http://www.motocrossplanet.nl/nieuws/id ... nduro.html
Dit word nog een probleem voor velen omdat veel standaard enduro motoren op dit moment de norm niet halen.
Nieuwe geluidsnormen bij ONK Enduro
Moderator: ghulst
-
Het meest kloten, je weet het pas, als je op dat moment er weining aan kan doen. Ik denk dat ik de Akra opnieuw vul.
Er zijn van die sportieve Nokia-telefoons, die een dB-meter hebben. Weliswaar niet geijkt, maar je krijgt toch een aardige indicatie.
Als je weet onder welke hoek ze meten, dan kan je het nabootsen.
Wat ook een idee is om de uitlaat standaard te laten, maar er zo'n bochtje op te zetten richting de grond. De grond dempt ook lekker. Noise deflector heet dat geloof ik.
Als je weet onder welke hoek ze meten, dan kan je het nabootsen.
Wat ook een idee is om de uitlaat standaard te laten, maar er zo'n bochtje op te zetten richting de grond. De grond dempt ook lekker. Noise deflector heet dat geloof ik.

Het verschil is dusdanig tov van de oude norm dat als ze een demper die aan de nieuwe norm voldoet meten met de oude norm dat die dan ongeveer 88-90dB maakt.
Het grootste probleem waar iedereen nu mee te maken krijgt is dat tijdens een nederlandse enduro (volgas door de bagger) de motor zo heet wordt dat je de vulling er kompleet uit brandt en als je pech hebt met een 4-takt de koppakking ook omdat de temperatuur in het blok ook weer op gaat lopen.
Hoe gaat de gemiddelde rijder dit volhouden als je in het najaar straks 6 wedstrijden op een rij hebt?
Het grootste probleem waar iedereen nu mee te maken krijgt is dat tijdens een nederlandse enduro (volgas door de bagger) de motor zo heet wordt dat je de vulling er kompleet uit brandt en als je pech hebt met een 4-takt de koppakking ook omdat de temperatuur in het blok ook weer op gaat lopen.
Hoe gaat de gemiddelde rijder dit volhouden als je in het najaar straks 6 wedstrijden op een rij hebt?

Een uitlaat die minder goed ademt zorgt er toch voor dat de motor juist rijker en dus koeler gaat lopen?
PMB is overigens de fabrikant van deze 'downward insert'. Ik weet niet wat het kost, maar Adje kan daar vast wel achter komen!
Yamaha maakt ze ook voor de WRF450 en 250.
http://www.powerpartsplus.com/pages/cat ... d-cap.aspx

Dat ding is lang niet stil genoeg, staat ook op de site van Yamaha is voor US Forrest 96dB test, hiermee kom je nog niet door de oude test.
De demper moet behoorlijk geknepen worden om bij die toerentallen stil te zijn, het blok gaat dan soms zelfs meer herrie maken dan de uitlaat.
Akrapovic gaat weer een goed najaar krijgen.
De demper moet behoorlijk geknepen worden om bij die toerentallen stil te zijn, het blok gaat dan soms zelfs meer herrie maken dan de uitlaat.
Er staan twee dingen in mijn posting Mech, refereerde je aan beide?
mech schreef:Dat ding is lang niet stil genoeg, staat ook op de site van Yamaha is voor US Forrest 96dB test, hiermee kom je nog niet door de oude test.

Als ze serieus gaan meten bij de enduro's krijgt 70% een probleem. Ik had een verse standaard enduro demper en bij meten kwamen ze op dba 96. En dat is nog met een 2taktje. Dat was wel bij de rdw. 

Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
Dat wordt het zeefje laten zitten in de demper van je KTM en 12kW rijden. Dan is de lol er ook snel vanaf.
| 1972 Honda CB350K3 | 2017 KTM 1290 Super Adventure S
ik heb eens een uitlaatsnorkel gezien...was toen met die 10 uurs in Bilstain. een soort rubberen zwanenhals die over het uiteinde van je uitlaat zit met een gat aan het einde bovenin en een aan het eind van de pijp... schijnt dat met dit ding erop je uitlaat echt veeeel stiller is, mss wat vermogensvverlies... met 2 pk minder kom ik ook wel rond 

E=MC2
Had ik nu maar een langeslag aangeschaft
Een Akropvic van voor naar achter kost dus gewoon meer dan 1000 euro's
Voorlopig maak ik me geen zorgen, eerst maar eens kijken wat de standaard uitlaat aan geluid produceert op m'n 450

Een Akropvic van voor naar achter kost dus gewoon meer dan 1000 euro's

Voorlopig maak ik me geen zorgen, eerst maar eens kijken wat de standaard uitlaat aan geluid produceert op m'n 450
Hé Sanne, heb je de originele uitlaat weggegooid dan?
1. Ik vermoed dat de meeste originele uitlaten stiller zijn dan de meeste aftermarket.
2. Ik weet zeker dat 96% van de Nederlandse noppenrijders geen enkel belang heeft bij enkele extra pk's die uit een aftermarket pijp zouden komen.
3. Desondanks zou je met een gisteren gekochte 250 4 takt in originele staat en goedgekeurd voor de weg, toch de nieuwe wedstrijdkeuring misschien niet halen.
Advies: zoek in de tabel jouw toerental op (afhankelijk van de slag van je motor) en laat hem meten (kan bij diverse crossbanen ook) Moet je wel zelf zeggen bij welk toerental!!
1. Ik vermoed dat de meeste originele uitlaten stiller zijn dan de meeste aftermarket.
2. Ik weet zeker dat 96% van de Nederlandse noppenrijders geen enkel belang heeft bij enkele extra pk's die uit een aftermarket pijp zouden komen.
3. Desondanks zou je met een gisteren gekochte 250 4 takt in originele staat en goedgekeurd voor de weg, toch de nieuwe wedstrijdkeuring misschien niet halen.
Advies: zoek in de tabel jouw toerental op (afhankelijk van de slag van je motor) en laat hem meten (kan bij diverse crossbanen ook) Moet je wel zelf zeggen bij welk toerental!!
Laatst gewijzigd door henkzelf op ma jul 14, 2008 09:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat voor 250 heb je gekocht dan Sanne ?
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

http://www.rekluse.com/
Nee, die uitlaat zit er gewoon nog op. Maar net als je op Enduro.nl had vermeld kan het zijn dat je met je standaard uitlaat al kans hebt om niet door de keuring te komen. In Holten had ik ruimschoots de eisen overschreden, daar was mijn demper kapot gegaan. Dat is wel een aftermarket en die is heb ik ook weer in orde met nieuw wol.henkzelf schreef:Hé Sanne, heb je de originele uitlaat weggegooid dan?
3. Desondanks zou je met je gisteren gekochte 250 4 takt in originele staat en goedgekeurd voor de weg, toch de ieuwe wedstrijdkeuring misschien niet halen.
Nee geen nieuwe 250, die Honda heb ik nog.adje schreef:Wat voor 250 heb je gekocht dan Sanne ?
Wel een nieuwe 450 in de schuur staan (moet ik nog inrijden) al drie maanden en nog steeds geen tijd gehad.
Henk bedoeld dat je met een 250 een grotere kans hebt op afkeuring ivm de korteslag. Het geval wilt zijn dat met de nieuwe regel de zuiger snelheid bepalend is geworden. Die snelheid is bepaald op 13 m. per sec. En omdat een 250 relatief groot diam. cilinder heeft en dus een korte slag. Daarom draait de motor hoog toeren tijdens de keuring, wel iets van 8000 rpm en dus kans op veel geluid

Correct, ik bedoelde een willekeurige 250 4-takt. Een WR250 wordt voortaan bij 7300 toeren gemeten!! (dat was 4800 toeren).