slechte warme start ktm 520

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
ktm620
Berichten: 51
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 19:31
Locatie: erica

Hallo

Heeft iemand een idee hoe zou kunnen komen dat mijn ktm slecht start als hij warm is, het gebeurd vooral als ik ben wezen crossen daarna even wat ga drinken en dan weer verder wil gaan, hij slaat dan heel slecht, als hij loopt loopt hij verder ook prima

het gaat om 520 exc uit 2002

groeten robert
ktm_gs300
Berichten: 274
Lid geworden op: ma dec 06, 2004 14:00
Locatie: NB

Stationair sproeier te groot.
Honda crf 250
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Inlaatkleppen te vast (wanneer heb je ze voor het laatst gesteld/nagemeten ? )

In- en uitlaatkleppen op 0.12 mm zetten (koude motor)

Jo VdB
ktm620
Berichten: 51
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 19:31
Locatie: erica

Ik heb de kleppen ongeveer tussen de 6 en 8 uur geleden gesteld, maar weet om de hoeveel uur er gesteld moet worden, ik kan zal het volgende week proberen.

Sproeier te groot lijkt me niet, aangezien hij eerder wel goed starte met warme motor.

gr robert
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

ktm620 schreef:Ik heb de kleppen ongeveer tussen de 6 en 8 uur geleden gesteld, maar weet om de hoeveel uur er gesteld moet worden, ik kan zal het volgende week proberen.

Sproeier te groot lijkt me niet, aangezien hij eerder wel goed starte met warme motor.

gr robert
versleten naald ?
pruus
Berichten: 739
Lid geworden op: wo dec 04, 2002 17:02
Locatie: roermond
Contacteer:

zoals Jo zedt: kleppen te strak.
wat Echt snel maakt is de behoefde om ergens anders te zijn dan daar waar je net bent
ktm620
Berichten: 51
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 19:31
Locatie: erica

Vanmorgen kleppen gesteld, zoals in het boekje aangegeven, 0,15 uitlaat 0,10 inlaat, maar nog steeds slecht starten met warme motor, het valt me nu op dat de motor met de kcikstarter wel redlijk vlot start maar met de elektrische start niet aanpakt.

Wel weer vreemd, hij loopt verder prima, heeft ook goede trekkrecht.

gr robert
daan LC8
Berichten: 190
Lid geworden op: za dec 04, 2004 22:01

Ik had ook dattie met trappen vlot aansloeg, maar electrisch niet of slecht.

Ondanks dat de accu in goede staat verkeerde heb ik hem op aanraden van dealer vervangen door een zwaarder exemplaar.
(7 amp ipv de standaard 4 amp).

Het probleem was metteen verholpen, de motor krijgt nu net ff een beetje meer "punch" tijdens het starten :wink:

Nadeel....niet alleen de amperes zijn bijna het dubbele, maar ook de prijs :x
Noppy
Berichten: 3045
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

ktm620 schreef:Hallo

Heeft iemand een idee hoe zou kunnen komen dat mijn ktm slecht start als hij warm is, het gebeurd vooral als ik ben wezen crossen daarna even wat ga drinken en dan weer verder wil gaan, hij slaat dan heel slecht, als hij loopt loopt hij verder ook prima
Je mengsel is gewoon te arm of verkeerd door de hitte. Alle mooie vluchtige ontstekingsdampen zijn je vlotterkamer gewoon uitgeborreld door dat de vloeistof veels te heet is geworden.

Ik neem aan dat je geen hotstart button hebt? En we gaan er vanuit dat de kleppen optimaal staan.

Als je een accu hebt met zo weinig kracht dan wil het volgende wel eens helpen. Zet hem in zijn 1 en loop achteruit tot dat hij op TDC staat, zet 'm dan in zijn vrij. Je hebt als je dan start de weg van de minste weerstand.

Wat ook wel wil helpen is als je het stationairmengse zo zet dat het toerental op zeg 900 tpm zit. Hij start dan gewoon lekkerder.

Ik heb de mazzel dat ik met mijn Edelbrock een extern stelschroefje heb (met een soort afstandsbediening). Voor het starten zet ik 'm altijd twee streepjes hoger. Hij start eigenlijk altijd bij de eerste keer drukken.

Wat ook wel wil helpen bij heet starten is je gashandle iets door de speling heen draaien en dan 1 mm verder. Hierdoor staat de gasschuif een fractie open. Bedien dan het startknopje met je linkerhand.

Wat ook wel eens wil helpen is (minder milieuvriendelijk) is de motor op zijn kant leggen en de overflow zijn werk laten doen; de uitgedampte benzine die slecht start eruit laten lopen en verse benzine in de vlotterkamer laten lopen. Dan verzuipt hij natuurlijk ietswat. Paar keer kicken met het gas helemaal open. Gas dicht en nu serieus starten.

En lekker rijden dan :D
:toost:
ktm620
Berichten: 51
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 19:31
Locatie: erica

Zelf heb ik nu ook vermoeden dat het met de afstelling te maken heeft, ik dan ook een afspraak gemaakt voor zaterdag, dan ga ik naar jr-tuning in veendam op de testbank en waord hij helemaal afgesteld.

Hopelijk is het dan beter.

Groeten Robert
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

ktm620 schreef:Vanmorgen kleppen gesteld, zoals in het boekje aangegeven, 0,15 uitlaat 0,10 inlaat
Zoals ik al zei, is het zowel 0.12 mm voor inlaat als uitlaatkleppen.
Hier is in 2002 een apart technical bulletin van KTM van verschenen.

Dus, de kleppen staan niet goed :twisted:

Jo VdB
ktm620
Berichten: 51
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 19:31
Locatie: erica

ok , ik zal de kleppen dan eens terug gaan zetten, maar het had toch wel iets beter moeten zijn , ook nu de klepspeling eigenlijk iets te groot staat?

Of bekijk ik het nou niet helemaal goed, zal ze morgen even terug zetten

groeten robert
daan LC8
Berichten: 190
Lid geworden op: za dec 04, 2004 22:01

Jo VdB schreef:
ktm620 schreef:Vanmorgen kleppen gesteld, zoals in het boekje aangegeven, 0,15 uitlaat 0,10 inlaat
Zoals ik al zei, is het zowel 0.12 mm voor inlaat als uitlaatkleppen.
Hier is in 2002 een apart technical bulletin van KTM van verschenen.

Dus, de kleppen staan niet goed :twisted:

Jo VdB


In mijn owners manual van 2000 staat de speling ook als 0,12 aangegeven, staat zelfs bij dat 0.10 er makkelijk onder moet kunnen,
en 0,15 NIET.
ktm620
Berichten: 51
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 19:31
Locatie: erica

ik snap dr helemaal niks meer van :?

*Kleppen gesteld, nu op 0,12 mm

*Motor op de testbank gehad en afgesteld bij JR-Tuning, volgens zou de onstekings spoel niet goed meer zijn.

*Dus onstekings spoel vervangen, nog geen beter resultaat.

Ik heb geen idee waarom hij nog steeds slecht start. of is het mogelijk dat een onsteking ook direct weer kapot is? lijkt mij eigenlijk niet.

gr robert
ktm620
Berichten: 51
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 19:31
Locatie: erica

niemand een idee?
Noppy
Berichten: 3045
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

ktm620 schreef:niemand een idee?
Test hem eens met een pufje autostartspuitbus in de luchtfilterkast. Als hij dan even aanslaat en daarna weer afslaat dan ligt het aan je mengsel.

Verder op zijn linkerkant leggen en de overflow activeren voor vers mengsel.

Noppy
:toost:
ktm620
Berichten: 51
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 19:31
Locatie: erica

Nou eindelijk na veel zoeken en meten, start de ktm weer prima

oorzaak ; cdi-unit was kapot, dus vervangen en klaar was het. :D

dus kan weer lekker rijden.

nog bedankt voor alle hulp hier

gr robert
Plaats reactie