Aangezien de opzet van de enduro te Hellendoorn dit jaar gewijzigd is, namelijk de off road klasse mag tijdens de enduro 2 rondjes meerijden en niet na afloop, vraag ik mij het volgende af:
moet de motor aan enduro eisen voldoen, of zijn de off road eisen van toepassing? Dit uiteraard voor de montage van de juiste bandjes.
Met een daglicentie de enduro meerijden deed ik voorheen, maar dit is toch iets anders. Uit ervaring weet ik dat er goed naar de motoren gekeken word, dus... ik hoor het graag.
motorkeuring Hellendoorn
Moderator: ghulst
Voor offroad na een enduro, maar op dezelfde dag en ook voor het opzetje van Hellendoorn, gelden de volledige enduro eisen. De enige extra eis t.o.v. normaal offroad is de achterband, te weten max 13 mm nophoogte. (Bij een losse offroad rit (KNMV) geldt wel de eis voor een goedgekeurde achterband maar mogen de noppen hoger zijn; een IRC bijv. mag dan ook.
Verder gewoon een nette fiets aanbieden met verlichting, goeie kentekenplaat en een beetje spelingvrije lagers en goed aanvoelende remmen en gaan ...
En denk aan je milieumat als je wilt tanken.
Verder gewoon een nette fiets aanbieden met verlichting, goeie kentekenplaat en een beetje spelingvrije lagers en goed aanvoelende remmen en gaan ...
En denk aan je milieumat als je wilt tanken.
Niet om je op verkeerde gedachten te brengen maar dit overkwam mij toen ik nog een enduro(WR400) had:
We wilden in principe alles rijden wat off-road betreft. Omdat ik met een XR400 al eens de enduro van Hellendoorn gereden had, nu maar eens met de Yamaha. MAAR ik had er dus zo'n echte crossband van Trelleborg op met van die hele grote en hoge noppen zeg maar. Dus speciaal de dag ervoor een enduro band erop gezet om door de keuring te komen, want het is een officiele enduro dag ook al rijdt je een ronde na de toppers. We komen daar en " of we even wilden betalen en de start is die kant op". Wat is dit geen keuring? NIETS, dus verspilde moeite weer.
Maar zul je net zien, als jij daar komt met een crossbandje wordt er wel gekeurd!!
We wilden in principe alles rijden wat off-road betreft. Omdat ik met een XR400 al eens de enduro van Hellendoorn gereden had, nu maar eens met de Yamaha. MAAR ik had er dus zo'n echte crossband van Trelleborg op met van die hele grote en hoge noppen zeg maar. Dus speciaal de dag ervoor een enduro band erop gezet om door de keuring te komen, want het is een officiele enduro dag ook al rijdt je een ronde na de toppers. We komen daar en " of we even wilden betalen en de start is die kant op". Wat is dit geen keuring? NIETS, dus verspilde moeite weer.
Maar zul je net zien, als jij daar komt met een crossbandje wordt er wel gekeurd!!
Ik heb gehoord dat voor wat betreft de enduro-eis er ook een stuurslot op je motor moet zitten. Lijkt mij onzin (ik heb hem dan ook niet meer). Weet iemand hoe of wat?
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
Lijkt me sterk, de meesten zijn vaak toch omgebouwde crossers( met name 2t Honda, Kawa, Yamaha, Suz.) Die hebben er toch echt geen stuurslot op zitten.
Het kan misschien wel een eis van de RDW zijn dat het afsluitbaar/uit te schakelen moet zijn. En feitelijk moet elke enduro aan de RDW regels voldoen.
Het kan misschien wel een eis van de RDW zijn dat het afsluitbaar/uit te schakelen moet zijn. En feitelijk moet elke enduro aan de RDW regels voldoen.
Bij de enduro keuring wordt er niet op een stuurslot gelet; je bent wel verplicht je motor in het parc ferme op slot te zetten i.v.m. clubaansprakelijkheid bij diefstal van uit het parc ferme (wordt ook niet erg op gelet behalve bij de 2-daagse). Ik neem meestal zo'n klein messing hangslotje mee, want anders moet je het ding weer kwijt voor de start aan je helper en is onderweg ook makkelijk; stel dat je motorpech krijgt. Een stuurslot zou dus wel makkelijk zijn en de jongere europese enduro-fietsen hebben dat dan ook, waarschijnlijk ook omdat de RDW er wel op let.
Bedankt!
MOST WANTED: KTM 530 EXC-R
- de antrapper
- Berichten: 2199
- Lid geworden op: zo jun 22, 2003 22:05
- Locatie: Apeldoorn
Stuurslot is geen RDW eis.
Gr Hans
Big Bigger Tiger en weer Big