Hallo allemaal, ik ben rubbere ronnie en heet in het echte leven gewoon Ron.
ik rij al een jaar of 4á5 motor maar eigenlijk altijd supersport gereden.
Pas geleden is dan ook mijn R1 gestolen.
Ben me nu eens aan het oriënteren op het motard/enduro gebeuren en dat bevalt me erg goed.
De bedoeling is dat ik binnenkort een supermotard aanschaf compleet met extra enduro velgen en banden zodat ik ook eens van de weg af kan.
Nou ben ik een absolute leek op dit gebied en kan echt alle hulp gebruiken.
Als eerste zou ik graag de voor en nadelen van een 2takt en een 4takt willen weten.
Ik heb namelijk mijn oog laten vallen op twee verschillende motoren maar weet eigenlijk de voordelen en ook de nadelen van het merk en type niet.
Het gaat om de Honda cr 500 en iets als de ktm620 lc4 en mischien ook wel de Husq610te
Ik heb een budget van tussen de 2500 en de 3000 euro, dus ik denk dat je daar een hele leuke motard voor hebt.
Ik hoor graag wat objectieve meningen van jullie
Groeten
R.R.
nieuw hier en meteen een vraag
Moderator: ghulst
-
- Berichten: 29
- Lid geworden op: ma aug 30, 2004 22:24
- Locatie: utrecht
duke 620 voor de weg, ktm exc300 voor naast de weg.
ligt er een betje aan wat je er allemaal wilt gaan doen..ik zou mischien extreem doen en een cr500 pakken, ookal moet ik er wel bijzeggen dat dat waarschijnlijk de meest onverstandige keuze zou zijn maar wanneer je er niet alleen maar voor de fun op rijd en ook wel een een iets langer stuk mee wilt rijden zou ik hem weer zeker niet uitkiezen, is het gewoon totaal niet geschikt voor.
nadelen van de cr500:
*het schijnt extreem te trillen, zo erg dat een iets langere rit ondoenlijk word
*onderhoudsgevoeliger, wel meer gemakkelijkere techniek
*nerveus rijgedrag
*minder remmen op de motor dan een 4takt wat zeker bij supermotard gebruik wel een nadeel kan zijn
*je moet altijd een bus olie meenemen wanneer je gaat tanken
*het zijn niet de fijnste machines om te startten, denk dat de cr500 en zeker de wat oudere al heel wat gebroken schenen heeft bezorgd.
voordeel ervan:
*wheelie's in alle versnellingen en gewoon in mijn ogen de meest extreme motor
*techniek is jarenlang nix aan veranderd dus ook 2e hands wel wat voor te vinden, zorg alleen dat je er een hebt die jonger is dan 1991 ivm waterpompproblemen
over de lc4 en husq weet ik weinig over dus kan ook geen goede vergelijking er tussen maken.
ik zou in ieder geval zeggen: ben je er van plan veel mee op de weg te rijden laat de cr500 dan maar staan.
(en toch moét ik ooit nog eens een cr500 hebben vraag me niet waarom ..)
nadelen van de cr500:
*het schijnt extreem te trillen, zo erg dat een iets langere rit ondoenlijk word
*onderhoudsgevoeliger, wel meer gemakkelijkere techniek
*nerveus rijgedrag
*minder remmen op de motor dan een 4takt wat zeker bij supermotard gebruik wel een nadeel kan zijn
*je moet altijd een bus olie meenemen wanneer je gaat tanken
*het zijn niet de fijnste machines om te startten, denk dat de cr500 en zeker de wat oudere al heel wat gebroken schenen heeft bezorgd.
voordeel ervan:
*wheelie's in alle versnellingen en gewoon in mijn ogen de meest extreme motor
*techniek is jarenlang nix aan veranderd dus ook 2e hands wel wat voor te vinden, zorg alleen dat je er een hebt die jonger is dan 1991 ivm waterpompproblemen
over de lc4 en husq weet ik weinig over dus kan ook geen goede vergelijking er tussen maken.
ik zou in ieder geval zeggen: ben je er van plan veel mee op de weg te rijden laat de cr500 dan maar staan.
(en toch moét ik ooit nog eens een cr500 hebben vraag me niet waarom ..)
-
- Berichten: 147
- Lid geworden op: zo dec 14, 2003 22:57
- Locatie: dr350
even vergeten in te loggen en welkom overigens rubberen ronnie.
rechtsstreeks van een post van motorforum gekopieerd:
Door Martijntje op 31-08-2004 01:30
viertakt werkt heel anders dan tweetakt.
Bij een viertakt motor heb je 4 slagen per cyclus.
Als de zuiger naar beneden gaat wordt via de inlaatklep brandbaar mengsel in de cilinder gezogen. Op het onderste punt van de zuiger sluit de inlaatklep en wordt het mengsel gecomprimeerd zodra de zuiger weer naar boven gaat. Eenmaal bovenin wordt het mengsel ontstoken en ontstaat de arbeidsslag, de zuiger wordt naar beneden gedrukt, eenmaal onderaan opent de uitlaatklep en wordt het mengsel naar buiten geduwd. Vanaf hier begint de cyclus opnieuw.
Er zijn dus 4 slagen (= 2 omwentelingen) per arbeidsslag.
Een tweetaktmotor heeft geen inlaat of uitlaatkleppen. Een 2taktcilinder bevat poorten op bepaalde plekken (zijn gewoon gaten eigenlijk) die ervoor zorgen dat er mengsel in en uit de cilinder kan.
Het mengsel komt eerst vanaf de carburateur in het carter (onder de cilinder dus) en dan via spoelpoorten in de verbrandingsruimte.
De zuiger gaat naar beneden, er ontstaat druk onder de cilinder. Op een gegeven moment sluit de zuiger de inlaatpoort niet meer af en stroomt het mengsel de cilinder binnen. De zuiger gaat weer omhoog en sluit de inlaatpoort. Het mengsel ontbrandt zoals bij een viertaktmotor, ongeveer als de zuiger op zijn bovenste punt is. Terwijl de zuiger omhoog gaat wordt er ook nieuw mengsel onder de cilinder gezogen (in het carter dus).
Na de verbranding gaat de zuiger weer omlaag en opent na verloop van tijd de uitlaatpoort. Het uitlaatgas stroomt deels weg, maar wordt ook weggespoeld door nieuw instromend 'vers' mengsel.
Zoals je mss begrijpt staan de inlaat en uitlaatpoort dus tegelijk open. Een deel van het mengsel zal dus via de uitlaat weer verdwijnen (daar hebben ze de expansieuitlaat voor bedacht maar daar ga ik nu niet op in).
Een 2takt motor verbrandt dus per omwenteling zijn mengsel, terwijl een viertakt het per 2 omwentelingen doet. Bij gelijk toerental levert een 2takt dus relatief meer vermogen.
Dit is het verschil in werking.
Een tweetaktmotor haalt uit een bepaald aantal cc meer vermogen dan een viertaktblok omdat hij 2x zoveel verbrandingen heeft t.o.v. een viertakt.
Vandaar dat een 400cc viertakt gelijk staat aan een 125cc tweetakt (bij wijze van spreken natuurlijk).
Een viertakt smeert het bigend (drijfstangoog wat met de krukas verbonden is) dmv een oliebad of door olie er heen te pompen. Bij een tweetakt kan dit niet, omdat het mengsel ook het carter passeert. Hier kan zich dus sowieso geen oliebad bevinden.
Ook de krukaslagers worden op deze manier gesmeerd.
Om bij een tweetakt toch voldoende smering te geven aan bigend, lagers en cilinderwand wordt er olie met de benzine gemengd. Deze olie komt met de benzine in het carter en smeert de boel daar. Daarna komt het uiteraard met de benzine in de cilinder terecht en wordt het verbrand. Vandaar dat een tweetakt altijd rookt (milieueisen!).
Hierdoor moet je dus altijd de zogenaamde mengsmering tanken. Dat is dus gewoon benzine met speciale tweetaktolie.
Kun je tegenwoordig bijna nergens meer tanken, en al helemaal niet voor een crosser. Dat zul je zelf moeten mengen.
Vandaar dat een tweetakt voor op de weg niet echt lekker is qua tanken enzo.
Een tweetakt is ook veel piekerig qua vermogen, een viertakt heeft een veel bredere vermogensafgifte.
ehh...wat kan k verder nog vertellen.
zullen uiteraard paar puntjes rechtgezet worden door andere mensen....
viertakt is gewoon lekker voor op de weg.
owja, qua slijtage, een tweetakt slijt meer, draait hogere toerentallen en een crossmotorblok is zodanig getuned dat vermogen prioriteit heeft boven slijtvastheid.
Voordeel van tweetakt is dat het hele simpele lichte motoren zijn (hoeven geen kleppen aanwezig te zijn en geen mechanisme dat de kleppen bedient). Hier is dus makkelijk een zuigertje te vervangen.
Ook zijn de onderdelen stukken goedkoper dan van een viertakt (uitzonderingen daargelaten)
Een viertakt is veel zwaarder uitgevoerd omdat er kleppen zitten in de kop en deze kleppen ook bediend moeten worden dmv een nokkenas enz.
Complexe motoren dus, veel onderdelen, dus kan er ook veel stukgaan als het fout gaat.
Onderdelen voor een viertakt vind ik stukken duurder dan voor een tweetakt. Een viertakt slijt vaak wat minder (zijn ook weer uitzonderingen )
Ik zou toch voor viertakt gaan.
Hoop je zo een beetje geholpen te hebben...als je nog specifieke vragen hebt stel je ze maar. Heb verder geen ervaring met KTM enzo, maar qua werking van motoren enzo weet ik aardig wat ()
edit: onderhoud zie ik net nog.
Viertakt bestaat het onderhoud het meest uit tijdig olie verwisselen en de kleppen stellen. De kleppen hebben een bepaalde speling zodat deze niet open blijven staan als de motor warm is (en de kleppen dus uitzetten)...
Wat er op langere duur vervangen kan worden is de zuiger, klepseals (rubberen afdichtingen op je klepstelen) en allerlei grut.
Bij een tweetakt moet je redelijk vaak je zuiger vervangen, mede omdat het zoveel toeren draait. Tweetaktmotoren hebben áltijd olie nodig die ze meeverbranden, maar het blok bevat ook nog olie, dat zal ongetwijfeld ook redelijk vaak vervangen moeten worden (kopp. platen die verslijten enzo)...
Het ligt er puur aan waarvoor je de motor wilt gebruiken. Puur voor de cross, raggen enz...zou ik mss een tweetakt nemen. Lekker licht, veel vermogen. Maar voor op de weg zou ik zeker een viertakt nemen, dan maar een paar kilo meer, maar wel een goed te doseren vermogen, gewoon benzine aan de pomp tanken...
denk dat dit wel duidelijk genoeg is
Door Martijntje op 31-08-2004 01:30
viertakt werkt heel anders dan tweetakt.
Bij een viertakt motor heb je 4 slagen per cyclus.
Als de zuiger naar beneden gaat wordt via de inlaatklep brandbaar mengsel in de cilinder gezogen. Op het onderste punt van de zuiger sluit de inlaatklep en wordt het mengsel gecomprimeerd zodra de zuiger weer naar boven gaat. Eenmaal bovenin wordt het mengsel ontstoken en ontstaat de arbeidsslag, de zuiger wordt naar beneden gedrukt, eenmaal onderaan opent de uitlaatklep en wordt het mengsel naar buiten geduwd. Vanaf hier begint de cyclus opnieuw.
Er zijn dus 4 slagen (= 2 omwentelingen) per arbeidsslag.
Een tweetaktmotor heeft geen inlaat of uitlaatkleppen. Een 2taktcilinder bevat poorten op bepaalde plekken (zijn gewoon gaten eigenlijk) die ervoor zorgen dat er mengsel in en uit de cilinder kan.
Het mengsel komt eerst vanaf de carburateur in het carter (onder de cilinder dus) en dan via spoelpoorten in de verbrandingsruimte.
De zuiger gaat naar beneden, er ontstaat druk onder de cilinder. Op een gegeven moment sluit de zuiger de inlaatpoort niet meer af en stroomt het mengsel de cilinder binnen. De zuiger gaat weer omhoog en sluit de inlaatpoort. Het mengsel ontbrandt zoals bij een viertaktmotor, ongeveer als de zuiger op zijn bovenste punt is. Terwijl de zuiger omhoog gaat wordt er ook nieuw mengsel onder de cilinder gezogen (in het carter dus).
Na de verbranding gaat de zuiger weer omlaag en opent na verloop van tijd de uitlaatpoort. Het uitlaatgas stroomt deels weg, maar wordt ook weggespoeld door nieuw instromend 'vers' mengsel.
Zoals je mss begrijpt staan de inlaat en uitlaatpoort dus tegelijk open. Een deel van het mengsel zal dus via de uitlaat weer verdwijnen (daar hebben ze de expansieuitlaat voor bedacht maar daar ga ik nu niet op in).
Een 2takt motor verbrandt dus per omwenteling zijn mengsel, terwijl een viertakt het per 2 omwentelingen doet. Bij gelijk toerental levert een 2takt dus relatief meer vermogen.
Dit is het verschil in werking.
Een tweetaktmotor haalt uit een bepaald aantal cc meer vermogen dan een viertaktblok omdat hij 2x zoveel verbrandingen heeft t.o.v. een viertakt.
Vandaar dat een 400cc viertakt gelijk staat aan een 125cc tweetakt (bij wijze van spreken natuurlijk).
Een viertakt smeert het bigend (drijfstangoog wat met de krukas verbonden is) dmv een oliebad of door olie er heen te pompen. Bij een tweetakt kan dit niet, omdat het mengsel ook het carter passeert. Hier kan zich dus sowieso geen oliebad bevinden.
Ook de krukaslagers worden op deze manier gesmeerd.
Om bij een tweetakt toch voldoende smering te geven aan bigend, lagers en cilinderwand wordt er olie met de benzine gemengd. Deze olie komt met de benzine in het carter en smeert de boel daar. Daarna komt het uiteraard met de benzine in de cilinder terecht en wordt het verbrand. Vandaar dat een tweetakt altijd rookt (milieueisen!).
Hierdoor moet je dus altijd de zogenaamde mengsmering tanken. Dat is dus gewoon benzine met speciale tweetaktolie.
Kun je tegenwoordig bijna nergens meer tanken, en al helemaal niet voor een crosser. Dat zul je zelf moeten mengen.
Vandaar dat een tweetakt voor op de weg niet echt lekker is qua tanken enzo.
Een tweetakt is ook veel piekerig qua vermogen, een viertakt heeft een veel bredere vermogensafgifte.
ehh...wat kan k verder nog vertellen.
zullen uiteraard paar puntjes rechtgezet worden door andere mensen....
viertakt is gewoon lekker voor op de weg.
owja, qua slijtage, een tweetakt slijt meer, draait hogere toerentallen en een crossmotorblok is zodanig getuned dat vermogen prioriteit heeft boven slijtvastheid.
Voordeel van tweetakt is dat het hele simpele lichte motoren zijn (hoeven geen kleppen aanwezig te zijn en geen mechanisme dat de kleppen bedient). Hier is dus makkelijk een zuigertje te vervangen.
Ook zijn de onderdelen stukken goedkoper dan van een viertakt (uitzonderingen daargelaten)
Een viertakt is veel zwaarder uitgevoerd omdat er kleppen zitten in de kop en deze kleppen ook bediend moeten worden dmv een nokkenas enz.
Complexe motoren dus, veel onderdelen, dus kan er ook veel stukgaan als het fout gaat.
Onderdelen voor een viertakt vind ik stukken duurder dan voor een tweetakt. Een viertakt slijt vaak wat minder (zijn ook weer uitzonderingen )
Ik zou toch voor viertakt gaan.
Hoop je zo een beetje geholpen te hebben...als je nog specifieke vragen hebt stel je ze maar. Heb verder geen ervaring met KTM enzo, maar qua werking van motoren enzo weet ik aardig wat ()
edit: onderhoud zie ik net nog.
Viertakt bestaat het onderhoud het meest uit tijdig olie verwisselen en de kleppen stellen. De kleppen hebben een bepaalde speling zodat deze niet open blijven staan als de motor warm is (en de kleppen dus uitzetten)...
Wat er op langere duur vervangen kan worden is de zuiger, klepseals (rubberen afdichtingen op je klepstelen) en allerlei grut.
Bij een tweetakt moet je redelijk vaak je zuiger vervangen, mede omdat het zoveel toeren draait. Tweetaktmotoren hebben áltijd olie nodig die ze meeverbranden, maar het blok bevat ook nog olie, dat zal ongetwijfeld ook redelijk vaak vervangen moeten worden (kopp. platen die verslijten enzo)...
Het ligt er puur aan waarvoor je de motor wilt gebruiken. Puur voor de cross, raggen enz...zou ik mss een tweetakt nemen. Lekker licht, veel vermogen. Maar voor op de weg zou ik zeker een viertakt nemen, dan maar een paar kilo meer, maar wel een goed te doseren vermogen, gewoon benzine aan de pomp tanken...
denk dat dit wel duidelijk genoeg is
<------- geheel overdonderd ...
mij is verteld dat het enige verschil tussen twee en viertakt is :
- Tweetakt doet : MweeeeeehhhhhhhhhhP (ofwel snerpen)
- Viertakt doet : Brrrrrrrrr *plof * Brrrrrr (ofwel ploffen)
maar een KtM RiddEr kan je dan ook van alles wijs maken
maar even terzake ... want het onderwerp was niet de twee of viertakt , maar de keuze uit boven genoemde motoren ...
mijn mening (en dat is wat er gevraagd wordt )
de Honda valt af , want dat is een tweetakt...(4takt is zuiniger , geen mengsmering meer , betere verbranding , meer kracht onderin en bij lagere motor toerentallen , waardoor ook de slijtage minder is dan bij een tweetakt ... en een VEEEEEl mooier geluid).....
keuze is dus : Husky of KTM ... dan ga ik voor de KTM 620 LC4 omdat ik daar een hele goede ervaring mee heb (3 jaar lang op een 98er gereden zonder 1 keer het blok open te hoeven maken) de onderdelen waren betaalbaar (integenstelling tot de Husk waar mijn crossmaatje toen mee reed) en persoonlijk vindt ik de KTM sportiever ogen dan de Husqvarna
dit is MIJN mening , en nee, ik wordt niet betaald door KTM om deze te verkondigen
mij is verteld dat het enige verschil tussen twee en viertakt is :
- Tweetakt doet : MweeeeeehhhhhhhhhhP (ofwel snerpen)
- Viertakt doet : Brrrrrrrrr *plof * Brrrrrr (ofwel ploffen)
maar een KtM RiddEr kan je dan ook van alles wijs maken
maar even terzake ... want het onderwerp was niet de twee of viertakt , maar de keuze uit boven genoemde motoren ...
mijn mening (en dat is wat er gevraagd wordt )
de Honda valt af , want dat is een tweetakt...(4takt is zuiniger , geen mengsmering meer , betere verbranding , meer kracht onderin en bij lagere motor toerentallen , waardoor ook de slijtage minder is dan bij een tweetakt ... en een VEEEEEl mooier geluid).....
keuze is dus : Husky of KTM ... dan ga ik voor de KTM 620 LC4 omdat ik daar een hele goede ervaring mee heb (3 jaar lang op een 98er gereden zonder 1 keer het blok open te hoeven maken) de onderdelen waren betaalbaar (integenstelling tot de Husk waar mijn crossmaatje toen mee reed) en persoonlijk vindt ik de KTM sportiever ogen dan de Husqvarna
dit is MIJN mening , en nee, ik wordt niet betaald door KTM om deze te verkondigen
4 strokes only !!
Je kunt ook vrij goedkoop een Suzuki DRZ400S ombouwen naar een SM. In Duitsland staan er op http://www.mobile.de leuke modelletjes aangeboden, die voor weinig te importeren zijn.
Ik rijd zelf ook zo'n DRZ maar dan voornamelijk voor off-road. Ze zijn oerbetrouwbaar.
Voor meer achtergrond: http://www.drz.info
Ik rijd zelf ook zo'n DRZ maar dan voornamelijk voor off-road. Ze zijn oerbetrouwbaar.
Voor meer achtergrond: http://www.drz.info
de Honda valt af , want dat is een tweetakt...(4takt is zuiniger , geen mengsmering meer , betere verbranding , meer kracht onderin en bij lagere motor toerentallen , waardoor ook de slijtage minder is dan bij een tweetakt ... en een VEEEEEl mooier geluid).....
------------------------
4takt is in verbruik idd zuinig dan 2takt,
slijtage bij 4takten is minder. wat overgens bij de echt snelle 4takt crossers te betwijfelen is hoor... (crf450 en zo), maar 4takt slijt dus minder in princiepe, maar onderhoud hiervan is daarin tegen weer veel duurder dan 2takt!
maar 2takt gaat weer minder lang mee (slijtage)....
hoe je het dus ook went of keert, naar slijtage van de motor moet je niet kijken, want door de prijs verschillen heft het elkaar weer op
je moet gewoon kijken wat je een mooi geluid vind, wat je fijner vind rijden en welke modellen je mooier vind uiteraard. dat is het belangrijkste!
------------------------
4takt is in verbruik idd zuinig dan 2takt,
slijtage bij 4takten is minder. wat overgens bij de echt snelle 4takt crossers te betwijfelen is hoor... (crf450 en zo), maar 4takt slijt dus minder in princiepe, maar onderhoud hiervan is daarin tegen weer veel duurder dan 2takt!
maar 2takt gaat weer minder lang mee (slijtage)....
hoe je het dus ook went of keert, naar slijtage van de motor moet je niet kijken, want door de prijs verschillen heft het elkaar weer op
je moet gewoon kijken wat je een mooi geluid vind, wat je fijner vind rijden en welke modellen je mooier vind uiteraard. dat is het belangrijkste!
Niemand haalt hier het voordeel aan van het gewicht van de tweetakt. Als je een KTM EXC 300 vergelijkt met een EXC 525, dan heb je vlug 15 kg, of ongeveer evenveel % minder de versleuren, vooral op onverhard een groot voordeel!