Nooit meer wielen balanceren?

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Noppy
Berichten: 3044
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

:toost:
Zeeuwse Klei
Berichten: 198
Lid geworden op: za feb 26, 2005 19:44
Locatie: 's-Heerenhoek

Zoek eens op balanceerpoeder of zoiets. Heb eens stickers gezien die op de binnenkant van de cabinedeur van een recente Unimog zaten waarop in het Duits stond dat de voorbanden gevuld waren met balanceerpoeder of zo iets.

Ook in Europa hebben ze dat 8)
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Is er een noppenridder die z'n banden balanceert dan ?
Lijkt me weinig uithalen als er een klont bagger op één plaats aan je velg bungelt (tenzij je daar weer een tactisch uitgedokterd uitsmeersysteem voor monteert :idea: :twisted: ).
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Noppy
Berichten: 3044
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Sjokske schreef:Is er een noppenridder die z'n banden balanceert dan ?
Lijkt me weinig uithalen als er een klont bagger op één plaats aan je velg bungelt (tenzij je daar weer een tactisch uitgedokterd uitsmeersysteem voor monteert :idea: :twisted: ).
dit is dynamische uitbalancering. zolang de kluit modder lichter is dan het balanceermiddel, zal hij dus volautomatisch, tijdens de rit uitbalanceren :idea:
:toost:
Zeeuwse Klei
Berichten: 198
Lid geworden op: za feb 26, 2005 19:44
Locatie: 's-Heerenhoek

Kijk eens hier, dan bij producten --> wielgewichten zoeken. Rema verkoopt het gewoon.

http://www.rema-tiptop.nl/site/pages/automot.html
Max_Kool
Berichten: 417
Lid geworden op: di mei 31, 2005 14:30
Locatie: Delfgauw

Maarre Noppy, balanceer jij je wielen op je motor? (ik niet)
Noppy
Berichten: 3044
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Als het effe kan wel; er staat als het goed is altijd een gele stip op de zijwang van je band.

De fabrikant (Teraflex) heeft dan als couresy het lichtste punt van de band opgezocht. Deze gele punt zet je dan op het punt van je velgklem, omdat het wiel daar het zwaarst is.

Wat ook wel wil helpen is twee bandenklemmen recht tegenover elkaar zetten.

Noppy
:toost:
Houten Klaas
Berichten: 1655
Lid geworden op: vr okt 29, 2004 22:59
Locatie: Veluwse bossen

Allroaders willen rustig op het asfalt kunnen rijden. :twisted:
Noppy
Berichten: 3044
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Hangt er vanaf met wie ik rij. De meeste vinden mijn 86 km/u wel mooi. Jan niet, die rijdt 130 met zijn EXC450.

Maar dat geeft niet, we hebben GPS.

Noppy
:toost:
Max_Kool
Berichten: 417
Lid geworden op: di mei 31, 2005 14:30
Locatie: Delfgauw

Hmm ok. Dat van die stip kende ik al, en die doe ik bij mij bij het ventiel (heb geen bandenklem in mijn velg). De onbalans zal met een bandenklem waarschijnlijk groter zijn is het niet?

Andere vraag nu ik je toch aan de lijn heb zeg maar, tot hoe laag kun je ongestraft je bandenspanning verlagen zonder risico dat je ventiel eraf geript wordt? Is onder de 1,3 Bar nog steeds te vertrouwen? Zonder bandenklem welteverstaan.
Noppy
Berichten: 3044
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Ik heb met mijn DRZ met mijn Michelin Enduro Competition wel tot 1.0 bar gereden, een tijdje zonder velgklem. Totdat ik hoorde hoe groot de kans was dat ik mijn ventiel kapot kon trekken.

Nou is de DRZ toch al geen koppelmonster, maar met de Michelin's glipte de band bij abrupt gasgeven of hard remmen toch door op een rulle ondergrond.

Nu ik de Teraflex ben gaan rijden ben ik overgegaan op één velgklem en 0.7 bar. Dat rijdt ideaal (behalve op de snelweg). Hij begint dan bij 90km/u te resoneren en dat voel je in heel het frame. Daarom wil ik wel een velgklemmetje er bij gaan monteren. Nadeel daarvan is dat je met bandenmonteren écht zit te etteren.

Zo'n dynamisch spulletje is dan nog niet eens zo'n slecht idee; het kost 3 x niets.
:toost:
Zeeuwse Klei
Berichten: 198
Lid geworden op: za feb 26, 2005 19:44
Locatie: 's-Heerenhoek

Ik reed tot iets van 0.8 bar zonder bandenklem, eens met 0.7, maar toen ging het wel mis.

Heb ooit eens 0.5 erin gehad, en toen ging het na een paar wheelies op asfalt zelfs bijna mis. Ook met bandenklem.

De stelregel is dat je ongeveer tot 1 bar kunt gaan, daarboven gebeurt je niet zo vlug wat. Verdraaien van de band komt niet zomaar, gebeurt alleen bij hard gassen of knoerhard remmen. En dat kun je enigzins in de hand houden (nouja, ik niet, maar het kán)
Max_Kool
Berichten: 417
Lid geworden op: di mei 31, 2005 14:30
Locatie: Delfgauw

Ok top, dank mannen.
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

balanceerpoeder
Ik vind het toch meer iets wat je de verse stagiere laat halen in het magazijn.

Hoe balanceert het? Ik zou denken dat het zich tijdens het rijden verzamelt op het punt dat het verste van de as af ligt.
Max_Kool
Berichten: 417
Lid geworden op: di mei 31, 2005 14:30
Locatie: Delfgauw

Das precies hoe het werkt ja.
Zeeuwse Klei
Berichten: 198
Lid geworden op: za feb 26, 2005 19:44
Locatie: 's-Heerenhoek

Hoe het kan werken snap ik ook nog steeds niet, maar schijnbaar werkt het wel.
Het wordt al een behoorlijke tijd gebruikt bij trucks en ik geloof dat volgend jaar zelfs balanceerlood verboden wordt bij trucks in Duitsland. Dan is dit waarschijnlijk één van de weinige oplossingen.
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Max_Kool schreef:Das precies hoe het werkt ja.
Dan snap ik het nog niet want ik zie niet in waarom dat punt het lichtste punt van het wiel zou moeten zijn of waarom het precies tegenover het zwaarste punt ligt. Werkt het soms door het principe dat 1 gram onbalans op 1000 kilo minder te voelen is dan 1 gram op 1 kilo? Ik lees op het internet juist dat je MINDER gewicht nodig zou hebben (0.056699046kilo per wiel) dus wat dat betreft zou het interessant kunnen zijn (als ik uberhaupt mijn wielen zou balanceren).
folie
Berichten: 884
Lid geworden op: vr jan 13, 2006 13:40
Locatie: ja

speedphreax schreef:
Max_Kool schreef:Das precies hoe het werkt ja.
Dan snap ik het nog niet want ik zie niet in waarom dat punt het lichtste punt van het wiel zou moeten zijn of waarom het precies tegenover het zwaarste punt ligt. quote]

Het is niet de bedoeling dat het spul op 1 plek blijft zitten.
Het is ook geen poeder, maar het zijn balletjes.
De werking is dynamisch. Het is een massa die beweegt tov de onbalans in de band. Een beetje zoals dat blok beton in je wasmachine wat in tegenfase gaat trillen met de onbalans in de trommel.
(In werktuigbouwkunde heet zoiets een 'harmonic balancer' of 'tuned mass dampener')
In vrachtwagenbanden gebruiken ze wel eens een paar golfballen.
Ik vraag me af of het nuttig is voor een enduro. Het lijkt me meer iets voor wielen die de theorie beter benaderen, zoals vrachtwagenwielen.
Snelle richtingsveranderingen zoals bij enduro lijkt me niks.
Max_Kool
Berichten: 417
Lid geworden op: di mei 31, 2005 14:30
Locatie: Delfgauw

Enkele jaren geleden las ik ergens een artikel over een soort van ringen die in de velgrand van een auto werden geklikt, achter de wieldop. In deze ringen zaten ook loden balletjes. Perfect rond dus die ringen. En dat werkte ook gewoon (nooit meer iets van gehoord trouwens).

Dus ik kan nog niet verklaren hoe het werkt, maar blijkbaar werkt het, ook als de "kogelbaan" rond is. Misschien voortaan een handje visloodjes door het ventiel heen frotten? :P

(bovenbuurman weet meer van werktuigbouw dan ik vrees ik)
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

folie schreef:Snelle richtingsveranderingen zoals bij enduro lijkt me niks.
Ook voor de vering niet geweldig, onafgeveerd gewicht wordt namelijk groter :idea:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Plaats reactie