zuiger CR125 '04 icm VHM

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
RvD
Berichten: 213
Lid geworden op: wo sep 19, 2007 19:58

Ik heb een VHM kopje aangeschaft voor m'n Honda CR125 uit 2004. Nu keek ik naar de het doosje van de zuiger die ik een tijdje terug gekocht heb en ben er achter gekomen via de website van Vertex dat dit een '05 '06 zuiger is.
Hij loop er op zich prima op. Maar de combinatie met een VHM kopje voor meer compressie (70-H binnen kopje) durf ik eigenlijk niet aan omdat ik het verschil niet weet met een originele '04 zuiger.
Weet iemand of het gebruikelijk is een '05 '06 zuiger in een type '04 te zetten ? Of heb ik gewoon een verkeerde meegekregen en moet ik in het vervolg gewoon beter opletten en thuis alles (beter) controleren ?
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Check je squish hoogte met soldeerdraad. Dan weet je in ieder geval of de hoogte goed is, of niet natuurlijk.
Ik zou de dealer even bellen, want misschien zit er helemaal geen verschil tussen die zuigers?!
Ik ben geen honda kenner, maar Adje is dat wel...dus....en Rudy.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
RvD
Berichten: 213
Lid geworden op: wo sep 19, 2007 19:58

Zie op verschillende sites toch elke keer apart een zuigertype vermeld voor alleen '04, denk dat ik maar geen risico neem en met monteren (gelijk met Doma en vforce3) van de VHM ook gelijk maar een zuiger van 04 er in zet.
Rudy
Berichten: 2183
Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
Locatie: In de buurt van Arnhem
Contacteer:

Meestal zijn de zuigers voor motoren voor een heel aantal model jaren precies hetzelfde.
Het zou mij verbazen als ze voor het 2004 model werkelijk een andere zuiger gebruikt hebben om het jaar erna weer een andere te gebruiken.
Voor zover ik weet heeft Honda in 2003 ofzo het blok een keer wat aangepast. Sinds die tijd hebben ze ook geen "HPP" powervalve meer.

Om te kijken of de kop goed past op je motor moet je zoals huskie zei je squish hoogte even opmeten met een tinnen draadje.
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Volgens mij zijn de 2-takten bij Honda niet meer veranderd sinds 2004.
De CR125 ook niet meer sinds de komst van de CRF250 in 2004.

Zeker weten doe ik het ook niet dus dan kan je het beste even bellen met een Honda dealer. ( Heli motors 0345573984 )
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
mx jake
Berichten: 223
Lid geworden op: zo dec 03, 2006 13:06

je kan de zuigers even met een pistonpen aan elkaar maken, en kijken of er hoogte verschil is
never drive faster then your angel can fly
RvD
Berichten: 213
Lid geworden op: wo sep 19, 2007 19:58

Thanks !
Na een tip op een ander forum even zuiger '04 en '05-'06 langs elkaar gehouden verschil is dat het slotje van de zuigerveer van de nieuwere in het midden zit. Dwz dat het slotje dus telkens het middelste spoelpoortje passeert. Ik heb er toch al enkele uurtjes opzitten nu, is niet kapot gelopen gelukkig (is ook maar een klein spoelpoortje).
Weet wel dat vroeger in m'n bromfietstijd soms mensen hun zuiger andersom moteerden met het gevolg dat de zuigerveer in de uitlaat poort bleef hangen (en vastliep).
Rij al ca 13 jr. viertakt (heb ook een KTM525 '07) ben echt niet zo bekent met 2-takt. Maar het rijdt wel geinig, zeker op een harde crossbaan (echt licht). Vermogen is waardeloos (tenminste op een zware zandbaan)vandaar de aanpassingen.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Tegenwoordig lopen de slotjes gewoon door de spoelpoort, dus dat die niet gekapot ging klopt. ;)
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Plaats reactie