Beste cross en enduro vrienden,
Ik heb een ktm 525 exc 2003 gekocht en ik vraag me af welke olie ik moet gaan gebruiken.
In het boek staat shell advance full synthetic 10 w 40, nu gebruikt ktm de motorex en als je naar een ktm dealer belt zegt men putoline vol synthetisch 5 w 50.Deze zou beter smeren bij een koude start.
Wie heeft hier ervaring mee en kan een goede tip geven.
Alvast bedankt.
Hans
ktm 525 exc , welke olie ??????
Moderator: ghulst
Een medewerker van het(voormalige) fabrieksteam Martens adviseerde mij om 10W50 volsynth. te gebruiken in m'n Husaberg. Ik had nog een half vat Motorex 10W40 halfsynth wat ik nog over had van mijn Yamaha WR tijd. Ben toch maar over gestapt op Motorex 10W50.
Volgens mij maakt het niet veel uit, half of vollsynth. maar de 50 aan het eind en de service interval des te meer. Een W50 olie blijft "dikker" op bedrijfstemperatuur en de huidige 1cyl viertakten worden vrij warm dus dit kan in ieder geval geen kwaad. Ik rij hooguit 2x met de olie en dan komt er nieuwe op, ik heb maar een kleine liter in het blokje!
Volgens mij maakt het niet veel uit, half of vollsynth. maar de 50 aan het eind en de service interval des te meer. Een W50 olie blijft "dikker" op bedrijfstemperatuur en de huidige 1cyl viertakten worden vrij warm dus dit kan in ieder geval geen kwaad. Ik rij hooguit 2x met de olie en dan komt er nieuwe op, ik heb maar een kleine liter in het blokje!
Altijd volsyntheet gebruiken! Anders gaat je small-end (die onder de loeihete zuiger zit) eraan.
En nooit bezuinigen op olie, een revisie kost naast ergenis ook nog eens enorm veel.
En nooit bezuinigen op olie, een revisie kost naast ergenis ook nog eens enorm veel.
Zoals intussen al verscheidene keren geschreven op dit forum, moet je voor elke 4-takt (behalve dan voor de Honda's met gescheiden olie-reservoirs) olie gebruiken die voldoet aan de JASO MA - norm...
Dat is er zonder friction modifyers ("wrijvingsverminderende additieven")
Jo VdB
Dat is er zonder friction modifyers ("wrijvingsverminderende additieven")
Jo VdB
gebruik altijd full synth, dan ben je zeker
de moderne fietsen zoals KTM RFS, WR's , CRF'en en co hebben een geringe hoeveelheid olie in het carter, en die wordt dus sneller heet
hoe heter de olie, hoe lager de smeereigenschappen
full synth degradeert onder deze omstandigheden minder snel dan semi
Gery
de moderne fietsen zoals KTM RFS, WR's , CRF'en en co hebben een geringe hoeveelheid olie in het carter, en die wordt dus sneller heet
hoe heter de olie, hoe lager de smeereigenschappen
full synth degradeert onder deze omstandigheden minder snel dan semi
Gery
'12 250 EXC-F 6 Days
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!
'99 200 EXC (uit nostalgie...)
Ride it like you stole it!