Beste forumgangers,
Voordat ik vragen ga stellen zal ik me even voorstellen.
Ik ben stuart en 18 jaar, momenteel in het bezit van een ktm 620.
Het crossen en off-roaden vind ik helemaal geweldig, net zoals sleutelen en techniek (zolang het betaalbaar blijft ).
De ktm heb ik nog niet zo lang, heb een tijdje geleden m'n klx300 verkocht en deze ktm gehaald omdat ik wat meer vermogen wilde.
De ktm stond bij de vorige eigenaar alleen een tijd stil (jaartje oid) en dat zal hem niet veel goeds gedaan hebben denk ik.
Nu zag een maat van me laatst dat er blauwe rook uit de uitlaat komt als ik hem wat verder doortrek in de versnelling, dit is waarschijnlijk olie dat verbrand?
Is dat normaal als hij even stil staat of moet hij een keer goed nagekeken worden?
Het oliepijl is volgens mij ook te hoog, toen ik de dop eruit draaide was het geribbelde stukje van het pijlstoje volledig bruin van de olie maar ik weet niet precies hoe je het af moet lezen.
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, en dat ik een keer mee kan met een meeting.
Ktm 620 geeft blauwe rook
Moderator: ghulst
oliepijl te hoog is nooit goed
maar sommige 4takten moeten eerst even draaien voor dat je olie kan pijlen
verder kan het zijn dat je zuiger aan vervanging toe is
of een oliekeering of klepseal die wat uit gelubbert is
heb ook wel eens gezien dat een blok zoveel onderdruk had, dat de olie uit de ontluchting kwam
als de ontluchting dan op je inlaat zit geeft dat ook flinke wolken
maar sommige 4takten moeten eerst even draaien voor dat je olie kan pijlen
verder kan het zijn dat je zuiger aan vervanging toe is
of een oliekeering of klepseal die wat uit gelubbert is
heb ook wel eens gezien dat een blok zoveel onderdruk had, dat de olie uit de ontluchting kwam
als de ontluchting dan op je inlaat zit geeft dat ook flinke wolken
never drive faster then your angel can fly
kijk ook even of er olie in je filterbak ligt , vaak loopt de carter ontluchting naar de filterbox ,bij te hoog oliepeil komt er olie mee naar het filterhuis, als de olie opgezogen wordt door de carb krijg ie dus mengsmering binnen dat blauwe rook geeft.
verder duidt blauwe rook op olie verbruik dus klepseals of zuigerveren zijn op , ik zou zoieso een beetje olie aftappen tot het beestje weer op peil staat . KTM peil je met koude motor en de olie dient tussen de streepjes op de peilstok te staan en dan liever iets dichter bij de bovenste streep dan bij de onderste.
verder duidt blauwe rook op olie verbruik dus klepseals of zuigerveren zijn op , ik zou zoieso een beetje olie aftappen tot het beestje weer op peil staat . KTM peil je met koude motor en de olie dient tussen de streepjes op de peilstok te staan en dan liever iets dichter bij de bovenste streep dan bij de onderste.
4 strokes only !!
-
- Berichten: 654
- Lid geworden op: wo sep 27, 2006 20:52
- Locatie: gelderland offroadland
- Contacteer:
Blauwe rook!!!! denk dat de paus dronken is
Een beetje tempo mag, maarreh LIB he'
www.lib-enduro.nl
www.lib-enduro.nl
In de gebruikershandleiding staat dat hij op 'betriebswarmen' moet zijn, pijlen met een warme motor dus.
Toen ik dat deed was hij weer net te laag, dus binnenkort ff alle vloeistoffen vervangen en kijken wat er dan gebeurt.
Heb hem vandaag weer getest en ik begin er steeds sneller in te worden
Het is wel een olifant vergeleken met een volbloed crossmotor maar toch veel fun met zo'n ding
Is het eigenlijk mogelijk om er een demper van een supersport op te gooien als de aansluiting dezelfde diameter heeft? (zonder vermogen te verliezen)
Ik wil er graag een andere op aangezien de orginele demper een lelijk hol geluid geeft.
Het aanbod van 2e hands dempers is niet zo groot maar voor racers zijn er wel heel wat te vinden dus vandaar.
Toen ik dat deed was hij weer net te laag, dus binnenkort ff alle vloeistoffen vervangen en kijken wat er dan gebeurt.
Heb hem vandaag weer getest en ik begin er steeds sneller in te worden
Het is wel een olifant vergeleken met een volbloed crossmotor maar toch veel fun met zo'n ding
Is het eigenlijk mogelijk om er een demper van een supersport op te gooien als de aansluiting dezelfde diameter heeft? (zonder vermogen te verliezen)
Ik wil er graag een andere op aangezien de orginele demper een lelijk hol geluid geeft.
Het aanbod van 2e hands dempers is niet zo groot maar voor racers zijn er wel heel wat te vinden dus vandaar.
ik heb een tijdje terug een test gezien , ik dacht in het duitse blad motorrad , ze testen daarin diverse dempers op een KTM lc4
het bleek dat de LC het meeste vermogen leverde met de standaard demper en nog een heel klein ietsjes meer met een slip-on akrapovic
alle andere merken zoals FP , leovinci en nog een aantal deden de motor met soms wel 1 a 1.5 pk afnemen !!
het heeft trouwens ook niet veel nut om vermogen te winnen met alleen het veranderen van de uitlaat , wat er uit gaat moet er immers eerst in gegaan zijn , dus zal je de carburateur er ook iets op moeten aanpassen .
en anders doe je het alleen voor het geluid en maken de pk`s verliezen niet uit.
het bleek dat de LC het meeste vermogen leverde met de standaard demper en nog een heel klein ietsjes meer met een slip-on akrapovic
alle andere merken zoals FP , leovinci en nog een aantal deden de motor met soms wel 1 a 1.5 pk afnemen !!
het heeft trouwens ook niet veel nut om vermogen te winnen met alleen het veranderen van de uitlaat , wat er uit gaat moet er immers eerst in gegaan zijn , dus zal je de carburateur er ook iets op moeten aanpassen .
en anders doe je het alleen voor het geluid en maken de pk`s verliezen niet uit.
4 strokes only !!
Hij gaat hard zat, dus meer vermogen is leuk maar niet de reden voor een andere demper.
Maar als het er minder door wordt is het wel zonde.
Eerst maar eens zien uit te vinden waar die blauwe rook door komt.
Kan dit zijn omdat hij een tijdje stil gestaan heeft en moet hij open gemaakt worden of zal het wel weggaan?
Maar als het er minder door wordt is het wel zonde.
Eerst maar eens zien uit te vinden waar die blauwe rook door komt.
Kan dit zijn omdat hij een tijdje stil gestaan heeft en moet hij open gemaakt worden of zal het wel weggaan?
Ik maak me wel een beetje zorgen, heb een filmpje op youtube gezet.
Hij gaf net ook zwarte rook, maar misschien omdat ik hem een paar keer met de choke probeerde te starten en een beetje verzopen was.
filmpje :
http://www.youtube.com/watch?v=3Xg1AgMO ... annel_page
Dit is niet goed dus?
Ik las dat die lc4's betrouwbare motoren zijn, maar heb er nu al problemen mee .
Wil op zich wel een revisie laten doen, maar alleen als ik wel een beetje op zo'n ding kan vertrouwen na een grote onderhoudsbeurt.
Hij gaf net ook zwarte rook, maar misschien omdat ik hem een paar keer met de choke probeerde te starten en een beetje verzopen was.
filmpje :
http://www.youtube.com/watch?v=3Xg1AgMO ... annel_page
Dit is niet goed dus?
Ik las dat die lc4's betrouwbare motoren zijn, maar heb er nu al problemen mee .
Wil op zich wel een revisie laten doen, maar alleen als ik wel een beetje op zo'n ding kan vertrouwen na een grote onderhoudsbeurt.
Dat is fijn om te horen, ik rijd net 4 tact en weet er nog niet zoveel van.
Maar voorkomen is beter dan genezen, wil het motortje eigenlijk gewoon 100% hebben
Maar hoe moet ik dit zien dan, als begin van slijtage of gewoon normale rook?
Maar voorkomen is beter dan genezen, wil het motortje eigenlijk gewoon 100% hebben
Maar hoe moet ik dit zien dan, als begin van slijtage of gewoon normale rook?
Het valt idd wel mee met de rook, filmpje is wel een beetje kort. Was ie warm op dat moment?
Als je onbelast flink gas geeft komt er altijd wel een pluimpje uit, ook bij mijn motor en die verbruikt nauwelijks olie.
Waarschijnlijk komt dat door de acceleratie pomp die als je gas geeft extra benzine naar binnen spuit . Als je veel terrein rijdt dan zou je de inspuit tijd iets kunnen verkorten (als je dat kan verstellen op de carburateur die je hebt.)
Als je onbelast flink gas geeft komt er altijd wel een pluimpje uit, ook bij mijn motor en die verbruikt nauwelijks olie.
Waarschijnlijk komt dat door de acceleratie pomp die als je gas geeft extra benzine naar binnen spuit . Als je veel terrein rijdt dan zou je de inspuit tijd iets kunnen verkorten (als je dat kan verstellen op de carburateur die je hebt.)
Ik had er toen ongeveer een km mee gereden, maar hij schijnt het ook te doen als ik er wat langer mee heb gereden.
Een maat reed achter me en die zag dat er dus die rook uitkwam, en het stonk.
Moet wel zeggen dat het kwam wanneer ik lekker gas gaf.
Heb een microfilter besteld, als die binnen is ga ik de olie verwisselen en na een ritje nog een keer kijken.
Hopen dat het dan over is.
Welke olie is aanbevlen voor deze motor?
Een maat reed achter me en die zag dat er dus die rook uitkwam, en het stonk.
Moet wel zeggen dat het kwam wanneer ik lekker gas gaf.
Heb een microfilter besteld, als die binnen is ga ik de olie verwisselen en na een ritje nog een keer kijken.
Hopen dat het dan over is.
Welke olie is aanbevlen voor deze motor?
-
- Berichten: 8370
- Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
- Locatie: Bij Utreg
Hou het olie verbruik in de gaten, als het 1 liter op 350km is moet je je zorgen maken..
Als het 1 op 1000 is maak je je niet druk
Als het 1 op 1000 is maak je je niet druk
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
[quote="Stuwy18"]Ik had er toen ongeveer een km mee gereden, maar hij schijnt het ook te doen als ik er wat langer mee heb gereden.
Een maat reed achter me en die zag dat er dus die rook uitkwam, en het stonk.
Moet wel zeggen dat het kwam wanneer ik lekker gas gaf.
Heb een microfilter besteld, als die binnen is ga ik de olie verwisselen en na een ritje nog een keer kijken.
Hopen dat het dan over is.
Welke olie is aanbevlen voor deze motor?[/quote]
Ik zou er een 15w50 in gooien,motul v300
Zelf 9 jaar lang een lc4 gehad, altijd deze olie gebruikt,(verbruik olie 0)
Tot dat tie gejat werd is de lc4 niet uitelkaar geweest (40000km)
En liep nog als een zonnetje!
Wel rustig warmrijden deze motoren,km of 10
Komt er ook zwarte rook uit bij jou? zo ja steigbuis+naald versleten
Je kunt zelf ook eens kijken naar de maat sproeier,of deze niet te groot is.
Klepspeling ook goed?
succes
Een maat reed achter me en die zag dat er dus die rook uitkwam, en het stonk.
Moet wel zeggen dat het kwam wanneer ik lekker gas gaf.
Heb een microfilter besteld, als die binnen is ga ik de olie verwisselen en na een ritje nog een keer kijken.
Hopen dat het dan over is.
Welke olie is aanbevlen voor deze motor?[/quote]
Ik zou er een 15w50 in gooien,motul v300
Zelf 9 jaar lang een lc4 gehad, altijd deze olie gebruikt,(verbruik olie 0)
Tot dat tie gejat werd is de lc4 niet uitelkaar geweest (40000km)
En liep nog als een zonnetje!
Wel rustig warmrijden deze motoren,km of 10
Komt er ook zwarte rook uit bij jou? zo ja steigbuis+naald versleten
Je kunt zelf ook eens kijken naar de maat sproeier,of deze niet te groot is.
Klepspeling ook goed?
succes
Wat een rotstreek is dat toch, als zo'n ding gejat wordt.
Ben je er altijd zuinig op geweest en nemen ze hem mee
Bedankt voor de info, aan het begin kwam er idd ook even een zwart wolkje uit maar 1-malig.
Toen had ik bij het starten wel ff de choke een paar trappen open gezet (teveel benzine?).
Toen ik er gister ff mee reed kwam er niets meer uit de uitlaat, geen rook
Zodra die microfilter binnen is ververs ik de olie en kijk ik opnieuw of hij rookt.
Ik heb hem echt net en weet niet zoveel van 4t.
Een 2t kan ik wel uit elkaar halen (al meerdere malen moeten doen helaas) maar met die kleppen en distributieketting etc heb ik 0 ervaring.
Voor de zekerheid breng ik hem ook nog langs de dealer voor controle (het blijft een 2e hands offroad van 12 jaar oud).
Dan weet ik dat hij gewoon in orde is, geeft wel een prettig gevoel
Ben je er altijd zuinig op geweest en nemen ze hem mee
Bedankt voor de info, aan het begin kwam er idd ook even een zwart wolkje uit maar 1-malig.
Toen had ik bij het starten wel ff de choke een paar trappen open gezet (teveel benzine?).
Toen ik er gister ff mee reed kwam er niets meer uit de uitlaat, geen rook
Zodra die microfilter binnen is ververs ik de olie en kijk ik opnieuw of hij rookt.
Ik heb hem echt net en weet niet zoveel van 4t.
Een 2t kan ik wel uit elkaar halen (al meerdere malen moeten doen helaas) maar met die kleppen en distributieketting etc heb ik 0 ervaring.
Voor de zekerheid breng ik hem ook nog langs de dealer voor controle (het blijft een 2e hands offroad van 12 jaar oud).
Dan weet ik dat hij gewoon in orde is, geeft wel een prettig gevoel
[quote="Stuwy18"] [/quote]
De zitten 2 filters in
Gewoon olie filter tussen het voorste tandwiel ontsteking, onder.
Achter de cilinder zo,n wcrol.
Die wcrol ff nachtje in een potje zetten met motorolie, kan die zich lekker volzuigen
Bij het monteren gewoon je lc4 platleggen, en de wcrol monteren, dunne rubberen afdichting iets invetten.
Daarna olie er in +- 1.3 liter(als beide filters eruit zijn geweest)
Hier een manuel pdf lc4
http://www.scribd.com/doc/7181960/KTM-4 ... air-Manual
Voor alles wat je wil weten over je lc4,
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=86958
De zitten 2 filters in
Gewoon olie filter tussen het voorste tandwiel ontsteking, onder.
Achter de cilinder zo,n wcrol.
Die wcrol ff nachtje in een potje zetten met motorolie, kan die zich lekker volzuigen
Bij het monteren gewoon je lc4 platleggen, en de wcrol monteren, dunne rubberen afdichting iets invetten.
Daarna olie er in +- 1.3 liter(als beide filters eruit zijn geweest)
Hier een manuel pdf lc4
http://www.scribd.com/doc/7181960/KTM-4 ... air-Manual
Voor alles wat je wil weten over je lc4,
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=86958