Ik vraag me af met welke bandendruk (voor en achter) de enduro-mannen onder ons rondrijden. Denkbeeldige situatie: Nu zondag is er een rit in Boemmerskonte, en je hebt er helemaal geen idee van het soort ondergrond. (of: het is een beetje vanalles). Met welke bandendruk rijd je daar dan? En wat zijn eventuele factoren om dat aan te passen (en in welke richting)....
Stijn V. (die meestal rond een kilootje zit achteraan, en 1100 à 1200 gr. vooraan...)
Welke bandendruk voor enduro-ritten?
Moderator: ghulst
Montesa Cota 315R
- sjikkentip
- Berichten: 500
- Lid geworden op: zo apr 13, 2003 18:21
- Locatie: Pajotten-enduroland-Villezjeel
Voor: een Bib mousse
Achter: versterkte binnenband met +/- 700gr.
Achter: versterkte binnenband met +/- 700gr.
KTM EXC-F 280 2011 HONDA NC700X 2012
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
Voor en achter versterkte binnenbanden van Pirelli.
Voor : 900 gram
Achter : 800 gram
Jo VdB
Voor : 900 gram
Achter : 800 gram
Jo VdB
Ach huskie het blijven Belgen He' , die zeggen het net iets anders als wij Ollandershuskie schreef:gram????? ik weet niet hoeveel mijn binnenband weegt, maar ik zal ze eens wegen
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
-
- Berichten: 2183
- Lid geworden op: do jun 06, 2002 16:54
- Locatie: In de buurt van Arnhem
- Contacteer:
800 gram zal wel 0,8bar zijn
Ik rij zelf @ crosser rond met 0,8 bar
Ik rij zelf @ crosser rond met 0,8 bar
http://www.rw-racing.nl
KTM EXC300
KTM EXC300
Inderdaad!Rudy schreef:800 gram zal wel 0,8bar zijn
Montesa Cota 315R
1 bar voor 1 bar achter
Oke, dan rijd ik voor met 0,95 bar rond en achter 0,75 bar. Maar dat is afhankelijk van de buitendruk.
Ik rij dus achter met zachter omdat dat meer grip geeft en voor met meer anders wordt het zo'n sponzig met sturen.
Ik rij dus achter met zachter omdat dat meer grip geeft en voor met meer anders wordt het zo'n sponzig met sturen.
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Vanaag een toertje gedaan met "een beetje vanalles-grond". Zowel achter als vooraan heb ik 900 gr. (0,9 bar voor onze noorderburen) druk gezet, en dat ging heel erg goed. Enkel dat betonnen uitsteeksel vond m'n velg iets minder leuk...
Stijn V.
Stijn V.
Montesa Cota 315R
Bij off-road/enduro/rally's in het binnen- en buitenland:
Altijd minimaal 1,2 bar voor en achter. Vaker nog 1,5 bar voor en achter.
Bij een lagere bandenspanning kan je wachten op de beruchte 'snake-bites' (daarbij komt de (te zachte) binnenband tussen de velg en de buitenband en heb je twee mooie sneetjes in je binnenband zitten). Snake-bites worden veroorzaakt door de combinatie van te lage bandenspanning en stenen op/in de ondergrond waar je rijdt. Verder heb je met een lage bandenspanning veel meer kans op deuken in je velg (ook door stenen).
Liever iets minder grip (en misschien wat stuiteren) dan bij elke boom een lekke band (OK, ligt aan de ondergrond...) Maar goed, na ooit eens 5 lekke banden op een dag te hebben gehad (in Frankrijk) rij ik nooit met minder dan 1,2 - 1,5 bar.
Altijd minimaal 1,2 bar voor en achter. Vaker nog 1,5 bar voor en achter.
Bij een lagere bandenspanning kan je wachten op de beruchte 'snake-bites' (daarbij komt de (te zachte) binnenband tussen de velg en de buitenband en heb je twee mooie sneetjes in je binnenband zitten). Snake-bites worden veroorzaakt door de combinatie van te lage bandenspanning en stenen op/in de ondergrond waar je rijdt. Verder heb je met een lage bandenspanning veel meer kans op deuken in je velg (ook door stenen).
Liever iets minder grip (en misschien wat stuiteren) dan bij elke boom een lekke band (OK, ligt aan de ondergrond...) Maar goed, na ooit eens 5 lekke banden op een dag te hebben gehad (in Frankrijk) rij ik nooit met minder dan 1,2 - 1,5 bar.
Kan je "wringt het een beetje" verder definiëren? Met welke bandenspanning kan je zo'n bib mousse vergelijken?Erik V schreef:Voor en achter geen enkele gram of bar, alleen 2 bib-moussen zorgen misschien niet altijd voor het goede gevoel(vooraan wringt het een beetje), maar je bent wel altijd op je gemak : nooit lekrijden.
Montesa Cota 315R
Ik heb het grote probleem dat ik niet in sporen kan rijden!!!! (wel met de TTR, met de RM is dit een fluitje van een cent) en rijd (of beter REED) altijd met wat minder druk in de voorband omdat ik dacht dat dit wat meer grip gaf in de sporen........
Dat hij vooraan slipt is toch veel slechter dan achteraan!!!!! Waarom doen jullie dan altijd meer druk voor dan achter????
Dat hij vooraan slipt is toch veel slechter dan achteraan!!!!! Waarom doen jullie dan altijd meer druk voor dan achter????
Ach weet je, je kunt die bandenspanning ook helemaal niet met elkaar vergelijken. Ik weeg met alles aan misschien 70kg, de meeste wegen met volle bepakking al gauw 90 tot 100 kg. Ik kan dus zachter rijden zonder me zorgen te maken over snakebites.
Mijn voorrijder zegt altijd: "Huskie, pomp die banden nu eens op, joh, ik ga je niet helpen plakken hoor".
Mijn voorrijder zegt altijd: "Huskie, pomp die banden nu eens op, joh, ik ga je niet helpen plakken hoor".
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
Kan het gekker?
Te zachte band voor = zoeken/ zwabberen.
Dat sporen rijden: probeer eens een smallere achter band, gegarandeerd succes.
Dat sporen rijden: probeer eens een smallere achter band, gegarandeerd succes.
Het is zo'n beetje het gevoel van een te slappe voorband. Je moet de motor iets meer in het spoor dwingen. Ik denk wel dat een bib-mousse met binnenband (dunlop ?) een ideaal compromis zou zijn. Ik heb al eens bij mijn dealer geïnformeerd, maar hij kon er geen vastkrijgen.Estivie schreef:Kan je "wringt het een beetje" verder definiëren? Met welke bandenspanning kan je zo'n bib mousse vergelijken?Erik V schreef:Voor en achter geen enkele gram of bar, alleen 2 bib-moussen zorgen misschien niet altijd voor het goede gevoel(vooraan wringt het een beetje), maar je bent wel altijd op je gemak : nooit lekrijden.
zal er bij de volgende aankoop op letten!!!!Anonymous schreef:Te zachte band voor = zoeken/ zwabberen.
Dat sporen rijden: probeer eens een smallere achter band, gegarandeerd succes.