problemen na olievervanging

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
TH
Berichten: 71
Lid geworden op: za jun 12, 2004 20:43
Locatie: limburg (NL)

ik heb laats anderen olie in de versnelingsbak gedaan(van m'n cr 250 van 1991)
en het lijkt wel of ik daardoor 2 problemen heb gekregen.
1. de koppling slips, ook na vervanging van de platen.
2. hij begint na enige tijd rijden te lekken.
dit lekken gebeurt spontaan op 3 plaatsen tegelijk.
bij het tandwiel, koppeling en zo ergens op de naat van de carters :(

eerst had ik er "light 10/15 Denicol" inzetten en nu " GP 10 SEA 75W"

kan het eraan liggen dat het een ander soort olie is??
of is dit stom toeval????
Joop
Berichten: 950
Lid geworden op: do jan 01, 2004 20:28
Locatie: Zelhem

TH schreef: eerst had ik er "light 10/15 Denicol" inzetten en nu " GP 10 SEA 75W"
kan het eraan liggen dat het een ander soort olie is??
of is dit stom toeval????
Die GP 10 SEA 75W is dat wel een motorolie? Dus geen auto olie, want dat kan invloed hebben op het slippen van de koppeling.

Dat lekken is wel een heel erg vreemd verhaal :?
Gebruikersavatar
gassen
Berichten: 1312
Lid geworden op: di mar 30, 2004 22:24
Locatie: Limboland

Ik heb in 1980 ooit eens hetzelfde probleem gehad met m'n XR500.
Na een olie verversing met Kroon Turbo olie (bedoeld voor de toendertijdse turbo motoren) begon mijn koppeling ook spontaan te slippen.
Terug naar de "gewone "castrol" 10W40 , 3 van de 6 veren tijdelijk vervangen door 3 zwaardere, en het ging weer.
Na 2 weken de veren weer verwijderd en voila, het slippen was weer over.

Maar lekken ???
SAE 75 is een tamelijk dikke olie, ik weet niet wat denicol 10/15 betekent, lijkt mij niet de dikte, maar eerder een aanduiding.
Wegen? Waar wij gaan zijn geen wegen!
EXC450-R / KLX250
TH
Berichten: 71
Lid geworden op: za jun 12, 2004 20:43
Locatie: limburg (NL)

Joop schreef:
TH schreef: eerst had ik er "light 10/15 Denicol" inzetten en nu " GP 10 SEA 75W"
kan het eraan liggen dat het een ander soort olie is??
of is dit stom toeval????
Die GP 10 SEA 75W is dat wel een motorolie? Dus geen auto olie, want dat kan invloed hebben op het slippen van de koppeling.

Dat lekken is wel een heel erg vreemd verhaal :?
jah dat lekken keek ik zelf ook erg van op.
oke op 1 plaats maar op drie plaatsen tegelijk :?
mja ik vervan de pakkingen en keeringen en doe er weer dezelfde olie in als eerst (10/15)
Gast

De LIGHT 10/15 van DENICOL is een zéér dunne boite olie die voornamelijk geschikt is voor koppelingen in GOEDE staat, op oudere koppelingen is deze niet goed daar ze te DUN is!!
Robje

Altijd speciale motorfiets olie gebruiken! Hier zitten namelijk additieven in om een slippende koppeling tegen te gaan. De lekkages: is jouw carter ontluchting nog open?
Gast

Robje schreef:Altijd speciale motorfiets olie gebruiken! Hier zitten namelijk additieven in om een slippende koppeling tegen te gaan. De lekkages: is jouw carter ontluchting nog open?

dat lekke zal wel geen problemen geven, nieuwe pakking en keerringen

alleen van die olie, dat verhaal is eiglik juist andersom dat bij mij
Plaats reactie