Nou, mannen ik ben bijna om. Ik wil zo'n een speelfietsie hebben, maar laat ik me nu eens vooraf laten informeren.
Dus iedereen die met wat leuke, relevante en adviserende opmerkingen komt aangaande trialmotoren, die word nu al bedankt.
Dus waar moet een goede fiets aan voldoen. Wat zijn de knelpunten. Zwakke plekken waar ik op moet letten. Ik ga natuurlijk voor tweedehands, dat spreekt voor zich.
Welke onderdelen moet ik er nog bij gaan aanschaffen? etc etc
Laat maar komen, alles is welkom.
Trialmotoren koopadvies gevraagd
Moderator: ghulst
Ik was tijdens die Noppenforumcross in Arnhem, en wat me opviel is dat er veel "oude" trailmotoren rondreden. Misschien was er wel een twinshock wedstrijd of zo??
Heb je hier iets aan???
http://www.btc-baarlo.de/nl/markt/markt_nl.htm
Heb je hier iets aan???
http://www.btc-baarlo.de/nl/markt/markt_nl.htm
thx stteve, ja afgelopen zondag reed er een bsa mee, en iemand op een oude honda trl of rlt of zoiets. Liep heel leuk, maar ik vind het allemaal te zwaar. Het moet van 2000 en jonger zijn.
Kreeg btw net een mailtje met daarbij de bedrijfsuren van de blokjes.
Word er bij een trialmotor in uren gerekend, en wanneer worden die uren dan onkosten(bigendjes en zuigers).
Ik begreep ook dat er 1 op 100 gesmeerd word, met zelfs bio-olie. Goed voor het milieu.
Kreeg btw net een mailtje met daarbij de bedrijfsuren van de blokjes.
Word er bij een trialmotor in uren gerekend, en wanneer worden die uren dan onkosten(bigendjes en zuigers).
Ik begreep ook dat er 1 op 100 gesmeerd word, met zelfs bio-olie. Goed voor het milieu.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Waarschijnlijk word ik de enige trialrijder op dit forum
Blijft een kleine sport natuurlijk, alhoewel ik dat niet kan begrijpen. Het is echt prachtig om over boomstammen te rijden.
Waar is Hein van Buuren?
Blijft een kleine sport natuurlijk, alhoewel ik dat niet kan begrijpen. Het is echt prachtig om over boomstammen te rijden.
Waar is Hein van Buuren?
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Husky (George),
ik heb ook al eens op zo'n Montesa'tje rondgetuft in Bilstain (initiatiedag met Alex Van den Broek)
Dat is inderdaad SUPER , zo'n trial.
Alleen die vervelende €uro's die je ervoor moet neertellen natuurlijk...
Mijn vrouw klaagt nu al dat mijn moto's zo veel kosten...
Jo VdB
ik heb ook al eens op zo'n Montesa'tje rondgetuft in Bilstain (initiatiedag met Alex Van den Broek)
Dat is inderdaad SUPER , zo'n trial.
Alleen die vervelende €uro's die je ervoor moet neertellen natuurlijk...
Mijn vrouw klaagt nu al dat mijn moto's zo veel kosten...
Jo VdB
Wel George goed dat je besloten hebt erbij te gaan trialen.
Het zal je rijstijl en gevoel voor evenwicht en snelheid bij je enduro zeker ten goed komen.
Waar op te letten ?
Trialmotoren worden veelal toch ingezet bij wedstrijden en krijgen het toch wel stevig voor de kiezen.
Toch zijn er best nog wel veel rijders die hun motor goed verzorgen en hem niet aftrappen.
Het is wel zaak te letten op het frame of deze geen rare dutsen, butsen en onnatuurijke lasplekken vertoont (weggelaste scheuren)
Als je de carterplaat aan de onderkant bekijkt kun je aan eventuele diepe kerven wel zien waar zo'n motor overheen gesleurd is.
Verder zegt de uiterlijke staat van een trialmotor best wel veel, stevig bereden exemplaren zien er meestal ook wel als dusdanig uit.
De banden kunnen (net als bij een crosser óf enduro) afgesleten zijn maar dat is wel op te lossen natuurlijk.
Verder doe je met een setje tandwielen en een ketting zeker 3 jaar (als je het een beetje onderhoudt).
Als ze een trialmotor start moet ie gewoon netjes rondlopen en geen rare tikken vertonen.
Verder kun je de werking van de koppeling testen zoals je dat bij een enduro ook doet hoewel menige trialmotor vaak last heeft van een plakkende koppeling als hij koud is (hoeft niet problematisch te zijn mits het niet té erg is).
Verder gewoon beoordelen alsof het een enduro is.
Je kunt inderdaad bij Solomoto.nl kijken, die hebben regelmatig gebruikte mdellen staan.
Bij jou meer in de buurt heb je Johnny van Delft in Den Haag (Paulus Buysstraat) die onder de naam Happytime werkt (staat ook op Marktplaats).
Peter Miltenburg (www.pmtrials.nl) heeft ook nog regelmatig een 2e hands staan.
Verder staat er op Texel momenteel een mooie Beta te koop (zie Marktplaats), vraagprijs 2600 euro (kan zeker nog wat af), staat al wat langer te koop maar vanwege de locatie niet erg in trek (voor de meeste te ver weg), voor jou redelijk dichtbij.
Mocht je interesse hebben in deze Beta (wat een goed merk is) kun je met een trukje wel naar Texel toe om de dure bootreis te besparen.
Er staan op Marktplaats wel meer particuliere motoren te koop en echt slechte merken heb je niet echt.
Onderdelen is de merken geen probleem, voldoende te krijgen.
mocht je meer willen weten mail me dan eventueel privé, freakfotografie@chello.nl
Oh ja het nieuwe seizoen komt er aan dus komen er weer genoeg gebruikte modellen op de markt.
Het zal je rijstijl en gevoel voor evenwicht en snelheid bij je enduro zeker ten goed komen.
Waar op te letten ?
Trialmotoren worden veelal toch ingezet bij wedstrijden en krijgen het toch wel stevig voor de kiezen.
Toch zijn er best nog wel veel rijders die hun motor goed verzorgen en hem niet aftrappen.
Het is wel zaak te letten op het frame of deze geen rare dutsen, butsen en onnatuurijke lasplekken vertoont (weggelaste scheuren)
Als je de carterplaat aan de onderkant bekijkt kun je aan eventuele diepe kerven wel zien waar zo'n motor overheen gesleurd is.
Verder zegt de uiterlijke staat van een trialmotor best wel veel, stevig bereden exemplaren zien er meestal ook wel als dusdanig uit.
De banden kunnen (net als bij een crosser óf enduro) afgesleten zijn maar dat is wel op te lossen natuurlijk.
Verder doe je met een setje tandwielen en een ketting zeker 3 jaar (als je het een beetje onderhoudt).
Als ze een trialmotor start moet ie gewoon netjes rondlopen en geen rare tikken vertonen.
Verder kun je de werking van de koppeling testen zoals je dat bij een enduro ook doet hoewel menige trialmotor vaak last heeft van een plakkende koppeling als hij koud is (hoeft niet problematisch te zijn mits het niet té erg is).
Verder gewoon beoordelen alsof het een enduro is.
Je kunt inderdaad bij Solomoto.nl kijken, die hebben regelmatig gebruikte mdellen staan.
Bij jou meer in de buurt heb je Johnny van Delft in Den Haag (Paulus Buysstraat) die onder de naam Happytime werkt (staat ook op Marktplaats).
Peter Miltenburg (www.pmtrials.nl) heeft ook nog regelmatig een 2e hands staan.
Verder staat er op Texel momenteel een mooie Beta te koop (zie Marktplaats), vraagprijs 2600 euro (kan zeker nog wat af), staat al wat langer te koop maar vanwege de locatie niet erg in trek (voor de meeste te ver weg), voor jou redelijk dichtbij.
Mocht je interesse hebben in deze Beta (wat een goed merk is) kun je met een trukje wel naar Texel toe om de dure bootreis te besparen.
Er staan op Marktplaats wel meer particuliere motoren te koop en echt slechte merken heb je niet echt.
Onderdelen is de merken geen probleem, voldoende te krijgen.
mocht je meer willen weten mail me dan eventueel privé, freakfotografie@chello.nl
Oh ja het nieuwe seizoen komt er aan dus komen er weer genoeg gebruikte modellen op de markt.
-
- Berichten: 460
- Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
- Locatie: Tussen de olde wieven !
Bovenstaande was ik, vergeten in te loggen.
De aanschaf is het duurste, verder eigenlijk niets bijzonders.
Controle balhoofdlagers, wiellagers, achtervorklagers en linksysteem, lekkages etc etc (net als bij een crosser / enduro).
Met 3 liter benzine kun je een hele middag rijden en dat verbrand je met een enduro zo'n beetje binnen 10 minuten.
Als je de motor na een paar jaar weer verkoopt leg je er hooguit een paar honderd euro op toe, goedkoper rijden is niet mogelijk en je hebt er errug veel plezier aan.
Voor toeschouwers wellicht niet altijd spectaculair om te zien maar voor de rijder wel om te doen.
De aanschaf is het duurste, verder eigenlijk niets bijzonders.
Controle balhoofdlagers, wiellagers, achtervorklagers en linksysteem, lekkages etc etc (net als bij een crosser / enduro).
Met 3 liter benzine kun je een hele middag rijden en dat verbrand je met een enduro zo'n beetje binnen 10 minuten.
Als je de motor na een paar jaar weer verkoopt leg je er hooguit een paar honderd euro op toe, goedkoper rijden is niet mogelijk en je hebt er errug veel plezier aan.
Voor toeschouwers wellicht niet altijd spectaculair om te zien maar voor de rijder wel om te doen.
Heb een montesa COTA 314R gehad en moet eerlijk toegeven dat het blokje nogal wat compressie had......En op koppel getuned!!!
Nu, nadeel is dat je meestal een aanhangwagen nodig hebt om op je favoriete plekjes te geraken, een heel gedoe volgens mij (als endurorijder die vertrekt vanuit zijn garage )
Let vooral op slijtagesporen (koppeling, balhoofd, boite,bodemplaat ....)(alles is hierboven al opgenoemd.... )
Nu, een trial doet niet echt veel "hoge" toeren (zoals een cross) en ziet daarom minder af......Misschien een stomme gedachte, maar soms kan je beter eentje kopen die competitie heeft gedaan!!! Iemand die dit koopt als "amateur" zal hem bijlage niet zo goed onderhouden als wanneer er competitie mee gereden is......Die moeten in orde staan om te presteren...
Nu, nadeel is dat je meestal een aanhangwagen nodig hebt om op je favoriete plekjes te geraken, een heel gedoe volgens mij (als endurorijder die vertrekt vanuit zijn garage )
Let vooral op slijtagesporen (koppeling, balhoofd, boite,bodemplaat ....)(alles is hierboven al opgenoemd.... )
Nu, een trial doet niet echt veel "hoge" toeren (zoals een cross) en ziet daarom minder af......Misschien een stomme gedachte, maar soms kan je beter eentje kopen die competitie heeft gedaan!!! Iemand die dit koopt als "amateur" zal hem bijlage niet zo goed onderhouden als wanneer er competitie mee gereden is......Die moeten in orde staan om te presteren...
-
- Berichten: 460
- Lid geworden op: zo sep 22, 2002 06:23
- Locatie: Tussen de olde wieven !
George op je vraag hoelang je met een zuiger doet kan ik zeggen heel lang (wordt niet in uren uitgedrukt, meer in jaren .......).
Toen ik mijn Montesa verkocht was hij 6 jaar oud en nog geen nieuwe zuiger gezet.
De nieuwe eigenaar die er nu nog mee rijdt heeft ook nog steeds geen nieuwe zuiger gezet.
En als je een nieuwe zuiger zet kun je er probleemloos jaren mee rijden.
Als je een nieuw onderdeel zou moeten zetten is de koppeling in principe het eerste aan de beurt (omdat je vaak toch wel met je vinger aan de koppeling rijdt, foei foei foei zei Toon van de Vliet vroeger als je dat deed).
Ook wordt er dan vaak één plaat vervangen (die het meest kwetsbaar is) en later pas de hele groep.
Het enige wat belangrijk is (en toch nog vaak wordt verwaarloosd) is het luchtfilter.
Gewoon na iedere training / wedstrijd verversen is het allerbelangrijkste aan de trialmotor.
En die filterelementen zijn vaak 3 keer zo klein als een cross / enduro luchtfilter................
Toen ik mijn Montesa verkocht was hij 6 jaar oud en nog geen nieuwe zuiger gezet.
De nieuwe eigenaar die er nu nog mee rijdt heeft ook nog steeds geen nieuwe zuiger gezet.
En als je een nieuwe zuiger zet kun je er probleemloos jaren mee rijden.
Als je een nieuw onderdeel zou moeten zetten is de koppeling in principe het eerste aan de beurt (omdat je vaak toch wel met je vinger aan de koppeling rijdt, foei foei foei zei Toon van de Vliet vroeger als je dat deed).
Ook wordt er dan vaak één plaat vervangen (die het meest kwetsbaar is) en later pas de hele groep.
Het enige wat belangrijk is (en toch nog vaak wordt verwaarloosd) is het luchtfilter.
Gewoon na iedere training / wedstrijd verversen is het allerbelangrijkste aan de trialmotor.
En die filterelementen zijn vaak 3 keer zo klein als een cross / enduro luchtfilter................
Zo'n trialmotor staat zeker en vast op mijn verlanglijstje. Het lijkt me bovendien een hele goede oefening als enduro rijder. Ik hou persoonlijk ook meer van de technische stukken & dat begint al zo'n beetje op een makkelijk trial parcours te lijken soms...
Idd jammer dat het weeral zoveel geld kost. Waarschijnlijk is dat bij velen onder ons de reden om zoiets niet te kopen...
Stijn V.
Idd jammer dat het weeral zoveel geld kost. Waarschijnlijk is dat bij velen onder ons de reden om zoiets niet te kopen...
Stijn V.
Montesa Cota 315R
Mooi werk, mannen. Fijn om van ervaren trialrijders hun mening te krijgen.
Af en toe lees je wel eens dat een trialmotor een nieuw bigend nodig heeft, dus dat zal wel met de eigenaar te maken hebben gehad dus. Niet regelmatig schoon luchtfilter gemonteerd.
Ik zal binnenkort mij eens bij een eigenaar gaan melden, om zijn haar motor te bekijken.
Want me trouwens opvalt is, vroeger reden ze nog wel met kenteken rond, maar hedendaags is dat helemaal voorbij.
Zijn er nog modellen die speciaal voor kleinere mensjes gemaakt worden, of zijn de motoren standaard. Ik heb bevoorbeeld gemerkt dat die koppelingshendel en voorremhendel wel wat dichter bij het stuur mogen voor mijn kleine handjes. Achterrem vindt ik ook te ver weg staan.
Afijn, dat zal wel te veranderen zijn. Ik zie me al bij Erik staan voor die giga hillclimbs op de komende noppenforumdag.
Oooo sorry Erik ik geloof dat we dat voor dit jaar nog moeten regelen.
Af en toe lees je wel eens dat een trialmotor een nieuw bigend nodig heeft, dus dat zal wel met de eigenaar te maken hebben gehad dus. Niet regelmatig schoon luchtfilter gemonteerd.
Ik zal binnenkort mij eens bij een eigenaar gaan melden, om zijn haar motor te bekijken.
Want me trouwens opvalt is, vroeger reden ze nog wel met kenteken rond, maar hedendaags is dat helemaal voorbij.
Zijn er nog modellen die speciaal voor kleinere mensjes gemaakt worden, of zijn de motoren standaard. Ik heb bevoorbeeld gemerkt dat die koppelingshendel en voorremhendel wel wat dichter bij het stuur mogen voor mijn kleine handjes. Achterrem vindt ik ook te ver weg staan.
Afijn, dat zal wel te veranderen zijn. Ik zie me al bij Erik staan voor die giga hillclimbs op de komende noppenforumdag.
Oooo sorry Erik ik geloof dat we dat voor dit jaar nog moeten regelen.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
-
- Site Admin
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: do jan 01, 1970 02:00
- Locatie: Balkbrug
- Contacteer:
Ik zou ook eens in Bilstain gaan kijken.
Daar vermaken zich elk weekend wel een stuk of wat trialisten.
De eigenaar van het spul, Croiset, is (was ?) ook dealer van GasGas.
Daar vermaken zich elk weekend wel een stuk of wat trialisten.
De eigenaar van het spul, Croiset, is (was ?) ook dealer van GasGas.
Freek
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Noppenforum brengt je op het slechte pad.
Zijn er hier trialisten die triallen in hun buurt? t.t.z. zonder aanhangwagen even in de buurt gaan triallen?? Of gaan al de (ex-)triallisters op een speciaal daarvoor voorzien domein/parcours???