Olieverbruik -> motor is nu open

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

de suggesties staanhierboven al rijkelijk opgenoemd denk ik...
suggestie.. probeer eens wat van de suggesties!
Estivie
Berichten: 381
Lid geworden op: di dec 23, 2003 22:48
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Dr_Bean schreef:de suggesties staanhierboven al rijkelijk opgenoemd denk ik...
suggestie.. probeer eens wat van de suggesties!
Hey Dokter...

Als je mijn "mogelijke oplossingen-lijstje" leest, dan haal je daar dus een aantal suggesties uit die idd door de andere forummers zijn gepost... Zijnde:

* cylinder en zuiger opmeten, en als die versleten zijn worden daar wat aan gedaan. De cylinderkop laten voor wat ie is... of
* als de cylinder/piston verhoudingen binnen de specificaties zijn enkel de segmenten en olieschraapveer vervangen en de cylinderkop laten voor wat ie is of
* ongeacht het bovenstaande, de cylinderkop ook zowieso uit elkaar vijzen en opmeten, "just to be sure"

Jou advies ga ik dus zeker opvolgen (probeer eens van de suggesties...), ik weet alleen niet welke suggestie het meest logische/beste is als je de kosten en baten met elkaar vergelijkt... (het is tenslotte geen spiksplinternieuwe brommer...) :?
Montesa Cota 315R
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

ok.

clinder zuiger opmeten zou ik dusmaar doen (laten doen): Ik denk zelf (heb dat meermalig gedaan) dat je dat best zelf kan: Goed genoeg om te zien of daar je olieprobleem zit. Meestal is bij dergelijk olieverbruik duidelijk te zien dat de zuigerveren versleten zijn: Zet ze los, 1 cm boven de bovenkant, in de cilinder en meet de slotspeling (vergelijk met opgegeven specs). Goeie kans dat als je dit met die olieschraapveer doet dat ie niet eens blijft hangen in de cilinder maar gewoon los naar beneden pleurt.... totaal versleten.
Haal er evt. effe iemand bij die dit al eens gedaan heeft. Vervangen wat versleten is (dus waarschijnlijk nieuw zuigertje + veren + boren/honen

Als je net begint niet zeker weet of je deze motor lang gaat houden en niet te veel wilt uitgegeven zou ik het hierbij laten! (als het duidelijk de zuiger+veren is dus).

Zelf weet ik meestal wel dat ik langer wil doen met 1 motor.. dus controleer ik alles als ik het open heb: Nokkenasketting nameten, klepjes er effe uit, klepgeleiderspeling voelen/meten en kleppen effe inslijpen op de zittingen.
Iedere keer opentrekken kost je weer een pakkingset, en is ook niet erg goed voor de motor (schroefdraadjes e.d.).
Pakkingset heeft vaak ook nieuwe klepgeleiderafdichtingen, die dan meteen maar monteren: Alles in 1 x goed, en weer lekker probleemloos rijden.

ps.: Ik weet niet om welke motor het gaat dus misschien zijn er nog motorspecifieke dingen waar je op moet letten... (zoals nokkenas/tuimelaar lagers e.d.). Misschien handig als je effe merk en type vermeldt.

succes
Estivie
Berichten: 381
Lid geworden op: di dec 23, 2003 22:48
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Het gaat om een Suzuki DR 350 van '91.

Ik ga het iets structureler aanpakken, en neem de cylinder en zuiger eerst mee naar een revisiebedrijf om die te laten opmeten. Dan kan ik daar al mee beginnen.

Ik denk dat de distributieketting misschien ook wel aan vervaning toe is (die ga ik nog opmeten) maar daar heb ik nog een specifieke vraag over (als ze versleten blijkt te zijn):

In mijn werkplaatshandboek staat er dat er bij vervanging van één van die onderdelen (ketting, nokkenastandwiel of krukastandwiel) , alle andere onderdelen mee vervangen moeten worden. Ik heb gisteren met een bekende Belgische Suzuki dealer getelefoneerd, en die hun antwoord was: "Nee nee, alleen de ketting is goed..."

Ik heb ook een fotootje gemaakt van de cylinderwand..

Afbeelding
Montesa Cota 315R
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Estivie schreef:In mijn werkplaatshandboek staat er dat er bij vervanging van één van die onderdelen (ketting, nokkenastandwiel of krukastandwiel) , alle andere onderdelen mee vervangen moeten worden. Ik heb gisteren met een bekende Belgische Suzuki dealer getelefoneerd, en die hun antwoord was: "Nee nee, alleen de ketting is goed..."

Lijkt me niet zo tof om alles te vervangen als de tandwielen op de nokkenassen vast blijken te zitten op de nokkenassen en het tandwiel op de krukas vast op de ................je raad het al.
Ik heb onlangs ook mijn nokkenasketting vervangen, maar alle gerelateerde tandwielen zaten dus vast op ......................je raad het alweer :idea:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Estivie
Berichten: 381
Lid geworden op: di dec 23, 2003 22:48
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Nou, da's niet het geval hoor... (toch zeker niet voor het nokkanastandwiel).

Ik lees het hier nog net na in m'n werkplaatshandboek, en ook de kettingspanner & de kettinggeleiders moeten mee vervangen worden indien één van die zaken niet meer in orde is...

:?
Montesa Cota 315R
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

meestal zijn de distributiekettingtandwielen wel los te vervangen.
Het onderste tandwiel (krukas) is het kleinst en slijt het hardst, maar zo'n tandwieltje gaat vaak wel 100000km mee en de ketting is bij 50000 toch wel op. Tenzij het al de 3e nokkenasketting is... zou ik dus gewoon alleen de ketting doen: ALS dat al nodig is!
Als je de ketting van bovenaf doortrekt hoef je ook het onderblok niet open te schroeven, dat scheelt weer!
Geleiderbladen e.d. gewoon effe inspecteren: Zijn ze niet diep ingesleten (of tot op het metaal doorgesleten): dan lekker laten zitten.

Verder: niet TE veel geld tegenaan gooien, want (ofschoon het een leuk motortje is) je koopt een nieuwere DR350SE (met startermotortje...) voor rond de 2500 euro in Duitsland (incl invoeren).

tot slot: op de foto LIJKT de ciliinder best een diepe stootrand te hebben en dus versleten te zijn, maarja meten is weten...
Estivie
Berichten: 381
Lid geworden op: di dec 23, 2003 22:48
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Morgenvroeg gaan de cylinder en de zuiger naar een revisiebedrijf om op te meten... Dan zien we idd wel weer verder.

De cylinderkop reviseren kost bij hen 100 euro en ze staan bekend om hun goed werk, maar dat zien wel wel weer verder in fase 2...

Alvast bedankt voor jullie adviezen, en morgen weet ik (eindelijk) weer meer :)
Montesa Cota 315R
Estivie
Berichten: 381
Lid geworden op: di dec 23, 2003 22:48
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Zo... even laten opmeten...

De cylinder is 79,53mm, de piston 79,42. Daar zit dus een cylinder-zuiger speling op van 0,11 mm, terwijl het werkplaatshandboek als maximale waarde 0,12 voorschrijft. Overmaatse zuiger er in & cylinder laten boren dus...

De klepjes zijn ook nagekeken, en daar valt alles heel goed mee: geen overtollige speling op de klepgeleider/klepstelen. Enkel de klepdichtingen van de inlaatkleppen zijn wat versleten, en de uitlaatkleppen sluiten niet meer heel mooi af door verbrande olieresten. Die kleppen en klepzittingen worden dus geslepen en gerodeerd...

De distributieketting moet ik nog opmeten, maar daar had ik volgende vraagje bij:
Dr_Bean schreef:Als je de ketting van bovenaf doortrekt hoef je ook het onderblok niet open te schroeven, dat scheelt weer!
Wat bedoel je daar juist mee? de ketting meten terwijl ze nog op het onderste tandwiel ligt, of één of andere manier om die ketting te verwijderen van het onderste tandwiel (en hoe doe je dat dan)?

Groeten

Stijn V.
Montesa Cota 315R
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Ik neem dat hij bedoeld dat je dan de cilinder niet hoeft te demonteren, maar dat je de nieuwe nokkenasketting op het tandwiel op de krukas legt en de ketting met bv. een stukkie gebogen lasdraad door de sleuf in de cilinder waar de nokkenasketting loopt naar boven trekt.
Maar jouw cilinder is toch al gedemonteerd, dus.........
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Sjokske schreef:Ik neem dat hij bedoeld dat je dan de cilinder niet hoeft te demonteren, maar dat je de nieuwe nokkenasketting op het tandwiel op de krukas legt en de ketting met bv. een stukkie gebogen lasdraad door de sleuf in de cilinder waar de nokkenasketting loopt naar boven trekt.
Maar jouw cilinder is toch al gedemonteerd, dus.........
precies. Maar als je de cilinder er af hebt kan je nog lang niet altijd de ketting er uit pakken. vaak steekt de krukas ver door en kan je de ketting er alleen af halen door heb doormidden te brken/slijpen: Dan moet je dus een nieuwe!

effe aannemende dat je hem er NIET uit krijgt zonder de ketting stuk te maken: Als je de Cilinder er af hebt kan je wel de ketting meten (terwijl die gewoon op het onderste tandwiel zit.
Ketting recht naar boven strak trekken, en nu op een recht stuk ketting over zo veel mogelijk schakels (om wat nauwkeurigheid te krijgen: bijv 30) de aftand meten van hartje pin naar hartje pin (of rand-rand): Het zijn altijd inch (") maten, waarschijnlijk is ie 1/2" van pin tot pin.
(1 inch = 25.4mm)
gemeten lengte ( over 30 schakels) bijv: 386mm delen door 30x25.4/2 (=381) levert: 1.013 ... dat betekent dus dat de ketting 1.3% langer is geworden dan origineel.
>= 1% is zeker weggooien!

succes
Estivie
Berichten: 381
Lid geworden op: di dec 23, 2003 22:48
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Volgens m'n werkplaatshandboek moet ik het koppelingsdeksel verwijderen & de 1ste versnelling (primary drive gear), dan kan ik aan de distributieketting. Ik ga het eerst gemonteerd opmeten (21 pinnetjes volgens m'n werkplaatshandboek) en dan weet ik of ze vervangen moet worden. (hopelijk niet...)

Nog wat foto's van de kleppen & klepzittingen:

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Montesa Cota 315R
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

jep:

klepzitting vlakken wat breed en uitlaatkleppen dragen niet helemaal (sluiten dus niet perfect meer). Loont de moeite om effe opnieuw te laten doen, dan kan het weer eeuwen mee.
succes
Estivie
Berichten: 381
Lid geworden op: di dec 23, 2003 22:48
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Ik heb de nokkenasketting opgemeten. Ik meet 127mm afstand tussen 21 schakels. Volgens de werkplaatshandboek moet de ketting vervangen worden als dit 128,9 mm is. Mij lijkt dat persoonlijk veel verschil op die afstand... niet?

(al ben ik blij dat ze volgens deze berekeningen nog tiptop in orde is...)

Stijn
Montesa Cota 315R
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Estivie schreef:Ik heb de nokkenasketting opgemeten. Ik meet 127mm afstand tussen 21 schakels. Volgens de werkplaatshandboek moet de ketting vervangen worden als dit 128,9 mm is. Mij lijkt dat persoonlijk veel verschil op die afstand... niet?
Stijn
vreemde maat ketting, maar als ik neem aan dat het boek klopt en als jij netjes recht gemeten hebt zal het ook wel kloppen.
Alhoewel ik die 1,5% verschil tussen jou meting en het boek wel groot vind (dus of de slijtage norm is ruim en de ketting is nog nieuw, of jij hebt niet zo netjes gemeten :) )
Heb je de ketting wel netje RECHT strakgetrokken? Is een karweitje om effe met zijn 2en te doen: 1 de ketting ophouden, de ander meten met goeie lineaal, want je moet er (bij zo weinig schakels) niet 1 mm naastzitten.
Estivie
Berichten: 381
Lid geworden op: di dec 23, 2003 22:48
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

ik heb ze recht naar boven gespannen en dan gemeten met een schuifmaat. Ik vermoed dus dat ik dat goed heb gedaan. Ik ga het morgen voor de zekerheid met iemand extra om de ketting recht te houden opmeten & kijk dan ook eens naar de afstand tussen 2 pinnetjes...

Alvast bedankt voor de feedback!

Stijn
Montesa Cota 315R
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Estivie schreef:ik heb ze recht naar boven gespannen en dan gemeten met een schuifmaat. Ik vermoed dus dat ik dat goed heb gedaan. Ik ga het morgen voor de zekerheid met iemand extra om de ketting recht te houden opmeten & kijk dan ook eens naar de afstand tussen 2 pinnetjes...
tussen 2 pinnetjes wordt je meetfout percentueel wel erg groot...

let wel op dat je steeds hart-van-de-pin naar hart-van-de-pin meet he, of vergelijkbaar, van onderrand naar onderrand: als je TUSSEN de pinnen meet vergeet je dus 1 pindiameter aan lengte!
Estivie
Berichten: 381
Lid geworden op: di dec 23, 2003 22:48
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Juist...

Ik heb het slecht verwoord, maar goed gemeten.

Van de bovenkant van het 1ste pinnetje tot de bovenkant van het 21ste pinnetje..., dus exact 21 pinnetjes verder...

Ik heb ze trouwens ook doorgedraaid, zodat ik een ander stuk kon meten, vermits er in m'n werkplaatshandboek stond dat een distributieketting zelden of nooit overal evenveel rekt...

Kwam trouwens hetzelfde uit, dus ik denk dat het misschien wel een redelijk recente is... :?:
Montesa Cota 315R
Dr_Bean
Berichten: 433
Lid geworden op: ma sep 27, 2004 22:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

goed idee van dat doordraaien.
en als je dan weer gelijk uitkomt met meten dan zal het wel kloppen!
em dan is die ketting misschien gewoon wel prima... niet vervangen dus :-) scheelt weer een boel centen.
tja.. meten is weten!

allen wat IK niet begrijp is de maat van die ketting: bijna altijd zijn het inchmaten, maar ik kan er hier geen inchmaat van maken (geen 1/4"geen 3/16"zelfs... ??) nouja.. doet er ook nie toe, je hebt de maat in je boek staan als dat maar klopt.

grts, succes met de verdere revisie.
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Estivie schreef:Nog wat foto's van de kleppen & klepzittingen:
Ik weetniet in hoeverre je nog steeds een beginner bent maar zorg je er wel voor dat je altijd de kleppen bij dezelfde zitting houdt?

Anders krijg je ze vaak niet fatsoenlijk ingeslepen.
Estivie
Berichten: 381
Lid geworden op: di dec 23, 2003 22:48
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Dat wist ik... (uit m'n werkplaatshandboek...) :D
Laatst gewijzigd door Estivie op ma feb 28, 2005 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Montesa Cota 315R
Estivie
Berichten: 381
Lid geworden op: di dec 23, 2003 22:48
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Update van m'n renovatieproject...

Kader is gezandstraald & gepoederlakt...

Afbeelding

Ik heb m'n vervangspullen voor de motor ondertussen gaan afhalen. Er was geen originele zuiger meer beschikbaar bij Suzuki, dus het is een Wiseco HC zuiger geworden...


Afbeelding

Ik had eigelijk een 1mm oversize nodig (= 80mm) maar ikheb net gezien dat hij 2mm oversize is (81 mm). Maakt dat veel uit? (cylinder moest toch geboord worden...

Nu nog in elkaar krijgen & dan kan ik weer tuffen...

Stijn V.
Montesa Cota 315R
speedphreax
Berichten: 1680
Lid geworden op: ma mar 03, 2003 10:34
Locatie: N52 00.692 E5 34.350

Hadden ze bij Wiseco geen slipper type zuiger? Het hemd is wel korter overigens.
| Honda CB350K3 | BMW R1100GS
Estivie
Berichten: 381
Lid geworden op: di dec 23, 2003 22:48
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Ik heb er geen idee van of ze dat hebben.

1) Wat is dat trouwens? een slipper zuiger?

2) Maakt de lengte van het hemd iets uit dan?

Groeten

Stijn
Montesa Cota 315R
Gast

Slipper ken ik ook niet

Korter hemd = lichter , kan hoger in toeren, minder belasting van de lagers (big en small end) maar eerder kantelneigingen als de zuiger bij de slijtage grens komt.
Plaats reactie