Voorvorkbescherming: Neopreen of harmonica

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Estivie
Berichten: 381
Lid geworden op: di dec 23, 2003 22:48
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

De standaard harminica beschermers van mijn conventionele voorvork zijn aan vervanging toe. Persoonlijk vind ik zo'n neopreen kous er wel stoer uitzien, ipv de plastic harmonica bescherming. Zijn er redenen om het wel/niet te doen?

Weet er trouwens iemand de prijs van zo'n plastic harmonica spul? Neopreen hoezen van Acerbis kwamen rond de 20 euro voor 2.

Stijn V.
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Ik heb de korte versie van de neopreen-uitvoering van Acerbis gehad (met de nadruk op gehad :evil: ), weliswaar op een upside-down vork.
Ik had ze er op gezet om lekke voorvorkkeerringen te voorkomen, maar doordat ze niet geheel dicht zijn (neopreen = soort van open celstructuur) verzameld zich toch een blubberaanslag onder de hoezen, waardoor de prut alsnog in de keerringen drong (ook tijdens de NFD-Y2004 in Riemst) en dus lekke keerringen ten gevolge had (en ja, ik maakte ze regelmatig schoon, wat overigens al een @#&^%$#@*&-klusje is omdat ze zo lekker strak om de binnenpoten heen zitten).
Mijn advies dus : echt rubber :!: :!: :!: :idea:
Die neopreen-dingen heb ik er dus af gesnoeid en komen nevernooit niet meer terug :x
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Erik V
Berichten: 466
Lid geworden op: wo okt 08, 2003 23:33
Locatie: Vlijtingen(Riemst)

In tegenstelling tot sjokske heb ik wel zeer goede ervaringen met de neopreen voorvorkbeschermers, maar dan wel de lange versie die de hele inverende poot toedekt. Toen mijn motor nieuw was, en geen beschermhoezen ophad, was het al na de eerste rit prijs : 1 lekkende voorvork. Daarna die neopreendingen opgezet en nooit meer last gehad van dit euvel . Wel regelmatig zuiver maken en bij slijtage (steeninslag, scheurtjes...) een nieuw setje monteren. De ondergrond in Riemst bevat veel kalk (=bijtend) en daarom denk ik dat je elders (andere ondergrond) nog beter rendement krijgt van die neopreenbeschermers.
Met rubbers heb ik eerlijkgezegd niet veel ervaring :wink:
Gebruikersavatar
sjikkentip
Berichten: 500
Lid geworden op: zo apr 13, 2003 18:21
Locatie: Pajotten-enduroland-Villezjeel

Ik kan alleen maar beamen wat Erik V. zegt.Sedert ik de neopreen kousen gebruik heb ik geen lekkende vorkbenen meer gehad.Ik gebruik deze kousen (lange versie) sedert een 5 tal jaar op 3 verschillende motoren (iedere maal telkens nieuwe kousen natuurlijk) en sedertdien NO PROBLEM !!! :lol: :lol: :lol:
KTM EXC-F 280 2011 HONDA NC700X 2012
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
Estivie
Berichten: 381
Lid geworden op: di dec 23, 2003 22:48
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

@ Erik V. & Sjippentip: zijn dat UPSD voorvorken, of conventionele die jullie hebben?
Gebruikersavatar
sjikkentip
Berichten: 500
Lid geworden op: zo apr 13, 2003 18:21
Locatie: Pajotten-enduroland-Villezjeel

Estivie schreef:@ Erik V. & Sjippentip: zijn dat UPSD voorvorken, of conventionele die jullie hebben?
UPSD-vorken natuurlijk
(T's wel sjiKKentip hé)
KTM EXC-F 280 2011 HONDA NC700X 2012
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
Estivie
Berichten: 381
Lid geworden op: di dec 23, 2003 22:48
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

sjikkentip schreef:(T's wel sjiKKentip hé)
Whoops foutje met het typen...

Ik vraag me af of een neopreen bescherming even goed is als zo'n harmonica op een conventionele vork. Over het nut van een neopreen bescherming (wat trouwens de enige soort is bescherming is) op een UPSD twijfel ik niet
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Eric en sjikky, wat voor merk zijn die neopreen kousen die jullie gebruiken ?
Ik heb net als sjokske ook van die korte dingen van acerbis op mijn vork gehad maar ik heb ze er ook afgehaald omdat er heel veel troep onder kwam te zitten.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Jan :)
Berichten: 312
Lid geworden op: wo mar 24, 2004 16:50
Locatie: Brampton, ON Canada

Dan nog een vraagje. Hoe doen jullie dat met het schoonmaken :?:
Gast

Ik gebruikte van die harmonika's op mijn TTR (en voordien ook op mijn XT350) en nooit lekkende keerringen. Ope een gegeven moment was een van die harmonikas gescheurd (uitgedroogd denk ik) en heb ik m verwijderd, zonder er iets anders omheen te doen (standaard heeft een TT600R alleen van die plastic beschermkappen), Na 2 weken was t raak....lek!!! Na vervanging (nu een jaar geleden) van de keerringen heb ik neopreen hoezen (van acerbis) erom gelegd, zonder problemen.

Ik gebruikte die neopreen hoezen omdat ik t mooier vond staand en ze waren 10 euro's goedkoper
STTEVE
Berichten: 1193
Lid geworden op: do okt 03, 2002 12:53
Locatie: HILVERSUM
Contacteer:

dat was ik dus
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
Erik V
Berichten: 466
Lid geworden op: wo okt 08, 2003 23:33
Locatie: Vlijtingen(Riemst)

Bij "gewoon" vuil : goed afspuiten met hogedrukreiniger.
Bij erg vuil : voorvork uitnemen, plastic spanbandjes verwijderen, sokken uittrekken en uitspoelen onder lopende kraan (warm water). Eerst motor afspuiten natuurlijk. En daarna weer monteren. Er is wel nog een klein minpuntje aan die neopreens : de wrijving op de vork wordt groter, dus wordt je vork ook (ietsje) harder.
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Welk merk ??? is de lange uitvoering.
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Erik V schreef:Er is wel nog een klein minpuntje aan die neopreens : de wrijving op de vork wordt groter, dus wordt je vork ook (ietsje) harder.
Toen ik de korte sokken verwijderde zag ik ook nog eens aanloopplekken op het hardchroom van de binnenpoten doordat het vuil dat zich had opgehoopt als het ware was gaan polijsten :evil:
De langere neopreen-sokken heb ik ergens in een catalogus van het Franse MotoDiffusion staan.(zie blad 16 op http://www.motodiffusion.com/htm/PDF/mo ... n_2004.pdf)
KTM heeft de lange versie tegenwoordig ook in haar gamma, alleen twee problemen :
A - Er staat een K te veel op
B - De kleur oranje van de letters bevalt me niet (als ik graag oranje aankleding wil ga ik wel voetballen) :twisted:
Laatst gewijzigd door Sjokske op vr aug 06, 2004 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
wim
Berichten: 17
Lid geworden op: wo mei 07, 2003 20:26
Locatie: antwerpen belgie

houd het maar bij harmonica rubbers minder werk mee om uit te kuisen
heb ze er bij mij al 3 jaar opstaan en nog geen lek gehad
hout vasthouden is wel een conventionele voorvork die ik heb op mijn dr 400e maar het belangrijkste blijft nog altijd op tijd kuisen
groetjes stijn en tot binnenkort
wim
STTEVE
Berichten: 1193
Lid geworden op: do okt 03, 2002 12:53
Locatie: HILVERSUM
Contacteer:

wim schreef: hout vasthouden...
Wat betekent dat
Steve

TT600R - TT350 - www.tt600r.nl
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

STTEVE schreef:
wim schreef: hout vasthouden...
Wat betekent dat
Knock on wood , oftewel afkloppen :wink:
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Knap op de hoogte van het Belse dialect Ad :idea:
Ik had er nog nooit van gehoord, maar ik resideer dan ook zeker een kilometer of tien verder van de grens :wink:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
adje
Berichten: 3618
Lid geworden op: di nov 19, 2002 22:57
Locatie: brabant

Sjokske schreef:Knap op de hoogte van het Belse dialect Ad :idea:
Ik had er nog nooit van gehoord, maar ik resideer dan ook zeker een kilometer of tien verder van de grens :wink:
ja ja ik praat wel enkele woordjes over de grens :lol:
Rekluse Z-Start "don't get left behind"

www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )

Afbeelding Afbeelding

http://www.rekluse.com/
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

ad f schreef:ja ja ik praat wel enkele woordjes over de grens :lol:
Jaja, zeker iets in het frans, zoals "Honda is the best, fuck the rest" (en dat is volgens mij nog duits ook) :wink:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

ik hoop toch niet dat je bedoeld dat honda frans of duits is, honda is nog altijd japans...
jofa
Berichten: 178
Lid geworden op: za aug 16, 2003 16:17
Locatie: Berghem (NB)
Contacteer:

:shock: Is Honda JAPANS????? verrek....Ik zou toch zweren dat het een Italiaans merk was :oops: Hebben ze me toch mooi bij de neus genomen :wink: :lol:
Gebruikersavatar
mxrider#28
Berichten: 436
Lid geworden op: vr feb 13, 2004 16:16

en nu even sirieus graag
Estivie
Berichten: 381
Lid geworden op: di dec 23, 2003 22:48
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

De plastic harmonica's zijn besteld... Al dat gedoe met kuisen, schurende kousen & lekkende keerringen heb je niet met de iets-minder-hippe harmonicaatjes, en da's voor mij toch het belangrijkste...

Stijn V.
Laatst gewijzigd door Estivie op wo aug 11, 2004 18:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Sjokske
Berichten: 2930
Lid geworden op: ma mei 05, 2003 07:19
Locatie: The middle of nowhere.NL

Hadden ze die fijne rubberen harmonica's maar voor upside-downvorken :cry:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, vooral als het een nul is !!!
Plaats reactie