Via een folder opgepikt bij Motorcross Aad ben ik terecht gekomen op de site van MD Enduro Adventures.
Na een plezierig telefoontje met Marcel Davids om eens te informeren over voorwaarden werd ik vervolgens twee weken later gebeld of ik geïnteresseerd zou zijn voor een bepaalde data waar nog een plaats vrij was.
Uiteraard kriebelde het en na mijn agenda te hebben gecheckt snel een vlucht geboekt.
Met mijn crosslaarzen aan om gewicht in de koffer te sparen, stapte ik door de door de douane.
Kreeg een blik van moeten we deze gast extra controleren of is hij ok? Later vroeg een ouder vrouwtje waarom ik mijn skilaarzen nog aanhad. Beide keren antwoorden ik met enige trots dat ik een week ging
enduro rijden.
Op de luchthaven in Spanje stond Marcel ons op te wachten en in zijn grote pickup reden we naar zijn villa in de bergen.
Tijdens de kennismaking avond met de andere rijders werd mij toch wel duidelijk dat ik de minste ervaring had met crossen of enduro rijden.
Ik heb wel altijd enduro motoren gereden maar dan wel altijd op de weg. Vorig jaar een KTM gekocht en daarmee twee keer het terrein in geweest.
Enigszins zenuwachtig zocht ik die avond mijn bedje op.
Een hevige snurker als ik ben, hoopte ik dat het niet de nachtrust zou verstoren van Wiljam, met wie ik een kamer deelde.
De eerste dag begon met een mooie zonnige ochtend en met een nog mooier vooruitzicht het enduro rijden.
Vanuit de kamer waar we sliepen keken we uit over de omgeving zover tot aan Loret de Mar.
Dit zou de komende 5 dagen ons speelterrein worden, maar eerst nog
ontbijten.
Na omgekleed te zijn en de uitleg over de motor een KTM 450 te hebben gehad moesten we Marcel volgen tot aan benzinepomp.
Aangekomen bij de pomp stond ik met knikkende knieën en een adrenaline peil van jewelste.
Op dat eerste stukje van de villa naar de pomp was voor mij al een van de heftigste trajecten dat iik ooit had gereden. Wat een kick! Maar werd tevens ongerust over wat nog zou komen.
Toch maar even mijn mederijders informeren die samen goed zijn voor meer dan 100 jaar cross ervaring.
Zij verzekerde mij dat het allemaal wel goed zou komen.
Naarmate de dag vorderde en ik van de ene uitdaging in de andere belande, was dit een van de hoogtepunten in mijn leven.
Wat een fantastische omgeving om in te mogen rijden.
Voor de lunch bezochten we karakteristieke Spaanse lunchrooms. Gelukkig hield iedereen van lekker eten en daar werd even de tijd voor genomen.
‘S avonds bezochten we in Loret de Mar gezellige restaurants waar we de
Pattata’s Brava’s ons goed lieten smaken.
Iedere dag reden we steeds in een wisselend landschap waar de ene
uitdaging de ander overtrof.
Ik kan me geen dag meer herinneren zonder de adrenaline kick of de angst voor deze bijzondere natuur.
De motor leek wel een klimgeit en besteeg ieder helling gemakkelijk, wat wat een perfecte machine.
Waar ik dacht dat het onmogelijk was, stonden we even later boven en keek ik terug van Yes!
De temperatuur wisselde erg en op de warme dagen liep het zweet gewoon je laarzen in.
Bij terugkomst was het zwembad met zijn koele water echt een
verfrissing en kon er vervolgens om het zwembad ontspannen worden. Bij deze wilde ik ook mijn mederijders Jeroen, Wim, Wiljam en Marcel bedanken voor deze leuke week en het geduld dat ze met mij hebben gehad.
Marcel wilde ik speciaal bedanken voor deze ultieme ervaring.
De foto’s heb ik op mijn screensaver van mijn computer staan en kijk er nog dagelijks met veel plezier op terug.
Dirk Swart
Stayokay Noordwijk
http://www.md-enduro.tk/
http://wim-vannieuwland.magix.net/
mochten jullie volgende week mijn aanwezigheid alhier missen(zal wel niet) dan weet je waar ik ben
md enduro adventures in spanje
Moderator: ghulst
Laatst gewijzigd door henk-v op za okt 18, 2008 09:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Foto's OK, maar die muziekhenk-v schreef: http://wim-vannieuwland.magix.net/
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Die muziek verklooide het voor mij ook een beetje. Voor de rest lijkt het me een leuke omgeving om ook eens te rijden. Hij gaat in ieder geval het archief in voor als ik nog eens op zoek ben naar een enduro vakantietje
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Is er op die rit misschien iemand verongeluktSjokske schreef:Foto's OK, maar die muziekhenk-v schreef: http://wim-vannieuwland.magix.net/
Zo'n muziek draaien ze toch meestal in een crematorium
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Hahah, hoe kom je er op.henk-v schreef:Met mijn crosslaarzen aan om gewicht in de koffer te sparen, stapte ik door de door de douane.
als je met je eigen motor gaat 500 pp , dirk swart ( die het verhaal heeft geschreven) heeft met de motor van MD gereden
het verhaal wat ik hierboven geschreven heb klopt helemaal,marcel stamt af van een geitenstam
http://picasaweb.google.com/henkverm/DeFotoSVanDeRitten#
http://picasaweb.google.com/henkverm/DeFotoSVanDeRitten#
Inderdaad niet de meest inspirerende muziek. "My way" in het Spaans.adje schreef:Is er op die rit misschien iemand verongeluktSjokske schreef:Foto's OK, maar die muziekhenk-v schreef: http://wim-vannieuwland.magix.net/
Zo'n muziek draaien ze toch meestal in een crematorium
- KTM-Schuimpie
- Berichten: 479
- Lid geworden op: wo jul 02, 2008 19:11
- Locatie: Bovenkarspel
Dit is echt een trip voor ons!!!Bosje schreef:Klinkt goed, Snap t alleen nie helemaal. als je in je eentje gaat kost t 1100 euro en als je met zn 5-en gaat kost t nog maar 500 euro??
MAar je moet echt met mensen zijn van hetzelfde kaliber denk ik..
Rico Bosje Etienne Ikkes volgend jaar eens kijken? (wel met eigen motoren)
Muziek is inderdaad frusty.... de foto's TOP!!! GEWELDIG!
In voor mooie off-road ritten (vooral na het race seizoen)
ik ben voorKTM-Schuimpie schreef:Dit is echt een trip voor ons!!!Bosje schreef:Klinkt goed, Snap t alleen nie helemaal. als je in je eentje gaat kost t 1100 euro en als je met zn 5-en gaat kost t nog maar 500 euro??
MAar je moet echt met mensen zijn van hetzelfde kaliber denk ik..
Rico Bosje Etienne Ikkes volgend jaar eens kijken? (wel met eigen motoren)
Muziek is inderdaad frusty.... de foto's TOP!!! GEWELDIG!
Allways replace the cheapest parts first
Hier nog een! Dit ziet er idd schitterend uit!Bosje schreef:ik ben voorKTM-Schuimpie schreef:Dit is echt een trip voor ons!!!Bosje schreef:Klinkt goed, Snap t alleen nie helemaal. als je in je eentje gaat kost t 1100 euro en als je met zn 5-en gaat kost t nog maar 500 euro??
MAar je moet echt met mensen zijn van hetzelfde kaliber denk ik..
Rico Bosje Etienne Ikkes volgend jaar eens kijken? (wel met eigen motoren)
Muziek is inderdaad frusty.... de foto's TOP!!! GEWELDIG!
Zal dan alleen wel een keuze moeten maken, Opkiktoer of dit. Allebei gaan we d'r thuis niet doorheen krijgen vrees ik....
Afkiktoer en dit zou dan misschien wel weer bespreekbaar zijn maar dan kan ik nu alvast wel gaan beginnen met credits opbouwen.
Zal 't hier alvast 's effe in de week leggen.
Laatst gewijzigd door Etienne op ma okt 13, 2008 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
ENDUROPARADIJS IN DE ACHTERTUIN
(uit Noppennieuws december 2007)
Wie droomt daar niet van. Een enduroparadijs als achtertuin. Oud-crosser, off road liefhebber en supermoto coureur Marcel Davids (47) droomde ook al een tijd maar hij liet zijn droom uitkomen. In een buitenwijk van Lloret de Mar kocht hij een aardig optrekje met uitzicht op Lloret en op zee. Maar vooral ook uitzicht op een waarlijk enduroparadijs. Vanaf de ontbijttafel heb je al zicht op de eerste klim. Reden voor Noppennieuws om eens te gaan kijken wat er in die omgeving zoal te beleven valt.
Heb je het met de gemiddelde Nederlander over Lloret de Mar dan denkt hij waarschijnlijk aan drie dingen: zon, zee en zuipen. Want vooral om dat laatste is deze Noord Spaanse badplaats (bij de Nederlandse jeugd) zeer bekend. Diezelfde jeugd komt in hun vakantie niet verder dan de afstand van hotel tot strand en de bars die daar tussenin te vinden zijn. Misschien is het daarom dat er in het achterland zo'n zee van ruimte is. Bossen zo ver het oog reikt. En wat nog mooier is, tussen al die bossen lopen ontelbare paden en paadjes. Je hoeft geen enkele moeite te doen om binnen een straal van vijf kilometer een dagvullend off road programma samen te stellen. Alleen om te tanken en een hapje te eten kom je op het asfalt. De rest van de dag is het spelen geblazen in dit enduroparadijs.
Marcel Davids kende het gebied al van eerdere vakanties in deze omgeving. De sierhekkenbouwer uit Rotterdam raakte steeds meer verliefd op dit stukje Noord-Spanje waarna hij samen met zijn vrouw besloot op zoek te gaan naar een leuk vakantiehuisje. Dat lukte. In de zomermaanden wordt het huis gebruikt voor vakantievierende gezinnen maar buiten het seizoen staat in "Casa MD Enduro Adventures" alles in het teken van off road. De motoren staan gestald in een nieuwe garage welke van alle gemakken is voorzien. Als de temperatuur het toelaat kan er een duik worden genomen in het zwembad maar reken daar in de wintermaanden maar niet op. Wij waren er te gast half november. Warm genoeg om te rijden met de mouwen uit de jassen maar evengoed kan het in die tijd al wat frisser zijn. Regenen doet het in die regio niet zo vaak maar als je pech hebt komt de regen wel met bakken naar beneden. Dat is ook te zien aan de diepe geulen die overal in de paadjes zitten.
Je kunt met je eigen motor naar Lloret de Mar vertrekken maar het huren van een motor (KTM 450) behoort ook tot de mogelijkheden. Een week verblijf bij MD Enduro Adventures inclusief ontbijt en gids kost zo'n 500 euro. Daar krijg je vijf onvergetelijke motordagen voor terug. Maar niet in het weekend en niet in de vakantiemaanden. Marcel: ,,In het hoogseizoen is het hier veel te druk en veel te warm. Dan heb je met een off road motor hier niets te zoeken. In de weekends rij ik evenmin. Dan zijn er teveel wandelaars of mountainbikers. Door de week zie je die niet".
Dit laatste kunnen we beamen. Een hele week rijden leverde welgeteld een handval (vriendelijke) wandelaars op en mountainbikers hebben we helemaal niet gezien. Officieel is off road rijden in de bossen in Spanje verboden maar op de duizenden onverharde paden die door de bossen lopen is het wel toegestaan. Je mag er immers ook met auto's komen. De Spanjaarden zelf rijden er alleen op zondagmorgen, de rest van de tijd kom je er geen tegen. Het gebied is ook zo enorm uitgestrekt en de mogelijkheden zo legio dat je er met gemak een Zesdaagse zou kunnen organiseren. Natuurlijk wordt er ook wel eens een illegaal paadje opgezocht maar dan veranderd off road al snel in enduro. Diepe afdalingen, steile rotsen, gevaarlijke afstapjes en spannende beklimmingen. Voor ieder wat wils. Je kunt het zo moeilijk maken als je zelf maar wilt.
Marcel Davids treedt zelf op als gids maar hij werkt ook samen met de Belgische Dakar legende Ronny Renders en met Scott Eastwood. Ja, de zoon van motorcross grootheid Vic Eastwood. Deze personen rijden hier al jaren en kennen het gebied op hun duimpje. Dat kan trouwens ook worden gezegd van Davids die over een ingebouwde GPS lijkt te beschikken. De eerste dag telde 500 meters asfalt die nodig waren om een tankstation te bereiken. Voor de rest alleen maar onverhard. Daar doen we het tenslotte voor.
Een dag MD Enduro Adventures begint 's-morgens met een goed ontbijt en een bezoek aan een tankstation om brandstof voor mens en machine in te slaan. Verwacht niet dat je meerdere tanks op een dag leeg rijdt. De eerste dagen bleef het zelfs bij één tank. Het aantal uren dat je op de motor zit, of er langs loopt, is er echter niet minder om. Want er wordt iedere dag gereden tot het donker is. In november is dat rond een uur of vijf, half zes. Rond een uur of een wordt er ergens een leuk restaurantje opgezocht. Voor een dagmenu betaal je in Spanje tussen de acht en tien euro. Met een volle maag stap je daarna weer op de motor op zoek naar nieuwe uitdagingen. En die zijn er genoeg. Dat je elkaar regelmatig moet helpen om een helling te bedwingen kost wel wat extra zweet maar dat mag de pret niet drukken. Erg hoog in de bergen kom je niet (maximaal 500 meter) waardoor het al heel gek moet gaan wil je er in de winter last van sneeuw krijgen. Bovendien ben je hemelsbreed nooit ver van de kust. Crossliefhebbers kunnen zich in dit gebied ook uitleven. Vlak bij het huis van Davids ligt een crosscircuit. Verderop bevindt zich de baan van Ronny Renders. Een mooi maar voor Nederlandse begrippen erg moeilijk circuit. Op de crossbaan is overigens nog meer te zien. Onder de kantine met terras bevindt zich de zeer uitgebreide motorverzameling van Ronny Renders. Onder een dikke laag stof, dat wel. Als gids is Renders niet meer de allersnelste. Hij stopt op tijd voor een sigaretje en als hij over zijn Dakar avonturen begint te vertellen vergeet hij bijna dat er ook nog gereden moet worden. Een bijzondere kerel met een bijzonder verleden. Op z'n 65e, dat is over een paar jaar, hoopt hij nog een keer aan de Dakar rally deel te kunnen nemen.
Engelsman Scott Eastwood is een jongere gids waarmee MD samenwerkt. Hij is niet zo snel op de motor als destijds zijn vader maar snel genoeg om de gemiddelde Nederlandse endurorijder voor te blijven. Hij woont in Lloret en de omgeving kent voor hem geen geheimen. Een echte prater is hij niet maar wel een vriendelijke kerel om mee op pad te gaan. Ook in dat opzicht heeft Marcel Davids de zaakjes goed voor elkaar.
Voor wie is nu zo'n tripje naar de Costa Brava geschikt? Eigenlijk voor iedereen die van off road houdt maar het is wel zaak dat als er een groepje komt het niveau van de deelnemers ongeveer gelijk is. Anders is het voor de een al snel te moeilijk en voor de ander te gemakkelijk. Op grote groepen zit Davids niet te wachten. Een groep van vijf of zes man is ideaal. Die kunnen bij hem overnachten. Een kleine groep is veel gemakkelijker in de hand te houden. Je raakt elkaar minder snel kwijt en je zorgt amper voor overlast. Een eis is wel dat iedereen die met eigen motorfiets komt er een goed gedempte uitlaat op heeft zitten. Voor de rest is er weinig te moeten maar des te meer te genieten. Met de auto is het vanuit Nederland ongeveer 14 uur rijden. Vliegen kan naar Girona en is o.a. vanuit Eindhoven en Rotterdam erg goedkoop als je tijdig boekt. Kijk voor meer info op www.md-enduro.tk
http://www.mpsadventure.nl/ Peter van der Sanden
(uit Noppennieuws december 2007)
Wie droomt daar niet van. Een enduroparadijs als achtertuin. Oud-crosser, off road liefhebber en supermoto coureur Marcel Davids (47) droomde ook al een tijd maar hij liet zijn droom uitkomen. In een buitenwijk van Lloret de Mar kocht hij een aardig optrekje met uitzicht op Lloret en op zee. Maar vooral ook uitzicht op een waarlijk enduroparadijs. Vanaf de ontbijttafel heb je al zicht op de eerste klim. Reden voor Noppennieuws om eens te gaan kijken wat er in die omgeving zoal te beleven valt.
Heb je het met de gemiddelde Nederlander over Lloret de Mar dan denkt hij waarschijnlijk aan drie dingen: zon, zee en zuipen. Want vooral om dat laatste is deze Noord Spaanse badplaats (bij de Nederlandse jeugd) zeer bekend. Diezelfde jeugd komt in hun vakantie niet verder dan de afstand van hotel tot strand en de bars die daar tussenin te vinden zijn. Misschien is het daarom dat er in het achterland zo'n zee van ruimte is. Bossen zo ver het oog reikt. En wat nog mooier is, tussen al die bossen lopen ontelbare paden en paadjes. Je hoeft geen enkele moeite te doen om binnen een straal van vijf kilometer een dagvullend off road programma samen te stellen. Alleen om te tanken en een hapje te eten kom je op het asfalt. De rest van de dag is het spelen geblazen in dit enduroparadijs.
Marcel Davids kende het gebied al van eerdere vakanties in deze omgeving. De sierhekkenbouwer uit Rotterdam raakte steeds meer verliefd op dit stukje Noord-Spanje waarna hij samen met zijn vrouw besloot op zoek te gaan naar een leuk vakantiehuisje. Dat lukte. In de zomermaanden wordt het huis gebruikt voor vakantievierende gezinnen maar buiten het seizoen staat in "Casa MD Enduro Adventures" alles in het teken van off road. De motoren staan gestald in een nieuwe garage welke van alle gemakken is voorzien. Als de temperatuur het toelaat kan er een duik worden genomen in het zwembad maar reken daar in de wintermaanden maar niet op. Wij waren er te gast half november. Warm genoeg om te rijden met de mouwen uit de jassen maar evengoed kan het in die tijd al wat frisser zijn. Regenen doet het in die regio niet zo vaak maar als je pech hebt komt de regen wel met bakken naar beneden. Dat is ook te zien aan de diepe geulen die overal in de paadjes zitten.
Je kunt met je eigen motor naar Lloret de Mar vertrekken maar het huren van een motor (KTM 450) behoort ook tot de mogelijkheden. Een week verblijf bij MD Enduro Adventures inclusief ontbijt en gids kost zo'n 500 euro. Daar krijg je vijf onvergetelijke motordagen voor terug. Maar niet in het weekend en niet in de vakantiemaanden. Marcel: ,,In het hoogseizoen is het hier veel te druk en veel te warm. Dan heb je met een off road motor hier niets te zoeken. In de weekends rij ik evenmin. Dan zijn er teveel wandelaars of mountainbikers. Door de week zie je die niet".
Dit laatste kunnen we beamen. Een hele week rijden leverde welgeteld een handval (vriendelijke) wandelaars op en mountainbikers hebben we helemaal niet gezien. Officieel is off road rijden in de bossen in Spanje verboden maar op de duizenden onverharde paden die door de bossen lopen is het wel toegestaan. Je mag er immers ook met auto's komen. De Spanjaarden zelf rijden er alleen op zondagmorgen, de rest van de tijd kom je er geen tegen. Het gebied is ook zo enorm uitgestrekt en de mogelijkheden zo legio dat je er met gemak een Zesdaagse zou kunnen organiseren. Natuurlijk wordt er ook wel eens een illegaal paadje opgezocht maar dan veranderd off road al snel in enduro. Diepe afdalingen, steile rotsen, gevaarlijke afstapjes en spannende beklimmingen. Voor ieder wat wils. Je kunt het zo moeilijk maken als je zelf maar wilt.
Marcel Davids treedt zelf op als gids maar hij werkt ook samen met de Belgische Dakar legende Ronny Renders en met Scott Eastwood. Ja, de zoon van motorcross grootheid Vic Eastwood. Deze personen rijden hier al jaren en kennen het gebied op hun duimpje. Dat kan trouwens ook worden gezegd van Davids die over een ingebouwde GPS lijkt te beschikken. De eerste dag telde 500 meters asfalt die nodig waren om een tankstation te bereiken. Voor de rest alleen maar onverhard. Daar doen we het tenslotte voor.
Een dag MD Enduro Adventures begint 's-morgens met een goed ontbijt en een bezoek aan een tankstation om brandstof voor mens en machine in te slaan. Verwacht niet dat je meerdere tanks op een dag leeg rijdt. De eerste dagen bleef het zelfs bij één tank. Het aantal uren dat je op de motor zit, of er langs loopt, is er echter niet minder om. Want er wordt iedere dag gereden tot het donker is. In november is dat rond een uur of vijf, half zes. Rond een uur of een wordt er ergens een leuk restaurantje opgezocht. Voor een dagmenu betaal je in Spanje tussen de acht en tien euro. Met een volle maag stap je daarna weer op de motor op zoek naar nieuwe uitdagingen. En die zijn er genoeg. Dat je elkaar regelmatig moet helpen om een helling te bedwingen kost wel wat extra zweet maar dat mag de pret niet drukken. Erg hoog in de bergen kom je niet (maximaal 500 meter) waardoor het al heel gek moet gaan wil je er in de winter last van sneeuw krijgen. Bovendien ben je hemelsbreed nooit ver van de kust. Crossliefhebbers kunnen zich in dit gebied ook uitleven. Vlak bij het huis van Davids ligt een crosscircuit. Verderop bevindt zich de baan van Ronny Renders. Een mooi maar voor Nederlandse begrippen erg moeilijk circuit. Op de crossbaan is overigens nog meer te zien. Onder de kantine met terras bevindt zich de zeer uitgebreide motorverzameling van Ronny Renders. Onder een dikke laag stof, dat wel. Als gids is Renders niet meer de allersnelste. Hij stopt op tijd voor een sigaretje en als hij over zijn Dakar avonturen begint te vertellen vergeet hij bijna dat er ook nog gereden moet worden. Een bijzondere kerel met een bijzonder verleden. Op z'n 65e, dat is over een paar jaar, hoopt hij nog een keer aan de Dakar rally deel te kunnen nemen.
Engelsman Scott Eastwood is een jongere gids waarmee MD samenwerkt. Hij is niet zo snel op de motor als destijds zijn vader maar snel genoeg om de gemiddelde Nederlandse endurorijder voor te blijven. Hij woont in Lloret en de omgeving kent voor hem geen geheimen. Een echte prater is hij niet maar wel een vriendelijke kerel om mee op pad te gaan. Ook in dat opzicht heeft Marcel Davids de zaakjes goed voor elkaar.
Voor wie is nu zo'n tripje naar de Costa Brava geschikt? Eigenlijk voor iedereen die van off road houdt maar het is wel zaak dat als er een groepje komt het niveau van de deelnemers ongeveer gelijk is. Anders is het voor de een al snel te moeilijk en voor de ander te gemakkelijk. Op grote groepen zit Davids niet te wachten. Een groep van vijf of zes man is ideaal. Die kunnen bij hem overnachten. Een kleine groep is veel gemakkelijker in de hand te houden. Je raakt elkaar minder snel kwijt en je zorgt amper voor overlast. Een eis is wel dat iedereen die met eigen motorfiets komt er een goed gedempte uitlaat op heeft zitten. Voor de rest is er weinig te moeten maar des te meer te genieten. Met de auto is het vanuit Nederland ongeveer 14 uur rijden. Vliegen kan naar Girona en is o.a. vanuit Eindhoven en Rotterdam erg goedkoop als je tijdig boekt. Kijk voor meer info op www.md-enduro.tk
http://www.mpsadventure.nl/ Peter van der Sanden
dat van die eerste foto durf ik ook maar dan wel naar beneden ipv omhoog!!!
http://picasaweb.google.com/henkverm/De ... 3238670386
http://picasaweb.google.com/henkverm/De ... 3238670386
week 49 en 50 zijn nog beschikbaar