acceleratiepomp 520

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Gast

hallo allemaal.

ik heb een vraag over de acceleratie pomp van mijn 520 (2001)
nu lees ik overal dat ie maar +/- 1 sec moet inspuiten,
maar spuit wel een sec. of drie in..
nu wou ik dat afstellen, maar zie daarvoor geen boutje of zo.
ik lees wel over dat hij verkort moet worden, maar niet HOE. :roll:
hebben ze dat in mattighofen dan niet goed gehad????
maar voor verbetering ben ik wel
groet'n Marco.
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Ik heb net die modificatie uitgevoerd en ook een andere naald en sproeier gemonteerd. Hier staat alles wat je wilt weten... Inclusief dyno sheets

http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/120910/1
Jan :)
Berichten: 312
Lid geworden op: wo mar 24, 2004 16:50
Locatie: Brampton, ON Canada

speedphreax schreef:Ik heb net die modificatie uitgevoerd en ook een andere naald en sproeier gemonteerd. Hier staat alles wat je wilt weten... Inclusief dyno sheets

http://www.motor-forum.nl/forum/topic.php/120910/1
Hoe bevalt het Honda membraam ;)
Heb je trouwens wel lang mee gewacht.
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Jongens,

kijk soms ook eens wat beter op ons eigenste forum. 3 Jaar geleden schreef ik hier al hoe de acceleratie terug te brengen naar 1 seconde...

Zie hier --> http://alpha.messageboard.nl/182/viewto ... highlight=

En zo'n JD-kitje is echt aan te raden. Gewoon bestellen in de States en laten opsturen. Doe er dan ook nog een Boyesen acceleratie-dekseltje bij, en je hebt nooit nog last van een slecht oppakkende KTM...

Jo VdB
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Jo VdB schreef:
En zo'n JD-kitje is echt aan te raden. Gewoon bestellen in de States en laten opsturen. Doe er dan ook nog een Boyesen acceleratie-dekseltje bij, en je hebt nooit nog last van een slecht oppakkende KTM en honda

Jo VdB
Dat is precies wat ik vandaag ook in mijn nieuwe speeltje heb gemonteerd
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Jan :)
Berichten: 312
Lid geworden op: wo mar 24, 2004 16:50
Locatie: Brampton, ON Canada

adje schreef:
Jo VdB schreef:
En zo'n JD-kitje is echt aan te raden. Gewoon bestellen in de States en laten opsturen. Doe er dan ook nog een Boyesen acceleratie-dekseltje bij, en je hebt nooit nog last van een slecht oppakkende KTM en honda

Jo VdB
Dat is precies wat ik vandaag ook in mijn nieuwe speeltje heb gemonteerd

Heeft dat dekseltje niet op een KTM gezeten? :wink:

Sluit me verders bij Jo aan mijn KTM liep ook het beste met het JD-Kitje.
Honda membraam (vork verbuigen gaat niet bij 2003 model en nieuwer) en Boyesen deksel.
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Ik heb het niet door middel van zo'n JD kitje gedaan maar door de naald van een Yamaha te nemen en een 165 (!) sproeier. Dyno test bij Heiden tuning leerde me dat dat ook gewoon goed is. Het voordeel hiervan is dat je het bij de lokale motorzaak kunt bestellen en dat het goedkoper is.

Yamaha naald (type OBELN): 5NL-14916-EN-00
Honda accpomp kitje : 16021-MEB-771 (met dank aan Jan:))

Overigens pakte mijn KTM nooit slecht op maar had ik wel het idee dat de afstelling niet helemaal optimaal was.
Gast

speedphreax, dat heb ik ook....
ik heb niet het idee dat hij niet goed staat afgesteld..
maar zoals ik al heb gezegd:
ik ben in voor verbetering!!!
het kan altijd beter!!
Gebruikersavatar
Wortel
Berichten: 381
Lid geworden op: zo jan 16, 2005 14:00
Locatie: Purmerend
Contacteer:

Heb een tijdje geleden ook de JD kit en het Honda membraan gemonteerd op mijn EXC525 2003 en het ding pakt sindsdien veel beter op en hij verbruikt een stuk minder benzine!

Het was mij idd opgevallen dat hij veel te rijk stond toen ik hem kreeg en na wat rommelen met sproeiers en naaldhoogtes ben ik uitgekomen bij de JD kit.
Gast

ja, jullie praten allemaal over 525!!
ik heb nog een ouwe 520 van 2001..
of is er niets veranderd???
Jan :)
Berichten: 312
Lid geworden op: wo mar 24, 2004 16:50
Locatie: Brampton, ON Canada

melkboer marco schreef:ja, jullie praten allemaal over 525!!
ik heb nog een ouwe 520 van 2001..
of is er niets veranderd???
525 en 520 zijn bijde 510 CC...
De carburateur van de 520 is net iets anders als die van de 525.

Voor de 520 kan je dus prima volgens de methode doen die Jo heeft gepost.

Jo heeft trouwens ook een 520.
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Ik had nou juist begrepen dat dat niet helemaal waar was. EXC's van 2003 en later hebben in feite een SX kop omdat ze vanaf toen dezelfde mal zijn gaan gebruiken. Daardoor is zijn deze motoren slechter af te stellen dan de vroege types.

Dit is wat 'Folie' er over schreef op motor-forum:
Er is al een paar keer gevraagd om jetting adviezen.
Ik heb me hier voor mijn motor een keer in verdiept.
Dit heb ik na veel zoeken op KTM talk gevonden voor de 450/525 EXC’s vanaf 2003.

Deze EXC’s zijn berucht om hun ‘off idle bog’. Die wordt veroorzaakt omdat KTM vanaf 2003 hetzelfde gietstuk voor de EXC kop gebruikt als voor de SX'en. Dit gietstuk is ontworpen voor een 41mm carb en vooral veel power bovenin. Het inlaattraject is eigenlijk te groot voor de 39 mm carb. Hierdoor flowt ie niet goed bij lage toerentallen met verslikken als gevolg.

De EXC’s komen van de fabriek met een DTN naald erbij, en daar wordt ie dan meestal zo goed mogelijk mee afgesteld. Ik denk omdat een naald verwisselen iets duurder dan alleen maar een grotere hoofdsproeier erin jassen. De DTN is aan de arme kant (zie ‘needle chart’), en daarom moet er zo’n grote hoofdsproeier, 180 of meer bij.
In feite blijft zelfs bij volgas de tip van de naald in de emulsiebuis nog de grootste restrictie. Probeer maar en laat je hoofdsproeier er helemaal uit: merk je niks van.

De meeste (prof)rijders in de US rijden met een jetting kit van JD (James Dean) maar die is alleen in de US te koop en nogal duur. Ik wilde het met ‘standaard’ componenten voor elkaar krijgen. De aanbevolen naald is dan een OCEMN, maar die bleek lastig te krijgen.

Wat dicht in de buurt komt is een OBELN. Die is een maatje korter en dus een clipje rijker, verder hetzelfde. OB betekent dat ie gecoat is, en dus minder snel slijt.
(grappig: OB= coated needle, OC=brass needle) Te bestellen bij de Yamaha dealer: bestelnr 5NL-14916-EN-00
Meestal moet het clipje in de vijfde positie van boven. Soms in de vierde.

Bij de OBELN hoort een kleinere hoofdsproeier dan origineel (!) omdat ie zoveel rijker is. JD raadde zelfs een 155 aan. Ik ben voor de veiligheid op 165 gaan zitten.

Voor de stationair sproeier werkt de originele 42 het best. Een 45 kan ook, maar beter is een 42 en de mengselschroef iets verder open (2 slagen of nog iets meer) De werking van de mengselschroef begint iets later dan die van de stat sproeier, dus je krijgt een overgang van arm naar rijker, wat beter is voor je gasrespons.


Verder is het heel belangrijk (geldt voor allemaal) dat je de duur van je acceleratiepomp ‘squirt’ korter maakt.
Origineel spuit dat ding VEEL te lang, wel een paar seconden, dat mag max 1 seconde zijn. Ook het beginstijdstip ff checken, dat ie niet tegen je schuif sprietst.

De oudere FCR’s hadden een nokje waar je heel makkelijk een stelschroefje in kon boren/tappen om de duur te beperken maar ik geloof dat dat bij een 2005 niet meer gaat. Als je naar het mechaniek kijkt snap je wel hoe het werkt.
Je kunt het geloof ik ook oplossen door een Honda diafragmadekseltje te gebruiken onder in de acc pomp.
Gast

bij mijn motor zit er een OBDTM naald
en ik heb er een 185 sproeier in zitten!!??(175 origineel)
ik lees niets over een OBDTMnaald??
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

melkboer marco schreef:bij mijn motor zit er een OBDTM naald
en ik heb er een 185 sproeier in zitten!!??(175 origineel)
ik lees niets over een OBDTMnaald??
OBDTM de standaard naald voor oudere EXC's en hij is zelfs nog ietsje armer dan een OBDTN maar hij ligt er wel heel vlak bij. Maargoed... dat maakt voor jou niets uit want dit hele naaldenverhaal geldt zowiezo niet exact op die manier voor jouw EXC omdat die van voor 2003 is.
Plaats reactie