bmw GS 650 dakar

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
tony delasnek

ik zit te denken over de aanschaf van een bmw GS 650 Dakar. Toevallig wordt deze motor me voor een goede prijs aangeboden. Ik zal hem waarschijnlijk vooral op de weg gebruiken.

Heeft iemand tips waar ik op moet letten? Zijn de remmen niet onderbemeten voor sportief weggebruik? Is het koelsysteem werkelijk zo slecht?

Alle opmerkingen zijn welkom.

Bedankt voor uw reacties,

teun
Noppy
Berichten: 3044
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Het hangt een beetje van het bouwjaar af, maar er zijn d'r bij die bij half gas nog al 'karakteristiek' kuchelen. Dat heet KFR, Konstant Fahr Rückelen.

De F650 Dakar is het meest terreinwaardig door het 21" voorwiel. De vering moet liefst wel even geoptimaliseerd worden op jouw gewicht i.c.m. de bike, maar dat moet voor een KTM ook. Die met 19" voorwiel kan je beter laten staan, noppen hebben hier niet zo veel zin.

Om teug te komen op KFR: Er zijn machines die het niet hebben, er zijn d'r bij die het wel hebben. Heb je het wel en had je garantie? Dan kan je het vaak wel vergeten.

Upgraden naar een nieuwe versie van het BMS-firmware biedt helaas niet altijd soelaas. Er zijn berichten van eigenaars die door de BMW-dealer afgescheept zijn met het smoesje: "je hebt 'm niet goed ingereden" of "je schakeltechniek is verkeerd".

Mijn F650 Dakar uit 2003 had dit euvel totaal niet, maar 'k heb wel even met de billen geknepen toen ik hem de poort uitreed bij de dealer!

Mocht jouw fiets een injectieversie zijn, dan is die waarschijnlijk ongeschikt voor verre reizen; je bent bijna altijd voor reparaties aangewezen op het computersysteem van de BMW-dealer. In de "Te koop rubriek" op dit forum tref je nog een beamer aan van GJ, die is volgens mij met carburateur en dat is absoluut veiliger in de woesternij!

Voor de carburatieversie is ook makkelijker een grote tank te kopen. Voor de injectieversie is dat over de 1.000 Euri!

Mocht hij toch injectie hebben, vergewis je er van dat hij ABS moet hebben; dit is goed voor de restwaarde zodra jij hem zelf weer wilt verkopen; deze motor schrijft dus trager af. De ABS is voor in het terrein uit te zetten, dus dat is OK!

Het koelsysteem is prima, helemaal niets op aan te merken, totdat je tegen een boomstronk aanrijdt. Maar dat is met de meeste off-road/crossers zo. Hiervoor heb je speciale beschermbeugels.

Nou veel plezier met testrijden en let op het gebied van 'half gas'. Ga maar lekker 50km/u tokkelen bij halfgas en kijk wat hij doet koud maar ook als hij warm is!

Take care,

Noppy
:toost:
tony delasnek

kijk noppy, daar kan ik nou wat mee! Bedankt voor je antwoord.

Het is een 2003 model, uitgerust als rally machine, dus met 45 litertank, andere uitlaat, cockpit en iets stuggere voorvering. Alle originele onderdelen krijg ik er bij.

Er zit sinds 500km een nieuw motorblok in omdat na een dramatische oververhitting de koelvloeistof in het carter liep en alles op afschuwelijke wijze de soep in is gedraaid. Maar dat viel onder de garantie.

Ik neem aan dat er injectie op zit en ik vraag me af of er hier (in dubai) iemand zit met een bmw-computer om hem af te stellen. Ik ga van de week even testrijden.

Nog meer tips? U hoort van mij.

teun
Noppy
Berichten: 3044
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 23:49
Locatie: Midden-Nederland

Ok,

Dat is dus zo'n kitje van Touratech.

Het hangt er vanaf wat je er mee gaat doen. Urenlang in de woestijn raggen of voor woon/werkverkeer? :lol:

OK, het eerste dus...

Het BD-team van Evert Dollevoet heeft bij het krukas een lagerbehuizing van plastic vervangen door eentje van RVS.

Verder valt er weinig te modificeren aan zo'n ding. Gewoon kopen!

Grx,

Noppy
:toost:
henk-v
Berichten: 1722
Lid geworden op: di aug 20, 2002 19:52
Locatie: enspijk
Contacteer:

he noppy Konstant Fahr Rückelen is toch alleen van toepassing op de boxers en niet op de rotax :?:
JeeWee
Berichten: 64
Lid geworden op: ma nov 01, 2004 12:59
Locatie: Elst (gelderland)
Contacteer:

FOUT!

Komt bij de F650 ook voor...

Een stukje uit een Duits F650 forum,
>KFR betrifft sehr wohl auch den 1-Zylinder. KFR tritt bei grossvolumigen Brennräumen und wenigen Zylindern bevorzugt auf (ich glaube mit >650ccm und 1 Zyl. liege ich da drin ;-)).



Ik kan het (helaas) weten, heb zelf ook een F650gs, injektie en ABS.
En deze heeft ook last van KFR, het is niet zo dramatisch als bij een kollega (K_weet_ik_veel) maar het is er wel.

Mijn dealer gaf aan dat het soms opgelost kan worden door een firmware update (het is net een pc) maar dat dit niet altijd de oplossing is en je kan niet terug naar de vorige versie van de firmware....

Het schijnt bij de nieuwere versie's, die twee bougies hebben, wel een stuk minder te zijn.
Maar zelfs daar hoor je andere berichten over :cry:

Als je Duits een beetje redelijk is, moest je maar eens hier kijken/zoeken...
http://www.f650.de/

Groeten Jan Willem
Vallen, opstaan en weer doorgaan...
xander
Berichten: 195
Lid geworden op: vr sep 03, 2004 22:05
Locatie: Huldenberg

Jongens,
Wij hebben reeds twee keer vier F 650 's gehuurd in Zuid Afrika.
Twee keer meer dan 3 000 km gedaan, meer dan 80 % onverhard.
Geen enkel probleem gehad met injectiesysteem. Het enige dat het laat afweten is de schakelaar ter beveiliging van de zijstandaard. Dat is mij al twee keer overkomen, en dat krijgt je brandstofpomp geen voeding.
Van rukkende motor op middengebied hebben wij geen last ondervonden, maar dat lag mischien aan het feit dat er bijna altijd plankgas gereden is.
Kopen die moto, is echt plezierig rijden, en geeft toch nog wat comfort.
Xander
Rijden, nu, en waar het nog kan!
JeeWee
Berichten: 64
Lid geworden op: ma nov 01, 2004 12:59
Locatie: Elst (gelderland)
Contacteer:

Zolan de motor accelereert of afremt merk je er niks van.
Alleen bij constant gas/snelheid in het middengebied.
Bij mij bij ongeveer 3000 tot 3500 toeren.
daar boven is het weg.

Er is goed mee te rijden hoor, alleen je merkt het wel.
OFTEWEL MEER GAS GEVEN!

Groeten Jan Willem
Vallen, opstaan en weer doorgaan...
Roos
Berichten: 82
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 01:52
Locatie: Hamont (BE)
Contacteer:

Hoi Teun,

Ik heb nu ruim 2 jaar een 650Dakar van 2000, zonder ABS, met injectie dus.
Ik wist niet eens dat ze zonder injectie kunnen.....

Voor asfaltgebruik vind ik 'm heerlijk.
Confortabel, weinig trilling, perfecte gooi en smijtmachine, etc.
Voor offroadgebruik voldoet ie bij mij ook nog steeds prima, ik kom vrijwel overal doorheen. Nu na 60.000km laat de achterveer en schokbreker het afweten (mede dankzij ruw gebruik), dus komt er binnenkort een hyperprosetje op. Wat ik wel in het begin gelijk gedaan heb, zijn de binnenveren van de voorpoten vervangen met progressieve veren, de originele slaan te makkelijk door.

Remmen zijn prima, ik heb er nu een XTtje bij, nou die lijken helemaal niks te doen vergeleken bij die van de GS. Dus niks op aan te merken.

Koeling schiet inderdaad soms een beetje te kort, maar nog nooit serieuze problemen daardoor gehad. (wel na een valpartij waarbij achteraf de hele zijkant van de radiateur in de kreukels lag, maar dat kan bij elke radiateurfiets gebeuren)
Bij trailachtig werk, ofwel lage snelheden, veel belasting, wil de motor wel eens warm worden, niet in het rode gebied, maar kan er wel voor zorgen dat de motor makkelijk afslaat en zo nu en dan even rust nodig heeft.
Mij is al eens als tip gegeven, om een schakelaartje naar de koelvin te plaatsen, zodat je die handmatig aan kan zetten, om voor meer/vroegere koeling te zorgen

Wat betreft KFR, het bestaat wel, maar ik heb er bijzoinder weinig last van. JeeWee, omschrijft het wat mij betreft goed.

Als ik nu een nieuwe motor zou kunnen kopen, dan zijn er qua alleskunners maar twee mogelijkheden. Met alleskunners bedoel ik dus, 1000km snelweg op een dag af kunnen leggen, veel bagage mee kunnen nemen en leuk offroad rijden. Dan zijn dat de bmw 650 gs Dakar en KTM 640Adv. De bmw neigt net iets meer naar asfalt en de ktm neigt meer naar offroad. Nu ik zelf meer naar offroad neig, zou ik nu misschien voor een ktm gaan.

Nog meer vragen?
Kom maar op...

Of kijk eens op het bmwgs forum http://www.bmwgsclub.nl/forum/
daar is ook al veel over eigenschappen ed beschreven.
650XChallenge'07, XT660Z Tenere '08, DRZ400e'02
Plaats reactie