Ventilator monteren op 2takt

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
xander
Berichten: 195
Lid geworden op: vr sep 03, 2004 22:05
Locatie: Huldenberg

Hoi,
Ik zou een ventilator willen monteren op de radiator van mijn KTM 250 2-takt.
Heeft iemand hier ervari ng mee?
Diodebrug, bevestiging,etc.

Xander
Rijden, nu, en waar het nog kan!
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Xander, mijn ervaring is bij een GG. Mijn fan deed het niet meer, bleek dat de gelijkrichter/diode was door gebrand, omdat de spanningsregelaar stuk was. Natuurlijk ook meteen de temp-schakelaar gechecked maar die bleek goed. Met het vervangen van deze onderdelen deed hij het weer.
Dus als er de ruimte voor is, is het appeltje eitje.
Ivm je verlichting heb je al 12volt, en hoef je alleen nog maar een
gelijkrichter en temp schakelaar er tussen te zetten.
Wel even opletten met die diode/gelijkrichter, dat de fan de goede kant op draait.
Beetje knutselen, maar alles is te koop.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Bij een 2-takt is toch eigenlijk helemaal geen ventilator nodig :?:
Een 2-takt wordt toch niet zo warm.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
boer125
Berichten: 224
Lid geworden op: di jan 09, 2007 09:03
Locatie: maastricht
Contacteer:

ik merkte het verschil in snel warm worden wel meteen tussen mijn suzuki rm 125 en mijn nieuwe crf 250 de crf is een stuk sneller warm en blijft ook langer warm. verder hoe zou je de stroom willen krijgen en die regelmatig krijgen of is het een enduro?
staatscrossbeheer gaat als een speer
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

xander schreef:Hoi,
Ik zou een ventilator willen monteren op de radiator van mijn KTM 250 2-takt.
Heeft iemand hier ervari ng mee?
Diodebrug, bevestiging,etc.

Xander

zou ik niet doen als ik jou was, als het een enduro is. Die 2takt word belange niet zo heet dat hij begint te chauferen, tenzij je zoals ik enorm lang op je achterwiel begint te rijden...
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Rolando
Berichten: 2087
Lid geworden op: ma aug 05, 2002 11:07
Locatie: Veghel
Contacteer:

adje schreef:Bij een 2-takt is toch eigenlijk helemaal geen ventilator nodig :?:
Een 2-takt wordt toch niet zo warm.
Misschien voor op het stuur in de zomer :roll:
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
xander
Berichten: 195
Lid geworden op: vr sep 03, 2004 22:05
Locatie: Huldenberg

adje schreef:Bij een 2-takt is toch eigenlijk helemaal geen ventilator nodig :?:
Een 2-takt wordt toch niet zo warm.
Wanneer het echt technisch wordt, zoals in Frankrijk, en men een langere tijd moet kruipen staat ie wel degelijk te koken.

Ben een paar weken geleden een Fransman tegen gekomen met een EXC 300, en die had toch ook een ventilator nodig.

Xander
Rijden, nu, en waar het nog kan!
oossie
Berichten: 387
Lid geworden op: wo aug 04, 2004 13:02
Contacteer:

lijkt me dat die fransman dan een ander probleem met de koeling had.

2 takt staat er idd om bekend dat die niet zo warm worden als een 4takt.
xander
Berichten: 195
Lid geworden op: vr sep 03, 2004 22:05
Locatie: Huldenberg

Is dat van op je achterwiel een grap KXL 300R,of werkelijkheid? Want de situaties waarin ikzelf en de Fransman het probleem hadden was wel op superlange hellingen waar het stijgingspercentage overeen komt wet de hoek die je aanneemt bij het rijden op je achterwiel.

Xander
Rijden, nu, en waar het nog kan!
Gebruikersavatar
Sanne
Berichten: 640
Lid geworden op: za dec 13, 2003 13:18
Locatie: Alkmaar
Contacteer:

:shock Dat is steil?!! wanneer ik op het achterwiel rijd dan is dat op het balanspunt en dan staat de motor nagenoeg rechtop. Zo steil kan je nooit klimmen, althans niet langer dan een paar meter.
Maar voor de werking van je koelingsysteem maakt het niet uit, behalve dat de motor harder werkt en relatief minder koellucht pakt.
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

Bij technische passages in een warm land als frankrijk krijg je ook een 2takt aan de kook, dus monteren die ventilator.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
YZF250
Berichten: 368
Lid geworden op: ma aug 13, 2007 17:16

Ik kan mij daar niets bij voorstellen... :roll: Een ventilator op een motor...
Bedoel je dan van die kleine die naar je radiator richten of ?...
Iemand foto ?
Klx300R
Berichten: 804
Lid geworden op: ma jun 20, 2005 10:28
Locatie: Ternat

ben in juli lekker extreem gaan doen in de beaujolaistreek en heb die gasgas 300 niet aan het koken gekregen, zelf bhij het meermaals proberen op een steil pad... en dat vanop het achterwiel rijden is waar. maar dat komt omdat de lucht dan zogezegd van onder naar boven de radiator gaat en niet dwars door de radiator.
greetz
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Ik heb ook heel lang op een Honda CR250 gereden maar ook nooit aan de kook gekregen.
En ik heb er toch ooit gekke dingen mee uitgehaald 8)
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Rolando
Berichten: 2087
Lid geworden op: ma aug 05, 2002 11:07
Locatie: Veghel
Contacteer:

KTM125sx schreef:Ik kan mij daar niets bij voorstellen... :roll: Een ventilator op een motor...
Bedoel je dan van die kleine die naar je radiator richten of ?...
Iemand foto ?
Volgens mij zit er op een GasgasFSE450 ook een Ventilator. (correct me if i am wrong)
nessuno attacca noi senza essere punito
http://www.jamopa.com
http://www.roland-jansen.com
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

En op een KTM XC :idea:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

De GasGas FE450 en de KTM XC (= o.a. grote tank uitvoering) zijn viertakten en die worden warmer dan een 2 takt waar dit topic mee gestart was.

Een goed afgestelde (niet te arm!) 450 4-takt zou eigenlijk ook al zonder ventilator moeten kunnen. Op mijn 525 heb ik indertijd voor de woestijn ook een ventilator gemonteerd maar die slaat zelfs in de hitte en kruip/sluip door bijna nooit aan.

Als een 2 takt te warm wordt dan zou ik maar eens naar de afstelling of het koelsysteem kijken want dat is niet normaal. Tenzij je alleen maar volgas en stapvoets rijdt....
Gebruikersavatar
Kees
Berichten: 329
Lid geworden op: di jun 11, 2002 10:32

Ktm levert een compleet opbouw set voor de viertakten.
past volgens mij ook op de twee takten of is pas te maken.
Plaats reactie