15 Januari 12de etappe
Etappe 12 : Fiambala - La Rioja
We hebben nog geen nieuws over Henno ontvangen vanuit het bivak. Vandaag is het weer een normale Dakar dag. Fiambala - La Rioja : Liaison 4 km - special 253 km - liaison 261 km.
Tweede deel van de Marathonetappe
15 januari 2009
Vandaag is het tweede deel van de Marathonetappe verreden, van Fiambala naar La Rioja. Alle assistentie voertuigen zijn vanaf Copiapio direct naar La Rioja gereden.
Doordat veel deelnemers in de problemen waren gekomen tijdens het rondje Copiapio - Coiapio werd de etappe naar Fiambala gecancelled en alleen als verbinding verreden. Dit ook omdat deze dag de rally weer terug zou keren in Argentinie, en de organisatie niet wilde riskeren dat teveel delneemers te laat aan de grens zouden verschijnen. En zo blijft het een rommelige Dakar, met veel aanpassingen en wijzigingen.
Na de zware etappe Copiapio - Copiapio was er veel discussie over een gemist waypoint. Een deel van de rijders had het laatste wp voor de finish niet gehaald, en een deel wel. Omdat er 4 uur straftijd op stond, was er veel om te doen. Er werd tevergeefs een protest ingediend, uiteindelijk kreeg iedereen die wayoint 32 gemist had de tijdstraf.
Henno had het waypoint zien verschijnen op zijn gps, en hij moest diep gaan om het alsnog op te halen. Henno: ''Het was zo'n lange etappe. Ondanks het inkorten van 178 kilometer. Ik mis de kracht om hard te rijden. Ik heb zoveel energie verloren. Wat een levenloze plek hier. Ik heb nog nooit zoiets gezien. Er groeit werkelijk nog geen plantje. Volgens mij kun je hier nog geen dag overleven. Het was wel erg mooi. Kiezels, grind, pistes, en in het laatste deel bergen waar stuifduinen op lagen. Echt heel bijzonder.
Ik reed zo'n bergduin af, toen ik waypoint 32 zag verschijnen op het display van mijn gps. Toen ik naar links keek zag ik weer zo'n hele grote berg, waar ik tegenop moest! En ik was er net vanaf gereden.... Ik heb de KTM echt die berg op geramd! Vol gas naar boven, het voorwiel wilde steeds de lucht in. Na een heel tijdje zoeken had ik het waypoint te pakken. Ik ging door hetzelfde dal weer terug, al snel kon ik de finish zien. Wat een opluchting!
Morgen een lange verbinding, dat vind ik wel leuk, dan kunnen wij ook eens wat zien. Ik ben nog steeds erg moe, die dag voor de rustdag met de radiator problemen doet me nog steeds een beetje de das om, toen heb ik heel veel energie moeten geven. Ik kan nu aan het rijden merken dat ik de fut niet heb om de motor te gebruiken zoals deze bedoeld is. Het is niet anders. Mijn klassement is toch al om zeep geholpen, aankomen is nu wat telt.''
Na de vele uitgedeelde strafuren kon Henno iets profiteren en werd 51 in de special. Hij stond tot vandaag 91 algemeen. Hopelijk kunnen we hem later vandaag (het is nu 13.00 uur lokale tijd) weer spreken om te horen hoe de special van vandaag is verlopen...