Beste mensen!
Ik wil in de zomer met een paar maten een soort "tour de l'europe" gaan maken. We hebben daarvoor ongeveer 4 à 5 weken de tijd. Zijn er mensen die daarmee ervaring hebben? Ik ben geïnteresseerd in routes, prijzen, accomodaties enzovoorts!
Groeten,
HaaJee
Rondje Europa
Moderator: ghulst
-
- Contacteer:
Ik ben enkele jaren geleden van Tilburg naar Zwitserland gereden (offroad). Ik heb hier alle kaarten (een stuk of twintig) nog van liggen inclusief het roadbook. Het roadbook is helaas niet meer up to date. Maar ja, dit "ritje" is kinderspel voorbij een rondje europa als je het tenminste ook offroad wilt doen neem ik aan. Indien je in het bezit van de oude Noppennieuws(en) bent, lees dan de uitgebreide reportage hierover in nr.17
-
- Contacteer:
Heb een vriend die vorig jaar in twee weken 3000 km heeft gedaan met een quad. Hij is in het bezit van een Garmin Streetpilot III en heeft de route vooraf volledig uitgestippeld zonder km autostrade en overgebracht naar zijn gps.
Om mooie wegen uit te zoeken heeft hij gebruik gemaakt van een michelin kaart waarop mooie wegen in het groen aangeduid staan.
Voor overnachting heeft hij geen zaken op voorhand voorzien. Als hij er genoeg van had stopte hij gewoon en zocht overnachting. Dit was nochtans in het topseizoen maar hij heeft er geen problemen mee gehad. Had wel een tentje mee voor noodgevallen. Op deze manier was hij niet gebonden aan dagelijkse kilometers en kon hij stoppen wanneer hij wou. Als het een dag te slecht weer was, deed ie maar 100 km of zelfs niets.
Ik denk dat dit een ideale methode is. Als je niet offroad gaat is een gps het ideale.
Om mooie wegen uit te zoeken heeft hij gebruik gemaakt van een michelin kaart waarop mooie wegen in het groen aangeduid staan.
Voor overnachting heeft hij geen zaken op voorhand voorzien. Als hij er genoeg van had stopte hij gewoon en zocht overnachting. Dit was nochtans in het topseizoen maar hij heeft er geen problemen mee gehad. Had wel een tentje mee voor noodgevallen. Op deze manier was hij niet gebonden aan dagelijkse kilometers en kon hij stoppen wanneer hij wou. Als het een dag te slecht weer was, deed ie maar 100 km of zelfs niets.
Ik denk dat dit een ideale methode is. Als je niet offroad gaat is een gps het ideale.
No LImit Grizzly : Go Big of Go Home !
Je schrijft niet of het rondje offroad moet zijn, maar ik vermoed van niet.
Ik heb op mijn site e.a. staan aan motorcampings en -pensions. Het is altijd wel leuk om er een paar van mee te nemen in een vakantie. De sfeer is vaak gemoedelijker en minder formeel dan in een normaal hotel: http://home.wanadoo.nl/smr/wwwlinks/campho.htm
Wat routes betreft, wij zoeken vaak de groen gemarkeerde wegen op de Michelin kaart. Dat werkt erg goed.
Voor sites met routes zie:
http://home.wanadoo.nl/smr/wwwlinks/routes.html
Voor reisverhalen waar je misschien iets bruikbaars uit kunt halen zie: http://members.home.nl/brughuis/verhalen/index.html
Daar staat o.a. een verslag bij van Tour d'Europe van de KNMV.
Ik heb op mijn site e.a. staan aan motorcampings en -pensions. Het is altijd wel leuk om er een paar van mee te nemen in een vakantie. De sfeer is vaak gemoedelijker en minder formeel dan in een normaal hotel: http://home.wanadoo.nl/smr/wwwlinks/campho.htm
Wat routes betreft, wij zoeken vaak de groen gemarkeerde wegen op de Michelin kaart. Dat werkt erg goed.
Voor sites met routes zie:
http://home.wanadoo.nl/smr/wwwlinks/routes.html
Voor reisverhalen waar je misschien iets bruikbaars uit kunt halen zie: http://members.home.nl/brughuis/verhalen/index.html
Daar staat o.a. een verslag bij van Tour d'Europe van de KNMV.
Superinformatie so far mensen, complimenten!
Dus, groene routes op Michelinkaarten, GPS en de site van Louise (ziet er goed uit trouwens!). Die tour de l'europe van de KNMV is me iéts te bikkel. 16 dagen beetje kort... We willen ook nog wat zien
Wat zijn de adviezen wat betreft de grensovergangen, benzine (prijs/kwaliteit), onderhoud onderweg (reis- en kredietbrief?) onmisbaar gereedschap, dat soort dingen?
Voor alle helderheid: het wordt geen offroadtour.
Bedankt alvast!!
Dus, groene routes op Michelinkaarten, GPS en de site van Louise (ziet er goed uit trouwens!). Die tour de l'europe van de KNMV is me iéts te bikkel. 16 dagen beetje kort... We willen ook nog wat zien
Wat zijn de adviezen wat betreft de grensovergangen, benzine (prijs/kwaliteit), onderhoud onderweg (reis- en kredietbrief?) onmisbaar gereedschap, dat soort dingen?
Voor alle helderheid: het wordt geen offroadtour.
Bedankt alvast!!
Ooit reed ik met een xr250 en tasje achterop via B-wegen naar Istrie; gewoon op standaard wegenkaarten de route uitgestippeld en in klein formaat in de borstzak; campings in overvloed en aardige mensen onderweg ook. Niks GPS en toch over de GrossGlockner. Moet ik toch nog eens overdoen.
-
- Contacteer:
jeez##@@!! ik dacht dat je off-road zou gaan!!
.... eindexamen middelbare school gedaan en met kaartje achterin de zakagenda naar Italië gereden op een 25 jaar oude Norton met een PTT-tentje (ja, écht) achterop..... Het zijn wél andere tijden
Nee serieus, over de weg heb je echt geen GPS nodig en is voor een ontspannen tuf-vakantie over secundaire dreven zelfs contra-productief.
.... eindexamen middelbare school gedaan en met kaartje achterin de zakagenda naar Italië gereden op een 25 jaar oude Norton met een PTT-tentje (ja, écht) achterop..... Het zijn wél andere tijden
Nee serieus, over de weg heb je echt geen GPS nodig en is voor een ontspannen tuf-vakantie over secundaire dreven zelfs contra-productief.
Trail rijden: zo langzaam als mogelijk om er doorheen te komen genieten van het natuurschoon.
Ben nog niet zo lang aan het motorren, mijn enige offroad ervaring is een paar keer bakkenist bij zijspancrossen. Het staat absoluut op mijn to-dolijstje, maar eerst maar eens gewoon over het asfalt jagen!
PTT-tent? Zo'n groen reparatiegeval?
PTT-tent? Zo'n groen reparatiegeval?
Ready to rrrrumble!
-
- Contacteer:
'..groen reparatiegeval' Ja, zo'n ding, alleen waren ze toen nog van mottig, ooit wit, katoen.
Trail rijden: zo langzaam als mogelijk om er doorheen te komen genieten van het natuurschoon.
GPS is leuk speelgoed, maar nodig heb je het echt niet.
Koop een paar goede kaarten.
Met welke landen willen jullie beginnen ?
Koop een paar goede kaarten.
Met welke landen willen jullie beginnen ?
't Wordt linksom of rechtsom. M.a.w.:
linksom: België, Frankrijk, Spanje, Italië, Oostblok, Duitsland, Nederland.
rechtsom: Duitsland, Oostblok, Italië, Spanje, Frankijk, België, Nederland.
We moeten nog kiezen, mijn voorkeur gaat naar rechtsom uit. Gevoelskwestie eigenlijk. Ik wilde maar eens even een stapel Michelinkaarten in gaan slaan. Goed plan?
linksom: België, Frankrijk, Spanje, Italië, Oostblok, Duitsland, Nederland.
rechtsom: Duitsland, Oostblok, Italië, Spanje, Frankijk, België, Nederland.
We moeten nog kiezen, mijn voorkeur gaat naar rechtsom uit. Gevoelskwestie eigenlijk. Ik wilde maar eens even een stapel Michelinkaarten in gaan slaan. Goed plan?
Ready to rrrrumble!
Meestal stippel ik thuis een route uit voor de eerste dag of dagen, afhankelijk van ons doel. En dan eenmaal op pad zien we wel wat we verder doen.
Voor zo'n eerste aanrij-route is best wel iets te vinden op het net. Bijvoorbeeld :
http://www.motorroutes.nl/prov/int/Rout ... n_KNMV.htm
Dit is een beschrijving van een weekend Harz. Het bevat een kant klare aanrij-route naar de Harz. Kan een leuke route zijn de eerste dag.
Voor zo'n eerste aanrij-route is best wel iets te vinden op het net. Bijvoorbeeld :
http://www.motorroutes.nl/prov/int/Rout ... n_KNMV.htm
Dit is een beschrijving van een weekend Harz. Het bevat een kant klare aanrij-route naar de Harz. Kan een leuke route zijn de eerste dag.