hallo off-roadfanaten.
ben nieuw op het forum en relatief nieuw in't off-roadrijden en ik heb een paar vraagskes:
toen ik mijn (tweedehands)-motor kocht stond er een setje nieuwe banden (pirelli MT21) en nieuwe ketting en tandwielen op.
ondertussen heb ik engeveer 1000km gereden en er begint al aardig wat sleet op beiden te komen.
ik doe zo goed als uitsluitend onverharde wegen.
wat is +/- de levensverwachting van een set banden/ketting&tandwielen en wat kost mij nieuwe exemplaren?
bij gebrek aan technische kennis en twee linker handen ga ik op onderhoud bij de dealer; hoevel km rijd ik tussen twee onderhoudsbeurten?
en ten laatste: om de hoeveel km moet motorolie vervangen worden + moet versnellingsbakolie net als motorolie regelmatig vervangen worden?
bij voorbaat al bedankt,
petrol
nieuwkomer
Moderator: ghulst
Is niet zo abnormaal, ik doe zo'n 1500-2000 km. met zowel banden als ketting/tandwielen.ondertussen heb ik engeveer 1000km gereden en er begint al aardig wat sleet op beiden te komen.
Hangt af van het motortype (bij mij : motorolie = versnellingsbakolie om de 500-600 km. verversen.en ten laatste: om de hoeveel km moet motorolie vervangen worden + moet versnellingsbakolie net als motorolie regelmatig vervangen worden?
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
2000km met een band??? Je moet eens gas gevenSjokske schreef: Is niet zo abnormaal, ik doe zo'n 1500-2000 km. met zowel banden als ketting/tandwielen.
Hangt er nogal van af waar je rijdt en met welke banden,
Michelin S12 halen geen 1000 km, zeker niet als je ze op een 4 uurs in Voeren gebruikt
Achtertandwiel (stealth) gaat heel lang mee bij mij... zeker 5000 km
ketting... hangt erg af van de omstandigheden. Ik rij in de zomer veel km in Spanje en Frankrijk (>3000km) en daar slijt je ketting nauwelijks, banden des te harder.
Wel gebruik ik per ketting 2 voortandwielen.
smurf.
aha!
das al een hele openbaring : je moet dus niet noodzakelijk het hele boeltje vervangen, gewoon één versleten tandwiel kan ook.
ik heb trouwens wel de indruk dat mijn achtertandwiel sneller slijt dan zijn voorste broertje.
aan de tandwielen is duidelijk te zien wanneer ze versleten zijn maar hoe merk je dat voor de kettig?
in ieder geval bedankt sjokske en TTT
das al een hele openbaring : je moet dus niet noodzakelijk het hele boeltje vervangen, gewoon één versleten tandwiel kan ook.
ik heb trouwens wel de indruk dat mijn achtertandwiel sneller slijt dan zijn voorste broertje.
aan de tandwielen is duidelijk te zien wanneer ze versleten zijn maar hoe merk je dat voor de kettig?
in ieder geval bedankt sjokske en TTT
Ketting idd 1500-2000km (O- of X-ring)
Leg een versleten ketting maar eens op een nieuw(er) achtertandwiel, die ketting trek je dan meestal een stuk omhoog.
Met een nieuwe ketting blijft deze er mooi strak om liggen.
Banden afhankelijk van type en persoonlijke eisen.
Persoonlijke eisen varieren van: als de noppen rond beginnen te worden eraf of zolang het nog op een nop lijkt , rijden!
Zo zijn er dus mensen die er amper 400km mee "halen" en er zijn er die er 5000km mee op hun "sloffen" halen.
Leg een versleten ketting maar eens op een nieuw(er) achtertandwiel, die ketting trek je dan meestal een stuk omhoog.
Met een nieuwe ketting blijft deze er mooi strak om liggen.
Banden afhankelijk van type en persoonlijke eisen.
Persoonlijke eisen varieren van: als de noppen rond beginnen te worden eraf of zolang het nog op een nop lijkt , rijden!
Zo zijn er dus mensen die er amper 400km mee "halen" en er zijn er die er 5000km mee op hun "sloffen" halen.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
400km
ik denk dat ik maar ga rijden tot er niks meer op staat.
ben ook niet bepaald een wedstrijdbeest, eerder rustig rondtuffen in de omgeving hier.
wat is trouwens het verschil tussen een o-ring- en een x-ringketting?
ik denk dat ik maar ga rijden tot er niks meer op staat.
ben ook niet bepaald een wedstrijdbeest, eerder rustig rondtuffen in de omgeving hier.
wat is trouwens het verschil tussen een o-ring- en een x-ringketting?
1500 als we ons tempo rijden, 2000 als er clubkes bij de pomp aanhakenTTT schreef: 2000km met een band??? Je moet eens gas geven
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!