Sinds kort ben ik in het bezit van een suzuki drz 400E, ben zeer tevreden over deze motor.
Er is alleen een probleempje, wanneer ik bijvoorbeeld na het inremmen van een haakse bocht hierna het gas er weer vol op wil zetten valt hij totaal stil, het lijkt of hij de hoeveelheid brandstof niet kan verwerken.
dit gebeurt ook als ik gewoon op een recht stuk rijd en plots veelgas geef, bij het dichtdraaien van de gashendel pakt de motor weer op.
als ik gedoseerd gas geef is er geen enkel probleem.
Heeft iemand een oplossing voor dit probleem ?
Bedankt
Johnny
motor valt stil bij plotseling veel gas geven.
Moderator: ghulst
Vertel even wat voor een carb er op zit?johnny07 schreef: Heeft iemand een oplossing voor dit probleem ?
Bedankt
Johnny
Heeft dat ding een acceleratiepomp ?
Grote kans dat deze niet goed werkt , of vervuild is.
Grote kans dat deze niet goed werkt , of vervuild is.
FCR is v een platte schuifcarb, met acceleratiepomp idd.
Bij plots opendraaien van het gas gebeurd het volgende:
- De motor draait ongeveer hetzelfde toerental,
- ineens gaat de gasschuif helemaal open,
- De luchtsnelheid onder de gasschuif daalt heel sterk (en wordt heel langzaam); Immers gaat er nauwelijk meer lucht de motor in (zelfde toerental) maar is het gat veel groter!
- Hierdoor wordt er veel MINDER benzine meegezogen (venturi effect/onderdruk valt weg)
DUS: Het mengsel wordt plots veeel te ARM (en dus niet te rijk..)
2 manieren om dit tegen te gaan:
- Rijker mengsel bij oppakken/middengebied
- Acceleratiepomp (hierdoor kan de carb toch 'zuinig'blijven staan
Het eerste kan je dus bereiken door je naald 1 tandje omhoog te zetten (= clipje ommlaag!)
Of dus inderdaad, werkt de acceleratiepomp niet goed/niet. Deze geeft bij plots opentrekken van de gasschuif gewoon een dot benzine rechtstreeks in het inlaatkanaal; dat lijkt bruut, maar werkt heel mooi.
Acceleratiepomp werkt middels een membraanje: Dit kan gescheurd zijn, of de kanaaltjes naar dit membraan zitten verstopt.
Tot slot heeft de FCR ook soms nog een gaskleppositiesensor. Ik weet niet of die gebruitk wordt, maar die kan ook nog fout zijn => zit vaak gekoppeld aan ontsteking en EPC systemen, maar ik denk dat dat op die DRZ niet zit.
succes
Bij plots opendraaien van het gas gebeurd het volgende:
- De motor draait ongeveer hetzelfde toerental,
- ineens gaat de gasschuif helemaal open,
- De luchtsnelheid onder de gasschuif daalt heel sterk (en wordt heel langzaam); Immers gaat er nauwelijk meer lucht de motor in (zelfde toerental) maar is het gat veel groter!
- Hierdoor wordt er veel MINDER benzine meegezogen (venturi effect/onderdruk valt weg)
DUS: Het mengsel wordt plots veeel te ARM (en dus niet te rijk..)
2 manieren om dit tegen te gaan:
- Rijker mengsel bij oppakken/middengebied
- Acceleratiepomp (hierdoor kan de carb toch 'zuinig'blijven staan
Het eerste kan je dus bereiken door je naald 1 tandje omhoog te zetten (= clipje ommlaag!)
Of dus inderdaad, werkt de acceleratiepomp niet goed/niet. Deze geeft bij plots opentrekken van de gasschuif gewoon een dot benzine rechtstreeks in het inlaatkanaal; dat lijkt bruut, maar werkt heel mooi.
Acceleratiepomp werkt middels een membraanje: Dit kan gescheurd zijn, of de kanaaltjes naar dit membraan zitten verstopt.
Tot slot heeft de FCR ook soms nog een gaskleppositiesensor. Ik weet niet of die gebruitk wordt, maar die kan ook nog fout zijn => zit vaak gekoppeld aan ontsteking en EPC systemen, maar ik denk dat dat op die DRZ niet zit.
succes
Dr Bean, bedankt voor je nuttige informatie.
het is een zeer duidelijk verhaal, ik ga morgen gelijk de acceleratiepomp als eerste nakijken, als dit er goed uitziet ga ik de gasnaald 1 tandje hoger zetten.
Ik laat nog even weten hoe het is afgelopen.
Bedankt,
Johnny
het is een zeer duidelijk verhaal, ik ga morgen gelijk de acceleratiepomp als eerste nakijken, als dit er goed uitziet ga ik de gasnaald 1 tandje hoger zetten.
Ik laat nog even weten hoe het is afgelopen.
Bedankt,
Johnny
acceleratiepomp lijkt te werken bij gas geven zag ik een straaltje benzine spuiten, wie weet trouwens wat voor sproeier hier het beste in kan.
Ik heb laatst een verhaaltje gevonden over het instelknopje van de FCR carb, die zo verdekt opgesteld is, dat je een kapje van de carb weg moet boren. M.a.w. op dít moment kan je vermoedelijk je acceleratiepomp niet bijstellen; het knopje is zoek
Zal 'k nog eens kijken of ik dat knopje kan vinden ergens op het internet?
Het zou ook kunnen dat er wat kanaaltjes verstopt zitten, waarom hij nu te arm staat. Gooi eens een flesje injectiereinigingsvloeistof door 1 tankje benzine. Na het leegrijden zou je carb schonener kunnen zijn en weer rijden als orgineel!
In geval van twijfel gewoon bellen naar Ronald Overveld www.overveldparts.nl
Noppy
Zal 'k nog eens kijken of ik dat knopje kan vinden ergens op het internet?
Het zou ook kunnen dat er wat kanaaltjes verstopt zitten, waarom hij nu te arm staat. Gooi eens een flesje injectiereinigingsvloeistof door 1 tankje benzine. Na het leegrijden zou je carb schonener kunnen zijn en weer rijden als orgineel!
In geval van twijfel gewoon bellen naar Ronald Overveld www.overveldparts.nl
Noppy
De hoeveelhei benzine die zo'n acceleratiepomp geeft is helemaal niet zo kritisch. Als ie werkt maar de motor valt toch stil, dan zou ik het maar eens proberen met de naald 1 tandje hoger.
reinigingsvloeistof is een goed idee: altijd wel het proberen waard. (Wyns ofzo, 7 euro, werkt het niet, dan is er weinig getreurd).
reinigingsvloeistof is een goed idee: altijd wel het proberen waard. (Wyns ofzo, 7 euro, werkt het niet, dan is er weinig getreurd).
Ik ga vanavond de naald een tandje hoger zetten, ik laat jullie het resultaat weten.
bedankt voor de reacties.
Johnny
bedankt voor de reacties.
Johnny
Sowieso is dat in de winter een goed idee; door de koude lucht zit daar meer lucht per m2 in en dus minder brandstof in je mengsel.
Toen de vorst intrad moest ik ook twee clicks rijker. Bij mij kostte dat overigens 10 seconden, aangezien ik dit extern in kan stellen op mijn carburateur.
Als ik mijn sproeier wil wisselen dan zal ik ook de boel open moeten schroeven hoor!
Hoe ben je aan jouw E-serie gekomen? Tweedehands? Buitenland?
Grx,
Noppy
Toen de vorst intrad moest ik ook twee clicks rijker. Bij mij kostte dat overigens 10 seconden, aangezien ik dit extern in kan stellen op mijn carburateur.
Als ik mijn sproeier wil wisselen dan zal ik ook de boel open moeten schroeven hoor!
Hoe ben je aan jouw E-serie gekomen? Tweedehands? Buitenland?
Grx,
Noppy
Dit is waarschijnlijk het knopje wat je bedoelt.Noppy schreef:Ik heb laatst een verhaaltje gevonden over het instelknopje van de FCR carb, die zo verdekt opgesteld is, dat je een kapje van de carb weg moet boren. M.a.w. op dít moment kan je vermoedelijk je acceleratiepomp niet bijstellen; het knopje is zoek
Zal 'k nog eens kijken of ik dat knopje kan vinden ergens op het internet?
Noppy
http://pages.sbcglobal.net/rcrock/bkmod/
Bij KTM spuit de acceleratiepomp standaard drie seconden in.
Volgens velen is dit te lang. Dit zou bij de suzuki ook het geval kunnen zijn.
Alternatief voor boren en tappen.
Met het membraam van een Honda CRF 2004 spuit je nog maar 1 seconde in. Deze kan je er zo in zetten. Zelfde carburateur.
Dit heb ik bij mijn KTM ook gedaan. Pakt nu beter op bij lage toeren.
Honda part nummer 16021-MEB-771
Ten eerste wil ik jullie allemaal bedanken voor alle tips.
Ik heb het probleem opgelost door een grotere sproeier erin te zetten, ik ben van 165 naar 175 gegaan (een maat van mij had nog een 175 liggen, hij heeft dit zelf ook in zijn drz) is nu ook een stukje feller en het vermelde probleem is ook verholpen.
Groetjes johnny
Op naar Holten !!!!!
Ik heb het probleem opgelost door een grotere sproeier erin te zetten, ik ben van 165 naar 175 gegaan (een maat van mij had nog een 175 liggen, hij heeft dit zelf ook in zijn drz) is nu ook een stukje feller en het vermelde probleem is ook verholpen.
Groetjes johnny
Op naar Holten !!!!!
Jep dank je vcoor de terugmelding
(maar al te vaak horo je niks meer).
Je hebt nu wel over het hele bereik een rijker mengsel, dus het kan zijn dat ie bij volgas hoog in de toeren nu onnodig (te) rijk staat. Je zou dat evt kunnen merken als niet enthousiast doortrekken in de hogere regionen
grts en veel rijplezier.
(maar al te vaak horo je niks meer).
Je hebt nu wel over het hele bereik een rijker mengsel, dus het kan zijn dat ie bij volgas hoog in de toeren nu onnodig (te) rijk staat. Je zou dat evt kunnen merken als niet enthousiast doortrekken in de hogere regionen
grts en veel rijplezier.