Graag zou ik eens wat meningen delen ten aanzien van het aanpassen van de standaard vering van een wr450 03
Nu ben ik (nog niet de allerlichtste ) 110kg en heb een wr 450 waar ik nu al een jaar oof road ritten mee rij en af en toe een keer op de baan rij echter begin ik te merken dat er een en ander tekort schiet in de vering achter heb ik destijds al aangepast met een zwaardere veer maar voor nog orgineel alleen wat gespeeld met de demping maar nu ik wat meer wil springen eehhh en durf word het wel duidelijk dat die voorkant een beetje zacht is wie kan mij eens vertellen wat nu een goede keuze zou zijn veren en olie (dikker)? of moet er ook iets met de shims gedaan worden? Achter is destijds ook alllen maar de veer aangepast. dus wellicht moet deze ook nog een keer onder de lamp.
Marc
Vering aanpassen WR450 ?????
Moderator: ghulst
Ik zou eerst je statische en dynamische doorhang(veervoorspanning) gaan afstellen als basis. Meet en basis afstel gegevens (ook compressie demping en rebound afstelling) staan wellicht in de gebruikers handleiding van de motor. Dus begin bij de basis afstellingen.
Door dit te meten kom je er ook achter of je te zwaar (of te licht) bent voor je veer omdat je dan buiten het stelbereik van je voorspanning komt.
Houd er ook rekening mee dat je de volledige slag van je vork gebruikt door een tie rap om de vork te doen en te kijken hoever ie naar beneden geschoven is na je vaste baantje. Als je voorspanning te hoog staat of je luchtkamer te klein is dan benut je namelijk niet de gehele veerweg en dat is zonde...
Controleer dus ook je luchtkamer (hoeveelheid olie) want die kan bij een te slappe vork te groot zijn.
En ga pas daarna draaien aan de demping.;
Als ie zacht aanvoelt verhoog dan eerst de compressie demping. Probeer eerst met "grote" stappen om te voelen wat voor resultaat het geeft en ga dan terug stellen met kleinere stappen om het te fine tunen
Als dit geen soelaas biedt dan zou ik pas daarna gaan experimenteren met veren en dikkere olie (weet je wat er nu in zit?). Overigens niet tegelijkertijd want dan weet je niet wat het effect heeft veroorzaakt...
Om beter te zeggen wat er aan schort moet je eigenlijk aangeven hoe die stuurt bij hoge/ lage snelheden en bij remmen(stabiliteit?), grote / kleine hobbels en hoe die spoort en grip heeft bij (korte) bochten (glijdt ie de bocht uit van voren?) . Alleen een statement van "mijn voorvork is slap" zegt niet zoveel...
De Yam staat er overigens wel om bekend nogal slap in de (voor)veren te zitten maar dat hoeft geen probleem te zijn als ie maar niet doorslaat en toch de volledige veerweg gebruikt.
Success!
Door dit te meten kom je er ook achter of je te zwaar (of te licht) bent voor je veer omdat je dan buiten het stelbereik van je voorspanning komt.
Houd er ook rekening mee dat je de volledige slag van je vork gebruikt door een tie rap om de vork te doen en te kijken hoever ie naar beneden geschoven is na je vaste baantje. Als je voorspanning te hoog staat of je luchtkamer te klein is dan benut je namelijk niet de gehele veerweg en dat is zonde...
Controleer dus ook je luchtkamer (hoeveelheid olie) want die kan bij een te slappe vork te groot zijn.
En ga pas daarna draaien aan de demping.;
Als ie zacht aanvoelt verhoog dan eerst de compressie demping. Probeer eerst met "grote" stappen om te voelen wat voor resultaat het geeft en ga dan terug stellen met kleinere stappen om het te fine tunen
Als dit geen soelaas biedt dan zou ik pas daarna gaan experimenteren met veren en dikkere olie (weet je wat er nu in zit?). Overigens niet tegelijkertijd want dan weet je niet wat het effect heeft veroorzaakt...
Om beter te zeggen wat er aan schort moet je eigenlijk aangeven hoe die stuurt bij hoge/ lage snelheden en bij remmen(stabiliteit?), grote / kleine hobbels en hoe die spoort en grip heeft bij (korte) bochten (glijdt ie de bocht uit van voren?) . Alleen een statement van "mijn voorvork is slap" zegt niet zoveel...
De Yam staat er overigens wel om bekend nogal slap in de (voor)veren te zitten maar dat hoeft geen probleem te zijn als ie maar niet doorslaat en toch de volledige veerweg gebruikt.
Success!
Ik denk dat de meeste motoren std worden geleverd met vering voor een rijdersgewicht van pakumbeet 70-80kg.
Dus veren aanpassen lijkt mij zowieso een must.
Dus veren aanpassen lijkt mij zowieso een must.
Toevallig net laten doen bij WP. Het probleem bij de wr 450 is dat het begin van de veerweg te slap is en daarna wordt de vering te snel te hard(te progressief). Dus moeten er nieuwe veren in aan de voor en achterkant, andere soort olie en de rebound moet worden aangepast. Als je gaat kijken naar de prijzen is het servicecenter van Kayaba duurder(!) dan WP..... Het werk duurt ongeveer 3 uur en een afspraak is nodig.
Succes.
Succes.
Mag ik je vragen wat dit ongeveer gaat kosten bij wp?
En de rebound aanpassen hoe doen ze dat?
Groet Marc
En de rebound aanpassen hoe doen ze dat?
Groet Marc
Het gaat je ongeveer (exact) 419,00 euro kosten.
De rebound kan je beinvloeden door de shimstack te veranderen, dat houdt in dat je de terugstroom van olie veranderd door er meer of minder ringen in te zetten. Lijkt simpel maar er zit toch wat meer achter! Gewicht en gebruik (cross / enduro) zijn bepalend hierin. Ze slijpen meteen de binnenpoten en je krijgt ze als nieuw terug!
De vraag blijft: helpt het? Voor de Yamaha weet ik het nog niet...... nog geen tijd gehad om te proberen. Bij mijn Husaberg.... een wereld van verschil en wel positief!
Succes.
De rebound kan je beinvloeden door de shimstack te veranderen, dat houdt in dat je de terugstroom van olie veranderd door er meer of minder ringen in te zetten. Lijkt simpel maar er zit toch wat meer achter! Gewicht en gebruik (cross / enduro) zijn bepalend hierin. Ze slijpen meteen de binnenpoten en je krijgt ze als nieuw terug!
De vraag blijft: helpt het? Voor de Yamaha weet ik het nog niet...... nog geen tijd gehad om te proberen. Bij mijn Husaberg.... een wereld van verschil en wel positief!
Succes.