Ik zal dan ook maar een paar woordjes schrijven over mijn ervaringen.
De BMW gaan ophalen bij de importeur. Daar bleek al dat ze er weinig verstand hebben van off-road... Op voorhand gezegd dat hij voor enduro moest afgesteld staan, en wat blijkt .... bijna versleten Karoo voorband, wel nieuwe Karoo achterband maar zonder gripster, rempedaal ingesteld voor weggebruik, versnellingspedaal idem, geen bescherming gemonteerd voor de koplamp (zit wel bij de HP2 en is absoluut nodig wil je niet dat de glazen koplamp snel de geest geeft), enz.
Maar niet getreurd, de rem- en versnellingspook zetten we zelf wel even op zijn correcte positie!
Aangekomen op de Trans blijkt de BMW een publiekstrekker 1ste klas. Wil je absoluut niet opvallen, koop dan nooit zo'n HP2! Iedereen wou deze machine bekijken, en iedereen had wel zijn/haar idee.
Vol goede moed vertrokken. In het begin wel even oppassen op het toch wel gladde gras ! 105 PK is natuurlijk geen kattepis, zeker niet als het terrein glad is... Draaien is met zo'n monster ook niet makkelijk : je kan je been absoluut niet uitsteken, dus ofwel moet je blijven rechtstaan ofwel doe je het zittend op een voor mij onnatuurlijke manier.
De remmen zijn naar mijn gevoel ook erg bijterig in het terrein ! Oppassen geblazen, want de achterhand blokkeert snel.
Wat ook opvalt is de grote hitte die mijn scheenbenen wel lijkt te koken --> die uitstekende cylinders geven wel wat hitte af aan de omgeving, lees : mijn onderbenen...
Na een 15-tal kilometer voor de 1ste keer omgevallen met de Bee-Em. Ik was even gestopt naast de weg om op Fee te wachten, en net toen ik mijn linkerbeen op de grond wou positioneren, bleek dat het lange gras de toestand van het terrein camoufleerde... Aangezien mijn benen zeker 20 cm te kort waren op dat ogenblik, was er geen houden aan de 195 kg wegende kolos. Laten vallen dan maar... En inderdaad, zo'n kolos terug rechtzetten in geen plezier.
En dan maar verder rijden, naar het 1ste grote moddergat annex modderspoor. Intussen toch wel met klamme handjes een paar diep uitgereden sporen genomen (ik had steeds weer schrik dat de cylinders zouden blijven steken , maar dat bleek niet het geval , de BMW heeft toch wel wat grondspeling onder de cylinders , zeker zo'n 40 cm ! )
En de tractie blijkt inderdaad zeer goed, wat bleek op een rotsige beklimming ! Dus dit is geen probleem allemaal.
MAAR : het pijnpunt bij elke BMW (en dus zeker bij de HP2) is de droge plaatkoppeling ! En dit was inderdaad ook mijn lot in de modderpiste. Opeens begint de BMW te roken (ik dacht eerst nog dat het het opspattende water was dat aan het stomen was...). Na een korte stop om te kijken wat gaande was, reed ikverder. Maar 50 m verder was het einde oefening ... Koppeling in rook opgegaan. Fee dacht dat de motor in de fik stond !! Zo sloeg de roodgloeiende voering er aan 2 kanten uit ...
ik garandeer je dat ik op dat ogenblik NIET aan de koppeling gekomen was, dus aan een eventueel "misbruik" mijnentwege kan het niet gelegen hebben...
Het bergen van deze kolos was een hele klus. Ik garandeer je dat we met zijn 4 als de paarden gezweet hebben om de HP2 uit deze moddersporen te duwen...
Mijn conclusie : de HP2 is een fijne wegmotor, een fijne motor voor rallys waar het terrein voor het merendeel redelijk bereidbaar is, maar voor "echt" enduro-gebruik is de motor te zwaar, te lomp en te sterk.
Tevens is het spijtig dat de HP2 op 17" achterbanden staat, wat de keuze aan geschikt rubber uiterst beperkt.
En intussen ook al van BMW dealers gehoord dat de koppeling het zwakke punt is van dit motorconcept...
Hier nog enkele sfeerfoto's (bij de 1ste foto rookt hij nog van de verbrande koppeling...)
Jo VdB
de HP2 op de Transardennaise ( geen happy end...)
Moderator: ghulst
Jo, allereerst bedankt voor jouw heldhaftigheid. Met een HP2 door die moddergaten rijden. Dat zal BMW waarderen
Maar het is een werkelijk schitterende foto: De HP onder de modder.
Die gaat waarschijnlijk door veel mensen gekopieerd worden, en dan uitvergroot boven hun bed.
Maar het is een werkelijk schitterende foto: De HP onder de modder.
Die gaat waarschijnlijk door veel mensen gekopieerd worden, en dan uitvergroot boven hun bed.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
hoezo??? als de bezitters zelf niet een dergelijk plaatje hebben van hun eigen HP dan zijn ze zo'n ding niet waard!!huskie schreef:Jo, allereerst bedankt voor jouw heldhaftigheid. Met een HP2 door die moddergaten rijden. Dat zal BMW waarderen
Maar het is een werkelijk schitterende foto: De HP onder de modder.
Die gaat waarschijnlijk door veel mensen gekopieerd worden, en dan uitvergroot boven hun bed.
Hi Jo,
Mooi en helder geschreven stukje.
Echt een schande dat ze je zo op pad sturen. Waardeloos dat je zo'n pech had met de koppelingsplaten.
Dat kan inderdaad niet aan jouw gelegen hebben, want dan had het zeker bij een van ons ook gebeurd moeten zijn.
Tot heden heeft geen van ons dat op een HP2 mee hoeven maken.
Als ik die foto's zo zie heb ik groot respect dat je zo diep door die dunnen bagger ging. Daar heeft die HP2 het met zijn massa toch echt moeilijk.
Gelukkig hadden we daar in Spanje weinig last van.
Misschien volgende keer eens op een KTM Super Enduro?
Mooi en helder geschreven stukje.
Echt een schande dat ze je zo op pad sturen. Waardeloos dat je zo'n pech had met de koppelingsplaten.
Dat kan inderdaad niet aan jouw gelegen hebben, want dan had het zeker bij een van ons ook gebeurd moeten zijn.
Tot heden heeft geen van ons dat op een HP2 mee hoeven maken.
Als ik die foto's zo zie heb ik groot respect dat je zo diep door die dunnen bagger ging. Daar heeft die HP2 het met zijn massa toch echt moeilijk.
Gelukkig hadden we daar in Spanje weinig last van.
Misschien volgende keer eens op een KTM Super Enduro?
Hoi Jo,
Mooi verhaal!
Ik zou Rekluse eens bellen en vragen of ze wellicht een Autoclutch in de planning hebben voor de HP2; dan wordt het slippen tot een absoluut minimum beperkt.
Anderszijds indien BMW dit zwakke punt van de koppeling niet snel oplost (toch maar een natte koppeling?) dan eindigt de mythe van de HP2 hier; in dit draadje!
Vooralsnog luidt de conclusie: "Hij is ongeschikt."
Die Super Enduro zal ook wel super heet zijn geworden, maar toch minder dan een luchtgekoelde motorfiets denk ik.
Noppy
Mooi verhaal!
Ik zou Rekluse eens bellen en vragen of ze wellicht een Autoclutch in de planning hebben voor de HP2; dan wordt het slippen tot een absoluut minimum beperkt.
Anderszijds indien BMW dit zwakke punt van de koppeling niet snel oplost (toch maar een natte koppeling?) dan eindigt de mythe van de HP2 hier; in dit draadje!
Vooralsnog luidt de conclusie: "Hij is ongeschikt."
Die Super Enduro zal ook wel super heet zijn geworden, maar toch minder dan een luchtgekoelde motorfiets denk ik.
Noppy
Guys,
er schijnt bij sommige HP2's (en ook 1200's) een probleem te zijn met de koppeling. Met bovenstaande als gevolg. Ik denk dat dit een vervelend incident is geweest maar -gelukkig- niet maatgevend voor de koppeling van een 1200 BMW boxer. Enneeh de Rekluse voor de HP2 schijnt er inderdaad aan te komen.
Verder respect voor het geblubber JovdB, dat lijkt me op zo'n grote zware fiets geen feest. Wat ik waardeloos vind is hoe ze je op pad hebben gestuurd. Karoo's en ook nog eens half versleten. Je vraagt je af of de importeur wel zin heeft om een leuke enthousiaste vent op die fiets te laten rijden.
er schijnt bij sommige HP2's (en ook 1200's) een probleem te zijn met de koppeling. Met bovenstaande als gevolg. Ik denk dat dit een vervelend incident is geweest maar -gelukkig- niet maatgevend voor de koppeling van een 1200 BMW boxer. Enneeh de Rekluse voor de HP2 schijnt er inderdaad aan te komen.
Verder respect voor het geblubber JovdB, dat lijkt me op zo'n grote zware fiets geen feest. Wat ik waardeloos vind is hoe ze je op pad hebben gestuurd. Karoo's en ook nog eens half versleten. Je vraagt je af of de importeur wel zin heeft om een leuke enthousiaste vent op die fiets te laten rijden.
Die blubber krijg je er standaard bij als je in de ardennen rijdt.Grizzly schreef: Als ik die foto's zo zie heb ik groot respect dat je zo diep door die dunnen bagger ging.
En die mooie ritten in de ardennen zijn voor mij een van de redenen om geen zware motor te rijden (BMW of KTM). Als ik niet hier over de maisplakken en heidezand zou hoeven dan werd het een nog lichter motortje.
Over maisplakken en zand gesproken, komen jullie met de HP2's naar Hapert op 15 oktober? http://www.ork.nl
Was vorig jaar een heel leuk parcours, kilometertje of 25, en je bent een hele vent als je dat 3 keer rond kan rijden.
smurf.
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Eerst is Steenwijk aan de beurt 4 september,ik denk net zo'n baantje.TTT schreef:Die blubber krijg je er standaard bij als je in de ardennen rijdt.Grizzly schreef: Als ik die foto's zo zie heb ik groot respect dat je zo diep door die dunnen bagger ging.
En die mooie ritten in de ardennen zijn voor mij een van de redenen om geen zware motor te rijden (BMW of KTM). Als ik niet hier over de maisplakken en heidezand zou hoeven dan werd het een nog lichter motortje.
Over maisplakken en zand gesproken, komen jullie met de HP2's naar Hapert op 15 oktober? http://www.ork.nl
Was vorig jaar een heel leuk parcours, kilometertje of 25, en je bent een hele vent als je dat 3 keer rond kan rijden.
-
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
- Locatie: Veluwse bossen
Je hebt gelijk het is 3 september.
-
- Berichten: 88
- Lid geworden op: zo dec 28, 2003 12:23
- Locatie: België
Die heeft het uitgereden, op dag 2 ben ik die tegen gekomen op km 50.TTT schreef:er reed minimaal 1 super enduro mee.
Die heb ik einde dag 1 nog zien rijden.
Of ie dag 2 heeft (uit) gereden weet ik niet.
Iets later is die me voorbij gegaan omdat ik mijn benzinekraan van mijn KTM
had afgereden door tegen een kant te tikken: einde rit.
Met wat geknoei dan toch nog tot aan de finish geraakt maar wel 30 km over de weg en met denodige benzineslang overbruggingen.
Fucking KTM mikuni rommel!
Dat de HP2 de geest heeft gegeven verbaasd me niet. Die motor is niet gemaakt voor zo een dingen. De HP2 is ontworpen op maat van de crosscountry wedstrijden die in Duitsland, Oostenrijk en Italië zeer populair zijn, maar verwacht dat spel niet op een Tough One of Hell's Kitchen...
Voor rally's is de HP2 uiteraard ook geschikt zo lang het maar knallen over een lange vlakte is, maar daar stopt het dan ook.
Nice concept maar te duur voor wat het is.
Geef me dan maar die Superenduro, die rijdt tenminste de Transardennaise uit (grapje).
Staan er ergens mee foto's? Kwestie van een idee te hebben van hoe die rit er juist uitziet.TTT schreef:Over maisplakken en zand gesproken, komen jullie met de HP2's naar Hapert op 15 oktober? http://www.ork.nl
Was vorig jaar een heel leuk parcours, kilometertje of 25, en je bent een hele vent als je dat 3 keer rond kan rijden.
BMW : blijft me toch een lekker ding, hoe geschift je ook moet zijn om er de Transardennaise mee te doen...
Dank je voor de complimentensipke schreef: hoe geschift je ook moet zijn om er de Transardennaise mee te doen...
Voor mij dus het adagio "hoe ouder hoe zotter"
Ik ben dan misschien wel wat ouder aan het worden, maar geestelijk blijf ik vooraan de twintig
Jo VdB (die vorige week wel meer plezier had op de nieuwe KTM's, vooral de 450 SXF)
Jo , heb je de 520 niet meer ?
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Graag gedaanJo VdB schreef:Dank je voor de complimenten
Voor mij dus het adagio "hoe ouder hoe zotter"
Ik ben dan misschien wel wat ouder aan het worden, maar geestelijk blijf ik vooraan de twintig
Jo VdB (die vorige week wel meer plezier had op de nieuwe KTM's, vooral de 450 SXF)
Ik wou je eigenlijk graag bezig gezien hebben met die HP2 maar ik heb jammer genoeg alleen van je mooie vertaling mogen genieten
Natuurlijk heb ik mijn trouw beestje nog wel.adje schreef:Jo , heb je de 520 niet meer ?
Maar sinds ik voor MotorRijder mag schrijven, ga ik af en toe wel eens vreemd...
Ik ben vorige week naar de perspresentatie van de nieuwe KTM's in Mattighofen geweest, en zo'n 450 SX-F rijdt echt wel super !!
Die HP2 meenemen naar de transardennaise was een "folieke" van me. Ik wou zo'n beest eens meenemen naar een enduro-achtige omgeving. En de hoofdredacteur vond dat ook wel een goed idee.
Alleen het resultaat was er niet naar. Jammer.
Jo VdB
Er zat een HP2 in de klei
een beetje meer gas moest erbij
toe geef me meer lucht
zei hij met een zucht
en zijn 1 werd opeens zijn vrij
Tsja ik had het beloofd toen.. die HP2 ging me toch inspireren tot een kleine woordgrap....
Groeten Felix.
een beetje meer gas moest erbij
toe geef me meer lucht
zei hij met een zucht
en zijn 1 werd opeens zijn vrij
Tsja ik had het beloofd toen.. die HP2 ging me toch inspireren tot een kleine woordgrap....
Groeten Felix.
das pas rijmen en dichten zonder je gat te lichtenFee schreef:Er zat een HP2 in de klei
een beetje meer gas moest erbij
toe geef me meer lucht
zei hij met een zucht
en zijn 1 werd opeens zijn vrij
Tsja ik had het beloofd toen.. die HP2 ging me toch inspireren tot een kleine woordgrap....
Groeten Felix.
gasgas ec300 2005 (nog steeds maar enkel de onderdelen wegens diefstal)
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
blije eigenaar van een gloednieuwe TM EN300
Gewoon niet afspuiten voordat je hem weer terug brengtGrizzly schreef:Hi Jo,
Mooi en helder geschreven stukje.
Echt een schande dat ze je zo op pad sturen. Waardeloos dat je zo'n pech had met de koppelingsplaten.
Hoe was de reactie van de importeur?
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Ik heb geen foto's. Is gewoon een parcours over maisplakken, 2 x cross circuit (eersel en hapert), stukjes singletrack en een paar gegraven gaten.sipke schreef:Staan er ergens mee foto's? Kwestie van een idee te hebben van hoe die rit er juist uitziet.TTT schreef:Over maisplakken en zand gesproken, komen jullie met de HP2's naar Hapert op 15 oktober? http://www.ork.nl
Was vorig jaar een heel leuk parcours, kilometertje of 25, en je bent een hele vent als je dat 3 keer rond kan rijden.
BMW : blijft me toch een lekker ding, hoe geschift je ook moet zijn om er de Transardennaise mee te doen...
Hangt ook erg van het weer af hoe het te rijden is, maar de maisplakken en het de cross circuits zijn van zwart en geel zand. Behoorlijk zwaar.
smurf.
[quote="Max_Kool"]Guys,
er schijnt bij sommige HP2's (en ook 1200's) een probleem te zijn met de koppeling. Met bovenstaande als gevolg. Ik denk dat dit een vervelend incident is geweest maar -gelukkig- niet maatgevend voor de koppeling van een 1200 BMW boxer. Enneeh de Rekluse voor de HP2 schijnt er inderdaad aan te komen.
quote]
Ik heb eens navraag gedaan bij Rekluse voor die auto clutch voor de HP2 maar die komt er voorlopig nog niet.
Lees mijn mailtje naar hun maar.
Hi Don,
Is Rekluse planning to make a z-Start for a BMW HP2 Bike ?
Regards,
Ad
Ad,
BMW is on the next phase list but we haven't done any investigation on specific models. The earliest we would have something is 2007. We'll update you later this fall as we finalize the 07 development plan.
Thanks, Don
er schijnt bij sommige HP2's (en ook 1200's) een probleem te zijn met de koppeling. Met bovenstaande als gevolg. Ik denk dat dit een vervelend incident is geweest maar -gelukkig- niet maatgevend voor de koppeling van een 1200 BMW boxer. Enneeh de Rekluse voor de HP2 schijnt er inderdaad aan te komen.
quote]
Ik heb eens navraag gedaan bij Rekluse voor die auto clutch voor de HP2 maar die komt er voorlopig nog niet.
Lees mijn mailtje naar hun maar.
Hi Don,
Is Rekluse planning to make a z-Start for a BMW HP2 Bike ?
Regards,
Ad
Ad,
BMW is on the next phase list but we haven't done any investigation on specific models. The earliest we would have something is 2007. We'll update you later this fall as we finalize the 07 development plan.
Thanks, Don
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
de truck van zo'n dikke fiets is nu juist dat je zo'n brede powerband hebt dan je niet met de koppeling hoeft te werken.
Je moet dan natuurlijk om te beginnen je overbrenging goed kiezen voor het terrein war je in gaat rijden.... Oja, juist daar lag het probleem he
Sorry: Cardan en offroad...
Je moet dan natuurlijk om te beginnen je overbrenging goed kiezen voor het terrein war je in gaat rijden.... Oja, juist daar lag het probleem he
Sorry: Cardan en offroad...