Na ongeveer 15 rijuren werd het weer eens tijd om mn zuiger te gaan bekijken.
Ook omdat de compressie er niet beter op werd was ik benieuwd wat ik zou aantreffen.
Het volgene trof ik aan.
Mn zuiger (vertex 2e overmaat) is aan de carb zijde gebarsten links en rechts. en een stuk eruit zo lijkt het.
En mn cilinder is dof aan rondom de uitlaatpoort en gedeeltes aan carb zijde.
Voor de duidelijkheid heb ik een paar foto´s bijgevoegd
De motor is een kawasaki kx250 uit 2003.
Mn vraag is eigenlijk ben ik nieuw nicasil nodig??
Ik ben zeer benieuwd naar jullie reacties
groeten jan.
Wat moet ik met mn cilinder??? KX250
Moderator: ghulst
Ligt er een beetje aan of de slijtage plekken nog glad zijn en of de nicasil laag is weggesleten. Als dit niet het geval is kun je het prima glad maken met heel fijn waterproof-schuurpapier.
Hoe het zit met nieuwe nicasil laag aanbrengen weet ik niet, geen ervaring mee.
Wat die barsten van de zuiger betreft: Ik heb zo geen idee hoe die barsten komen, misschien slechte kwaliteit zuiger. De smering is niet te arm geweest, want de kleur van de bovenkant van de zuiger is wel goed. (anders zou die grijs zijn)
Ik zou ook even kijken waar het stukje uit de zuiger is gebleven, want die wil je niet ergens tussen krijgen(nieuwe zuiger bijvoorbeeld).
Kan betekenen dat je je blok moet splitsen of goed spoelen.
Hoop dat je hier iets mee kan en misschien hebben andere mensen hier verstand van nieuwe nicasil e.d.
Hoe het zit met nieuwe nicasil laag aanbrengen weet ik niet, geen ervaring mee.
Wat die barsten van de zuiger betreft: Ik heb zo geen idee hoe die barsten komen, misschien slechte kwaliteit zuiger. De smering is niet te arm geweest, want de kleur van de bovenkant van de zuiger is wel goed. (anders zou die grijs zijn)
Ik zou ook even kijken waar het stukje uit de zuiger is gebleven, want die wil je niet ergens tussen krijgen(nieuwe zuiger bijvoorbeeld).
Kan betekenen dat je je blok moet splitsen of goed spoelen.
Hoop dat je hier iets mee kan en misschien hebben andere mensen hier verstand van nieuwe nicasil e.d.
Bedankt voor je snelle reactie.
Over het verdwenen stukje zuiger, ik denk dat ik hier al een 3 a 4 weken mee rijdt.
Ik dacht dat de zuiger versleten was en dat daardoor de compressie wat minder was.
Ik hoor nog graag van iemand over het nicasil in mn cilinder.
Dit is trouwens wel glad.
Over het verdwenen stukje zuiger, ik denk dat ik hier al een 3 a 4 weken mee rijdt.
Ik dacht dat de zuiger versleten was en dat daardoor de compressie wat minder was.
Ik hoor nog graag van iemand over het nicasil in mn cilinder.
Dit is trouwens wel glad.
je cilinder was nog niet aan een tweede overmaat zuiger toe denk ik.
het lijkt erop dat de zuiger te krap in de cilinder heeft gezeten .
tweetaktrijders hier op het forum hebben vast wel een adresje voor je , voor het laten nicacilen van je cilinder.
het lijkt erop dat de zuiger te krap in de cilinder heeft gezeten .
tweetaktrijders hier op het forum hebben vast wel een adresje voor je , voor het laten nicacilen van je cilinder.
4 strokes only !!
Ik denk dat het stukje uit de zuiger misschien stukje voor stukje is gegaan en verdwenen zijn via je uitlaatpoort.
Ik denk dat JoeBar gelijk heeft over de te grote zuiger, dit verklaart ook de duidelijke slijtage rond de poorten. In het vervolg eerst even (laten) opmeten.
Succes ermee!
Ik denk dat JoeBar gelijk heeft over de te grote zuiger, dit verklaart ook de duidelijke slijtage rond de poorten. In het vervolg eerst even (laten) opmeten.
Succes ermee!
Omdat vooral de inlaatzijde slecht is, zou dat kunnen zijn ontstaan door geen smering. Geen smering gebeurt als je de sloot inrijdt met draaiende motor De smering wordt dan weggespoelt door het water/vocht dat via het luchtfilter de motor binnenkomt. Vooral de aanleg kant, de druk kant, van de zuiger heeft daar het meest last van.jbrinky schreef:Maar is mn cilinderwand nu versleten in de zin van dat ik een nieuwe nicasil laag moet laten aanbrengen?
Aan Huskie: Voorzover ik weet is er geen vocht binnengekomen via het filter, maar hoezo?
Maar als jij zegt, voorzover je weet?? dan moet je het nog maar even navragen bij die ander
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Niet alleen vocht, die velen kleine vertikale krasjes duiden ook op zand/vervuiling. Of afspuiten met de hogedrukreiniger en erna gaan rijden zonder het filter te vervangen.
Ehh ongeveer als door de sloot gereden
ATM in Oirschot doet ook iets met nicasil
Ehh ongeveer als door de sloot gereden
ATM in Oirschot doet ook iets met nicasil
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Ik zou voor een goede opinie eens bij powerseal in nuenen langsgaan. Daar gaat overigens elke cilinder uit de regio zuid naartoe als je het mij vraagt, al is het maar via de verschillende reparateurs en handelaren. Daar hebben ze in elk geval de mogelijkheid om je cilinder eens goed op te meten en eventueel er een keer doorheen te honen zodat ie weer recht is (cilinder slijt conisch uit na verloop van tijd). Klooi hier niet mee en ga niet gokken, als je hem vastknalt op 8500 toeren weet je ZEKER dat het met alleen een vers nicasil-etje niet is klaar te maken.
Gas?Gas!
Bedankt voor al jullie reacties.
Ik woon in de omgeving van Almelo,Enschede (regio oost) weten jullie mischien hier ergens goed adres om mn cilinder eens na te meten?
Wat betreft het vocht, in sloten kom ik nooit. (Niet meer sinds een proefritje voor ons huis waar meneer agent me eruit kwam halen en mn motor mee wilde nemen.) En als ik mn motor schoon heb gemaakt komt er eerst een nieuw filter op.
Ik heb de laatste ritjes wel op een akker gereden. dus lange stukken en volgas.
Ik woon in de omgeving van Almelo,Enschede (regio oost) weten jullie mischien hier ergens goed adres om mn cilinder eens na te meten?
Wat betreft het vocht, in sloten kom ik nooit. (Niet meer sinds een proefritje voor ons huis waar meneer agent me eruit kwam halen en mn motor mee wilde nemen.) En als ik mn motor schoon heb gemaakt komt er eerst een nieuw filter op.
Ik heb de laatste ritjes wel op een akker gereden. dus lange stukken en volgas.
Even met een hoonsteen door de cylinder gaan.
Ik denk dat er alu restjes van de zuiger op de wand zitten.
Poets je er dan zo af. Vervolgens met zo'n ding naar V.d. Vegt rijden in Dalfsen en zuigertje er bij laten zoeken.
Ik denk dat er alu restjes van de zuiger op de wand zitten.
Poets je er dan zo af. Vervolgens met zo'n ding naar V.d. Vegt rijden in Dalfsen en zuigertje er bij laten zoeken.
Ik rijd zelf altijd met prox, doe ik een uurtje of 30 mee ongeveer voor hij aan zijn slijtagelimiet komt. Ik ben ook een amateur en rijd weinig op een baan, veel enduro dus mijn motor wordt minder zwaar belast dan op een mulle zandbaan.jbrinky schreef:welke zuiger kan ik trouwens het beste kopen?
Orgineel Kawa, Vertex, Prox?
Ik ben geen pro dus alleen af en toe een zaterdagmiddag.
Vervang ook meteen je small-end (pistonpenlager), die hebben ook wat te lijden namelijk.
Gas?Gas!
ik heb in mijn kawa's met vertex , proxx , en origineel standaard gereden , proxx op net geen 15 euro heel de zuiger gebarsten en een groot stuk ervan weg . vertex was best een goede zuiger maar de originele kawa zuiger was bij mij gewoon het beste. zuiger werd tussen de 10 en de 15 uren vervangen bij wedstrijd gebruik.
St-service onderhoud revisie motorblokken-veering
-
- Berichten: 91
- Lid geworden op: wo mar 07, 2007 12:16
- Locatie: Houthalen Belgie
Barsten krijg je in je piston als je er te lang mee blijft doorrijden of als je een verkeerde maat van piston steekt zodat er te veel speling is en de onderkant van de piston gaat klapperen tegen de cilinderwand.
Die grijze vlakken zijn vrees ik plaatsen zonder nicasil.
Te lang doorrijden met dezelfde segmenten eet je nicasil vlug op omdat die scherp worden.
Om het zeker te weten moet je even er even over schuren met een P200 of P300 schuurpapier, als het aluminium van uw piston is, schuur je het mooi weg en ben je er goedkoop vanaf met een nieuwe zuiger.
Cilinder zeker eerst laten opmeten voor je er iets anders insteekt.
Als je van in de buurt bent wil ik het wel even voor je doen.
Je kan de cilinder ook binnen laten doen bij powerseal maar die zijn nogal vrij snel om te zeggen dat ie opnieuw moet genicasild worden.
Die grijze vlakken zijn vrees ik plaatsen zonder nicasil.
Te lang doorrijden met dezelfde segmenten eet je nicasil vlug op omdat die scherp worden.
Om het zeker te weten moet je even er even over schuren met een P200 of P300 schuurpapier, als het aluminium van uw piston is, schuur je het mooi weg en ben je er goedkoop vanaf met een nieuwe zuiger.
Cilinder zeker eerst laten opmeten voor je er iets anders insteekt.
Als je van in de buurt bent wil ik het wel even voor je doen.
Je kan de cilinder ook binnen laten doen bij powerseal maar die zijn nogal vrij snel om te zeggen dat ie opnieuw moet genicasild worden.
Al meerdere malen een gescheurde zuiger gezien na 10 uur rijden, dus is niet zeker wat jij zegt.Freestyler schreef:Barsten krijg je in je piston als je er te lang mee blijft doorrijden of...
Ook hier ben ik het niet mee eens, ze meten het desnoods op waar je bij staat. Powerseal heeft zoveel klanten denk je echt dat dat cilindertje van jou hun rijk maakt? Ben je al vaak bij powerseal binnen geweest of hebben ze jou die ene keer net genaaid? Ik kan je zeggen dat er veel kennis daar binnen zit en nee, ik heb geen baat bij deze opmerking, zelfs verre van dat. Maar dat is niet relevant voor dit verhaal, ze hebben daar echt wel verstand van zakenJe kan de cilinder ook binnen laten doen bij powerseal maar die zijn nogal vrij snel om te zeggen dat ie opnieuw moet genicasild worden.
Verder willen enkele mensen graag zo min mogekijk uitgeven voor maximale prestaties. Zelf schuren aan een cilinder is daar wat mij betreft het bewijs van, je moest eens weten hoeveel mensen alleen een zuiger varvangen na zoveel uur. Wist je zelf ook dat je eigenlijk steeds je nicasil moet laten honen als je een zuiger vervangt? Dat ga je toch niet thuis met een schuurpapiertje doen ?
Gas?Gas!
-
- Berichten: 91
- Lid geworden op: wo mar 07, 2007 12:16
- Locatie: Houthalen Belgie
Een piston kan inderdaad barsten na 10 uur als je de verkeerde erin steekt zoals ik al zei.JdM schreef:Al meerdere malen een gescheurde zuiger gezien na 10 uur rijden, dus is niet zeker wat jij zegt.Freestyler schreef:Barsten krijg je in je piston als je er te lang mee blijft doorrijden of...
Ook hier ben ik het niet mee eens, ze meten het desnoods op waar je bij staat. Powerseal heeft zoveel klanten denk je echt dat dat cilindertje van jou hun rijk maakt? Ben je al vaak bij powerseal binnen geweest of hebben ze jou die ene keer net genaaid? Ik kan je zeggen dat er veel kennis daar binnen zit en nee, ik heb geen baat bij deze opmerking, zelfs verre van dat. Maar dat is niet relevant voor dit verhaal, ze hebben daar echt wel verstand van zakenJe kan de cilinder ook binnen laten doen bij powerseal maar die zijn nogal vrij snel om te zeggen dat ie opnieuw moet genicasild worden.
Verder willen enkele mensen graag zo min mogekijk uitgeven voor maximale prestaties. Zelf schuren aan een cilinder is daar wat mij betreft het bewijs van, je moest eens weten hoeveel mensen alleen een zuiger varvangen na zoveel uur. Wist je zelf ook dat je eigenlijk steeds je nicasil moet laten honen als je een zuiger vervangt? Dat ga je toch niet thuis met een schuurpapiertje doen ?
En je verhaal van het honen klopt ook. De meesten weten niet dat je bij het steken van een nieuwe piston de cilinder moet honen of opschuren omdat zo alleen de nieuwe segmenten na rodage goed afdichten.
En als je een beetje weet wat je doet kan schuren in je cilinder geen kwaad, gewoon ervoor zorgen dat de schuurlijnen radiaal lopen in de cilinderbus.
Jongens, ik heb het gevoel dat jullie beidde wel weten waar jullie het over hebben. En ook al heb ik ook het gevoel dat je cilindertje even poetsen met een hoon het beste is, kan ik me de hobbyist wel voorstellen die dat even met een scotchbride sponsje of iets dergelijks doet en er ook succes mee heeft. Zolang je de hoonstructuur goed ziet zitten, kom je daar mee weg, maar als je cilindertje gaat spiegelen.... zou ik toch maar even een hoontje er door heen halen. Want zoals gezegd, de zuigerveren moeten wel wat olie tegenkomen en kunnen inslijten, en daar is die hoonstructuur voor bedoelt.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
die proxx zuiger bij mij was goed gebarsten op net 10 uur en het as de goede die erin zat .
optijd je zuiger na kijken kan nooit kwaad en is zo gebeurt. ook altijd de cilinder honen bij een nieuwe zuiger zoals hierboven al ergens geschreven stond.
optijd je zuiger na kijken kan nooit kwaad en is zo gebeurt. ook altijd de cilinder honen bij een nieuwe zuiger zoals hierboven al ergens geschreven stond.
St-service onderhoud revisie motorblokken-veering
-
- Berichten: 91
- Lid geworden op: wo mar 07, 2007 12:16
- Locatie: Houthalen Belgie
Das dikke pech!stimpie schreef:die proxx zuiger bij mij was goed gebarsten op net 10 uur en het as de goede die erin zat .
optijd je zuiger na kijken kan nooit kwaad en is zo gebeurt. ook altijd de cilinder honen bij een nieuwe zuiger zoals hierboven al ergens geschreven stond.
Hoe snel je piston slijt hangt natuurlijk van veel dingen af, zoals:
uw rijstijl: een toprijder met een cilinder aangepast voor veel vermogen in de hoge toeren gaat zijn piston natuurlijk meer moeten vervangen dan een hobbyrijder.
Voldoende smering en een voldoende rijk mengsel en regelmatig je luchtfilter kuisen sparen je piston ook.
Sommige modellen zijn gevoeliger voor barsten van de piston door de vorm van de inlaatpoorten.
Gesmede zuigers barsten minder snel. (Wiseco maakt die geloof ik)
klopt , alles was altijd goed in orde , elke reeks nieuwe filter , mengsel en smering waren ook prima ,.. in mijn yz 250 reed ik altijd met vertex pistons nooit problemen mee gehad. in mijn kx waren de standaard zuigers het beste. voor de nieuwe kxf 450 '09 zal het waarschijnlijk een JE piston of wisseco worden.Freestyler schreef:Das dikke pech!stimpie schreef:die proxx zuiger bij mij was goed gebarsten op net 10 uur en het as de goede die erin zat .
optijd je zuiger na kijken kan nooit kwaad en is zo gebeurt. ook altijd de cilinder honen bij een nieuwe zuiger zoals hierboven al ergens geschreven stond.
Hoe snel je piston slijt hangt natuurlijk van veel dingen af, zoals:
uw rijstijl: een toprijder met een cilinder aangepast voor veel vermogen in de hoge toeren gaat zijn piston natuurlijk meer moeten vervangen dan een hobbyrijder.
Voldoende smering en een voldoende rijk mengsel en regelmatig je luchtfilter kuisen sparen je piston ook.
Sommige modellen zijn gevoeliger voor barsten van de piston door de vorm van de inlaatpoorten.
Gesmede zuigers barsten minder snel. (Wiseco maakt die geloof ik)
St-service onderhoud revisie motorblokken-veering
Nou, het is uiteindelijk een Vertex geworden.
Ik ben met mn zuiger en cilinder bij Luvro in Vroomshoop geweest waar ze mn cilinder nagekeken en gemeten hebben.
Ik kwam toch weer op een b zuiger uit.
De doffe plekken in de cilinder kwamen waarschijnlijk doordat de zuiger door de scheuren zichzelf ''klemde'' in de cilinder (Qua slijtage beeld is dit volgens mij goed mogelijk.)
Ik heb de cilinder licht gehoond op mn werk en het zaakje vervolgens weer in elkaar gezet. Wat een compressie met voorheen zeg!
Ik heb mn motor nog niet kunnen starten vanwege wachten op lagers voor mn link systeem. (achterbrug zit momenteel niet in mn motor.)
Maar verwacht hier weinig problemen mee.
Iedereen bedankt voor het advies!
Ik ben met mn zuiger en cilinder bij Luvro in Vroomshoop geweest waar ze mn cilinder nagekeken en gemeten hebben.
Ik kwam toch weer op een b zuiger uit.
De doffe plekken in de cilinder kwamen waarschijnlijk doordat de zuiger door de scheuren zichzelf ''klemde'' in de cilinder (Qua slijtage beeld is dit volgens mij goed mogelijk.)
Ik heb de cilinder licht gehoond op mn werk en het zaakje vervolgens weer in elkaar gezet. Wat een compressie met voorheen zeg!
Ik heb mn motor nog niet kunnen starten vanwege wachten op lagers voor mn link systeem. (achterbrug zit momenteel niet in mn motor.)
Maar verwacht hier weinig problemen mee.
Iedereen bedankt voor het advies!