Speling remklauw CRF450

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Surfroy01
Berichten: 378
Lid geworden op: ma jan 19, 2004 16:49
Locatie: Weer in de Hoek van Holland

Is dat normaal dat je de voorremklauw op een CRF450X MY08 lichtjes heen en weer kunt halen? De bevestiging met de 2 bouten aan de vork zit vast maar de klauw op deze bevestiging dus niet.

Achter klauw zit gewoon vast.
You're free to do as we tell you!
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Is volkomen normaal.
Achteraan moet dit ook zo zijn.
Dit is omdat de remblokken natuurlijk na het remmen ook weer terug moeten kunnen :idea:
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Surfroy01
Berichten: 378
Lid geworden op: ma jan 19, 2004 16:49
Locatie: Weer in de Hoek van Holland

Maar op mijn italiaanse buikschuiveres zitten de remklauwen muurvast. Zelfs op mijn atb zitten de klauw(tjes) vast.

Ik meen gebrepen te hebben dat ze terug geduwd worden door de warmte ontwikkeling?
You're free to do as we tell you!
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Op de remklauw zitten 2 pennen die in de gaatjes schuiven van de remklauwbevestiging.
Deze moet je af en toe ook eens schoonmaken en nieuw vet aan smeren.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Surfroy01
Berichten: 378
Lid geworden op: ma jan 19, 2004 16:49
Locatie: Weer in de Hoek van Holland

Hebben we het nu over hetzelfde? De remblokken zitten inderdaad los ja, met inderdaad 2 pennetjes geborgen aan de klauw. Maar de remklauw welke de remblokken bevatten die behoren toch muurvast aan de vork te zitten?
You're free to do as we tell you!
Marc Otten
Berichten: 107
Lid geworden op: ma jan 23, 2006 19:45

Bij je duc zitten aan beide zijden remzuigers. Dus achter elk blok. Hierdoor komen je blokken weer los van de schijf. Omdat op je CRF maar aan 1 zijde 1 of 2 remzuigers zitten moet er gebruik gemaakt worden van geleidepennen. Waarschijblijk zitten op je duc ook "losse" schijven waardoor je blokken beter loskomen van de schijf.
ktm300mxc
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1313
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Marc Otten schreef:Bij je duc zitten aan beide zijden remzuigers. Dus achter elk blok. Hierdoor komen je blokken weer los van de schijf. Omdat op je CRF maar aan 1 zijde 1 of 2 remzuigers zitten moet er gebruik gemaakt worden van geleidepennen. Waarschijblijk zitten op je duc ook "losse" schijven waardoor je blokken beter loskomen van de schijf.
(De zuigers komen los doordat de afdichtringen ,om de zuiger, weer terug in hun oorsprokelijke vorm komen nadat deze vervormd waren tijdens het remmen.)
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
zappa.suzuki
Berichten: 8372
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Je klauw "zweeft" rond je schijf op 2 pinnen gevangen in rubbers..
De blokken komen los door druk van de schijf en vacium in de rem leiding en door de rubbers rond de zuigers, deze rollen op tijdens het remmen en rollen terug in hun oude vorm..

Je klauw achter zit waarschijnlijk vast door stof/zand..
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1313
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

zappa.suzuki schreef:Je klauw "zweeft" rond je schijf op 2 pinnen gevangen in rubbers..
De blokken komen los door druk van de schijf en vacium in de rem leiding en door de rubbers rond de zuigers, deze rollen op tijdens het remmen en rollen terug in hun oude vorm..

Je klauw achter zit waarschijnlijk vast door stof/zand..
Vacuum ? Vast?

Lezen? :roll:
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
zappa.suzuki
Berichten: 8372
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

Veer achter de piston in de master cilinder drukt deze terug waardoor er weer wat olie terug gezogen word..

modder/zand/stof op de zuigers van de klauw zorgen voor weerstand waar door deze "vast" loopt..

beter? :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Surfroy01
Berichten: 378
Lid geworden op: ma jan 19, 2004 16:49
Locatie: Weer in de Hoek van Holland

Ik zal de achterklauw op de CRF maar eens checken, thanks!
You're free to do as we tell you!
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1313
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

zappa.suzuki schreef:Veer achter de piston in de master cilinder drukt deze terug waardoor er weer wat olie terug gezogen word..

beter? :wink:
Nee :roll:

http://www.mobikit.nl/atotz/rubriek_14/ ... 14%2F86%2F

Met dank aan Renault
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Gix
Berichten: 119
Lid geworden op: do jan 04, 2007 00:58
Locatie: Grembergen

Stel je het volgende voor.
Remklauw met enkel aan de buitenkant remblokjes.
Deze klauw zit vast aan de vorkpoot.
Bij het remmen duw je dus gewoon de schijf naar binnen, lees krom.
Wat met remblokjes die over de helft versleten zijn?
Hoe kan de vergrote afstand die de blokjes dan moeten overwinnen opgevangen worden.
Bij een motor met zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant pistons wordt dit alles opgevangen door de pistons.

Vrij logisch toch. :P
Husky WR 250 #405
Husqvarna Vangenechten
MC Scheldeland
zappa.suzuki
Berichten: 8372
Lid geworden op: do apr 06, 2006 11:32
Locatie: Bij Utreg

gassen schreef:
zappa.suzuki schreef:Veer achter de piston in de master cilinder drukt deze terug waardoor er weer wat olie terug gezogen word..

beter? :wink:
Nee :roll:

http://www.mobikit.nl/atotz/rubriek_14/ ... 14%2F86%2F

Met dank aan Renault
Thanks voor de link.. maar ken het via m'n werk..
Werkingsprincipes
Werking van een zwevende remklauw (losgelaten rempedaal)
het rempedaal loslaat, zakt de hydraulische druk
. De zuigerafdichtring (1) krijgt weer zijn oorspronkelijke vorm (2) zodat de zuiger terugkeert

Aanvulling dan nog maar :wink:
Een "zwevende" schijf [meestal voor, hangt aan ringen aan de bevesteging aan de naaf] werkt ook mee aan het los komen van de klauw en blokeerd minder snel.. Klauw achter vangt meer vuil en zal sneller "stroef" gaan..
Ach, als Surfroy het maar snapt is het goed :wink:
Suzuki DR 800 1997, KTM Adv 640 1997
Gix
Berichten: 119
Lid geworden op: do jan 04, 2007 00:58
Locatie: Grembergen

zappa.suzuki schreef:

Een "zwevende" schijf [meestal voor, hangt aan ringen aan de bevesteging aan de naaf] werkt ook mee aan het los komen van de klauw en blokeerd minder snel.. Klauw achter vangt meer vuil en zal sneller "stroef" gaan..

Ook achteraan worden zwevende schijven gebruikt.
Husqvarna past dit al enkel jaren toe.
Husky WR 250 #405
Husqvarna Vangenechten
MC Scheldeland
Surfroy01
Berichten: 378
Lid geworden op: ma jan 19, 2004 16:49
Locatie: Weer in de Hoek van Holland

Ik snap het onderhand helemaal, wat een simpele vraag al niet teweeg brengt. Maaruh hoe zit het dan met semi floating disc? ach laat ook maar. Wat overigens wel zo is dat de achterrem het prima doet enkel zit de klauw daar gewoon vast aan de vork dit in tegen stelling tot de voorklauw.

Waar het me eigenlijk om te doen is, de voorrem maakt een zoemend geluid, wil eigenlijk de pads even bekijken en evt. opschuren, hoe krijg ik die pads eruit?
You're free to do as we tell you!
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Gewoon de pen die door de remblokjes zit losdraaien met een inbussleutel.
Wel eerst het beschermboutje met een grote schroevendraaien er uit draaien natuurlijk en daar achter zit de inbus.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Surfroy01
Berichten: 378
Lid geworden op: ma jan 19, 2004 16:49
Locatie: Weer in de Hoek van Holland

Aha, ik dacht al zit dat met een schroevedraaier schroef vast??????
You're free to do as we tell you!
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Heb je geen werkplaatshandboek bij de CRF bij gekregen toen je hem gekocht hebt ?
Bij mij zit er altijd zo'n boek bij , bij elke nieuwe Honda die ik koop.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Surfroy01
Berichten: 378
Lid geworden op: ma jan 19, 2004 16:49
Locatie: Weer in de Hoek van Holland

Ja maar daar kon ik het niet duidelijk in vinden, of ik heb niet goed genoeg gezocht.....overigens is dat een universeel boek zeker want er zit ook een nederlands gedeelte in........
You're free to do as we tell you!
Surfroy01
Berichten: 378
Lid geworden op: ma jan 19, 2004 16:49
Locatie: Weer in de Hoek van Holland

Remblokken eruit gehaald opgeschuurd en het piepende geluid is eruit met remmen, achter rem klauw schoongespoten en zit dus toch wel een beetje los zoals het hoort :oops:

Helaas niet met de CRF pad op kunnen gaan, had gisteren een trackday met de Ducati, wahoo, weer 4 seconden van mijn beste tijd af gereden!!!!
You're free to do as we tell you!
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1313
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Is het daar bij jou ook modderig :?:
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
Surfroy01
Berichten: 378
Lid geworden op: ma jan 19, 2004 16:49
Locatie: Weer in de Hoek van Holland

In januari hadden we 2 weken regen, dat blijft dan wel een tijd liggen omdat de grond gebakken klei is, e bovenlaag wordt dan wel drassig een paar weken, maar ach nu is het weer 1 stof bende van rond de 40 graden 8)
You're free to do as we tell you!
Plaats reactie