Ik rij met een quad Yamaha 660 Grizzly en zou er graag een grotere zuiger in steken. Ben door Ruud Fredriks aangeraden om naar Aart Nolen te gaan. Zou zeer betrouwbaar zijn. Heeft iemand ervaring met die persoon. Kent er iemand een betrouwbaar adres in België, liefst iemand die ervaring heeft met de 660 mono.
Heb hem eens opgebeld. Prijzen zien er mij redelijk uit. Wat denk jij van een grotere zuiger, doen of niet ? Met de huidige standaard zuiger heeft iedereen vrij veel olieverbruik (10 cl op 100-150 km). Aart beweert met de JE piston geen noemenswaardig verbruik meer te hebben. Wel risico dat hij te warm loopt. Daarom adviseerd hij een oliekoeler en/of digitale olietemperatuurmeter.
Heeft iemand ervaring met de extra oliekoeler ? Ik zou niet weten waar ik hem moet plaatsen ?
Heeft iemand ervaring met de olietemperatuurmeter ? Is dat water/modderbestendig ?
Alle hulp is welkom.
Grotere zuiger steken, doen of afblijven ?
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
heb er in de moto73 idd wel eens wat over gelezen. Al vind ik 1 liter op 1000km erg veel (toen was het ook nog een bij bmw die dat vind ik niet kan maken)Kees schreef:Sinds wanneer is 10cc op 150km. veel?
Volgens mij hanteren de meeste fabrikanten als max. 1000cc op 1000km.
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
-
- Berichten: 258
- Lid geworden op: di nov 05, 2002 18:12
- Locatie: Langemark - West-Vlaanderen - België
- Contacteer:
Is er iemand die weet waar ik in België mijn cilinder kan laten uitboren ?
No LImit Grizzly : Go Big of Go Home !
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Idd op de hts autotechniek (zit mijn broer) gebruiken ze bijna hetzelfde blok om mee te racen (komt d8 ik iets van 70-75 pk uit)de ex zot schreef:Die 660 blokken zijn veel gebruikt en opgeboord door S.O.S. racers. Ik zou daar eens mijn licht opsteken, want ik geloof dat ze makkelijk 70 pk eruit haalden.
Ro
Al win je met alleen een bigbore kit niet zo gekk veel (of je moet er 800cc van kunnen maken ofzo)
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: za nov 23, 2002 17:53
- Locatie: Villanueva del Trabuco
- Contacteer:
De SuperMonos komen dik over de 80 pk., maarreh.... dat is niet een kwestie van alleen maar een zuiger. Verder zijn dit blokken voor rácen en is onderhoud/verbruik irrelevant. Bovendien rijden deze dingen niet erg 'fijn' zeg maar.
In de regel is de japanse originele zuiger een waar kunstwerk dat NIET te verbeteren is. Ja, je kunt sterkere gesmede zuigers kopen, maar die zijn altijd onevenredig veel zwaarder en dat heeft tot gevolg dat.... gebed zonder einde als je het netjes wil doen.
Olieverbruik ligt eerder aan zuigerveren, klepgeleiders of een loopvlakbeschadiging in de cilinderwand.
Samengevat: als je olieverbruik wil verlagen, moet je géén grotere zuiger monteren.
Overigens, je schrijft er niet bij hoeveel jouw blok gedraaid heeft. Moet ie wellicht nog inlopen?!
Kijk, een quad heeft dan vier wielen, het is géén autoblok, maar een motorfietsblok met een veel hoger specifiek vermogen. Zoals hier al gezegd, is 10 cc op 100-150 km. echt niet veel, erg weinig zelfs. Verder mag een dikke éénpitter gerust méér olieverbruiken dan een vierpitter van dezelfde totale inhoud.
Als het olieverbruik wérkelijk te hoog wordt, moet je cilinder en zuiger reviseren. Liefst met origineel spul.
Voor de rest is 'verbeteren' nauwelijks mogelijk, ook niet door gerenommeeerde tuners. Als je daadwerkelijk gaat rekenen hebben 'verbeteringen' vrijwel zonder uitzondering een negatief totaal-resultaat; het kost ergens anders altijd meer dan het oplevert.
Tenzij je een specifiek probleem wil oplossen, de 'kosten' kent én voor lief neemt is standaard héél goed.
In de regel is de japanse originele zuiger een waar kunstwerk dat NIET te verbeteren is. Ja, je kunt sterkere gesmede zuigers kopen, maar die zijn altijd onevenredig veel zwaarder en dat heeft tot gevolg dat.... gebed zonder einde als je het netjes wil doen.
Olieverbruik ligt eerder aan zuigerveren, klepgeleiders of een loopvlakbeschadiging in de cilinderwand.
Samengevat: als je olieverbruik wil verlagen, moet je géén grotere zuiger monteren.
Overigens, je schrijft er niet bij hoeveel jouw blok gedraaid heeft. Moet ie wellicht nog inlopen?!
Kijk, een quad heeft dan vier wielen, het is géén autoblok, maar een motorfietsblok met een veel hoger specifiek vermogen. Zoals hier al gezegd, is 10 cc op 100-150 km. echt niet veel, erg weinig zelfs. Verder mag een dikke éénpitter gerust méér olieverbruiken dan een vierpitter van dezelfde totale inhoud.
Als het olieverbruik wérkelijk te hoog wordt, moet je cilinder en zuiger reviseren. Liefst met origineel spul.
Voor de rest is 'verbeteren' nauwelijks mogelijk, ook niet door gerenommeeerde tuners. Als je daadwerkelijk gaat rekenen hebben 'verbeteringen' vrijwel zonder uitzondering een negatief totaal-resultaat; het kost ergens anders altijd meer dan het oplevert.
Tenzij je een specifiek probleem wil oplossen, de 'kosten' kent én voor lief neemt is standaard héél goed.
Trail rijden: zo langzaam als mogelijk om er doorheen te komen genieten van het natuurschoon.
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: za nov 23, 2002 17:53
- Locatie: Villanueva del Trabuco
- Contacteer:
Oh, enneh, Rudy, 1 : 1000 véél? Al eens opgeteld wat jouw CR verbruikt?
15 liter benzine op 100 kilometer gaat er wel in toch? Da's 150 liter op 1000. 2% daarvan is????........ DRIE liter ;-(
15 liter benzine op 100 kilometer gaat er wel in toch? Da's 150 liter op 1000. 2% daarvan is????........ DRIE liter ;-(
Trail rijden: zo langzaam als mogelijk om er doorheen te komen genieten van het natuurschoon.
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
ja en??? ik heb 2-taktHuertecilla schreef:Oh, enneh, Rudy, 1 : 1000 véél? Al eens opgeteld wat jouw CR verbruikt?
15 liter benzine op 100 kilometer gaat er wel in toch? Da's 150 liter op 1000. 2% daarvan is????........ DRIE liter ;-(
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
-
- Berichten: 127
- Lid geworden op: za nov 23, 2002 17:53
- Locatie: Villanueva del Trabuco
- Contacteer:
'2-takt rules' in ieder geval wat (olie)verbruik betreft
en ja, Rudy, hoe denk je anders dat ik het 'sommetje' kon maken
en ja, Rudy, hoe denk je anders dat ik het 'sommetje' kon maken
Trail rijden: zo langzaam als mogelijk om er doorheen te komen genieten van het natuurschoon.
Nikolas schreef:Ik rij met een quad Yamaha 660 Grizzly en zou er graag een grotere zuiger in steken. Ben door Ruud Fredriks aangeraden om naar Aart Nolen te gaan. Zou zeer betrouwbaar zijn. Heeft iemand ervaring met die persoon. Kent er iemand een betrouwbaar adres in België, liefst iemand die ervaring heeft met de 660 mono.
Heb hem eens opgebeld. Prijzen zien er mij redelijk uit. Wat denk jij van een grotere zuiger, doen of niet ? Met de huidige standaard zuiger heeft iedereen vrij veel olieverbruik (10 cl op 100-150 km). Aart beweert met de JE piston geen noemenswaardig verbruik meer te hebben. Wel risico dat hij te warm loopt. Daarom adviseerd hij een oliekoeler en/of digitale olietemperatuurmeter.
Heeft iemand ervaring met de extra oliekoeler ? Ik zou niet weten waar ik hem moet plaatsen ?
Heeft iemand ervaring met de olietemperatuurmeter ? Is dat water/modderbestendig ?
Alle hulp is welkom.
Gewoon helemaal niet doen is het allerbeste.
De kosten wegen niet op tegen het meestal toch teleurstellende resultaat.
Volgens mij is ook het olieverbruik niets bijzonders.
Stefan Doek.
Nolen in stijen is een goed en betrouwbaar adres ook wel eens een yam op laten boren door hem. Hij heefd er zat ervaring mee maar meer vermogen kost geld en je moet waarschijnlijk meer aanpassen op het op elkaar afgestemd te krijgen.
Dus een dikkere zuiger is niet meer vermogen. Daar komt meer voor kijken( dus kosten) Versleten is je blok nog niet dus het is wat je wilt.
het beste Nikolas doei Franzz
Dus een dikkere zuiger is niet meer vermogen. Daar komt meer voor kijken( dus kosten) Versleten is je blok nog niet dus het is wat je wilt.
het beste Nikolas doei Franzz