Inmiddels is mijn cylinder gereviseerd en is het olie verbruik terug gebracht naar 200ml per 1000km. Ik gebruikte echter nog de goedkope olie, wat ik merkte na 4000km met deze olie gereden te hebben. Het blok begon wat meer geluid en gekke geluidjes te maken, zeker als ze warm was. Waarschijnlijk dus een hoop viscositeit verloren binnen 4000km.
Toen maar eens verdiept in betere olie, na overleg met DaBit van het ARM forum rade hij me Motorex Top Speed 4t 15w50 aan, iets dikkere olie waardoor het olie verbruik iig zo min mogelijk moet zijn. Bij het eruit laten lopen van de oude olie was al duidelijk dat de Putoline zijn functie al niet meer voldeed, verschillende lichte stroken waren in de olie te zien van hele kleine metaaldeeltjes. De olie voelde daarnaast al erg dun en vloeibaar (en heet) aan.
Vandaag de test rit met de nieuwe olie gemaakt; alle geluidjes zijn weer weg en het blok is weer relatief stil, ook op de snelweg. Ik vermoed dat het blok nu stiller is dan met nieuwe putoline olie en deze ervaring had DaBit ook.
Dus tot zo ver goede ervaringen met Motorex met minder goede ervaringen met Putoline (kan ff niet het type olie opzoeken). Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Nog even wat interesant informatie over de aanduiding van Olie (bron: DaBit

- 10w40 ; daarbij staat de 10w voor de viscositeit bij koude temperatuur. Geschikt voor temperaturen tot -20 volgens het wphb. het tweede getal staat voor de viscositeit bij 100C dacht ik.
- 15w50 is dus dikker, 15w is geschikt vanaf -15 volgens het wphb. de w50 is dikker bij hogere temperaturen dan de w40.
- Naar mate olie ouder wordt en verbrandt neemt de viscositeit af. 10w50 zal na verloop van tijd dus 10w40 worden. Je zou dus kunnen zeggen dat w50 langer mee gaat.
Het wphb van de dr big raad 10w40 aan kan ook van 10w30 tot 20w50 aan.