Jacht op crossers in bossen
Politie, marechaussee, boswachters en jachtopzieners hebben de handen ineen geslagen om een eind te maken aan het illegaal crossen met off-the-roadmotoren en quads in de bossen ten zuiden van Bergen op Zoom.
Sinds een week of zes wordt er iedere zondag gepatrouilleerd en de politie is stellig van plan om daar nog het hele jaar mee door te gaan. En niet alleen op zondagmorgen maar ook op andere tijdstippen van de week.
„Dat moet ook wel, want de crossers weten al dat wij ze op de huid zitten. Die proberen ons nu te ontlopen door op andere plekken en andere tijdstippen te komen crossen“, zegt Jan Gakeer van de politie, die gisterochtend samen met jachtopziener Philip Oprel van het Brabants Landschap patrouilleerde in de bossen op de Woensdrechtse Hei, vlakbij de vliegbasis.
De oogst aan betrappingen op heterdaad is tot nu toe mager. Alleen in het natuurgebied De Stoppelbergen bij Ossendrecht zijn een paar Belgische crossers in de kraag gevat.
„Die waren aan het crossen vanaf het talud van de A4 bij Zandvliet en dan zo het bos in. Ze zeiden dat ze niet wisten dat ze niet met crossmotoren in het bos mochten komen“, aldus Gakeer.
„Het heeft wel indruk gemaakt, sinds ons optreden krijgen we minder klacht uit de Stoppelbergen, terwijl dat toch een van de favoriete plekjes is.“
De plekken vinden waar wordt gecrost, is niet zo moeilijk. Er zijn altijd wel wandelaars, fietsers en ruiters die de politie of de jachtopzieners waarschuwen. En anders zijn de sporen van de crossmotoren en quads makkelijk te traceren. Ook in het gebied waar Gakeer en Oprel gisterochtend patrouilleerden, zijn sporen zichtbaar. „Die zijn van gisteravond, zo te zien van quads“, aldus Oprol.
Als er gisterochtend crossers langs gekomen waren, zouden ze geheid de klos zijn geweest. Gakeer had zijn politiewagen zo weggezet op een smal bospad dat er geen motor meer langs kon, laat staan een quad. „Dat moeten we ook wel zo doen, want langs een breed bospad gaan staan en een stopteken geven, helpt niet. Dan scheuren ze je gewoon voorbij“, aldus Oprel. De achtervolging inzetten - de politie beschikt zelf ook over crossmotoren - is volgens Gakeer en Oprel geen optie.
„Illegaal crossen is maar een overtreding, geen misdrijf. Bovendien doe je bij een achtervolging in feite mee aan iets wat je bestrijdt.“ Tot voor kort stond er ook maar een paar tientjes boete op een bekeuring voor illegaal crossen, een tarief dat liefhebbers ook al gauw kwijt zijn aan kosten als ze naar een legaal crossterrein gaan. De politie heeft van Justitie echter de toezegging gekregen dat de boetes voor illegaal crossen met motoren en quads verhoogd wordt naar 150 euro voor de eerste keer. Wie een tweede keer gesnapt wordt, loopt het risico dat zijn motor of quad in beslag wordt genomen.
Over de noodzaak van streng optreden tegen het illegaal crossen kunnen Gakeer en Oprel duidelijk zijn: het verstoort de rust, het is gevaarlijk en het is nodig vanwege het rechtvaardigheidsgevoel van andere bosgebruikers. Oprel: „Je kunt het niet maken om niets te doen tegen die crossers en wel wandelaars bekeuren omdat ze hun hond los laten lopen.
politie controles bij bergen op zoom ( bron www.honest.nl )
Moderator: ghulst
Rekluse Z-Start "don't get left behind"
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
www.adfransenmxparts.nl ( Rekluse import - verkoop en service )
http://www.rekluse.com/
kunnen Politie, marechaussee, boswachters en jachtopzieners niet beter opzoek gaan naar een alternatieve plek voor het crossen ?.. ik krijg eigenlijk meer de indruk , als ik dit lees, dat er opgetreden wordt , om extra aan de motorrijders te verdienen .. want de opgegeven reden voor deze acties slaan nergens op .. iemand bekeuren vanwege het rechtvaardigheidsgevoel van andere bosgebruikers ?... een crosser is in dat geval ook een bosgebruiker toch?..
wat is er mis met motorrijden in bossen?.. we rijden toch netjes om de bomen heen ?, we laten niets slingeren , minderen vaart als er wandelaars of ruiters in de buurt zijn ( een nette motorrijder doet dat wel) en we laten net zoveel sporen achter als een gemiddelde mountainbiker , die wel legaal door een bos mag rijden ..
acties als bekeuringen uit delen , en motoren in beslag nemen is werkelijk belachelijk , en zolang er niet een alternatieve plek is om te rijden (want niet iedereen wil op de baan rijden) zullen deze acties weinig uithalen , de motorrijder zal eerder proberen zich uit de voeten te maken voor de agenten (met alle gevolgen vandien) dan zn hobby opgeven ...
wat is er mis met motorrijden in bossen?.. we rijden toch netjes om de bomen heen ?, we laten niets slingeren , minderen vaart als er wandelaars of ruiters in de buurt zijn ( een nette motorrijder doet dat wel) en we laten net zoveel sporen achter als een gemiddelde mountainbiker , die wel legaal door een bos mag rijden ..
acties als bekeuringen uit delen , en motoren in beslag nemen is werkelijk belachelijk , en zolang er niet een alternatieve plek is om te rijden (want niet iedereen wil op de baan rijden) zullen deze acties weinig uithalen , de motorrijder zal eerder proberen zich uit de voeten te maken voor de agenten (met alle gevolgen vandien) dan zn hobby opgeven ...
4 strokes only !!
als ik dit lees dan denk ik gelijk, hoe flexibel zijn die gasten??? je moet uiteraard de zondagnamiddag niet gaan rijden dan loopt het vol wandelaars en mountainbikers; maar eens om 9 uur s'avonds, ergens anders smiddags,dan naar het noorden,de volgende dag naar het zuiden en zo kan ik nog wel een maandje doorgaan,als je gaat crossen om 12.05h, dan zien of horen de heren boswachters je niet, de doos met boterhammen is op die moment veel belangrijker.
Laat onze "broodnodige" politici nog maar veel van die "broodnodige" wetten en decreten uitvinden om die dan door al die "broodnodige" dienaars der wet te laten controleren, en laat hen ondertussen maar onze "broodnodige " centjes verder opdoen met het uitvinden van die flauwekul.
Laat onze "broodnodige" politici nog maar veel van die "broodnodige" wetten en decreten uitvinden om die dan door al die "broodnodige" dienaars der wet te laten controleren, en laat hen ondertussen maar onze "broodnodige " centjes verder opdoen met het uitvinden van die flauwekul.
Husky Rules
Volgens mij zijn crossers mensen die op een gesloten parcours rijden,mensen die met een off-road motor (die aan de wegcode voldoet)op de openbare weg rijden(waaronder bos/veldpaden) zijn gewoon weggebruikers.Ik zie geen enkel probleem als die zich min of meer aan de wegcode houden en hoffelijk zijn tegenover andere natuurliefhebbers(ruiters/wandelaars/mtb'ers).Door Jan Modaal worden we natuurlijk over 1 kam geschoren met die paar cowboys die je overal wel vindt ,mensen die voor weinig of niks respect hebben en de boel verkl**ten voor de rest...Dat en de dalende tolerantie maakt onze mooie hobby stuk.
En daar springen de blauwe mannen en politici maar al te graag op
En alles verbieden lost natuurlijk niks op,we zijn geen milieuterroristen hé,een mens moet ergens naar toe kunnen met z'n hobby
En daar springen de blauwe mannen en politici maar al te graag op
En alles verbieden lost natuurlijk niks op,we zijn geen milieuterroristen hé,een mens moet ergens naar toe kunnen met z'n hobby
- sjikkentip
- Berichten: 500
- Lid geworden op: zo apr 13, 2003 18:21
- Locatie: Pajotten-enduroland-Villezjeel
Zoals hierboven,het zijn inderdaad die paar klootzakken met hun crossers die overal in het wild rijden die de grootste oorzaak meebrengen dat 'iedereen last begint te krijgen!!!!Ook zij die het goed menen en met alles in orde zijn en zich tegenover iedereen hoffelijk gedragen.
Een crossmoto hoort thuis op een crossparcour en NERGENS anders. Door onder andere zo'n klojo's is een groot gebied hier in onze streek uitgeroepen tot stiltegebied!
Een enduromotor hoort thuis op de openbare weg en onverharde wegen waar er geen verbod is,NIET in de bossen waar er geen pad of weg is. :twisted:Wel eventueel bij georganiseerde ritten.
En als er dan eens iemand ontvreden is stop dan,leg je motor stil,doe je helm af en tracht eerst en vooral te luisteren en nadien te praten op een 'normale' manier.
Een crossmoto hoort thuis op een crossparcour en NERGENS anders. Door onder andere zo'n klojo's is een groot gebied hier in onze streek uitgeroepen tot stiltegebied!
Een enduromotor hoort thuis op de openbare weg en onverharde wegen waar er geen verbod is,NIET in de bossen waar er geen pad of weg is. :twisted:Wel eventueel bij georganiseerde ritten.
En als er dan eens iemand ontvreden is stop dan,leg je motor stil,doe je helm af en tracht eerst en vooral te luisteren en nadien te praten op een 'normale' manier.
KTM EXC-F 280 2011 HONDA NC700X 2012
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
http://nin-off-road.skynetblogs.be/
Vroeger maakte men zich niet zo druk om dat "wildcrossen". Terwijl er vroeger meer gereden werd als nu. Wellicht weet ik de oorzaak van het huidige anti-cross offroad motor beleid.
Tegenwoordig word het "platteland" niet meer bevolkt door de locale bevolking, maar door mensen die te veel geld verdient hebben met het belazeren van andere mensen. Deze mensen, die dus geen moraal hebben, zijn gaan wonen in die mooie omgeving, bij dat leuke bos, heide ed.
Omdat ze geen fatsoen hebben, en zich dus niet willen aanpassen aan de daar geldende normen, maar wel noten op hun zang, kunnen ze locale mensen die op zondagmorgen graag offroad rijden wel "dood schieten".
Dit doen ze via hun stro-mannen in de gemeenteraad, die ze vaak tegen komen bij diverse gelegenheden. Die schakelen op hun beurt weer andere stro-mannen(politie) in en zo kan het dus gebeuren dat jullie en ik in zo'n valstrik rijden.
Kijk, het zal de politie worst wezen, ze liggen liever in bed op zondagmorgen, maar hun baas heeft nu eenmaal dat steekpenninkje aangenomen, ooit, dus er moet af gekomen worden... .
Mooi verhaal hè
Bovenstaande is waar gebeurt.... ha ha ha
Btw ik ben Huskie
Tegenwoordig word het "platteland" niet meer bevolkt door de locale bevolking, maar door mensen die te veel geld verdient hebben met het belazeren van andere mensen. Deze mensen, die dus geen moraal hebben, zijn gaan wonen in die mooie omgeving, bij dat leuke bos, heide ed.
Omdat ze geen fatsoen hebben, en zich dus niet willen aanpassen aan de daar geldende normen, maar wel noten op hun zang, kunnen ze locale mensen die op zondagmorgen graag offroad rijden wel "dood schieten".
Dit doen ze via hun stro-mannen in de gemeenteraad, die ze vaak tegen komen bij diverse gelegenheden. Die schakelen op hun beurt weer andere stro-mannen(politie) in en zo kan het dus gebeuren dat jullie en ik in zo'n valstrik rijden.
Kijk, het zal de politie worst wezen, ze liggen liever in bed op zondagmorgen, maar hun baas heeft nu eenmaal dat steekpenninkje aangenomen, ooit, dus er moet af gekomen worden... .
Mooi verhaal hè
Bovenstaande is waar gebeurt.... ha ha ha
Btw ik ben Huskie
Gisteren iets meegemaakt, we zijn met vier man (eigenlijk drie man en een dame) aan het rijden bij Moerdijk op het hogesnelheidstrein traject. We stoppen even voor een slok en snack, komt er politie aangereden, hobbel de bobbel over het zandpad. Wij denken natuurlijk dat wordt gelazer, maar nee hoor een geanimeerd gesprek volgt over de mogelijk en onmogelijkheden van het off-road rijden. We kregen ook nog een tip van de diender "Om een pin(geld)automaat te stelen moet je een goede shovel nemen". Dankt u wel, fijne dienst nog verder.
Het werkt wel:
http://www.nu.nl/news.jsp?n=351780&c=13
Het werkt wel:
http://www.nu.nl/news.jsp?n=351780&c=13
Laatst gewijzigd door JWJanssen op ma jul 12, 2004 13:46, 2 keer totaal gewijzigd.