Ik heb effe een vraagje, als ik rij in de vierde versnelling en hoog in de toeren ga schiet hij uit deze versnelling en gaat terug naar de derde . Dit heeft hij al een tijdje maar nu ik wat vaker rij is dit erg vervelend.
- Wat is er precies fout?
- Wat moet ik vervangen?
- Hoeveel zou dit ongeveer kosten?
Mijn motor heeft dit alleen in de vierde versnelling, de rest werkt perfect.
Ik wil dit maken maar weet niet wat er precies mis is.
Alvast bedankt
Jeroen
4rde versnelling is slecht
Moderator: ghulst
kan veel en weinig zijn, maar er gaan veel uren inzitten om dit op te lossen. Het blok moet open..... en dan kun je het volgende tegenkomen:
schakelvork krom en/of afgesleten, maar het waarschijnlijkste is dat of van het vierde versnellingstandwiel of het tandwiel ernaast de "dogs" zijn afgerond. Als deze rond worden dan pakken ze niet echt lekker meer in het andere tandwiel en schieten dan dus bij gasgeven eruit, en dit verschijnsel wordt alleen maar erger. Zeer netjes schakelen en rustig gasgeven kan het verschijnsel nog wat verdoezelen maar uiteindelijk moet er een nieuw tandwiel in.
schakelvork krom en/of afgesleten, maar het waarschijnlijkste is dat of van het vierde versnellingstandwiel of het tandwiel ernaast de "dogs" zijn afgerond. Als deze rond worden dan pakken ze niet echt lekker meer in het andere tandwiel en schieten dan dus bij gasgeven eruit, en dit verschijnsel wordt alleen maar erger. Zeer netjes schakelen en rustig gasgeven kan het verschijnsel nog wat verdoezelen maar uiteindelijk moet er een nieuw tandwiel in.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
- mxrider#28
- Berichten: 436
- Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16
Rudy (lid van het forum) weet daar alles van zijn 2de en 3de versnelling hebben eruit gelegen volgens mij.ktm_gs300 schreef:aha, en zijn de schakelvorken/tandwielen erg prijzig?
Alvast bedankt
ja, zeker tandwielen zijn prijzig. Prijzen van 50 a 60 euro zijn niet ondenkbaar, maar dat staat in het niet met de tijd dat het kost om het een en ander open te maken
We kunnen wel over prijzen praten, maar de schade is nog niet geheel vastgesteld, dus ....
We kunnen wel over prijzen praten, maar de schade is nog niet geheel vastgesteld, dus ....
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Niets toe te voegen maar wat mij betreft is deze analyse 100% spot on.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
mijn 3de versneling van mijn TT 350 was kapot en daar moesten 2 nieu<e tandwielen in + een nieuwe schakelvork
de schakel vork kost maximum 20 euro en de tandwiel zoals huski zegt 50/60 euro maar bij mijn motor was eht werk het duurste het werk koste 250 euro ongeveer
dus asl je het zelf doet kun je al vlug 10 000 bfr ( 250 euro ) besparen
veel suc6 er mee
de schakel vork kost maximum 20 euro en de tandwiel zoals huski zegt 50/60 euro maar bij mijn motor was eht werk het duurste het werk koste 250 euro ongeveer
dus asl je het zelf doet kun je al vlug 10 000 bfr ( 250 euro ) besparen
veel suc6 er mee
St-service onderhoud revisie motorblokken-veering
jah ik ga het zelf doen, ik heb het al een keer eerder laten doen en de rekening beviel me niet echt 500 euro aan werk kosten!!. Ik neem gewoon de tijd, op het moment is alles eraf wat me belemerd het blok uit het frame te halen, dus dit weekend gaat het blok uit elkaar.
Als ik vast kom te zitten dan vraag ik gewoon hoe het moet op het forum
Als ik vast kom te zitten dan vraag ik gewoon hoe het moet op het forum
Honda crf 250
wij hadden ook zelf het motoriblok uit de kader gehaald en allen het blok naar de delaer gebracht om dat we nooit een 4 takt hebben opengedaan
de werk kosten alleen waren 250 euro + 250 euro stukken
de werk kosten alleen waren 250 euro + 250 euro stukken
St-service onderhoud revisie motorblokken-veering
Zorg er wel voor dat je het juiste gereedschap hebt, met name de trekker voor het vliegwiel en leg de hamer ver weg!
Probeer er eerst achter te komen welke kant van het blok los kan , zonder dat je de hele krukas uit zijn lagers moet trekken.
En draai alleen de cilinder eraf zonder de kop te demonteren!
En neem de tandwielen mee naar de shop zodat je zeker de goede krijgt (cross vs Enduro misschien?)
veul succes
Probeer er eerst achter te komen welke kant van het blok los kan , zonder dat je de hele krukas uit zijn lagers moet trekken.
En draai alleen de cilinder eraf zonder de kop te demonteren!
En neem de tandwielen mee naar de shop zodat je zeker de goede krijgt (cross vs Enduro misschien?)
veul succes
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250
Hoe halen jullie eigelijk die schroef de het vliegwiel vasthoud er af? met een boegie stopper tegen de zuiger of met zo'n luchtsleutel ofzow? en hoeduur is zon sleutel wel niet?
en moet ik die powervalve mechanica ook maar laten zitten?
waarom dit zo?En draai alleen de cilinder eraf zonder de kop te demonteren!
en moet ik die powervalve mechanica ook maar laten zitten?
Honda crf 250
btje laat , maar toch.
Als je alleen de voet van de cilinder los haalt dan kan de kop en dus ook de koppakking blijven zitten, scheelt weer een paar Euri.
Normaliter gaat de cilinder eraf, een paspen in het smallend, twee kunststof blokken op het carter waar de paspen op rust en dan het vliegwiel en de moer van de primaire aandrijving losdraaien.
Moer van de koppeling gaat het beste door twee stalen platen (oude) elkaar te lassen en hier een stalen strip van 3 a 4 mm op lassen.
Hiermee houd je dan de koppelingsnaaf tegen.
Mocht je dit niet hebben of kunnen dan moet je deze moer lossen als het blok nog in het frame zit met de ketting erop en in de hoogste versnelling (met de rem erop).
Suc6 (als het nog niet gelukt was).
Als je alleen de voet van de cilinder los haalt dan kan de kop en dus ook de koppakking blijven zitten, scheelt weer een paar Euri.
Normaliter gaat de cilinder eraf, een paspen in het smallend, twee kunststof blokken op het carter waar de paspen op rust en dan het vliegwiel en de moer van de primaire aandrijving losdraaien.
Moer van de koppeling gaat het beste door twee stalen platen (oude) elkaar te lassen en hier een stalen strip van 3 a 4 mm op lassen.
Hiermee houd je dan de koppelingsnaaf tegen.
Mocht je dit niet hebben of kunnen dan moet je deze moer lossen als het blok nog in het frame zit met de ketting erop en in de hoogste versnelling (met de rem erop).
Suc6 (als het nog niet gelukt was).
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
EXC450-R / KLX250