DIKKER ENDURO SPRINT EINDHOVEN 2008

OTR-ritten, enduro's, crosswedstijden, roadbookritten, reizen, enz.

Moderator: ghulst

adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Ja , die Arrows zit er ook al op 8)
Echt een super machine is dat :shock:
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Gebruikersavatar
Sanne
Berichten: 640
Lid geworden op: za dec 13, 2003 13:18
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

Naar mijn smaak waren de doorkomst tijden wat te scherp neer gezet.

Onzettend genoten en dikke vette pluimen voor de organistatie!

In het vijfde rondje van de eerste sessie ben ik eraf gestuiterd daar waar Henkzelf ook op zijn plaat is gegaan. Direct lampunit en voorspatbord naar de maan. Pols gekneust en vorse schade aan het zelfvertrouwen want het ging super! De motor weer aan de praat gekregen en verder gereden en tussen de sessie's door een halfuurtje met een zak ijs op het polsje gezeten. Tweede sessie ben ik een duizend doden gestorfen. In het krappe kruipdoor-sluipdoor de motorfiets laten stikken waarna ik de brommer niet meer aan kreeg. Dus geen aankomst wat ik toch jammer vond!
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

DIKKER ENDURO SPRINT EINDHOVEN

HANS VOGELS EN MARK SMITS EERSTE WINNAARS
De eerste Dikker Sprint Enduro in Eindhoven is in overwinningen geëindigd voor Hans Vogels en Mark Smits. Op zijn bekende manier veegde Vogels bij de Inters met iedereen de vloer aan en Smits was de snelste in de klasse voor Nationalen.


De eerste Sprint enduro is in vele opzichten bijzonder geslaagd. De MAC Veldhoven die dit organiseerde i.s.m. met KNMV / Promotie Groep Dutch Enduro en met de hulp van enduro animator pur sang Leo Brans mocht zich na afloop op de borst kloppen.


De fraaie route van 12 km lang, geheel over onverhard terrein langs het water en door de fraaie omgeving nabij de Landsard, moest steeds twee keer gereden worden waarna de crossproef op het perfect geprepareerde Landsard circuit moest worden verreden. Het circuit was uitgebreid tot een lengte van 3,5 km en hierin moest de tijd worden gezet. De rijders, de organisatoren en de mensen van de KNMV waren allen lovend over het geheel.



“Het is eigenlijk bedacht om een invulling te krijgen voor de lange ‘stille’ enduro maanden”, legt Leo Brans uit. “En werkelijk iedereen was vol lof over dit initiatief, het is alleen jammer dat we niet meer rijders aan de start hadden. Maar toch zijn de reacties na deze eerste sprint enduro dusdanig goed dat we hier toch een vervolg aan willen geven, wij zijn erg tevreden!”
En Derk Mogenzomp van de KNMV wilde er aan toevoegen dat hij die mening deelde. “Vooraf hadden we al besloten niet met daglicenties te gaan werken, we wilden het houden op maximaal 140 rijders van behoorlijk niveau om er iets leuks van te maken.
De enige inschattingsfout die we misschien hebben gemaakt was de zwaarte van het evenement. Het bleek toch allemaal erg zwaar te zijn, van ‘sprint’ is met een totaal van 200km niet echt sprake en diverse Nationalen rijders waren na de pauze nog zodanig afgemat dat ze het tweede deel niet konden voltooien. Eén van de grote pechvogels was Henk van der Spek. Hij moest al erg vroeg uit de wedstrijd toen hij in de fout ging en twee ribben brak… ” Leo Brans opperde dat het achteraf verstandiger was geweest om de Nationalen een ronde minder te laten rijden.


SNELLE VOGELS(S)

Het eerste trio dat bij prima weersomstandigheden om 10.00 uur van het startpodium van de Promotie Groep mocht vertrekken bestond uit Henk Knuiman, Hans Vogels en Leon van Bakel. Daarna was de startprocedure hetzelfde als bij de reguliere enduro wedstrijden met het enige verschil dat er géén klasse onderscheid werd gemaakt. Ook bij de Nationalen was dit het geval.

Na twee ronden mochten de eerste Inters aan de proef beginnen op De Landsard. Hans Vogels had de snelheid nog goed in de wielen na zijn eerste WK in Spanje vorige week. Hij reed dermate soepel over het circuit dat het niet vreemd was dat hij in Spanje 9 WK punten scoorde. Hij zette ook meteen de snelste tijd neer en het was verrassend Michel van de Brand die op zijn GasGas als tweede snelste uit de openingsproef kwam, gevolgd door Leon van Bakel met de Laurense Honda. Ook Jeffrey Zweers kwam goed voor de dag in de kleuren van het JT Husqvarna team. Daarna Jarno van Ekris en Henk Knuiman die niet echt goed uit de eerste proef kwam.



In de tweede proef deed Vogels het iets minder snel en het zou zelfs de enige ronde worden die niet beneden de 4 minuten lag. Knuiman was nu tweede snelste en dan Team Brabo rijder Luuk de Haas, voor Zweers en Van Bakel. Ook de laatste proef voor de pauze kwam op naam van Vogels en na de pauze volgde nog een herhaling voor de snelle Yamaha rijder. Uiteindelijk kwam hij met 2,5 minuut voorsprong als snelste rijder en glorieus winnaar uit de strijd. De rest lag erg dicht bij elkaar. Maar Zweers reed een prima laatste proef en werd tweede, nipt voor Van Bakel en Knuiman die hij van de derde podiumplaats beroofde. Luuk de Haas werd vijfde voor Van de Brand die juist voor de finish in de fout ging er dermate veel tijd verspeelde dat hij van de virtuele tweede naar de zesde plaats zakte. Van Ekris, Gerwin Tuitert, Mark Hanegraaf en Cor Warmerdam maakten de tóp-10 compleet.



NATIONALEN

Mark Smits was in de klasse Nationalen nét zo oppermachtig als Vogels bij de Inters. Smits begon met een allersnelste proef en ook in de resterende vijf proeven maakte hij geen fouten. Hij reed tijden die bij de Inters niet hadden misstaan en won terecht de grootste beker. Ex-Parijs – Dakar rijder Herwin Hopmans is ook weer steeds vaker te vinden in een off-road gerelateerd evenement en de oliehandelaar uit Langenboom reed een prima tempo. In het begin had hij nog moeite met Jan Lemmens, Rob Homan en Anne Pennings maar ook bij Herwin zat het venijn in de staart. Zijn laatste proef was erg snel en daarmee verzekerde hij zich van de tweede plaats. Homan werd op kleine afstand derde voor Pennings, John Lourenssen, Jan Lemmens, Laurens Verhees, Dennis van de Berg, Patrick Schellekens en Bauke Bootsma.

Het was een prachtig evenement en wellicht komt dat in 2009 terug!

© Kees Siroo
bron: enduro.nl
Plaats reactie