Ik ben me aan het orienteren voor de aankoop van een enduro van KTM, Husqvarna of Husaberg, ben er nog niet uit, in ieder geval iets van 500cc viertakt of meer en bouwjaar +-2000... Ik wil 'm gaan gebruiken voor bos, veldweg, beetje straat, offroadritje ed
nu las ik op marktplaats.nl het volgende:
--
Te Koop: KTM 525 EXC, bouwjaar 2003, kenteken februari 2003.
I.Z.G.S.T.
Heeft 1 jaar stil gestaan wegens blessure, weinig km's
Aantoonbare rekening van blokrevisie in januari 2005.
--
De motor zag er heel goed uit. Maar; weinig km's en toch al gereviseerd Wie kan me dat uitleggen? Zijn die blokken zo slecht of zo?
Blok uit 2003, weinig km, waarom dan gereviseerd??
Moderator: ghulst
Wat is weinig km's Of zijn de weing km's alleen cross km's, gemaakt door een snelle crosser? En wat is er gereviseerd? Normaal gesproken wordt een motor met weinig km's echt niet gereviseerd of er moet bijv. zand ingekomen zijn. Door diverse gezondheidsproblemen heeft mijn 450 EXC van juli 2003 ook pas 1450 km gelopen, maar die wordt echt niet gereviseerd, de motor zier er nog super mooi uit en is technisch nog perfect. Ik wel eens gehoord dat de 525 uit 2003 soms problemen met de krukas lagers en 3e versnelling krijgt, maar als dit voorkomt is dit perfect op te lossen. Dus ik zou even vragen wat is er gereviseerd en waarom Is het antwoord naar tevredenheid dan zou ik hem gewoon kopen. Je kunt in de meeste gevallen toch beter een motor kopen uit 2003 dan uit 2000.
Wat voor merk was het ook al weer?
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
-
- Berichten: 111
- Lid geworden op: di sep 21, 2004 15:11
- Locatie: ferwert (noord friesland)
- Contacteer:
mijn Yamaha yz250f uit 2004 heeft bij de vorige eigenaar ook een revisie gehad, was nog geen jaar oud
We hebben het hier over een race machine (Racing Four Stroke), dat betekent dat omwille van het hoge vermogen in combinatie met het lichte gewicht meer onderhoud nodig is dan bijvoorbeeld een Honda XR blok of een KTM LC4 blok.
Elke hoog vermogen cross of race blok van elk merk zal meer onderhoud vragen dan een huis tuin en keuken motorblok, er wordt ten eerste niet zachtzinnig mee omgesprongen en om het hoge vermogen te krijgen zijn de onderdelen zo licht mogelijk gemaakt. Het is het een of het ander; of racen op het scherpst van de snede (Honda CRF, KTM EXC, Yamaha YZF/WRF) en wat meer onderhoud of wat rustiger aan doen (Honda XR, Suzuki DR, KTM LC4) en minder onderhoud plegen.
Mijn ervaring met het KTM 525EXC blok is dat deze voor het geleverde vermogen zeer betrouwbaar is als je maar wel op tijd je olie en filters vervangt. Ik heb er nu een dikke 90 (zware...) uurtjes opstaan en nog geen enkel probleem gehad. Het kopen van een gebruikte racemachine brengt altijd risico's met zich mee want je weet de geschiedenis niet maar als het aantoonbaar is dat er een revisie (door wie uitgevoerd?) is geweest dan is de KTM een goeie koop. Dat geldt trouwens ook voor de Yamaha YZF/WRFen.
Elke hoog vermogen cross of race blok van elk merk zal meer onderhoud vragen dan een huis tuin en keuken motorblok, er wordt ten eerste niet zachtzinnig mee omgesprongen en om het hoge vermogen te krijgen zijn de onderdelen zo licht mogelijk gemaakt. Het is het een of het ander; of racen op het scherpst van de snede (Honda CRF, KTM EXC, Yamaha YZF/WRF) en wat meer onderhoud of wat rustiger aan doen (Honda XR, Suzuki DR, KTM LC4) en minder onderhoud plegen.
Mijn ervaring met het KTM 525EXC blok is dat deze voor het geleverde vermogen zeer betrouwbaar is als je maar wel op tijd je olie en filters vervangt. Ik heb er nu een dikke 90 (zware...) uurtjes opstaan en nog geen enkel probleem gehad. Het kopen van een gebruikte racemachine brengt altijd risico's met zich mee want je weet de geschiedenis niet maar als het aantoonbaar is dat er een revisie (door wie uitgevoerd?) is geweest dan is de KTM een goeie koop. Dat geldt trouwens ook voor de Yamaha YZF/WRFen.
Bedankt voor jullie reacties! Ik denk dat ik in mijn geval beter voor de LC4 kan gaan, aangezien ik een robuuster blok prettiger vind en niet echt een racemachine nodig heb. Jammer eigenlijk, ik vind de exc 'n stuk mooier als de LC4, om maar te zwijgen over het gewicht...
Denk erom! Alles hangt af van je rijstijl, bij een rustige rijstijl kan ook een racemachine het lang uithouden. Als je alles eruit haalt en continu op de limit rijdt , ja dan...
Dus dat wil helemaal niet zeggen dat je daarom voor een LC4 of een soortgelijke machine moet kiezen.
Een EXC of een WRF zijn heerlijk in het terrein vanwege hun geringere gewicht en hoger vermogen.
Dus dat wil helemaal niet zeggen dat je daarom voor een LC4 of een soortgelijke machine moet kiezen.
Een EXC of een WRF zijn heerlijk in het terrein vanwege hun geringere gewicht en hoger vermogen.
EXC 525 zeer goed, mijne uit 2003 alles mee gedaan, 14000km 350uren, nooit iets stuk gehad, loopt als nieuw.alles heeft te maken met de rijstijl en de verzorgen van het filter en de olie.Wortel schreef:Denk erom! Alles hangt af van je rijstijl, bij een rustige rijstijl kan ook een racemachine het lang uithouden. Als je alles eruit haalt en continu op de limit rijdt , ja dan...
Dus dat wil helemaal niet zeggen dat je daarom voor een LC4 of een soortgelijke machine moet kiezen.
Een EXC of een WRF zijn heerlijk in het terrein vanwege hun geringere gewicht en hoger vermogen.
Niet iedereen verstaat hetzelfde onder een revisie. Zeker als een motor verkocht moet worden heet het snel een revisie als meer dan 1 schroefje los is geweest.
Maurice
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
De mijne (EXC 520, model 2001) moet nu gereviseerd worden.
Dit wil zeggen : nieuwe cylinder, nieuwe zuiger, nieuwe drijfstang, alle lagers in blok worden vervangen, nieuwe kleppen en klepgeleiders, klepzittingen terug "pas" zetten, enkele tandwielen van de versnellingsbak worden vervangen, enz.
Alles bij elkaar zo'n 2.500 € .... Dat noem ik een revisie !
De reden ligt simpelweg bij mij : ik heb het blok vol water/modder laten lopen, en daar kan zo'n blok niet tegen...
Het blok had zo'n 9.000 KM. Daarvoor was er eigenlijk nooit iets stuk geweest. Wel steeds goed olie ververst, distributieketting tijdig vervangen enz.
Als iemand interesse heeft, wil ik hem graag verkopen.
En dit wegens aanschaf van een 300 cc tweetakt.
Jo VdB
Dit wil zeggen : nieuwe cylinder, nieuwe zuiger, nieuwe drijfstang, alle lagers in blok worden vervangen, nieuwe kleppen en klepgeleiders, klepzittingen terug "pas" zetten, enkele tandwielen van de versnellingsbak worden vervangen, enz.
Alles bij elkaar zo'n 2.500 € .... Dat noem ik een revisie !
De reden ligt simpelweg bij mij : ik heb het blok vol water/modder laten lopen, en daar kan zo'n blok niet tegen...
Het blok had zo'n 9.000 KM. Daarvoor was er eigenlijk nooit iets stuk geweest. Wel steeds goed olie ververst, distributieketting tijdig vervangen enz.
Als iemand interesse heeft, wil ik hem graag verkopen.
En dit wegens aanschaf van een 300 cc tweetakt.
Jo VdB
Na of voor de revisie?Als iemand interesse heeft, wil ik hem graag verkopen.
Dat is een behoorlijk bedrag om even in het water te vallen. (ik neem aan dat dat gebeurd is??) bale voor je
Ik ben van plan om morgen de stukken al te laten bestellen, zodat er dinsdag gestart kan worden met het werk. het blok ligt al compleet uit elkaar bij de dealer.JBassie schreef:Na of voor de revisie?Als iemand interesse heeft, wil ik hem graag verkopen.
Dat is een behoorlijk bedrag om even in het water te vallen. (ik neem aan dat dat gebeurd is??) bale voor je
Ik ben niet in het water gevallen, maar wel in een diep moddergat gereden Hier vastgereden, motor draaide nog, en via luchtfilter die vuiligheid binnengekregen...
Jo VdB
Daarom heb ik dus zo'n hekel om door diep water te rijden.
Daar voorkom je een hoop ellende mee.
Daar voorkom je een hoop ellende mee.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
Voel met je mee Jo
Dat heb ik ook eens meegemaakt, omgevallen in een moddergat, alleen heb ik er nog een jaar mee rond gereden, voordat mijn bigend uit elkaar spatte
Straks heb je wel weer een gloednieuw blok
Maar wat zeg je nu Een 2takt voor jouw
Dat heb ik ook eens meegemaakt, omgevallen in een moddergat, alleen heb ik er nog een jaar mee rond gereden, voordat mijn bigend uit elkaar spatte
Straks heb je wel weer een gloednieuw blok
Maar wat zeg je nu Een 2takt voor jouw
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Da's goed pech, Jo!Jo VdB schreef:De mijne (EXC 520, model 2001) moet nu gereviseerd worden.
Dit wil zeggen : nieuwe cylinder, nieuwe zuiger, nieuwe drijfstang, alle lagers in blok worden vervangen, nieuwe kleppen en klepgeleiders, klepzittingen terug "pas" zetten, enkele tandwielen van de versnellingsbak worden vervangen, enz.
Alles bij elkaar zo'n 2.500 € .... Dat noem ik een revisie !
De reden ligt simpelweg bij mij : ik heb het blok vol water/modder laten lopen, en daar kan zo'n blok niet tegen...
Het blok had zo'n 9.000 KM. Daarvoor was er eigenlijk nooit iets stuk geweest. Wel steeds goed olie ververst, distributieketting tijdig vervangen enz.
Als iemand interesse heeft, wil ik hem graag verkopen.
En dit wegens aanschaf van een 300 cc tweetakt.
Jo VdB
Maarreh... waarom 300cc 2takt?
Maurice
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
I'm not paranoid... Everybody *is* following me!
Omdat 2-takt techniek
a) veel simpelder is qua techniek
b) minder kost als het kapot gaat
Een 300 cc omdat
c) dat ook rijdt als een" tractor" (net zoals een 520)
Trouwens, ik hoor meer en meer dat er velen overstappen van dure 4-takten naar "goedkopere" 2-takten
Nadeel :
--> het verbruik
Dus als iemand een pico bello gereviseerde 520 wil ... 't is bij mij dat hij/zij moet zijn. Rest van de motor is picco bello in orde, dat kunnen er veel getuigen hier op het forum.
Jo VdB
a) veel simpelder is qua techniek
b) minder kost als het kapot gaat
Een 300 cc omdat
c) dat ook rijdt als een" tractor" (net zoals een 520)
Trouwens, ik hoor meer en meer dat er velen overstappen van dure 4-takten naar "goedkopere" 2-takten
Nadeel :
--> het verbruik
Dus als iemand een pico bello gereviseerde 520 wil ... 't is bij mij dat hij/zij moet zijn. Rest van de motor is picco bello in orde, dat kunnen er veel getuigen hier op het forum.
Jo VdB
Goede keus Jo. Kijk ook eens bij het topic Merken/types ervaringen. Ik heb nu na 65 uur alleen een nieuw setje veren gemonteerd. Zuigertje compleet gaat pas bij 100uur op advies van Albert bij Brouwer Motors. Dit hoor ik ook van anderen zoals bijv. Henkzelf. .
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
En een 300 tweetakt is bijna 10 kg lichter als een 520, en die kg's voel je echt. Nadeel blijft natuurlijk het hogere verbruik bij buitenlandse tochten.Jo VdB schreef:Omdat 2-takt techniek
a) veel simpelder is qua techniek
b) minder kost als het kapot gaat
Jo VdB
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
Jo VdB schreef: Ik ben niet in het water gevallen, maar wel in een diep moddergat gereden Hier vastgereden, motor draaide nog, en via luchtfilter die vuiligheid binnengekregen...
Jo VdB
Succes ermee
Dat is meteen de reden dat ik nooit geen 250f gekocht heb. Ik heb er wel eens overna gedacht (meer vermogen onderin was mijn grootste reden om over te stappen) maar vond ze veel te duur in onderhoud (en de aanschaf is zowizo ook al niet echt goedkoop).YZ 80 DAVID schreef:mijn Yamaha yz250f uit 2004 heeft bij de vorige eigenaar ook een revisie gehad, was nog geen jaar oud
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
-
- Berichten: 460
- Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
- Locatie: Tussen de olde wieven !
Ik ken ook een aantal rijders die terug gaan van een viertakt naar een dikke 2 takt vanwege budgettaire reden.
Denk dat ik de dikke 2 takt 360 cc Huskie ook maar blijf rijden.
Maakt wat meer lawaai dan een viertakt en je tankt wat vaker maar verder heeft het wel veel voordelen.
En een zuigertje doe je makkelijk zelf en kost je ook de kop niet.
Denk dat ik de dikke 2 takt 360 cc Huskie ook maar blijf rijden.
Maakt wat meer lawaai dan een viertakt en je tankt wat vaker maar verder heeft het wel veel voordelen.
En een zuigertje doe je makkelijk zelf en kost je ook de kop niet.
dat reviseren heeft ook weinig nut
een paar weken geleden ongeveer gehele blok laten reviseren om en na bij 1200 euries
vorige week terug gebeld omdat 5e versnelling af en toe raar deed
en vandaag dan uiteindelijk naar het lijkt een vastloper in de versnellingsbak
morgen maar weer terug brengen
een paar weken geleden ongeveer gehele blok laten reviseren om en na bij 1200 euries
vorige week terug gebeld omdat 5e versnelling af en toe raar deed
en vandaag dan uiteindelijk naar het lijkt een vastloper in de versnellingsbak
morgen maar weer terug brengen
Ik reviseer dus het meeste zelf. En dat het dan ook niet altijd goed gaat, dat heb ik dus een paar keer ondervonden. Paar keer met veel kosten tot gevolg en een keer gelukkig niet.
Die keer dat het geen geld kostte was toen ik de versnellingsbak met de hand aan het testen was. Dus zeg maar op de werkbank. Ik draai aan de uitgaande as, en schakel hem dan door zijn versnellingen heen. Goede mannier om te zien of alles goed zit. Afijn, alle versnellingen doen het netjes en leg het blok even op zijn kant om makkelijker te kunnen schakelen. Ik draai nog een keer aan de uitgaande as, en BAM!!!... hele blok zit vast. Geen vooruit of achteruit meer in te krijgen.
Afijn, blok weer open gemaakt en toen bleek dat ik een tussen ring op de verkeerde plaats had terug gedaan. Ringetje van 5 cent.
Als ik het blok niet op zijn kant had gelegd en gewoon was gaan rijden, dan....... was de catastrofe niet te overzien geweest, maar die keer had ik dus een engeltje....
Die ander paar keer niet
Die keer dat het geen geld kostte was toen ik de versnellingsbak met de hand aan het testen was. Dus zeg maar op de werkbank. Ik draai aan de uitgaande as, en schakel hem dan door zijn versnellingen heen. Goede mannier om te zien of alles goed zit. Afijn, alle versnellingen doen het netjes en leg het blok even op zijn kant om makkelijker te kunnen schakelen. Ik draai nog een keer aan de uitgaande as, en BAM!!!... hele blok zit vast. Geen vooruit of achteruit meer in te krijgen.
Afijn, blok weer open gemaakt en toen bleek dat ik een tussen ring op de verkeerde plaats had terug gedaan. Ringetje van 5 cent.
Als ik het blok niet op zijn kant had gelegd en gewoon was gaan rijden, dan....... was de catastrofe niet te overzien geweest, maar die keer had ik dus een engeltje....
Die ander paar keer niet
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?