hoeveel olie in luchtfilter

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Gast

Bestaat er zoiets als teveel olie in de luchtfilter (tweetakt)??

Ik heb nl. de indruk dat mijn gekuiste en olie overgoten filter tien kilo weegt......kan dit een te rijk mengsel (+ alle gevolgen vandien...) veroorzaken....??

Mijn filter heb ik zo wat proberen uitwringen, maar zoals jullie wel weten is de olie nogal een zéér klein beetje plakkerig..... :lol:
JBassie
Contacteer:

hornet911 schreef:Bestaat er zoiets als teveel olie in de luchtfilter (tweetakt)??
Ja. :lol:

Ten eerste pak 2 plastic handschoentjes (van die doorzichtige, kun je zo legaal bij tankstation jatten) want die olie is rotzooi :!: Men pakt een gereinigde filter en besmeurd deze met filterolie met beleid en mate. VERDEEL GELIJKMATIG DIE OLIE doormiddel van kneden. en kneed het teveel uit in een (filter) emmer. Daarna min 10 min laten drogen en monteren.

FILTER NIET UIWRINGEN!!!
kat in bakkie :D .. toch

JB
Gast

je moet er voor zorgen dat je filter olie nog wel goed dun is. Dan zorg je dat je filter goed doordrenkt is met olie en dan knijp je de overtollige olie eruit. NOOIT wringen.
Sjokske

Hoe moet dat nou als het carnaval is, ons dorpke heet dan 't Wringersgat :?: :wink:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
JBassie
Contacteer:

ook aan te bevelen, een zogenoemd ''starter pakket'' van bijv. Twin air of putoline. Kost 45€ maar dan heb je 2 goeie afsluitbare emmers, 1 voor filter te reinigen en ander voor de filter te ''olieen'' . Ook zit er filter olie bij en filterreinger. Plus nog wat vet om de filter beter te laten sluiten.

:idea: als ik rij doe ik meestal een ''helm mutsje'' om de filter. Hoef je hem minder vaak te reinigen.

JB
Gast

ok, maar die filter absorbeert die olie zo goed dat je er een hele liter olie kan insmeren.......
JBassie
Contacteer:

hornet911 schreef:ok, maar die filter absorbeert die olie zo goed dat je er een hele liter olie kan insmeren.......
je moet gewoon niet teveel erop doen en goed verdelen en goed kneden. Dan kan het niet mis gaan.
wat voor een filter heb je dan. :?:
Pascal#46

Ik vet altijd gewoon me filter in, in een emmer. Dan knijp ik heel zachtjes het overtollige eruit en verdeel ik de olie. Daarna zit er altijd nog wel overtollige olie op en dat veeg ik gewoon met papiere-doekjes eraf.(pluist niet) Dan laat ik me filter 10 minuten liggen, en daarna masseer ik hem nog goed door. En ja dan heb je een goed ingevet (niet te vet) prima ge-oliëd verdeeld filter!! :D
Jo VdB

Gewoon (zoals reeds een paar keer vermeld) de nieuwe filter in een plastic diepvrieszakje van 6 liter steken, een BEETJE olie erin kappen, de lucht uit het zakje duwen en de filter inmasseren. Als het te weinig is, een BEETJE olie bijgieten...

Als het teveel was, de grootste hoop in het zakje uitpersen, en de rest daarna uitpersen.

Kan niet simpeler.

Trouwens, die emmers om in te oliën zijn zinloos. De olie wordt er in no-time veel te slecht van (door verdamping van de vluchtige stoffen die door het plastic heen dringen...)

Jo VdB
Bart M

Juist Jo, zo doe ik het ook al jaren. :)
alleen merk ik soms dat ondanks goed kneedwerk m'n filter na een tijdje rijden toch begint te lekken. Zou ik dit niet kunnen vermijden door het filter enige tijd op te hangen na inolieën, en daarna de onderzijde te deppen met een propere, droge vod. En daarna pas monteren? :roll:
Keep on smiling!
Jo VdB

Bart M schreef: alleen merk ik soms dat ondanks goed kneedwerk m'n filter na een tijdje rijden toch begint te lekken.
Bart,

dan denk ik dat er toch nog wat veel olie in je filter zit...
Ik heb daar nog nooit last van gehad.

Jo VdB
Plaats reactie