Daarnet even vlug de vorkbeentjes eruit gehaald om neopreen kousen (volledige ) aan te brengen....
Nu, de benen zijn eruit, vlug even het balhoofd smeren (smeernippel).....OK, das gedaan......Och beter eens openzwieren, nu ik toch al zo ver zit........, ik heb hem toch onlangs tweedehands gekocht, maar beter eens kijken
Het onderste lager is licht beroest, waarschijnlijk, of beter, zeker door (hogedruk)water.....
Nu wil ik die eraf halen met twee bandenijzers (de "oude" gekende truc)....GEEN EFFECT! Dan maar met een doorslag proberen.......hmmm, nog niet echt gelukt, de lages is wel al lekker scheef en kan nog dienen om de schroothoop te gaan vullen.....Das niks op zich, morgen krijg ik die er wel af!
Nu mijn eigenlijke vragen :
1) Hoe krijg ik de onderste lager er ZONDER speciaal gereedschap en ZONDER hem te beschadigen op z'n plaats???? (bij MONTAGE)
2) In het werkplaatshandboek spreken ze over OUTER RACE (ik vermoed dat dit de geperste bussen zijn die in het balhoofd aanwezig zijn). Deze moeten samen met de bearing (lagers) als SET vervangen worden.....Als dit effectief die bussen zijn, hoe krijg ik die eruit???? Als het iets anders is, WAT is dat????
3) De bout om het balhoofd aan te spannen zat redelijk vast (niet die joekel erboven, die nog VEEL vaster...), in het werkplaatshandboek schrijven ze 45 NM voor, dit is voor een balhoofd toch ENORM????
PS: het feit om een smeernippel te monteren werkt volgens mij niet echt; ik heb nl. een halve pul vet in het balhoofd gespoten en het enige dat er gebeurd is VEEL vet in het balhoofd, maar weinig of geen aan de lagers, tenzij ik misschien volgende keer een volledige bus in het BH spuit....
Balhoofdlagers.....
Moderator: ghulst
Je moet er zolang vet in spuiten totdat het door de balhoofdlagers eruit komthornet911 schreef:PS: het feit om een smeernippel te monteren werkt volgens mij niet echt; ik heb nl. een halve pul vet in het balhoofd gespoten en het enige dat er gebeurd is VEEL vet in het balhoofd, maar weinig of geen aan de lagers, tenzij ik misschien volgende keer een volledige bus in het BH spuit....
outer race = buitenste lagerschalen
het gereedschap werkt als een pers --> je trekt de lagers er zo mooi recht en gelijkmatig in (kan je dus eventueel zelf -laten- maken)
Jo VdB
het gereedschap werkt als een pers --> je trekt de lagers er zo mooi recht en gelijkmatig in (kan je dus eventueel zelf -laten- maken)
Jo VdB
Dit is alleen om het lager te "zetten" (alles recht en op zijn plaats.schrijven ze 45 NM voor, dit is voor een balhoofd toch ENORM
Blijf wel de stuurpen draaien tijdens dit aantrekken, is wat vriendelijker voor de lagers,
daarna moet je 'm toch weer een 1/4 slag lossen, of niet?
En idd, met een draadstang en 2 dikke platen kun je de buitenschalen zo in het balhoofd trekken.
Voor de laatste milimeters moet je de oude lagers erbij gebruiken (of een passende ring op de buitenkant van het lager (anders zitten de schalen niet diep genoeg).
En smeer een beetje vet op de buiten kant van de schalen.
De lagerschalen in persen zal nu wel gaan, maar hoe haal ik ze er dan uit??? En hoe monteer ik de onderste lager op de stuurpen???gassen (n i) schreef:Dit is alleen om het lager te "zetten" (alles recht en op zijn plaats.schrijven ze 45 NM voor, dit is voor een balhoofd toch ENORM
Blijf wel de stuurpen draaien tijdens dit aantrekken, is wat vriendelijker voor de lagers,
daarna moet je 'm toch weer een 1/4 slag lossen, of niet?
En idd, met een draadstang en 2 dikke platen kun je de buitenschalen zo in het balhoofd trekken.
Voor de laatste milimeters moet je de oude lagers erbij gebruiken (of een passende ring op de buitenkant van het lager (anders zitten de schalen niet diep genoeg).
OK, 1/4 tot 1/2slag lossen, ik moet aandachtiger lezen
En smeer een beetje vet op de buiten kant van de schalen.
OK, 1/4 tot 1/2slag lossen, ik moet aandachtiger lezenAnonymous schreef:gassen (n i) schreef:Dit is alleen om het lager te "zetten" (alles recht en op zijn plaats.schrijven ze 45 NM voor, dit is voor een balhoofd toch ENORM
Blijf wel de stuurpen draaien tijdens dit aantrekken, is wat vriendelijker voor de lagers,
daarna moet je 'm toch weer een 1/4 slag lossen, of niet?
En idd, met een draadstang en 2 dikke platen kun je de buitenschalen zo in het balhoofd trekken.
Voor de laatste milimeters moet je de oude lagers erbij gebruiken (of een passende ring op de buitenkant van het lager (anders zitten de schalen niet diep genoeg).
En smeer een beetje vet op de buiten kant van de schalen.
De lagerschalen in persen zal nu wel gaan, maar hoe haal ik ze er dan uit??? En hoe monteer ik de onderste lager op de stuurpen???
1. Een stevige ijzeren pijp met voldoende diameter die je tegen het randje van het lager zet en een zware hamer. En dan maar kloppen. Heb hetzelfde gehad enkele maanden geleden en bij mij was de de pijp een stuk buis van een oude centrale verwarming.Anonymous schreef: De lagerschalen in persen zal nu wel gaan, maar hoe haal ik ze er dan uit??? En hoe monteer ik de onderste lager op de stuurpen???
2. Ook weer een pijp die net over de stuurpen past en wederom kloppen (wel zorgen dat het lager recht blijft zitten !).
Ride light, ride fun, ride 2-stroke....
De lagerschalen kreeg ik er niet anders uit dan even een lasnaad op de schaal te leggen.....
Valt allemaal nog wel mee, eens je het een keer hebt gedaan
En met een beetje inventiviteit en hulp van op dit forum komt het wel goed
Thanks allemaal voor de info!
Valt allemaal nog wel mee, eens je het een keer hebt gedaan
En met een beetje inventiviteit en hulp van op dit forum komt het wel goed
Thanks allemaal voor de info!