van de stickies)
Beste DR-BIG ik heb de 96 model zwart met paarse stickers. Op de teller staat 35000.
CrazyWezel
Contacteer:

das n sr43
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO

Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Edwin
Contacteer:

Stond die niet in Friesland te koop?
Assumption is the mother of all fuck ups
zappa.suzuki

kleine sleuteltip[s]

haal eerst het blok geheel los voordat je de carbs er af haalt, je kan dan het blok naar voren kantelen waardoor het een stuk makkelijker gaat.. bij het monteren andersom.. dus carbs er op en dan blok vast :wink:

Om de kop los te halen moet de nokkenas er uit en dus de ketting los, de spanner zit licht schuin naar boven achter de afdekbout, dus niet er recht achter..
Je hebt een wat langere schroefendraaier met een smal blad nodig3/4mm..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
rmr

Edwin schreef:Stond die niet in Friesland te koop?
Deze stond inderdaad in friesland. Toen ik m ging halen was alleen de gashendel verrot maar die heb ik dezelfde dag weten te maken en een kabelbreuk in de toerenteller. Ik heb de vorige eigenaar nog niet gesproken hierover ma ga ik wel doen.
rmr

zappa.suzuki schreef:kleine sleuteltip[s]

haal eerst het blok geheel los voordat je de carbs er af haalt, je kan dan het blok naar voren kantelen waardoor het een stuk makkelijker gaat.. bij het monteren andersom.. dus carbs er op en dan blok vast :wink:

Om de kop los te halen moet de nokkenas er uit en dus de ketting los, de spanner zit licht schuin naar boven achter de afdekbout, dus niet er recht achter..
Je hebt een wat langere schroefendraaier met een smal blad nodig3/4mm..
thnx zappa ik zat al te kijken in de manual
Plaats reactie