Elke crosser kent het wel... (helaas).
Je komt op een springbult/tafel aangereden. Je springt en het voelt lekker...
todat je merkt dat de achterkant van de motor je zijdelings begint in te halen...
Op dat moment realiseer je je direct dat de landing als behalve prettig zal zijn....
Tenzij je hem kunt houden en je geen 'high sider' hoeft te maken...
Maar daar komt de vraag. Hoe controleer je de motor op zo'n moment?
Ik zelf wacht af (ik denk door ervaring) tot de landing en hoop maar op 'goed geluk' dat ik er niet af stuiter en zet me schrap... Gelukkig gaat dit 9 van de 10 keer ook goed (gelukkig).
Maar onlangs zag ik iemand die had dat zijn motor echt veeeel ste ver bij draaide. Ik zou al lang over de kop zijn gegaan maar hij hield hem recht. Nou ja, recht... Hij ging niet over de kop laten we het daar op houden... Zijn reactie was: Gas er op! en vol gas!
Hoe pakken jullie dit op?
Met crossen heb ik namelijk nog maar 1 echte obstakel. En dat is dat ik bang ben dat de motor scheef gaat in de lucht. Denk daarbij aan diepe sporen voor een springbult en beide wielen bevinden zich niet in hetzelfde spoor voor de sprong...
Resultaat is krampachtig rijden bij zo'n springbult. En dat hoort niet! Want daardoor crieeer je juist de situaties die je niet wilt...
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen
Springen -> motor haalt je in! -> over de kop?
Moderator: ghulst
verstand op nul en nadenken
hoi Barry (naamgenoot)
dat zijdelings gaan staat wel spectaculair natuurlijk , maar als je dat niet wilt is het een ander verhaal natuurlijk .
het is wel de bedoeling dat je trekkracht blijft houden tot bovenaan de schans , meestal als het voorwiel los is laat ik het gas los waardoor je in een mooi boogje springt , nu is het met typen wat lullig uit te leggen maar probeer het maar eens.
ga je te ver achterover dan zou je je achterrem even aan moeten tikken , door de draaiende kracht van het wiel dat ineens stopt met draaien krijg je een kracht die je motor voorover doet gaan , andersom , als je motor voorover dreigt te gaan kan gas geven je redden .
dat je achterwiel je voorwiel voorbij wil in de lucht is denk ik omdat je al schuin de schans opgaat , waarschijnlijk met het voorwiel een spoor naast het spoor waar het achterwiel in zit . zoieso als je in een spoor zit kan alleen gas geven je redden , je merkt zodra je gas loslaat dat je motor begint te slingeren , zo ook dus als je op een bult af gaat met sporen ervoor en erachter , laat je het gas los , gaat je motor slingeren en ga je ongecontroleerd de bult over .
dus inderdaad gas geven is de beste optie , maar niet nodeloos het gas vol open .
dat zijdelings gaan staat wel spectaculair natuurlijk , maar als je dat niet wilt is het een ander verhaal natuurlijk .
het is wel de bedoeling dat je trekkracht blijft houden tot bovenaan de schans , meestal als het voorwiel los is laat ik het gas los waardoor je in een mooi boogje springt , nu is het met typen wat lullig uit te leggen maar probeer het maar eens.
ga je te ver achterover dan zou je je achterrem even aan moeten tikken , door de draaiende kracht van het wiel dat ineens stopt met draaien krijg je een kracht die je motor voorover doet gaan , andersom , als je motor voorover dreigt te gaan kan gas geven je redden .
dat je achterwiel je voorwiel voorbij wil in de lucht is denk ik omdat je al schuin de schans opgaat , waarschijnlijk met het voorwiel een spoor naast het spoor waar het achterwiel in zit . zoieso als je in een spoor zit kan alleen gas geven je redden , je merkt zodra je gas loslaat dat je motor begint te slingeren , zo ook dus als je op een bult af gaat met sporen ervoor en erachter , laat je het gas los , gaat je motor slingeren en ga je ongecontroleerd de bult over .
dus inderdaad gas geven is de beste optie , maar niet nodeloos het gas vol open .
BIERTAKT crossen en zuupn
Ik betrap mij er op dat ik eigenlijk met landen weinig gas bij geef om een zachtere landing te maken.
Ik zal hier eens meer op gaan letten!
Overgens zijn hier kennelijk mensen met veel ervaring. Want van de 200 vieuws zijn er maar weinigmet dit probleem .
Ik zal hier eens meer op gaan letten!
Overgens zijn hier kennelijk mensen met veel ervaring. Want van de 200 vieuws zijn er maar weinigmet dit probleem .
verstand op nul en nadenken
- allardcr250
- Berichten: 69
- Lid geworden op: do sep 27, 2007 21:25
- Locatie: Drenthe
Ik denk dat de meeste mensen hier wel een probleem mee hebben Ik denk altijd maar "op goed geluk", dus ik kan hier ook wat leren denk ik?
cr250
Bij sporen: Verder weg kijken. 'over de sporen heen' als het ware.
Nooit naar de sporen kijken. Als je ze ziet gaat het eigenlijk al mis.
Jouw probleem is denk ik al een resultaat van te krampachtig rijden. Iets verder naar voren staan misschien, 'over de bult heenkijken', en agressiever aan komen rijden.
(moet je mij zien)
Nooit naar de sporen kijken. Als je ze ziet gaat het eigenlijk al mis.
Jouw probleem is denk ik al een resultaat van te krampachtig rijden. Iets verder naar voren staan misschien, 'over de bult heenkijken', en agressiever aan komen rijden.
(moet je mij zien)
Ben zelf niet echt een ervaren springer, maar weet wel ongeveer de theorie erachter. Bij het springen geldt de regel dat het gemakkelijker gaat naarmate de snelheid hoger ligt. Je zorgt dus dat je genoeg snelheid hebt bij het naderen van de berg. Dan geef je een beetje gas tegen een constante snelheid. Zo hoeft je motor op de helling niet te hard meer te trekken, maar ga je er mooi over door die constante snelheid. Bij sporen idd 'over de sporen kijken' en zorgen dat je met beide wielen in hetzelfde spoor zit. Je benen tegen de motor klemmen zorgt voor een betere controle over het achterste wiel.
En dan ga je toch onverwachts een keer scheef that's the question.YZF250 schreef:Ben zelf niet echt een ervaren springer, maar weet wel ongeveer de theorie erachter. Bij het springen geldt de regel dat het gemakkelijker gaat naarmate de snelheid hoger ligt. Je zorgt dus dat je genoeg snelheid hebt bij het naderen van de berg. Dan geef je een beetje gas tegen een constante snelheid. Zo hoeft je motor op de helling niet te hard meer te trekken, maar ga je er mooi over door die constante snelheid. Bij sporen idd 'over de sporen kijken' en zorgen dat je met beide wielen in hetzelfde spoor zit. Je benen tegen de motor klemmen zorgt voor een betere controle over het achterste wiel.
Bajduweej, springen is nooit het probleem;in het landen zit de truc
Mijn stijl:
Het is meer een "natuurlijke" tegenreactie.
Klemmen en met je lichaam de andere kant op wringen , het stuur gaat in de rijrichting.
Bij de landing gas er vol op.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Ik ga eerst maar eens gas geven met landen (vlak voordat je neerkomt). Kijken hoe dat ervaart.
verstand op nul en nadenken