Zo, ik heb me 1 minuut geleden geregistreerd en maar meteen m'n grote vraag als onderwerp opgegooid. Momenteel heb ik een BMW R1150GS (nickname GS forum is BMWeer), dit is m'n 2e GS. De eerste GS is regelmatig in het terrein geweest maar dat "speelt" behoorlijk zwaar.
Ik wil deze GS dus uit het terrein houden en een enduro aanschaffen.
Ik twijfel echter tussen 2 fietsen, of het wordt een Yamaha WR450f of het wordt een KTM 525 EXC. Voor beide enduro's zit een gespecialiseerde dealer vlakbij (yamaha-Sigmans uit Bakel / KTM JH MX service in Gemert) Ik zou graag willen weten waarom ik het beste voor een bepaald type kan gaan, zouden jullie mij je mening kunnen delen? De 2 fietsen zitten naar mijn mening vrij dicht bij elkaar. Alvast bedankt voor jullie reacties. groeten Erwin
hulp gevraagt aanschaf endurofiets
Moderator: ghulst
Luxe probleempje hoor..
Net wat je zegt, ze zitten dich bij elkaar. Ik zou persoonljk voor een WR450F kiezen, maar dat is meer onderbuikgevoel. In vind het model mooier. De KTM is zonder meer een prima motor.
In de artikeltjes die ik heb gelezen begreep ik altijd dat de WR in vergelijking tot andere 450 enduro's er wat "tammer" uitkwam, minder een knalharde enduro als bijv de Husky of KTM 450, of anders gezegd, meer een off-road dan een enduro, zeg maar.
Misschien is een wetenschappelijke aanpak beter; maak een lijstje met slijtagegevoelige onderdelen (remblokken, kettingsets, kabels, hendels en dat soort zaken) en kijk wat het duurst is. Ook het gevoel wat je bij de dealer hebt kan een rol spelen. Even zoeken op dit forum en je hebt al een hoop info.
Succes
Net wat je zegt, ze zitten dich bij elkaar. Ik zou persoonljk voor een WR450F kiezen, maar dat is meer onderbuikgevoel. In vind het model mooier. De KTM is zonder meer een prima motor.
In de artikeltjes die ik heb gelezen begreep ik altijd dat de WR in vergelijking tot andere 450 enduro's er wat "tammer" uitkwam, minder een knalharde enduro als bijv de Husky of KTM 450, of anders gezegd, meer een off-road dan een enduro, zeg maar.
Misschien is een wetenschappelijke aanpak beter; maak een lijstje met slijtagegevoelige onderdelen (remblokken, kettingsets, kabels, hendels en dat soort zaken) en kijk wat het duurst is. Ook het gevoel wat je bij de dealer hebt kan een rol spelen. Even zoeken op dit forum en je hebt al een hoop info.
Succes
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: do jan 27, 2005 15:47
- Locatie: Haasdonk - Beveren
- Contacteer:
hallo
ik heb ook jaren met de GS 1100 offroad gereden en gsritten georganiseert onder de naam
pepegs of quickly heb nu ook de keuze gemaakt een gs voor de baan
en een offroad voor het terrein ik heb gekozen voor TTRE 600 om dat ik
toch nog wat KM wil rijden en alles zelf wil onderhouden .de WR 450 was
een optie maar bij d ieteren( invoerder) wist men te vertellen dat een groot onderhoud
om de 8000km is (vervangen piston+krukas revisie)dat zag ik niet zitten
rij ongeveer 15000km offroad per jaar daar zijn natuurlijk de afrika reisKM bij. alles er een offroad is rij ik er met de motor ook heen.ik heb de TTRE wel wat moet aanpassen kwa vering en zo maar het budjet is
toch nog lager dan de WR 450 als ge natuurlijk wedstrijden gaat meedoen
is het wel een veel betere keuze die WR 450. allez veel succes met keuze.
die je maakt
peter.
ik heb ook jaren met de GS 1100 offroad gereden en gsritten georganiseert onder de naam
pepegs of quickly heb nu ook de keuze gemaakt een gs voor de baan
en een offroad voor het terrein ik heb gekozen voor TTRE 600 om dat ik
toch nog wat KM wil rijden en alles zelf wil onderhouden .de WR 450 was
een optie maar bij d ieteren( invoerder) wist men te vertellen dat een groot onderhoud
om de 8000km is (vervangen piston+krukas revisie)dat zag ik niet zitten
rij ongeveer 15000km offroad per jaar daar zijn natuurlijk de afrika reisKM bij. alles er een offroad is rij ik er met de motor ook heen.ik heb de TTRE wel wat moet aanpassen kwa vering en zo maar het budjet is
toch nog lager dan de WR 450 als ge natuurlijk wedstrijden gaat meedoen
is het wel een veel betere keuze die WR 450. allez veel succes met keuze.
die je maakt
peter.
Afrika reizen , Marokko, Senegal
Stteve en quickly bedankt voor jullie reactie!
Zelf neig ik ook eerder naar Yamaha, puur omdat ik met Yamaha's (weg)goede ervaringen heb. Ik heb dit forum en andere forums al doorgespit maar ben nog niet echt iets concreets tegengekomen dat m'n keus er makkelijker op maakt. ik weet dat de KTM uitgerust is met wat duurdere componenten (vering, stuur, remmen) en dat ie wat meer power heeft. Volgens mij heeft een WR power zat dus dat is geen reden om voor KTM te gaan. Een Yamaha TT600RE leek mij ook een leuke optie alleen zijn deze machines niet leverbaar in Nederland! Het grootste nadeel van m'n keuze is idd het onderhoud (en dan met name de revisie om de +/- 120 bedrijfsuren) elke 4 á 5 uur olieverversen is ook niet leuk maar dat moet ik m'n eigen dan maar aanleren. Ik ga as zaterdag proefrijden op een KTM, op een WR proefrijden krijg ik niet voor elkaar dus vergelijk is moeilijk.
Zelf neig ik ook eerder naar Yamaha, puur omdat ik met Yamaha's (weg)goede ervaringen heb. Ik heb dit forum en andere forums al doorgespit maar ben nog niet echt iets concreets tegengekomen dat m'n keus er makkelijker op maakt. ik weet dat de KTM uitgerust is met wat duurdere componenten (vering, stuur, remmen) en dat ie wat meer power heeft. Volgens mij heeft een WR power zat dus dat is geen reden om voor KTM te gaan. Een Yamaha TT600RE leek mij ook een leuke optie alleen zijn deze machines niet leverbaar in Nederland! Het grootste nadeel van m'n keuze is idd het onderhoud (en dan met name de revisie om de +/- 120 bedrijfsuren) elke 4 á 5 uur olieverversen is ook niet leuk maar dat moet ik m'n eigen dan maar aanleren. Ik ga as zaterdag proefrijden op een KTM, op een WR proefrijden krijg ik niet voor elkaar dus vergelijk is moeilijk.
Misschien is een Suzuki DR-Z wel een optie, geen extreme wedstrijdenduro, maar een prima betrouwbare all-rounder, met dito onderhoudsintervallen. Er zijn veel accessoires (tanks/rekjes/snelle spullen etc) voor te krijgen en hij is relatief goedkoop, bij vd Kuinder (mijn dealer) staat een Nieuwe DRZ400S voor 5600.00 euro.
Bij mijn dealer staat hij nieuw zelfs voor 4900 Euro.
Qua gewicht, als je van een GS afkomt is alles licht, maar da's maar relatief.
Die 525 is een monster; daar wapper je de hele dag achteraan en in één uur ben je moe: da's een veel brutaler koppel dan dat je van jouw trouwe beamer gewend bent. Jan;-) rijdt hem zelfs met autoclutch (wellicht om 'm beter te kunnen mennen, heb daar eigenlijk nooit naar gevraagd)
Je wilt ook nog af en toe de woestijn in kunnen en onderhoudsvrij lange ritten kunnen maken?
TTR is dan idd een goed idee; kan niets aan stuk. Maar kijk ook eens naar een Honda XR650. Het gewicht speelt jou geen parten, is minstens zo sterk qua koppel als een KTM 525, maar wellicht minder topvermogen. Is echter wel véél beter woestijnwaardig te maken.
In Zwitserland kan je ze nog bijna nieuw krijgen, aangezien ze daar tot op vorig jaar nog nieuw geïmporteerd werden (of was het twee jaar geleden?)
Ik rij zelf een DRZ400 en da's een compromis, zowel voor de woestijn als voor kruip-door-sluit-door, modderpartijen, zand e.d.
Nou, heel veel plezier met je selectie. Als we met 20 man ff een aankoopkeuring bij jouw gekozen dealer moeten doen, dan komen we hoor!
Grx,
Noppy
Qua gewicht, als je van een GS afkomt is alles licht, maar da's maar relatief.
Die 525 is een monster; daar wapper je de hele dag achteraan en in één uur ben je moe: da's een veel brutaler koppel dan dat je van jouw trouwe beamer gewend bent. Jan;-) rijdt hem zelfs met autoclutch (wellicht om 'm beter te kunnen mennen, heb daar eigenlijk nooit naar gevraagd)
Je wilt ook nog af en toe de woestijn in kunnen en onderhoudsvrij lange ritten kunnen maken?
TTR is dan idd een goed idee; kan niets aan stuk. Maar kijk ook eens naar een Honda XR650. Het gewicht speelt jou geen parten, is minstens zo sterk qua koppel als een KTM 525, maar wellicht minder topvermogen. Is echter wel véél beter woestijnwaardig te maken.
In Zwitserland kan je ze nog bijna nieuw krijgen, aangezien ze daar tot op vorig jaar nog nieuw geïmporteerd werden (of was het twee jaar geleden?)
Ik rij zelf een DRZ400 en da's een compromis, zowel voor de woestijn als voor kruip-door-sluit-door, modderpartijen, zand e.d.
Nou, heel veel plezier met je selectie. Als we met 20 man ff een aankoopkeuring bij jouw gekozen dealer moeten doen, dan komen we hoor!
Grx,
Noppy
Die 525 is een monster; daar wapper je de hele dag achteraan en in één uur ben je moe: da's een veel brutaler koppel dan dat je van jouw trouwe beamer gewend bent. Jan;-) rijdt hem zelfs met autoclutch (wellicht om 'm beter te kunnen mennen, heb daar eigenlijk nooit naar gevraagd)
Dat ligt er maar aan hoe je rijdt. Als je het gas open houdt dan ben je idd na 1 uur moe, een KTM 525 is een monster maar je kunt er ook heel goed rustig mee rijden.
Ik geloof van niet; ze zijn gelijktijdig geannonceerd. Er zijn drie smaken, gesorteerd van tam naar wild:
- S voor Street Legal
- E voor Enduro (Jürgen Overveld is daar verleden jaar nog champ mee geworden)
- K voor Kick
Volgens mensen die het kunnen weten is de Kick-versie even krachtig als de KTM EXC450. Hij heeft andere nokkenassen, dikkere pumper carb en een lichter vliegwiel dan de Street legal versie.
De Street legal heeft wel weer een echt subframe.
De vering is vanaf bouwjaar 2003 voor alle modellen een Showa Cartridge vork met 18-voudig instelbare ingaande en uitgaande vering, plus veervoorspanning van de achterveer.
Ik heb gisteren een setje 'nog sneller' nokkenassen gekocht via eBay voor 127 Euri. Ik heb met de S-versie momenteel 43PK op het achterwiel en wil kijken of dat richting de 50PK kan, maar het koppel is het aller belangrijkst, zonder echt offers te doen naar de onderhoudsintervallen. Die zijn normaal olie en oliefilter verversen bij iedere 10.000km.
Laatst was er iemand in de USA die ontevreden was over zijn cockpitje: die ging maar tot 99.999km, maar dat was een koerier, die hem beroepsmatig gebruikte!
Bij onderwerp 'Merkervaring' staat er een dossier van de S en eentje van de E-serie. Op www.travelmaniacs.nl staat er een kort ervaringsbericht van Jan Vlietland op de site.
Nou veel succes en laat ons weten wat het geworden is!
Take care,
Noppy
- S voor Street Legal
- E voor Enduro (Jürgen Overveld is daar verleden jaar nog champ mee geworden)
- K voor Kick
Volgens mensen die het kunnen weten is de Kick-versie even krachtig als de KTM EXC450. Hij heeft andere nokkenassen, dikkere pumper carb en een lichter vliegwiel dan de Street legal versie.
De Street legal heeft wel weer een echt subframe.
De vering is vanaf bouwjaar 2003 voor alle modellen een Showa Cartridge vork met 18-voudig instelbare ingaande en uitgaande vering, plus veervoorspanning van de achterveer.
Ik heb gisteren een setje 'nog sneller' nokkenassen gekocht via eBay voor 127 Euri. Ik heb met de S-versie momenteel 43PK op het achterwiel en wil kijken of dat richting de 50PK kan, maar het koppel is het aller belangrijkst, zonder echt offers te doen naar de onderhoudsintervallen. Die zijn normaal olie en oliefilter verversen bij iedere 10.000km.
Laatst was er iemand in de USA die ontevreden was over zijn cockpitje: die ging maar tot 99.999km, maar dat was een koerier, die hem beroepsmatig gebruikte!
Bij onderwerp 'Merkervaring' staat er een dossier van de S en eentje van de E-serie. Op www.travelmaniacs.nl staat er een kort ervaringsbericht van Jan Vlietland op de site.
Nou veel succes en laat ons weten wat het geworden is!
Take care,
Noppy
Ik zou ff laten weten wat het uiteindelijk geworden is;
Vandaag besteld Yamaha WR450f, op 4 april kan ik 'm afhalen!
Ik kon 'm volgende week al afhalen wanneer ik dit wilde maar ik had m'n vrouw belooft eind maart / half april. Is toch een mooie consessie hé 4 april?
"ben blij man modus"
Vandaag besteld Yamaha WR450f, op 4 april kan ik 'm afhalen!
Ik kon 'm volgende week al afhalen wanneer ik dit wilde maar ik had m'n vrouw belooft eind maart / half april. Is toch een mooie consessie hé 4 april?
"ben blij man modus"
Nupke,
Van harte gefeliciteerd! De WRF is een prachtige fiets, voor mij wat aan de snelle felle kant, maar heeft prachtige specifikaties:
- goeie carburateur
- mooie titanium kleppen (dacht ik)
- upside-down
- goeie velgen, waarschijnlijk ook wel goeie spaken
en last but not least, is ook een heel leuk woestijnsetje voor te koop!
Ik heb er een keertje op gereden op het strand Mulde , stuurt zeer scherp!
Noppy
Van harte gefeliciteerd! De WRF is een prachtige fiets, voor mij wat aan de snelle felle kant, maar heeft prachtige specifikaties:
- goeie carburateur
- mooie titanium kleppen (dacht ik)
- upside-down
- goeie velgen, waarschijnlijk ook wel goeie spaken
en last but not least, is ook een heel leuk woestijnsetje voor te koop!
Ik heb er een keertje op gereden op het strand Mulde , stuurt zeer scherp!
Noppy
Gefeliciteerd Nupke.
Bij mij is de 1150GS eruit gegaan nadat ik een KTM525 had gekocht.
(eddy lemmens is lekker dichtbij)
Het ging mij toen pas echt opvallen hoe zwaar die dingen eigenlijk zijn.
Heb nog wel een R80GS, die blijft.
Weet je wat otr routes in Deurne?
Bij mij is de 1150GS eruit gegaan nadat ik een KTM525 had gekocht.
(eddy lemmens is lekker dichtbij)
Het ging mij toen pas echt opvallen hoe zwaar die dingen eigenlijk zijn.
Heb nog wel een R80GS, die blijft.
Weet je wat otr routes in Deurne?
smurf.
Bedankt voor je lofzang Noppy, ik heb op de beurs in Den Bosch ook nog even naar de Suzuki gekeken maar ik vond het toch fijner om niets meer (behoudens evt. kleine wijzigingen)aan een fiets te hoeven aanpassen, daarnaast trok het karakter me enorm, het nodige onderhoud neem ik maar voor lief. Ik was trouwens op een stand die veel off-road reizen aan bood in Australie, raad eens op wat voor motoren dit gebeurd??Noppy schreef:Nupke,
Van harte gefeliciteerd! De WRF is een prachtige fiets, voor mij wat aan de snelle felle kant, maar heeft prachtige specifikaties:
- goeie carburateur
- mooie titanium kleppen (dacht ik)
- upside-down
- goeie velgen, waarschijnlijk ook wel goeie spaken
en last but not least, is ook een heel leuk woestijnsetje voor te koop!
Ik heb er een keertje op gereden op het strand Mulde , stuurt zeer scherp!
Noppy
Suzuki DRZ vanwege de betrouwbaarheid werd gezegt (puntje voor jou).
TTT, ook ik heb voor een dealer om de hoek gekozen das toch makkelijk, een KTM dealer zit ook niet echt ver weg maar ik had bij de firma Sigmans het beste gevoel. We hebben weleens met elkaar op gereden vanuit de hut van miet pils, ik weet niet of je dat nog kan herrineren, ik had destijds een grafietkleurige 1150 GS (inmiddels verruild voor een wit/blauwe). Ik weet nog wel wat otr paden in de omgeving van Deurne dus we kunnen als ik de WR een beetje getemd heb weleens wat afspreken (wil geen modderfiguur slaan). Ik ben van plan om er lekker tegen aan te gaan en zo nu en dan ook uit te wijken naar bv Noord Frankrijk om een weekendje te raggen en dan is het altijd leuk en veiliger om niet alleen te hoeven, tenmiste als jou dit ook wat lijkt.TTT schreef:Gefeliciteerd Nupke.
Bij mij is de 1150GS eruit gegaan nadat ik een KTM525 had gekocht.
(eddy lemmens is lekker dichtbij)
Het ging mij toen pas echt opvallen hoe zwaar die dingen eigenlijk zijn.
Heb nog wel een R80GS, die blijft.
Weet je wat otr routes in Deurne?
Als je het geld voor een 525 hebt zou ik die bromfiets nemen, lekker veel power vna onderuit en toch meer een offroad motor dan een WR450, dat is meer een echt enduro wedstrijdmotor, met de 525 kun je ook heel lekker crossen hoor daar niet van, maar op het gebied van offroad heeft die 525 toch net iets meer, fijner om mee te rijden..
-
- Berichten: 1680
- Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
- Locatie: N52 00.692 E5 34.350
Bij een KTM 525 moet de olie om de 15 uur vervangen worden. Na 90 uur moet hij geheel geinspecteerd worden. Niet gereviseerd dus!nupke schreef:Het grootste nadeel van m'n keuze is idd het onderhoud (en dan met name de revisie om de +/- 120 bedrijfsuren) elke 4 á 5 uur olieverversen is ook niet leuk maar dat moet ik m'n eigen dan maar aanleren. Ik ga as zaterdag proefrijden op een KTM, op een WR proefrijden krijg ik niet voor elkaar dus vergelijk is moeilijk.
Dit zijn wel de intervallen bij hobbygebruik. Bij race gebruik moet ie al na 45 uur los.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS