onvolledig gevulde radiators

voor alle (rij) technische vragen en antwoorden

Moderator: ghulst

Plaats reactie
Jean_BM
Berichten: 75
Lid geworden op: do nov 27, 2003 20:23
Locatie: Amsterdam

Hallo rijders,

Ik heb een tijdje geleden een lekke radiator met m'n ktm 620 lc4 '95 gekregen. Zie onderwerp:
http://noppenforum.messageboard.nl/foru ... php?t=2433
Ik had hem dus laten repareren met een soort hars.

Inmiddels lekt ie toch weer enigszins. :? Hierdoor zijn de radiators meestal maar voor 80 a 90 % (inschatting) gevuld. Dan stopt ie met lekken.
Heeft iemand een idee of dit veel kwaad kan? Heb ik nou onvoldoende koelcapaciteit? Hoe is te merken dat het blok te warm loopt?

Verder vroeg ik me af of de keerring van de uitgaande aandrijfas (waar kettingtandwiel opzit) van buitenaf is te vervangen? Of moet hiervoor het blok gesplitst worden?
Jo VdB
Berichten: 1718
Lid geworden op: wo jun 05, 2002 22:20
Locatie: Midden-Limburg (België)

Jean_BM schreef: Hoe is te merken dat het blok te warm loopt??
Als er stoom uit het overloopslangetje komt, dan is de limiet van de radiator in elk geval bereikt...
Jean_BM schreef:Verder vroeg ik me af of de keerring van de uitgaande aandrijfas (waar kettingtandwiel opzit) van buitenaf is te vervangen? Of moet hiervoor het blok gesplitst worden??
Bij een EXC kan dit zonder problemen. Gewoon het tandwiel eraf, en de rest eruit wringen (met grote schroevendraaier of bv zo'n haak waarmee je de veren van o.a. uitlaat vervangt)

Jo VdB
JoeBaR
Berichten: 1994
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

Hi jean

de keering van een LC4 (maten: 32x47x7) is gewoon van buiten af te vervangen , met een schroevendraaier verwijder je de oude keering , en met een passende bus of dop uit je doppenset , tik je de nieuwe er weer in , let op dat je hem er niet scheef intikt .. kijk meteen of de bus die om de as zit , en in de keering draait , niet teveel is ingesleten , anders moet je al gauw weer je keering gaan vervangen :idea: :!:

de radiateurs ...
zit het lek op de plaats van de reparatie?.. als de radiateur 80% gevult blijft , zit het lek dus ergens bovenin?.. in principe moet het koelsysteem geheel gesloten zijn , anders bouwt het geen druk op dat nodig is om de koelvloeistof te doen circuleren , verders is het lastig om steeds te moeten bijvullen , m.a.w : dat lek MOET gedicht worden

bel Brouwer motors eens om te vragen of ze een gebruikt exemplaar hebben liggen , meestal nemen ze de oude radiateur terug en dat scheelt in de prijs :)

- Brouwer Motors tel :0342 461338
BIERTAKT crossen en zuupn 💪🍻✊️
Jean_BM
Berichten: 75
Lid geworden op: do nov 27, 2003 20:23
Locatie: Amsterdam

Ik zal wel te veel op hebben gehad toen ik dit schreef :drinking:
Ik bedoel namelijk de keerring bij de kickstarter-as. :? Die ene waar de schakelas doorheen loopt.
Is deze ook zo te vervangen?
Ik weet niet precies waar het lekt. Kan het ook uit de holle as komen?


Over het koelsysteem. Het lek zit bovenaan ja. dus bijvullen heeft niet veel zin want hij gooit het er vrij snel weer uit.
Ik heb het idee dat ie niet echt te warm loopt......
Misschien toch Brouwer maar eens bellen...
huskie
Berichten: 4047
Lid geworden op: vr jun 14, 2002 20:05
Locatie: op stand

die keerring is wel wat kleiner, ja, maar ook die moet je eruit kunnen pielen. Hij moet eruit, hoe die eruit komt is niet zo belangrijk, toch? :shock:
Huskie op een Ktm!
Kan het gekker?
JoeBaR
Berichten: 1994
Lid geworden op: zo aug 17, 2003 14:01
Locatie: HiLLeGoM

zowel de keering van de kickstart as als de v-ring van de schakelas die in de kickstartas zit , zijn van buitenaf te vervangen!!



zorg wel dat je bij het erin zetten niet te veel op hebt dan :lol: :wink:
BIERTAKT crossen en zuupn 💪🍻✊️
Jean_BM
Berichten: 75
Lid geworden op: do nov 27, 2003 20:23
Locatie: Amsterdam

Oké, bedankt jongens.
Wat werkt dit forum toch lekker met al die know-how! :)

Later
Plaats reactie