Hallo allen,
Kan iemand mij vertellen wanneer het tijd is om je ketting te vervangen en hoe je de "conditie" van je eigen ketting kunt meten/bepalen?
Hoor graag!
Vervangen ketting
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 98
- Lid geworden op: ma mei 16, 2005 21:26
ketting op het achtertandwiel naar achteren trekken
is het mogelijk de ketting meer dan een centimeter naar achteren te trekken, dus van het achtertandwiel af, dan is hij aan de beurt
meet dit wel nadat je gereden hebt, dus voordat je hem hebt ingespoten met spray
ook gewoon kijken of de tanden op de tandwielen schuin staan, dwz aan een kant meer afgesleten zijn, is een indicatie dat ze aan vervanging toe zijn
als je de ketting vervangt ook altijd de beide tandwielen vervangen en andersom ook
alhoewel, ik vervang meestal tussentijds nog een keer het voortandwiel en houd dezelfde ketting en achtertandwiel
is het mogelijk de ketting meer dan een centimeter naar achteren te trekken, dus van het achtertandwiel af, dan is hij aan de beurt
meet dit wel nadat je gereden hebt, dus voordat je hem hebt ingespoten met spray
ook gewoon kijken of de tanden op de tandwielen schuin staan, dwz aan een kant meer afgesleten zijn, is een indicatie dat ze aan vervanging toe zijn
als je de ketting vervangt ook altijd de beide tandwielen vervangen en andersom ook
alhoewel, ik vervang meestal tussentijds nog een keer het voortandwiel en houd dezelfde ketting en achtertandwiel
Volgens mij de beste en goedkoopste manier:
-altijd stalen achtertandwiel en 2 voortandwielen op 1 ketting gebruiken.
-de beste kettingen: regina en dynachain (altijd O ring). De reden dat dit de beste kettingen zijn: ze knappen niet, want een geknapte ketting is gevaarlijk en kan je blok beschadigen
-ik smeer mijn ketting bijna altijd met 10W90 transmissieolie, met een kwast, is veel goedkoper
-levensduur van een setje: ca. 1300 km, alleen OTR en motocross, geen wegkilometers
-na ca. 600 km voortandwiel verwisselen
-altijd stalen achtertandwiel en 2 voortandwielen op 1 ketting gebruiken.
-de beste kettingen: regina en dynachain (altijd O ring). De reden dat dit de beste kettingen zijn: ze knappen niet, want een geknapte ketting is gevaarlijk en kan je blok beschadigen
-ik smeer mijn ketting bijna altijd met 10W90 transmissieolie, met een kwast, is veel goedkoper
-levensduur van een setje: ca. 1300 km, alleen OTR en motocross, geen wegkilometers
-na ca. 600 km voortandwiel verwisselen
Ik gebruik een Premium X-Ring ketting van DID (520VM) en een Stealth achtertandwiel, dan kun je 3 voortandwielen verslijten!!
-
- Berichten: 3279
- Lid geworden op: di jun 24, 2008 23:36
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
ik ben ook meer voor de Xring kettingen van DID, gewoon omdat ik daar erg goede ervaringen mee heb met mn DR800 die toch rake klapjes geeft bij elke slag.
gehad en verstoten;
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
-DR BIG SR43 RR4
-KX 250 Enduro
current:
-DR BIG SR43 EBGIO
Onze nieuwe webwinkel! óók voor de brommerrijders! (camelbag's/O.R.S e.d)
www.prepworld.nl !
Volgens KTM handleiding is de ketting versleten indien afstand tussen 18 schakelpennen 272 mm is. Na 2700 km (OER) zit ik daar nog niet aan, maar mijn nieuw alluminium achtertandwiel is na 2 keer rijden "op". Nu weet ik dat Allu tandwiel niet lang mee gaat maar 2 keer is wel erg kort, dus neem ik aan dat de ketting toch op is...?
Iemand ervaring met meten van de lengte vd ketting? (kan de ketting ook nog geen cm lostrekken zoals hierboven beschreven en de spanning is ook volgens t boekje)
Iemand ervaring met meten van de lengte vd ketting? (kan de ketting ook nog geen cm lostrekken zoals hierboven beschreven en de spanning is ook volgens t boekje)
Sorry hoor maar ik vind dat echt muggenziffterij om een versleten ketting te meten
Je kan toch op het oog ook wel zien of dat die versleten is
Kijk maar naar de rolletjes die er in zitten en naar de schakels zelf.
Een goed aluminium achtertandwiel doet niet veel onder kwa levensduur ten opzichte van een stalen achtertandwiel.
Je kan toch op het oog ook wel zien of dat die versleten is
Kijk maar naar de rolletjes die er in zitten en naar de schakels zelf.
Een goed aluminium achtertandwiel doet niet veel onder kwa levensduur ten opzichte van een stalen achtertandwiel.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Met een goede ketting is dat zeker waar!!adje schreef: Een goed aluminium achtertandwiel doet niet veel onder kwa levensduur ten opzichte van een stalen achtertandwiel.
Wat zijn de kenmerken waar ik op moet letten?adje schreef:Je kan toch op het oog ook wel zien of dat die versleten is
Kijk maar naar de rolletjes die er in zitten en naar de schakels zelf.
Ik doe ook meestal de truc bij het achtertandwiel, maar als het zonder vieze handen kan....
Maurice
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
Als de rolletjes zo los zitten of zelfs scheurtjes vertonen dan is het echt ver heen
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/