Weeral een kettingwielvraagje

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Gast

1) uit welk materiaal is dit kettingwiel gemaakt? Is zeer licht, maar volgens mij is de slijtvastheid niks waard! De geharde kettingwielen zijn wat zwaarder, maar volgens mij véééél steviger!!!

2) Is dit achterste kettingwiel versleten?? De toppen van de tanden zijn heel klein, duidt dit op slijtage of net niet? (moto 2e hands gekocht)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Dr_Bean
Contacteer:

hornet911 schreef:1) uit welk materiaal is dit kettingwiel gemaakt? Is zeer licht, maar volgens mij is de slijtvastheid niks waard! De geharde kettingwielen zijn wat zwaarder, maar volgens mij véééél steviger!!!

2) Is dit achterste kettingwiel versleten?? De toppen van de tanden zijn heel klein, duidt dit op slijtage of net niet? (moto 2e hands gekocht)
1) Aluminium (legering, met een boel toevoegingen om het hard, taai en strek te krijgen)

- de slijtvastheid is ook best goed, veel beter dan je zo zou verwachten. Vergelijkbaar met een stalen tandwiel. Alleen tandwielen met een hardstalen krans gaan langer mee. Maar goed, tegen die tijd is toch je voortandwiel en ketting op.

2) Het ziet er niet heel versleten uit hoor (vrij nieuw zelf)! Die tandjes hebben altijd zo'n afgeschuind puntje, dan loopt de ketting er makkelijker in.
Bij nieuw, zijn de tanden gewoon symetrisch, bij slijtage, hollen ze uit in de richting waarin de ketting er aan trekt.

grts

Bij Alu tandwielen breken de tanden op een gegeven moment gewoon af, als ze echt heel dun zijn!
Bij stalen tandwielen
TTT

Mooi schoon zeg. Dat kost mij een half uur om een ketting wiel zo zuiver te krijgen. Hoe doe je dit?
smurf.
Redski
Contacteer:

de slijtvastheid is ook best goed, veel beter dan je zo zou verwachten. Vergelijkbaar met een stalen tandwiel. Alleen tandwielen met een hardstalen krans gaan langer mee. Maar goed, tegen die tijd is toch je voortandwiel en ketting op.
Het aluminium tandwiel dat net zo lang meegaat als een stalen moet ik nog meemaken. Koop een Stealth a.tandwiel. Ik heb er dit jaar ruim 2000 km mee gehaald = 75% enduroseizoen. Met 1 ketting.
www.redski-offroad.nl
300 exc 2011
300 exc 2008 Gone
300 exc 2006 Gone
300 exc 2004 Gone (stolen)
250 exc 1999 Gone (sx based)
Gast

TTT schreef:Mooi schoon zeg. Dat kost mij een half uur om een ketting wiel zo zuiver te krijgen. Hoe doe je dit?
goed kettingvet gebruiken - na een crossje met de hogedruk - beetje wd40.....

Ps: hogedruk mag hier; is nl. een O-RING-VRIJE ketting....
Jo VdB

hornet911 schreef: nl. een O-RING-VRIJE ketting....
Met roestplekjes :twisted: (althans op de 1ste foto)

Jo VdB
Gast

Jo VdB schreef:
hornet911 schreef: nl. een O-RING-VRIJE ketting....
Met roestplekjes :twisted: (althans op de 1ste foto)

Jo VdB
Na kuisen vergeten WD40 opspuiten :oops: :oops: Na nen dag of twee hebt ge ervan hé.....
Gast

Welk merk ketting is dat?
Ik heb nl nog nooit een ketting met gaatjes gezien!
xander

Er zijn ook tandwielen met een stalen kroon, en een middenste gedeelte in aluminium, zo eentje houdt het 5 000 km uit op m'n 525.

Xander
Rijden, nu, en waar het nog kan!
mxrider#28

Anonymous schreef:Welk merk ketting is dat?
Ik heb nl nog nooit een ketting met gaatjes gezien!
welke gaatjes? :?
Dr_Bean
Contacteer:

xander schreef:Er zijn ook tandwielen met een stalen kroon, en een middenste gedeelte in aluminium, zo eentje houdt het 5 000 km uit op m'n 525.

Xander
Ik heb wel eens 40'000km met 1 ATW en ketting gereden (XR600, veel weggebruik). en op onze afrikatocht dikke 20'000km met 1 DID XVM en ATW.
VTW vervang ik vaker, daar de XR600 die stukhakt, omdat ie geen tandwieldemper achter heeft zals de meeste allroads.

zou een kettingoiler dan toch helpen :-))

grts
Gast

MXRider#28,

Als je goed kijkt dan zie je in de binnenschakels gaten van 2 a 3 mm

Dit is voor mij dus iets nieuws.
mxrider#28

Anonymous schreef:MXRider#28,

Als je goed kijkt dan zie je in de binnenschakels gaten van 2 a 3 mm

Dit is voor mij dus iets nieuws.
zoiets heb ik ook nog nooit gezien... vraag me af waarom dat is... het lijkt me niet dat de schakel er sterker op word :?
Gast

Juist ja, en ook de prijs zal iets anders zijn verwacht ik
Gast

Als ik me niet vergis is het een regina (weet het niet vanbuiten en heb geen zin om te gaan kijken :oops: )....Zal morgen wel eens goed kijken!!

Die gaatjes, ik weet ook niet waar dit voor dient??? Het is wel een pure crossketting, zonder O-ringen....volgens collega enduristen gaan die niet lang mee....
Dr_Bean
Contacteer:

hornet911 schreef:Als ik me niet vergis is het een regina (weet het niet vanbuiten en heb geen zin om te gaan kijken :oops: )....Zal morgen wel eens goed kijken!!
Zal wel Regina zijn inderdaad. Die hebben 'goude'plaatjes.
grts
mxrider#28

Dr_Bean schreef:
hornet911 schreef:Als ik me niet vergis is het een regina (weet het niet vanbuiten en heb geen zin om te gaan kijken :oops: )....Zal morgen wel eens goed kijken!!
Zal wel Regina zijn inderdaad. Die hebben 'goude'plaatjes.
grts
renthal ook, rvm ook dus regina is niet de enige met gouden plaatjes :)
Noppy

@TTT: Toine, ik spuit met Profi Dry Lube (Hein Gericke, €9.95 per bus) en dan blijft je ketting gortdroog, maar wel gesmeerd met Teflon.

Ik heb er nu 6.000 km op staan, maar heb nog niet hoeven naspannen. Met mijn BMW had ik er bijna 20 mee gedaan, voornamelijk woon-werkverkeer, moet ik er ff bijzeggen.

Het voordeel van dat gortdroge is dat modder veel minder vat heeft om in te werken op de ketting. Zand of stof heeft al helemaal geen kans, aangezien dat er met 40G of zo afgeslingerd wordt bij het kleine tandwiel.

Modder is volgens mij echt de pest voor je kettingen, tandwielen en remblokjes!

Noppy
:toost:
TTT

"droge" spray heb ik ook staan maar die wou ik bewaren voor het droge seizoen.
Nu gebruik ik Putoline O-Ring spray.
In de modder blijft eigenlijk niks zitten. Kijk je na 5 minuten naar je ketting is alles er toch af.
smurf.
Plaats reactie