Deze is voor de "echte" techneuten onder ons.
Ik zet hier een plaatje neer van een zuigertje en jullie moeten mij vertellen hoe de spoeling etc verloopt. Zeg maar wat je denkt, ik bepaal wel wat ik geloof.
Ik wil weer iets gaan veranderen aan de spoeling en wie weet brengen jullie wel wat ideeen naar voren.
Het betreft hier dus een 125cc zuiger, lopend in een Gilardoni(husqvarna) cilinder.
Ik wil deze motor meer trekkracht van onderuit gaan geven zodat hij wat gemakkelijker(nog gemakkelijker eigenlijk) te rijden is op het zwaar technisch zuid-frankrijk.
Ik heb ook nog ergens een poort schemaatje liggen maar dat komt later wel.
Onderop de foto zitten de smeergaatjes voor de uitlaatbrug.
Beoordeling spoeling 125cc zuiger
Moderator: ghulst
Is het niet makkelijker om een voor een tandje minder te gaan rijden? Ik zie alleen twee boobies op je zuiger maar dat komt door mijn zieke geest.
Wat me wel opvalt is dat je spoelingpatroon niet symmetrisch is als tenminste de onderkant de uitlaatkant is..
Wat me wel opvalt is dat je spoelingpatroon niet symmetrisch is als tenminste de onderkant de uitlaatkant is..
OK, ik ga de uitdaging aan... we gaan de moeilijke weg.. prachtig..
Volgens mij zal een kleinere diameter carburateur en smallere spoelpoorten en meer gericht naar het midden ipv naar de uitlaatpoort onderin wat meer kracht geven. Misschien een andere reedvalve met minder of stuggere plaatjes. Ook moet de uitlaatpoort lager komen te zitten zodat de arbeidsslag langer wordt, maar dat is misschien te regelen met de powervalve instellingen en/of voetpakking maar dan wordt de compressie weer lager en dat willen we juist niet....
Wat je eigenlijk wil is de mengselstroom een hogere snelheid geven bij lagere toerentallen dus moeten de spoelpoort doorgangen smaller, toch? Hoe wil je trouwens de poorten kleiner maken? Met epoxy ofzo?
De compressie verhogen zal ook wel helpen door te rommelen met de voetpakking en/of de kop, of de ontsteking te vervroegen maar dan moet je wel weer opletten wat voor benzine je gaat tanken om pingelen te voorkomen.
Zwaarder vliegwiel? Of toch maar een kleiner voortandwiel..
Volgens mij zal een kleinere diameter carburateur en smallere spoelpoorten en meer gericht naar het midden ipv naar de uitlaatpoort onderin wat meer kracht geven. Misschien een andere reedvalve met minder of stuggere plaatjes. Ook moet de uitlaatpoort lager komen te zitten zodat de arbeidsslag langer wordt, maar dat is misschien te regelen met de powervalve instellingen en/of voetpakking maar dan wordt de compressie weer lager en dat willen we juist niet....
Wat je eigenlijk wil is de mengselstroom een hogere snelheid geven bij lagere toerentallen dus moeten de spoelpoort doorgangen smaller, toch? Hoe wil je trouwens de poorten kleiner maken? Met epoxy ofzo?
De compressie verhogen zal ook wel helpen door te rommelen met de voetpakking en/of de kop, of de ontsteking te vervroegen maar dan moet je wel weer opletten wat voor benzine je gaat tanken om pingelen te voorkomen.
Zwaarder vliegwiel? Of toch maar een kleiner voortandwiel..
Uhmmm je geeft leuke dingen aan. Maar even over dat spoelingspatroon. Welke kant spoelt er op dit moment het beste? Ik wil hem graag symmetrisch krijgen, dus..
En dan op je andere opmerkingen terugkomend.
De compressie had ik al verhoogt door de cilinder te verlagen(voetpakking 0.3mm ipv 0.7mm) en hierdoor is dus de uitlaatpoort ook omlaag gekomen. Tevens heb ik nog een veilige squish van 1.0mm. Mijn krukas is dichtgemaakt om de compressie in het carter te verhogen.
Momenteel kijk ik naar de spoelpoorten om die te verbeteren met epoxy.
Ik zat meer te denken aan om de mengstroom beter naar achteren te richten wat bij lage toeren een betere cilindervulling zou moeten opbrengen dus meer PK's.
Zwaarder vliegwiel...haha zie ander topic, zit er al op.
En dan op je andere opmerkingen terugkomend.
De compressie had ik al verhoogt door de cilinder te verlagen(voetpakking 0.3mm ipv 0.7mm) en hierdoor is dus de uitlaatpoort ook omlaag gekomen. Tevens heb ik nog een veilige squish van 1.0mm. Mijn krukas is dichtgemaakt om de compressie in het carter te verhogen.
Momenteel kijk ik naar de spoelpoorten om die te verbeteren met epoxy.
Ik zat meer te denken aan om de mengstroom beter naar achteren te richten wat bij lage toeren een betere cilindervulling zou moeten opbrengen dus meer PK's.
Zwaarder vliegwiel...haha zie ander topic, zit er al op.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Lastig hoor.. dit is moeilijke materie omdat het veranderen van spoelpatronen allerlei gewenste (en ongewenste!) wervelingen kunnen veroorzaken. Het lijkt me dat als je de achterste spoelpoorten meer naar achteren of naar het midden richt (dus niet richting uitlaatpoort) je inderdaad een betere cilindervulling kan krijgen bij lagere toeren.
Voor de rest gaat dit boven mijn pet en is eigenlijk voer voor professionele tuners maar ben wel heel erg benieuwd hoe alles werkt.
Oh ja, het expansie volume en de lengte van de uitlaat heeft ook effekt op verkregen kracht in een bepaald toerengebied..
Voor de rest gaat dit boven mijn pet en is eigenlijk voer voor professionele tuners maar ben wel heel erg benieuwd hoe alles werkt.
Oh ja, het expansie volume en de lengte van de uitlaat heeft ook effekt op verkregen kracht in een bepaald toerengebied..
Ja ook voor mij is het "boven m'n pet" materie, alleen houd ik me maar vast aan een aantal vastigheden zoals daar zijn:
Tegenovergestelde spoelpoorten moeten tegelijk openen, en hier lag bij mij al winst, want de standaard cilinder had de rechter hoofdpoort eerder open als de linker hoofdpoort. Ja ja die italianen kunnen goed gieten(niet dus). Dat was dus een eerste winst puntje. Daarna bleek dat de cilinder over het carter stak, daar gaat je low-end flow. Oke ook opgelost.
Nu zit ik eigenlijk te denken om de boostpoort eerder te laten openen dan de hoofd en bij spoelpoorten, waardoor de eerste straal dus naar boiven gericht wordt. Nu opent alles tegelijk, wat hedendaags gebruikelijk is. Ik zag ook dat de bijpoorten een lelijke knik maken waardoor de flow teveel richting uitlaat gaat. Hier wat JB weld proppen lijkt ook winst op te leveren.
Ik ben dus eigenlijk een beetje lowbudget aan het klooien.
Ik zal nog fotootjes maken om het een en ander te verduidelijken.
Mijn vraag nu is, moet ik en hoeveel eerder zal ik de boostpoort laten openen?
Tegenovergestelde spoelpoorten moeten tegelijk openen, en hier lag bij mij al winst, want de standaard cilinder had de rechter hoofdpoort eerder open als de linker hoofdpoort. Ja ja die italianen kunnen goed gieten(niet dus). Dat was dus een eerste winst puntje. Daarna bleek dat de cilinder over het carter stak, daar gaat je low-end flow. Oke ook opgelost.
Nu zit ik eigenlijk te denken om de boostpoort eerder te laten openen dan de hoofd en bij spoelpoorten, waardoor de eerste straal dus naar boiven gericht wordt. Nu opent alles tegelijk, wat hedendaags gebruikelijk is. Ik zag ook dat de bijpoorten een lelijke knik maken waardoor de flow teveel richting uitlaat gaat. Hier wat JB weld proppen lijkt ook winst op te leveren.
Ik ben dus eigenlijk een beetje lowbudget aan het klooien.
Ik zal nog fotootjes maken om het een en ander te verduidelijken.
Mijn vraag nu is, moet ik en hoeveel eerder zal ik de boostpoort laten openen?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Aha, dat slechte gietwerk verklaart het assymmetrische patroon op je zuiger. Wat voor motor is het eigenlijk?
Maar of je je boostpoort eerder moet laten openen?? Ik zou het niet weten... Het is wel zo dat hoe eerder je poorten opent hoe korter je arbeidsslag wordt en als je kracht bij lage toeren wil hebben dan heb je juist een lange arbeidsslag nodig. Heeft het ook niet met een bepaalde wervelsnelheid te maken die je wilt bereiken bij een laag toerental? Dat is uit te rekenen maar vraag me niet hoe...
Misschien een goed boek kopen over 2T tuning?
Maar of je je boostpoort eerder moet laten openen?? Ik zou het niet weten... Het is wel zo dat hoe eerder je poorten opent hoe korter je arbeidsslag wordt en als je kracht bij lage toeren wil hebben dan heb je juist een lange arbeidsslag nodig. Heeft het ook niet met een bepaalde wervelsnelheid te maken die je wilt bereiken bij een laag toerental? Dat is uit te rekenen maar vraag me niet hoe...
Misschien een goed boek kopen over 2T tuning?
Of misschien een goede site.
Probeer deze maar eens www.macdizzy.com daar staan leuke artikeltjes op.
Het betreft een huskie uit '99, diegene waar chiodi wereldkampioen op is geworden, alleen dan met een andere cilinder......
Probeer deze maar eens www.macdizzy.com daar staan leuke artikeltjes op.
Het betreft een huskie uit '99, diegene waar chiodi wereldkampioen op is geworden, alleen dan met een andere cilinder......
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Dat lijkt me wel, bougie is wit en de zuiger nogal zwart
http://2stroke-tuning.nl/thread.php?thr ... 9b5742c4c3
De boostpoort of boosterpoorten blazen normaal richting de bougie, spoelers over de zuiger.
De timing is meestal iets later dan de spoelers zelf, omdat anders het verse megsel de uitlaat vrij direct ingaat.
En als de boosters eerder openen wordt er na het openen veel druk verloren, maar volume gaat er minder doorheen. Als de spoelers dan openen dan ben je de top van dde ruk al kwijt.
Lijkt erop dat er veel brandstof op de zuiger neerslaat.
Zuiger lijkt wel uit een maxi te komen waar de uitlaat redelijk van dicht zit
(Meeste winst valt overgens meestal te halen in uitlaatsystemen.)
http://2stroke-tuning.nl/thread.php?thr ... 9b5742c4c3
De boostpoort of boosterpoorten blazen normaal richting de bougie, spoelers over de zuiger.
De timing is meestal iets later dan de spoelers zelf, omdat anders het verse megsel de uitlaat vrij direct ingaat.
En als de boosters eerder openen wordt er na het openen veel druk verloren, maar volume gaat er minder doorheen. Als de spoelers dan openen dan ben je de top van dde ruk al kwijt.
Lijkt erop dat er veel brandstof op de zuiger neerslaat.
Zuiger lijkt wel uit een maxi te komen waar de uitlaat redelijk van dicht zit
(Meeste winst valt overgens meestal te halen in uitlaatsystemen.)
Laatst gewijzigd door Rudy op wo jan 18, 2006 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Werkslag van een 2 takt wordt bepaald door de hoogte van het uitlaatkanaal. Ook wel logisch er zullen toch eerst de gassen uit moeten voordat er weer vers mengel naar binnen kanWortel schreef:Aha, dat slechte gietwerk verklaart het assymmetrische patroon op je zuiger. Wat voor motor is het eigenlijk?
Maar of je je boostpoort eerder moet laten openen?? Ik zou het niet weten... Het is wel zo dat hoe eerder je poorten opent hoe korter je arbeidsslag wordt en als je kracht bij lage toeren wil hebben dan heb je juist een lange arbeidsslag nodig.
A. Graham Bell - Two Stroke Performance Tuning is wel een goed boek
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Klopt.. daar stond ik niet bij stil, de uitlaatpoort is altijd het hoogst...Werkslag van een 2 takt wordt bepaald door de hoogte van het uitlaatkanaal. Ook wel logisch er zullen toch eerst de gassen uit moeten voordat er weer vers mengel naar binnen kan Grapje/Razz
Hee Rudy, waar bleef je nu zo lang. Ik dacht dat je op trainingskamp was.Rudy schreef:Dat lijkt me wel, bougie is wit en de zuiger nogal zwart
De boostpoort of boosterpoorten blazen normaal richting de bougie, spoelers over de zuiger.
De timing is meestal iets later dan de spoelers zelf, omdat anders het verse megsel de uitlaat vrij direct ingaat.
En als de boosters eerder openen wordt er na het openen veel druk verloren, maar volume gaat er minder doorheen. Als de spoelers dan openen dan ben je de top van dde ruk al kwijt.
Verklaar even bougie wit en zuiger zwart, want volgens mij praat je nu ook over m'n vorige topic met die krukaslagers, toch?
Als je nu naar het spoelpatroon kijkt, welke kant spoelt dan beter??? Links of rechts?
Dat van dat drukverlies wil ik wel geloven, dat is dus de reden dat ze alle poorten tegelijk laten openen. Toch heb ik boostpoorten gezien die iets eerder openende, zeg maar 0.2mm eerder. Dit om bij lage gassnelheden de cilinder even leeg te duwen.
Fijn dat je 2stroke tuning weer even onder de aandacht brengt, ik was hem even vergeten.
Ik denk dat ik me nogmaals ga concentreren op het gelijk openen van de poorten, want daar zit nog een ietsje verschil in. Dan zal ik even naar die achterste spoelpoorten kijken, misschien dat ik die iets naar achteren moet laten richten, dat doe ik dan met JB weld. Dat is ook weer weg te halen mocht het niets worden.
Afijn, ga weer wat lees werk verrichten, tot later.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Ps Nog even over die drukverliezen wanneer een poort eerder zou openen.
Nu ik er nog een keer over nadenk kom ik steeds meer tot de conclusie dat dat wel eens belangrijk zou kunnen zijn.
Dat ik dus eigenlijk met m'n handen van die boostpoort af moet blijven wat betreft eerder laten openen....
Je doet alles om zoveel mogelijk carter druk te generen en dat verkloot je dan door je druk weg te laten glippen met het openen van een poort.
Ik denk dat spoelpatroon de belangrijkste gegadigde is om meer low-end te bereiken.
Maar misschien is dat ietsje eerder openen van de boostpoort toch geen gek idee. ha ha ha het blijft aanklooien.
Waar is de Harry Nolte als je hem nodig hebt???? Wat? In de USA?!
Nu ik er nog een keer over nadenk kom ik steeds meer tot de conclusie dat dat wel eens belangrijk zou kunnen zijn.
Dat ik dus eigenlijk met m'n handen van die boostpoort af moet blijven wat betreft eerder laten openen....
Je doet alles om zoveel mogelijk carter druk te generen en dat verkloot je dan door je druk weg te laten glippen met het openen van een poort.
Ik denk dat spoelpatroon de belangrijkste gegadigde is om meer low-end te bereiken.
Maar misschien is dat ietsje eerder openen van de boostpoort toch geen gek idee. ha ha ha het blijft aanklooien.
Waar is de Harry Nolte als je hem nodig hebt???? Wat? In de USA?!
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Ik kick deze weer even onder de aandacht.
Volgens mijn gegevens laat mijn zuiger zien dat de rechterkant minder goed spoelt als de linkerkant.
Dat zou de oorzaak moeten zijn in het verschil wat je ziet midden op de zuiger.
Het zou kunnen dat een poort iets eerder opent maar dat is gauw te zien. Wat ook zou kunnen is dat de spoeling anders gericht staat, links tov rechts.
Is mijn gedachte juist?
Volgens mijn gegevens laat mijn zuiger zien dat de rechterkant minder goed spoelt als de linkerkant.
Dat zou de oorzaak moeten zijn in het verschil wat je ziet midden op de zuiger.
Het zou kunnen dat een poort iets eerder opent maar dat is gauw te zien. Wat ook zou kunnen is dat de spoeling anders gericht staat, links tov rechts.
Is mijn gedachte juist?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Ik denk dat het inderdaad veel te maken heeft met het richten van de poorten (lastig te meten trouwens!).
De zo genaamde boostpoort (poort die richting kop gerichtstaat) wordt express later geopend, zoals jij zelf al aangas geeft het veel teveel druk verlies als je een zo'n klein lullig poortje open, terwijl de hoeveelheid gassen die er doorheen stromen vrij laag zijn.
De zo genaamde boostpoort (poort die richting kop gerichtstaat) wordt express later geopend, zoals jij zelf al aangas geeft het veel teveel druk verlies als je een zo'n klein lullig poortje open, terwijl de hoeveelheid gassen die er doorheen stromen vrij laag zijn.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300