Na 5000 km wil ik de distributieketting van mijn 525 vervangen.
Ik stel vast dat deze ketting uit één stuk is.
Kan ik die zo vervangen, of moet ik die open maken?
Zo ja, heb ik hiervoor speciaal gereedschap nodig?
Xander
Distributieketting vervangen op KTM 525
Moderator: ghulst
Xander,
is de kettingspanner al volledig uitgeregeld na 5000 km?
indien je dit nog niet gecontroleerd hebt, stel ik voor dit eerst te doen.
is hij uitgeregeld (geen clicks meer resterend), dan moet je de ketting inderdaad vervangen,
en met een speciale tool
de ketting is "geriveteerd", deze techniek wordt ook vaak voor de secundaire transmissie gebruikt (betrouwbaarder dan de "speld")
Gery
is de kettingspanner al volledig uitgeregeld na 5000 km?
indien je dit nog niet gecontroleerd hebt, stel ik voor dit eerst te doen.
is hij uitgeregeld (geen clicks meer resterend), dan moet je de ketting inderdaad vervangen,
en met een speciale tool
de ketting is "geriveteerd", deze techniek wordt ook vaak voor de secundaire transmissie gebruikt (betrouwbaarder dan de "speld")
Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
Ja, een kettingpersje (eventueel te koop bij KTM voor iets rond de 150 € (als ik me niet vergis)xander schreef:NaZo ja, heb ik hiervoor speciaal gereedschap nodig?
Het vliegwiel moet je er natuurlijk eerst ook afhalen. Vliegwieltrekker van KTM is iets van een 15 - 20 €.
Jo VdB
Heb al 13.000km met m`n 525 gereden, denk nog niet aan d. ketting vervangen.xander schreef:Na 5000 km wil ik de distributieketting van mijn 525 vervangen.
Ik stel vast dat deze ketting uit één stuk is.
Kan ik die zo vervangen, of moet ik die open maken?
Zo ja, heb ik hiervoor speciaal gereedschap nodig?
Xander
Waarom zo lang wachten met vervangen ?
Een ketting kost toch bijna niets ...
Als het kapot gaat, heb je meer kosten....
Jo VdB (ik vraag me af hoe het komt dat ik al aan mijn 3de ketting toe ben op 8.500 km... Ik vervang altijd als ik op laatste tandje zit van de kettingspanner...)
Een ketting kost toch bijna niets ...
Als het kapot gaat, heb je meer kosten....
Jo VdB (ik vraag me af hoe het komt dat ik al aan mijn 3de ketting toe ben op 8.500 km... Ik vervang altijd als ik op laatste tandje zit van de kettingspanner...)
Jo,
Hoe weet je met zekerheid dat je op het laatste tandje zit?
Ik heb de spanner weggenomen, en vastgesteld dat wanneer de spanner volledig uitgeveerd is ik nog een viertal mm speling heb wanneer hij tegen de ketting aangedrukt wordt. Is dat de correcte manier van meten?
Xander
Hoe weet je met zekerheid dat je op het laatste tandje zit?
Ik heb de spanner weggenomen, en vastgesteld dat wanneer de spanner volledig uitgeveerd is ik nog een viertal mm speling heb wanneer hij tegen de ketting aangedrukt wordt. Is dat de correcte manier van meten?
Xander
Rijden, nu, en waar het nog kan!
spanner wegnemen,
tellen hoeveel clicks er nog resten vooraleer de spanner volledig uitgewerkt is
zoals Jo zegt, wanneer je slechts 1 click meer overhebt,
vervangen!
Gery
PS: don't fix what isn't broken
tellen hoeveel clicks er nog resten vooraleer de spanner volledig uitgewerkt is
zoals Jo zegt, wanneer je slechts 1 click meer overhebt,
vervangen!
Gery
PS: don't fix what isn't broken
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!